• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka nad torami połączy Aniołki z Młodym Miastem? Miasto szuka inwestora

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (169)
Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa. Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa.

Radna Anna Golędzinowska proponuje budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi,Mapka która połączyłaby Gdański Uniwersytet Medyczny z nowymi biurowcami na Młodym Mieście. Miasto na realizację tego pomysłu nie ma środków, ale będzie starać się pozyskać zewnętrzne finansowanie. Do budowy kładki miałyby się dorzucić firmy zlokalizowane w nowych biurowcach przy Jana z Kolna.



Co sądzisz o pomyśle budowy kładki między Młodym Miastem a Aniołkami?

Obecnie, aby przedostać się przez tory kolejowe rozdzielające tereny stoczniowe od Aniołków i Wrzeszcza, piesi muszą skorzystać albo z przejścia pod torami SKM Politechnika, albo udać się na kładkę dla pieszych przy SKM Stocznia. Oba miejsca dzieli aż 1,5 km, na co zwraca uwagę w interpelacji do władz miasta radna Anna Golędzinowska.

- Odcinek między kładką prowadzącą do przystanku SKM Stocznia i przejściem naziemnym w rejonie przystanku SKM Politechnika należy do najdłuższych liniowych barier uniemożliwiających pieszym przekroczenie linii kolejowej w strefie intensywnej urbanizacji - podkreśla Golędzinowska. - Tereny postoczniowe w ostatnich latach stają się przestrzenią lokalizacji nowych miejsc pracy - przeważnie w obiektach biurowych. Wymaga to przygotowania warunków do obsługi komunikacyjnej tego obszaru zgodnych z duchem zrównoważonej mobilności miejskiej, która zapisana jest w dokumentach Miasta Gdańska. Plan miejscowy dopuszcza lokalizację ciągu pieszego przez tory w rejonie dawnego szpitala pw. Świętych Aniołów Bożych oraz przystanku tramwajowego Gdański Uniwersytet Medyczny.


Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości. Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości.
Zdaniem radnej takie połączenie dawałoby pracownikom powstającego kampusu biurowego przy ul. Jana z Kolna możliwość dostępu do znacznie większej częstotliwości i kierunków połączeń tramwajowych, a także do terenu rekreacyjnego w Parku Steffensów.

- W związku z powyższym, mając na uwadze potencjalną możliwość pozyskania finansowania w ramach art. 16 Ustawy o drogach publicznych, proszę o podjęcie działań na rzecz utworzenia połączenia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w ww. rejonie - napisała radna.

Miasto nie ma środków na budowę kładki



Na jej propozycję odpowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. Jak przyznał, koszty budowy takiej kładki obecnie przekraczają możliwości finansowe miasta. Zwłaszcza, że w planach jest remont lub przebudowa ok. 30 obiektów tego typu na terenie całego miasta.

Dramatyczny spacer po parku Steffensa Dramatyczny spacer po parku Steffensa

- Gmina nie ma w swoich planach inwestycyjnych budowy takiego przejścia - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Grzelaka. - Z uwagi na trudną sytuację finansową miasta oraz fakt, że obecnie realizujemy 12 obiektów inżynieryjnych na terenie Gdańska wymagających pilnej przebudowy, a docelowo planujemy wykonać remont lub przebudowę łącznie 30 obiektów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi dla budżetu miasta, w najbliższych latach nie będziemy mogli podjąć się realizacji tego zadania.
Jednym ze źródeł finansowania budowy kładki mógłby być - zdaniem radnej Golędzinowskiej - art. 16 ustawy o drogach publicznych (w ten sposób powstała niedawno nowa trasa rowerowa na Jana z Kolna). Sęk w tym, że jak mówi Grzelak, kładka... nie jest drogą publiczną.

- Przejście nad torami kolejowymi nie stanowi drogi publicznej, a zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestor inwestycji niedrogowej może być zobowiązany do budowy lub przebudowy wyłącznie dróg publicznych i to pod warunkiem, że jego inwestycja powoduje taką konieczność.


Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa. Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa.

Budowę mogłyby sfinansować firmy z biurowców



Jeśli nie miasto i nie "umowa szesnastkowa", to może finansowanie zewnętrzne? Właśnie takie rozwiązanie wskazał Grzelak w odpowiedzi na interpelację.

- Pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania kładki umożliwiłoby przyspieszenie jej realizacji przez miasto. Wydział Projektów Inwestycyjnych wystąpi do firm zlokalizowanych w okolicy zaproponowanej kładki w celu ustalenia możliwości dobrowolnego współfinansowania tej realizacji - napisał wiceprezydent Gdańska.
To nie pierwszy tego typu pomysł w ostatnich miesiącach. Z podobną inicjatywą wystąpili do miasta mieszkańcy Osowej, wskazując na konieczność budowy kładki dla pieszych nad Obwodnicą Trójmiasta. W tym przypadku partnerem miałaby zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na co dzień zarządza trójmiejską ekspresówką.

Komunikat GZDiZ dotyczący częściowego zamknięcia kładki nad torami przy SKM Gdańsk Stocznia

Od poniedziałku 14 sierpnia kładka nad torami kolejowymi na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia będzie częściowo wyłączona z użytkowania. Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.

Wyłącznie dotyczyć będzie fragmentu kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej. Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron kolejki
SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego. Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Miasto Gdańsk od kilku lat stara się o poprawę stanu technicznego obiektu
Przygotowana na zlecenie GZDiZ dokumentacja remontu, pomimo wielu starań, nie uzyskała uzgodnienia administratora terenu kolejowego znajdującego się pod częścią kładki. Tym samym Miasto zmuszone zostało do opracowania dokumentacji przebudowy istniejącego obiektu uwzględniającego warunki administratora terenu wymuszające między innymi zmianę parametrów skrajni w obszarze torów kolejowych oraz likwidację części podpór w międzytorzu.

Dokumentacja przebudowy zlecona została, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego Wykonawcy, który na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska od 2021 r. opracowuje dokumentację projektową na przebudowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Procedury pozyskiwania stosownych pozwoleń i decyzji w tym również
zezwalających na wykonywanie prac budowlanych przy obiekcie zabytkowym okazują się
być długotrwale i skomplikowane.

Niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji uruchomione zostanie postępowanie na przebudowę obiektu. Miasto na realizację zadania musi zabezpieczyć środki własne w związku z odmową dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
16:35 13 SIERPNIA 23

Częściowe zamknięcie kładki przy Gdańsk Stocznia (10 opinii)

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (169) 8 zablokowanych

  • Dokładam 100zł. Gdzie wpłacić?

    • 17 4

  • (3)

    Firmy wynajmujące, być może chwilowo, biura miałyby się zrzucić na kładkę? Poważnie?

    • 35 4

    • Pomysł pani radnej

      • 5 1

    • Haha też mam beke. Pracowałem w contact center Orange zanim je przenieśli na Jana z Kolna, to nawet kombinowali żeby nie dawać pełnego etatu, koniecznie też umowy na miesiąc i agencje pracy.

      • 4 1

    • I taka Pani rana rządzi w mieście, a nie ogarnia życia

      Firma wynajęła biuro na 5 lat, wpisała koszty w budżet i nie będzie zainteresowana budowa kładki, to jest absurd

      • 1 0

  • (3)

    Nie ma szans. Kolej bedzie blokowac, a do tego koszt pewnie gruba kasa

    • 9 11

    • Kolej nic nie bedzie blokować

      Chcecie to budujcie, ale PO mam nic nie ma kasy

      • 8 2

    • jedź do Rumi i popatrz na zbudowany tunel pod torami

      a następnie zgłoś się na korepetycje, jak to się robi...

      W Oruni ta wiedza przyda się jak znalazł...

      • 6 1

    • "koszt pewnie gruba kasa"

      Tunel i węzeł integracyjny w Rumi kosztował niecałe 50M pln.

      Gdańsk na autobusy wodorowe, które za 5 lat pójdą na złom, wydaje 170 Mpln
      Gdynia na rabatki pod oknami magistratu, Park(ing) Centralny wydała 100 Mpln
      Takie są skutki działania urzędowych "forward managers", którzy ignorancję i brak kompetencji uczynili cnotą...

      • 6 2

  • Fajnie

    by było.

    • 10 9

  • Grzelak do spółki z Budyniem zlikwidował prom NP - Wisłoujście (5)

    więc jaka kładkę? Kładkę SKM Stocznia Dulkiewicz na początku kadencji chciała zlikwidować. Są o tym artykuły na Trójmieście peel

    • 36 5

    • No coś ty. To niemożliwe. Nieee. Na pewno nieee... A gdzie tam... Hehehe

      • 9 1

    • jest info,że Gdańsk zbankrutował. oglądnijcie najnowszy film na youtubie na kanale: Leszek Szymowski tv (3)

      • 9 3

      • 3 mld długu (1)

        To trochę dużo, a za PO moze byc więcej. Kacper wiedział co robić, żeby nie pchać się w guano

        • 9 6

        • Kacper pcha sie tam gdzie moze dostac kase za nic

          • 6 1

      • Będzie drugie Detroit

        • 1 0

  • (1)

    Tam chyba kiedyś była kładka jakaś. Jak w latach 90 wracaliśmy że Sticzniowca z treningu to taką kładka obok hali nieistniejącej i tego dużego ceglastego budynku co też go już nie ma. Kładki też już nie ma?

    • 3 16

    • Kiedyś to było przejście podziemne do schronu pod stocznia

      • 0 0

  • taka kładka (3)

    potrzebna jest też na wysokości Abrahama na Zaspę tyle razy piszemy i prosimy, przecież żeby dojść z 7Dworu na Zaspę musimy nadrabiac kawał drogi

    • 20 4

    • Niby któredy? (1)

      Po drugiej stronie są działki i niby gdzie ta kładkę chcecie przerzucić?

      • 0 3

      • Te działki to własnie rezerwa terenu pod Nową Abrahama

        • 0 0

    • Tam będzie Nowa Abrahama szła, do Hynka

      Kiedyś, w przyszłości..;)

      • 0 0

  • Brakuje wielu poprzecznych połączeń (5)

    Pomysł sam w sobie dobry, ale idąc za ciosem uważam, że w kontekście przyszłych zmian funkcjonalnych terenów postoczniowych lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie pełnej ulicy (nie drogi, a miejskiej ulicy!) na przedłużeniu Smoluchowskiego, pod magistralą kolejową, do Marynarki Polskiej na skrzyżowanie z ulicą prowadzącą do bramy Stoczni Północnej - Remontowa Shipbuilding.
    Docelowo w perspektywie kilkudziesięciu lat prawdopodobnie przemysł stopniowo przeniesie się do Portu Centralnego (o ile projekt zostanie zrealizowany), a uwolnione tereny stopniowo przekształcą się podobnie jak powoli kiełkuje Młode Miasto

    • 17 7

    • ten pomysł nie jest niczym nowym (1)

      istnieją takie plany rozbudowy Klinicznej opracowane za złej "komuny"...

      Również Smoluchowskiego była w nich uwzględniana jako trasa tramwaju "nowej Politechnicznej".

      • 5 1

      • znajomość tych dawnych planów uświadamia...

        ...jak niskich lotów i jakości są pomysły propagowane przez obecnych, miejskich "koryfeuszy"...

        • 3 1

    • Bzdura (1)

      Po co tunel skoro samochodem dostane się na druga stronę w przeciągu 5 minut. Jadący od strony Wrzeszcza skręcą w Hallera i w Kliniczną, a jadący od strony centrum skręcą obok zieleniaka i też dojada do Jana z Kolna. Dla tego 0.1 % jadących z Aniołków nie opłaca się robić dodatkowego tunelu.

      • 0 2

      • autoholik czy co?

        w godzinach szczytu ten odcinek - nawet z dojściem do wiaduktu Brama Oliwska pokona się szybciej pieszo niż samochodem.

        • 0 1

    • Przedłużenie Smoluchowskiego do ul. Marynarki Polskiej tunelem

      To bardzo dobry pomysł, jako tzw. Nowa Politechniczna z tramwajem, tramwaj mógłby połączyć poprzecznie dwie równoległe linie: Aleja Zwycięstwa iMarynarki Polskiej

      • 2 0

  • Przydałaby się również kładka nad SKM między Zaspą, a Oliwą (8)

    Od kilku lat chodzę naokoło, żeby dojść na UG, do szpitala na Polankach, PKM czy do Castoramy lub MediaMarkt. Przydałaby się kładka dla pieszych i rowerzystów przez działki, wzdłuż planowanej Nowej Abrahama (między Hynka, a Grunwaldzką), bo teraz trzeba iść na Kołobrzeską lub na wiadukt przy SKM Zaspa, żeby przejść na drugą stronę.

    • 81 7

    • (2)

      Potrzeba jest rzeczywista, potwierdzam, ale chyba wolałabym tunel.

      • 6 2

      • (1)

        lepiej przejście naziemne , bo to taka moda teraz w Gdańsku, aby co 50 metrów było przejście naziemne

        • 12 10

        • nie przez linię kolejową, Kubusiu

          • 2 0

    • Nowa Abrahama może rozwiąże ten problem (1)

      • 8 3

      • Nowa Abrahama

        Za Pierdziliard lat będzie za PO

        • 11 5

    • prosta opowiedż-nie ma dewelopera,nie będzie kładki (1)

      • 12 3

      • dlatego nalezy deweloperow calowac po stopach

        • 2 4

    • Tak!

      Ponadto centrum biznesowe miasta to nie jest miejsce na fabrykę łożysk

      • 1 0

  • (8)

    A może przejście naziemne? Pociągi mogą się zatrzymywać, nie mają dużej prędkości po tym jak ruszą ze Stoczni, czy Politechniki.

    • 70 40

    • Szpilek

      Pomyśl super .

      • 13 5

    • XD (1)

      Pociągi towarowe i dalekobieżne przejeżdżają na torach obok i nie mają takiej prędkości jak ruszający z peronu SKM zabytkowy kibelek :P

      • 12 7

      • W tym miejscu obowiązuje szybszy krok pieszego.

        • 11 4

    • No tak (2)

      I zróbmy niedrożne przejście ze szlabanami jak na Oruni lub w Chylonii

      • 12 2

      • (1)

        Ale to pociągi mają się zatrzymywać, nie piesi! Dość rozcinania miasta przez transport szynowy!

        • 20 10

        • I też trzy drogi rowerowe zrobić tam

          Nam się po prostu należy

          • 16 2

    • Skandal

      • 0 5

    • W tym miejscu przejście byłoby zamknięte przez około 8,5 godziny dziennie ze względu na duży ruch pociągów. SKM to jakiś marny odsetek wszystkiego, co tam jeździ

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane