- 1 Dostał 5 mandatów naraz (44 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (267 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (112 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (23 opinie)
- 5 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (37 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (191 opinii)
Kładka nad torami połączy Aniołki z Młodym Miastem? Miasto szuka inwestora
Radna Anna Golędzinowska proponuje budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi, która połączyłaby Gdański Uniwersytet Medyczny z nowymi biurowcami na Młodym Mieście. Miasto na realizację tego pomysłu nie ma środków, ale będzie starać się pozyskać zewnętrzne finansowanie. Do budowy kładki miałyby się dorzucić firmy zlokalizowane w nowych biurowcach przy Jana z Kolna.
- Odcinek między kładką prowadzącą do przystanku SKM Stocznia i przejściem naziemnym w rejonie przystanku SKM Politechnika należy do najdłuższych liniowych barier uniemożliwiających pieszym przekroczenie linii kolejowej w strefie intensywnej urbanizacji - podkreśla Golędzinowska. - Tereny postoczniowe w ostatnich latach stają się przestrzenią lokalizacji nowych miejsc pracy - przeważnie w obiektach biurowych. Wymaga to przygotowania warunków do obsługi komunikacyjnej tego obszaru zgodnych z duchem zrównoważonej mobilności miejskiej, która zapisana jest w dokumentach Miasta Gdańska. Plan miejscowy dopuszcza lokalizację ciągu pieszego przez tory w rejonie dawnego szpitala pw. Świętych Aniołów Bożych oraz przystanku tramwajowego Gdański Uniwersytet Medyczny.
Zdaniem radnej takie połączenie dawałoby pracownikom powstającego kampusu biurowego przy ul. Jana z Kolna możliwość dostępu do znacznie większej częstotliwości i kierunków połączeń tramwajowych, a także do terenu rekreacyjnego w Parku Steffensów.
- W związku z powyższym, mając na uwadze potencjalną możliwość pozyskania finansowania w ramach art. 16 Ustawy o drogach publicznych, proszę o podjęcie działań na rzecz utworzenia połączenia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w ww. rejonie - napisała radna.
Miasto nie ma środków na budowę kładki
Na jej propozycję odpowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. Jak przyznał, koszty budowy takiej kładki obecnie przekraczają możliwości finansowe miasta. Zwłaszcza, że w planach jest remont lub przebudowa ok. 30 obiektów tego typu na terenie całego miasta.
![Dramatyczny spacer po parku Steffensa](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1478/150x100/1478003__kr.webp)
- Gmina nie ma w swoich planach inwestycyjnych budowy takiego przejścia - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Grzelaka. - Z uwagi na trudną sytuację finansową miasta oraz fakt, że obecnie realizujemy 12 obiektów inżynieryjnych na terenie Gdańska wymagających pilnej przebudowy, a docelowo planujemy wykonać remont lub przebudowę łącznie 30 obiektów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi dla budżetu miasta, w najbliższych latach nie będziemy mogli podjąć się realizacji tego zadania.
Jednym ze źródeł finansowania budowy kładki mógłby być - zdaniem radnej Golędzinowskiej - art. 16 ustawy o drogach publicznych (w ten sposób powstała niedawno nowa trasa rowerowa na Jana z Kolna). Sęk w tym, że jak mówi Grzelak, kładka... nie jest drogą publiczną.
- Przejście nad torami kolejowymi nie stanowi drogi publicznej, a zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestor inwestycji niedrogowej może być zobowiązany do budowy lub przebudowy wyłącznie dróg publicznych i to pod warunkiem, że jego inwestycja powoduje taką konieczność.
Budowę mogłyby sfinansować firmy z biurowców
Jeśli nie miasto i nie "umowa szesnastkowa", to może finansowanie zewnętrzne? Właśnie takie rozwiązanie wskazał Grzelak w odpowiedzi na interpelację.
- Pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania kładki umożliwiłoby przyspieszenie jej realizacji przez miasto. Wydział Projektów Inwestycyjnych wystąpi do firm zlokalizowanych w okolicy zaproponowanej kładki w celu ustalenia możliwości dobrowolnego współfinansowania tej realizacji - napisał wiceprezydent Gdańska.
To nie pierwszy tego typu pomysł w ostatnich miesiącach. Z podobną inicjatywą wystąpili do miasta mieszkańcy Osowej, wskazując na konieczność budowy kładki dla pieszych nad Obwodnicą Trójmiasta. W tym przypadku partnerem miałaby zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na co dzień zarządza trójmiejską ekspresówką.
Od poniedziałku 14 sierpnia kładka nad torami kolejowymi na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia będzie częściowo wyłączona z użytkowania. Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Wyłącznie dotyczyć będzie fragmentu kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej. Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron kolejki
SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego. Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Miasto Gdańsk od kilku lat stara się o poprawę stanu technicznego obiektu
Przygotowana na zlecenie GZDiZ dokumentacja remontu, pomimo wielu starań, nie uzyskała uzgodnienia administratora terenu kolejowego znajdującego się pod częścią kładki. Tym samym Miasto zmuszone zostało do opracowania dokumentacji przebudowy istniejącego obiektu uwzględniającego warunki administratora terenu wymuszające między innymi zmianę parametrów skrajni w obszarze torów kolejowych oraz likwidację części podpór w międzytorzu.
Dokumentacja przebudowy zlecona została, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego Wykonawcy, który na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska od 2021 r. opracowuje dokumentację projektową na przebudowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Procedury pozyskiwania stosownych pozwoleń i decyzji w tym również
zezwalających na wykonywanie prac budowlanych przy obiekcie zabytkowym okazują się
być długotrwale i skomplikowane.
Niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji uruchomione zostanie postępowanie na przebudowę obiektu. Miasto na realizację zadania musi zabezpieczyć środki własne w związku z odmową dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Częściowe zamknięcie kładki przy Gdańsk Stocznia (10 opinii)
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Zobacz więcej
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (169) 8 zablokowanych
-
2023-08-13 05:37
zróbcie poziome przejście. Takie jak planujecie przy dworcu czy zrobiliście przy forum.
- 2 0
-
2023-08-13 07:33
Zgodnie z obecnymi trendami w Gdańsku zrobić przejście dla pieszych
- 1 0
-
2023-08-13 07:36
Co mnie taka kładka obchodzi?
Lepiej machnąć linie tramwajową na Kokoszki. Rezerwa terenowa jest. A i lepiej w budżet wprowadzić wywalenie wszystkich ukrów niech spadają na swoją wojnę
- 0 0
-
2023-08-13 08:07
Golędzinowska
Golędzinowska-ruch to zdrowie. Ruszaj się kobieto.
- 1 0
-
2023-08-13 11:41
co za wstecznictwo!
Kładka to schody, a schody to wstecznictwo! Skandal! Należy zrobić przejście naziemnie przez tory z sygnalizacją świetlną, tak aby mamy z wózkami, osoby starsze oraz ze szczególnymi potrzebami mogły wygodnie dostać się na drugą stronę. Gdzie jest Specjalna Pełnomocniczka Pani Prezydent do spraw Pieszych, dlaczego milczy?! Dość już dyktatu pociągów na torach!
- 1 0
-
2023-08-13 14:13
Bez sensu
Może lepiej wyremontować kładkę na przystanku SKM tam dużo ludzi korzysta z przejścia a konstrukcja w stanie skrajnego wyczerpania. Do biurowców i tak każdy dojeżdża samochodem. Dostała w łapę za lobbing
- 1 0
-
2023-08-13 14:22
Paranoja
Głupi pomysł.Można przecież podjechać tramwajem lub rydwanem jak komuś nie chce się chodzić.Nie życzę sobie , żeby publiczne pieniądze były wydawane na takie głupoty.
- 1 0
-
2023-08-13 16:49
(2)
aż 1,5 km - szok i niedowierzanie, że uzytkownicy (pracownicy firm, które miałyby sfinansować tę budowę) nie dają rady przemieścić się 1,5 km. Pewnie całe życie tylko samochód, zero własnego ruchu. Aż 1,5 kilometra, no kto to słyszał żeby chodzić 1,5 km.
- 11 10
-
2023-08-14 15:17
Dość często warunki atmsoferyczne utrudniają 20-minutowy spacer na przystanek. Nie wszyscy pracownicy firm są też sprawni fizycznie
- 1 1
-
2023-09-10 19:08
1,5 km to jest 15-20 minut marszu zdrowego człowieka. Pomnóż to razy dwa i masz ponad pół godziny w plecy.
- 1 0
-
2023-08-13 17:33
Dulkiewicz naziemne zrobi przez tory też Kase na przejścia przy tunelach miała a na naprawę kładki już nie ehhh
- 1 0
-
2023-08-13 21:06
Jestem za kładką
Pod warunkiem że zlikwidujecie imprezownie na ul.Elektryków, gdzie ,,dzieciaki" mają nieograniczony dostęp do chemii, przez co niszczą sobie życie i fundują rodzinom tragedię.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.