• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka nad torami połączy Aniołki z Młodym Miastem? Miasto szuka inwestora

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (169)
Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa. Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa.

Radna Anna Golędzinowska proponuje budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi,Mapka która połączyłaby Gdański Uniwersytet Medyczny z nowymi biurowcami na Młodym Mieście. Miasto na realizację tego pomysłu nie ma środków, ale będzie starać się pozyskać zewnętrzne finansowanie. Do budowy kładki miałyby się dorzucić firmy zlokalizowane w nowych biurowcach przy Jana z Kolna.



Co sądzisz o pomyśle budowy kładki między Młodym Miastem a Aniołkami?

Obecnie, aby przedostać się przez tory kolejowe rozdzielające tereny stoczniowe od Aniołków i Wrzeszcza, piesi muszą skorzystać albo z przejścia pod torami SKM Politechnika, albo udać się na kładkę dla pieszych przy SKM Stocznia. Oba miejsca dzieli aż 1,5 km, na co zwraca uwagę w interpelacji do władz miasta radna Anna Golędzinowska.

- Odcinek między kładką prowadzącą do przystanku SKM Stocznia i przejściem naziemnym w rejonie przystanku SKM Politechnika należy do najdłuższych liniowych barier uniemożliwiających pieszym przekroczenie linii kolejowej w strefie intensywnej urbanizacji - podkreśla Golędzinowska. - Tereny postoczniowe w ostatnich latach stają się przestrzenią lokalizacji nowych miejsc pracy - przeważnie w obiektach biurowych. Wymaga to przygotowania warunków do obsługi komunikacyjnej tego obszaru zgodnych z duchem zrównoważonej mobilności miejskiej, która zapisana jest w dokumentach Miasta Gdańska. Plan miejscowy dopuszcza lokalizację ciągu pieszego przez tory w rejonie dawnego szpitala pw. Świętych Aniołów Bożych oraz przystanku tramwajowego Gdański Uniwersytet Medyczny.


Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości. Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości.
Zdaniem radnej takie połączenie dawałoby pracownikom powstającego kampusu biurowego przy ul. Jana z Kolna możliwość dostępu do znacznie większej częstotliwości i kierunków połączeń tramwajowych, a także do terenu rekreacyjnego w Parku Steffensów.

- W związku z powyższym, mając na uwadze potencjalną możliwość pozyskania finansowania w ramach art. 16 Ustawy o drogach publicznych, proszę o podjęcie działań na rzecz utworzenia połączenia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w ww. rejonie - napisała radna.

Miasto nie ma środków na budowę kładki



Na jej propozycję odpowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. Jak przyznał, koszty budowy takiej kładki obecnie przekraczają możliwości finansowe miasta. Zwłaszcza, że w planach jest remont lub przebudowa ok. 30 obiektów tego typu na terenie całego miasta.

Dramatyczny spacer po parku Steffensa Dramatyczny spacer po parku Steffensa

- Gmina nie ma w swoich planach inwestycyjnych budowy takiego przejścia - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Grzelaka. - Z uwagi na trudną sytuację finansową miasta oraz fakt, że obecnie realizujemy 12 obiektów inżynieryjnych na terenie Gdańska wymagających pilnej przebudowy, a docelowo planujemy wykonać remont lub przebudowę łącznie 30 obiektów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi dla budżetu miasta, w najbliższych latach nie będziemy mogli podjąć się realizacji tego zadania.
Jednym ze źródeł finansowania budowy kładki mógłby być - zdaniem radnej Golędzinowskiej - art. 16 ustawy o drogach publicznych (w ten sposób powstała niedawno nowa trasa rowerowa na Jana z Kolna). Sęk w tym, że jak mówi Grzelak, kładka... nie jest drogą publiczną.

- Przejście nad torami kolejowymi nie stanowi drogi publicznej, a zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestor inwestycji niedrogowej może być zobowiązany do budowy lub przebudowy wyłącznie dróg publicznych i to pod warunkiem, że jego inwestycja powoduje taką konieczność.


Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa. Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa.

Budowę mogłyby sfinansować firmy z biurowców



Jeśli nie miasto i nie "umowa szesnastkowa", to może finansowanie zewnętrzne? Właśnie takie rozwiązanie wskazał Grzelak w odpowiedzi na interpelację.

- Pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania kładki umożliwiłoby przyspieszenie jej realizacji przez miasto. Wydział Projektów Inwestycyjnych wystąpi do firm zlokalizowanych w okolicy zaproponowanej kładki w celu ustalenia możliwości dobrowolnego współfinansowania tej realizacji - napisał wiceprezydent Gdańska.
To nie pierwszy tego typu pomysł w ostatnich miesiącach. Z podobną inicjatywą wystąpili do miasta mieszkańcy Osowej, wskazując na konieczność budowy kładki dla pieszych nad Obwodnicą Trójmiasta. W tym przypadku partnerem miałaby zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na co dzień zarządza trójmiejską ekspresówką.

Komunikat GZDiZ dotyczący częściowego zamknięcia kładki nad torami przy SKM Gdańsk Stocznia

Od poniedziałku 14 sierpnia kładka nad torami kolejowymi na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia będzie częściowo wyłączona z użytkowania. Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.

Wyłącznie dotyczyć będzie fragmentu kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej. Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron kolejki
SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego. Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Miasto Gdańsk od kilku lat stara się o poprawę stanu technicznego obiektu
Przygotowana na zlecenie GZDiZ dokumentacja remontu, pomimo wielu starań, nie uzyskała uzgodnienia administratora terenu kolejowego znajdującego się pod częścią kładki. Tym samym Miasto zmuszone zostało do opracowania dokumentacji przebudowy istniejącego obiektu uwzględniającego warunki administratora terenu wymuszające między innymi zmianę parametrów skrajni w obszarze torów kolejowych oraz likwidację części podpór w międzytorzu.

Dokumentacja przebudowy zlecona została, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego Wykonawcy, który na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska od 2021 r. opracowuje dokumentację projektową na przebudowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Procedury pozyskiwania stosownych pozwoleń i decyzji w tym również
zezwalających na wykonywanie prac budowlanych przy obiekcie zabytkowym okazują się
być długotrwale i skomplikowane.

Niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji uruchomione zostanie postępowanie na przebudowę obiektu. Miasto na realizację zadania musi zabezpieczyć środki własne w związku z odmową dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
16:35 13 SIERPNIA 23

Częściowe zamknięcie kładki przy Gdańsk Stocznia (10 opinii)

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (169) 8 zablokowanych

  • Może warto rozważyć połączenie tej kładki łagodnie nachyloną rampą z peronem stacji SKM Gdańsk Stocznia? (2)

    Przypuszczam, że odległość między tą stacją a obiektami GUMEDu jest porównywalna z odległością między stacją SKM Gdańsk Politechnika a gmachem głównym Politechniki. Dlatego możnaby rozważyć zmianę nazwy stacji SKM z Gdańsk Stocznia na Gdańsk Stocznia gumed. taką mam wizję...

    • 3 1

    • Gdzie Rzym a gdzie krym

      Dajcie sobie siana z tymi zmianami nazw na siłę

      • 1 0

    • tyrolkę

      może??!

      • 0 0

  • (4)

    Kto miałby korzystać z tej kłladki? mieszkańcy biurowców? przecież to ma być zrobione stricte pod pracowników więc jeśli właściciele biurowców chcą coś zrobić dla siebie to droga wolna ale nie z naszych podatków. Były budynki mieszkalne, była stocznia zatrudniająca tysiące ludzi i nie było kładki a teraz pani radna lobbuje coś dla prywaciarzy.

    • 75 22

    • no właśnie kolejny deweloper plus

      • 7 3

    • Bo to komitet wyborczy wszystko dla deweloperow

      Wystarczy przyjrzeć się działalności w radach dzielnic

      • 7 2

    • Rowerzyści!

      Miłośnicy starego diesla z Niemiec nigdy nie zrozumieją, że wjazd starym kapciem na Młode Miasto to wstyd.

      • 2 5

    • Odpowiadam na pytanie, korzystać będą ludzie

      • 2 1

  • To ze pada w ogóle pytanie czy takie połączenie ma powstać (1)

    Pokazuje jak bardzo nie rozumiemy jak się poruszać po mieście i jak bardzo jestesmy przyzwyczajeni do tego, że dzielnice są od siebie pooodcinane barierami architektonicznymi.

    • 5 2

    • nie tyle architektonicznymi co wielkimi arteriami, głównie dla kierowców. Akurat torów wiele nie ma.

      • 3 2

  • Bardzo dobry pomysł

    Należy tworzyć połączenia między Marynarki Polskiej i Aleją Zwycięstwa, w poprzek torów. Przy MP rosną biurowce i Młode Miasto, nowa dzielnica wypełnia się ludźmi, powstają nowe przestrzenie publiczne i nowe powiązania.. Może dev tego nowego osiedla studenckiego przy czołgu dołożyłby się oraz właściciele biurowców przy MP?

    • 6 0

  • Festiwale nie kladki

    Serdecznosci I smacznej kawusi

    • 3 2

  • A co to Aniołki i Młode Miasto?

    Jakieś nowotworki nazewnicze!

    • 2 2

  • Co? Kładki i tunele do lamusa! (1)

    Tylko przejścia naziemne! Trzeba uspokoić ruch pociągów!

    • 5 3

    • słyszałem, ze od września kierowców ma być 4 razy więcej. Życzę miłego zrzędzenia na innych kierowców

      i na cały świat.

      • 1 1

  • niech deweloper sobie buduje

    • 5 1

  • Nie ma kasy na tramwaj z Brętowa na Stogi, nie ma kasy na wznowienie 142, nie ma kasy na remonty dróg, a Dulska będzie kładki budować. Chore. Do zobaczenia przy wyborach.

    • 5 1

  • ale po co kladka? (1)

    pociagi pod ziemie, samochody pod ziemie, a w ogole to po co nam pociagi i samochody? miasto powinno byc przyjazne mieszkancom

    • 3 5

    • Tak jest

      Seniorzy i niepełnosprawni na rowery i deskorolki

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane