- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (133 opinie)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (155 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (85 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Kładka nad torami połączy Aniołki z Młodym Miastem? Miasto szuka inwestora
Radna Anna Golędzinowska proponuje budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi, która połączyłaby Gdański Uniwersytet Medyczny z nowymi biurowcami na Młodym Mieście. Miasto na realizację tego pomysłu nie ma środków, ale będzie starać się pozyskać zewnętrzne finansowanie. Do budowy kładki miałyby się dorzucić firmy zlokalizowane w nowych biurowcach przy Jana z Kolna.
- Odcinek między kładką prowadzącą do przystanku SKM Stocznia i przejściem naziemnym w rejonie przystanku SKM Politechnika należy do najdłuższych liniowych barier uniemożliwiających pieszym przekroczenie linii kolejowej w strefie intensywnej urbanizacji - podkreśla Golędzinowska. - Tereny postoczniowe w ostatnich latach stają się przestrzenią lokalizacji nowych miejsc pracy - przeważnie w obiektach biurowych. Wymaga to przygotowania warunków do obsługi komunikacyjnej tego obszaru zgodnych z duchem zrównoważonej mobilności miejskiej, która zapisana jest w dokumentach Miasta Gdańska. Plan miejscowy dopuszcza lokalizację ciągu pieszego przez tory w rejonie dawnego szpitala pw. Świętych Aniołów Bożych oraz przystanku tramwajowego Gdański Uniwersytet Medyczny.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania na terenach stoczniowych na sprzedaż
Zdaniem radnej takie połączenie dawałoby pracownikom powstającego kampusu biurowego przy ul. Jana z Kolna możliwość dostępu do znacznie większej częstotliwości i kierunków połączeń tramwajowych, a także do terenu rekreacyjnego w Parku Steffensów.
- W związku z powyższym, mając na uwadze potencjalną możliwość pozyskania finansowania w ramach art. 16 Ustawy o drogach publicznych, proszę o podjęcie działań na rzecz utworzenia połączenia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w ww. rejonie - napisała radna.
Miasto nie ma środków na budowę kładki
Na jej propozycję odpowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. Jak przyznał, koszty budowy takiej kładki obecnie przekraczają możliwości finansowe miasta. Zwłaszcza, że w planach jest remont lub przebudowa ok. 30 obiektów tego typu na terenie całego miasta.
![Dramatyczny spacer po parku Steffensa](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1478/150x100/1478003__kr.webp)
- Gmina nie ma w swoich planach inwestycyjnych budowy takiego przejścia - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Grzelaka. - Z uwagi na trudną sytuację finansową miasta oraz fakt, że obecnie realizujemy 12 obiektów inżynieryjnych na terenie Gdańska wymagających pilnej przebudowy, a docelowo planujemy wykonać remont lub przebudowę łącznie 30 obiektów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi dla budżetu miasta, w najbliższych latach nie będziemy mogli podjąć się realizacji tego zadania.
Jednym ze źródeł finansowania budowy kładki mógłby być - zdaniem radnej Golędzinowskiej - art. 16 ustawy o drogach publicznych (w ten sposób powstała niedawno nowa trasa rowerowa na Jana z Kolna). Sęk w tym, że jak mówi Grzelak, kładka... nie jest drogą publiczną.
- Przejście nad torami kolejowymi nie stanowi drogi publicznej, a zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestor inwestycji niedrogowej może być zobowiązany do budowy lub przebudowy wyłącznie dróg publicznych i to pod warunkiem, że jego inwestycja powoduje taką konieczność.
Budowę mogłyby sfinansować firmy z biurowców
Jeśli nie miasto i nie "umowa szesnastkowa", to może finansowanie zewnętrzne? Właśnie takie rozwiązanie wskazał Grzelak w odpowiedzi na interpelację.
- Pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania kładki umożliwiłoby przyspieszenie jej realizacji przez miasto. Wydział Projektów Inwestycyjnych wystąpi do firm zlokalizowanych w okolicy zaproponowanej kładki w celu ustalenia możliwości dobrowolnego współfinansowania tej realizacji - napisał wiceprezydent Gdańska.
To nie pierwszy tego typu pomysł w ostatnich miesiącach. Z podobną inicjatywą wystąpili do miasta mieszkańcy Osowej, wskazując na konieczność budowy kładki dla pieszych nad Obwodnicą Trójmiasta. W tym przypadku partnerem miałaby zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na co dzień zarządza trójmiejską ekspresówką.
Od poniedziałku 14 sierpnia kładka nad torami kolejowymi na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia będzie częściowo wyłączona z użytkowania. Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Wyłącznie dotyczyć będzie fragmentu kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej. Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron kolejki
SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego. Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Miasto Gdańsk od kilku lat stara się o poprawę stanu technicznego obiektu
Przygotowana na zlecenie GZDiZ dokumentacja remontu, pomimo wielu starań, nie uzyskała uzgodnienia administratora terenu kolejowego znajdującego się pod częścią kładki. Tym samym Miasto zmuszone zostało do opracowania dokumentacji przebudowy istniejącego obiektu uwzględniającego warunki administratora terenu wymuszające między innymi zmianę parametrów skrajni w obszarze torów kolejowych oraz likwidację części podpór w międzytorzu.
Dokumentacja przebudowy zlecona została, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego Wykonawcy, który na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska od 2021 r. opracowuje dokumentację projektową na przebudowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Procedury pozyskiwania stosownych pozwoleń i decyzji w tym również
zezwalających na wykonywanie prac budowlanych przy obiekcie zabytkowym okazują się
być długotrwale i skomplikowane.
Niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji uruchomione zostanie postępowanie na przebudowę obiektu. Miasto na realizację zadania musi zabezpieczyć środki własne w związku z odmową dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Częściowe zamknięcie kładki przy Gdańsk Stocznia (10 opinii)
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Zobacz więcej
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-12 09:27
Zróbcie parking przy gumedzie to każdy sobie samochodem dojedzie a nie przejścia robić a potem pod górę zasuwać. (13)
Młodzi nie chorują a chory i tak nie będzie się wdrapywał na kładkę a potem pod górą jak alpinista.Znowu chcą Misia zbudować dla kasy.
- 34 45
-
2023-08-12 11:23
Kpina z miejscami do parkowania pod UCK a teraz dojdzie klinika dla dzieci. (1)
20minut gratis jak na lotnisku,dla taxi albo przywożących.8zl najwięcej w Gdańsku i to dla chorych.Pod sklepem jest dłużej bo nikt by na zakupy nie przyjechał a po zdrowia musi to płać.
- 4 3
-
2023-08-12 14:49
Tak jest na całym świecie, nie ma możliwości darmowego parkowania pod dużymi szpitalami.
Tego nie da się zrobić, co wyburzyć żeby stworzyć parking? 20 minut i członek rodziny musi gdzieś odjechać, nie da się zastawiać chodników i lasu na górze Smoluchowskiego. I przy okazji, połowa chorych przyjeżdża transportem zbiorowym, nie każdy się tam pcha samochodem.
- 6 1
-
2023-08-12 11:12
Jest duży parking przy UCK (1)
Stoi pusty
- 8 2
-
2023-08-12 11:18
Pusty? to nawet pielęgniarki z parkingu spod basenu pieszo muszą chodzić,nie wypisuj bzdur.
- 7 5
-
2023-08-12 10:51
przecież przy gumedzie jest bardzo dużo miejsc do parkowania samochodów (3)
co bierze autoholik przed wpisaniem opinii świadczącej o tej przypadłości?
- 8 4
-
2023-08-12 11:25
UM nadaje.
- 2 3
-
2023-08-12 11:16
Ale wszystkie zajęte. (1)
- 5 5
-
2023-08-12 13:42
jak są płatne, to bywają wolne
- 6 0
-
2023-08-12 10:26
sam sobie zapłać za parking, komuchu kierowczyku. (2)
przyjedź tramwajem, to nie trzeba będzie parkingu dla ciebie.
Poza tym gdzie GUMED a gdzie młode miasto. Ty z Pcimia piszesz?- 18 2
-
2023-08-12 11:12
Masz na myśli ze socjalne darmowe miesca parkingowe to relikt komunizmu? (1)
Pełna zgoda :)
- 7 0
-
2023-08-12 11:16
Wszyscy chętnie zapłacą ale miejsc nie ma.
Ja z Oliwy taxi biorę 45zł razem 90.
- 0 7
-
2023-08-12 09:36
(1)
chyba ktoś nie umie czytać ze zrozumieniem, jakoś mnie to nie dziwi
- 16 4
-
2023-08-12 10:01
Expert.
- 6 2
-
2023-08-13 16:49
(2)
aż 1,5 km - szok i niedowierzanie, że uzytkownicy (pracownicy firm, które miałyby sfinansować tę budowę) nie dają rady przemieścić się 1,5 km. Pewnie całe życie tylko samochód, zero własnego ruchu. Aż 1,5 kilometra, no kto to słyszał żeby chodzić 1,5 km.
- 11 10
-
2023-09-10 19:08
1,5 km to jest 15-20 minut marszu zdrowego człowieka. Pomnóż to razy dwa i masz ponad pół godziny w plecy.
- 1 0
-
2023-08-14 15:17
Dość często warunki atmsoferyczne utrudniają 20-minutowy spacer na przystanek. Nie wszyscy pracownicy firm są też sprawni fizycznie
- 1 1
-
2023-08-13 01:08
Może najpierw w końcu usprawnić (wyremontować) to, co jest od dawna w rozsypce, żeby slùzyło mieszkańcom?
A pani radna zajmuje się wygodami dla "mieszkanców" biurowców, które za parę lat i tak zaczną zamierać, bo wybuduje się kupę nowych, jeszcze bardziej prestiżowych i urodziwych.- 22 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.