• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka nad torami połączy Aniołki z Młodym Miastem? Miasto szuka inwestora

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (169)
Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa. Kładka miałaby połączyć biurowce na Młodym Mieście z Aniołkami i al. Zwycięstwa.

Radna Anna Golędzinowska proponuje budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi,Mapka która połączyłaby Gdański Uniwersytet Medyczny z nowymi biurowcami na Młodym Mieście. Miasto na realizację tego pomysłu nie ma środków, ale będzie starać się pozyskać zewnętrzne finansowanie. Do budowy kładki miałyby się dorzucić firmy zlokalizowane w nowych biurowcach przy Jana z Kolna.



Co sądzisz o pomyśle budowy kładki między Młodym Miastem a Aniołkami?

Obecnie, aby przedostać się przez tory kolejowe rozdzielające tereny stoczniowe od Aniołków i Wrzeszcza, piesi muszą skorzystać albo z przejścia pod torami SKM Politechnika, albo udać się na kładkę dla pieszych przy SKM Stocznia. Oba miejsca dzieli aż 1,5 km, na co zwraca uwagę w interpelacji do władz miasta radna Anna Golędzinowska.

- Odcinek między kładką prowadzącą do przystanku SKM Stocznia i przejściem naziemnym w rejonie przystanku SKM Politechnika należy do najdłuższych liniowych barier uniemożliwiających pieszym przekroczenie linii kolejowej w strefie intensywnej urbanizacji - podkreśla Golędzinowska. - Tereny postoczniowe w ostatnich latach stają się przestrzenią lokalizacji nowych miejsc pracy - przeważnie w obiektach biurowych. Wymaga to przygotowania warunków do obsługi komunikacyjnej tego obszaru zgodnych z duchem zrównoważonej mobilności miejskiej, która zapisana jest w dokumentach Miasta Gdańska. Plan miejscowy dopuszcza lokalizację ciągu pieszego przez tory w rejonie dawnego szpitala pw. Świętych Aniołów Bożych oraz przystanku tramwajowego Gdański Uniwersytet Medyczny.


Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości. Obecnie, aby przejść przez tory kolejowe, piesi i rowerzyści muszą skorzystać albo z kładki nad torami przy SKM Stocznia (na zdjęciu), albo z przejścia pod torami przy SKM Politechnika. Oba miejsca dzieli 1,5 km odległości.
Zdaniem radnej takie połączenie dawałoby pracownikom powstającego kampusu biurowego przy ul. Jana z Kolna możliwość dostępu do znacznie większej częstotliwości i kierunków połączeń tramwajowych, a także do terenu rekreacyjnego w Parku Steffensów.

- W związku z powyższym, mając na uwadze potencjalną możliwość pozyskania finansowania w ramach art. 16 Ustawy o drogach publicznych, proszę o podjęcie działań na rzecz utworzenia połączenia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w ww. rejonie - napisała radna.

Miasto nie ma środków na budowę kładki



Na jej propozycję odpowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. Jak przyznał, koszty budowy takiej kładki obecnie przekraczają możliwości finansowe miasta. Zwłaszcza, że w planach jest remont lub przebudowa ok. 30 obiektów tego typu na terenie całego miasta.

Dramatyczny spacer po parku Steffensa Dramatyczny spacer po parku Steffensa

- Gmina nie ma w swoich planach inwestycyjnych budowy takiego przejścia - czytamy w odpowiedzi wiceprezydenta Grzelaka. - Z uwagi na trudną sytuację finansową miasta oraz fakt, że obecnie realizujemy 12 obiektów inżynieryjnych na terenie Gdańska wymagających pilnej przebudowy, a docelowo planujemy wykonać remont lub przebudowę łącznie 30 obiektów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi dla budżetu miasta, w najbliższych latach nie będziemy mogli podjąć się realizacji tego zadania.
Jednym ze źródeł finansowania budowy kładki mógłby być - zdaniem radnej Golędzinowskiej - art. 16 ustawy o drogach publicznych (w ten sposób powstała niedawno nowa trasa rowerowa na Jana z Kolna). Sęk w tym, że jak mówi Grzelak, kładka... nie jest drogą publiczną.

- Przejście nad torami kolejowymi nie stanowi drogi publicznej, a zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestor inwestycji niedrogowej może być zobowiązany do budowy lub przebudowy wyłącznie dróg publicznych i to pod warunkiem, że jego inwestycja powoduje taką konieczność.


Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa. Dzięki nowej kładce pracownicy powstających biurowców mieliby bliżej do tramwajów i autobusów kursujących przez al. Zwycięstwa.

Budowę mogłyby sfinansować firmy z biurowców



Jeśli nie miasto i nie "umowa szesnastkowa", to może finansowanie zewnętrzne? Właśnie takie rozwiązanie wskazał Grzelak w odpowiedzi na interpelację.

- Pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania kładki umożliwiłoby przyspieszenie jej realizacji przez miasto. Wydział Projektów Inwestycyjnych wystąpi do firm zlokalizowanych w okolicy zaproponowanej kładki w celu ustalenia możliwości dobrowolnego współfinansowania tej realizacji - napisał wiceprezydent Gdańska.
To nie pierwszy tego typu pomysł w ostatnich miesiącach. Z podobną inicjatywą wystąpili do miasta mieszkańcy Osowej, wskazując na konieczność budowy kładki dla pieszych nad Obwodnicą Trójmiasta. W tym przypadku partnerem miałaby zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na co dzień zarządza trójmiejską ekspresówką.

Komunikat GZDiZ dotyczący częściowego zamknięcia kładki nad torami przy SKM Gdańsk Stocznia

Od poniedziałku 14 sierpnia kładka nad torami kolejowymi na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia będzie częściowo wyłączona z użytkowania. Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.

Wyłącznie dotyczyć będzie fragmentu kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej. Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron kolejki
SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego. Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta. Miasto Gdańsk od kilku lat stara się o poprawę stanu technicznego obiektu
Przygotowana na zlecenie GZDiZ dokumentacja remontu, pomimo wielu starań, nie uzyskała uzgodnienia administratora terenu kolejowego znajdującego się pod częścią kładki. Tym samym Miasto zmuszone zostało do opracowania dokumentacji przebudowy istniejącego obiektu uwzględniającego warunki administratora terenu wymuszające między innymi zmianę parametrów skrajni w obszarze torów kolejowych oraz likwidację części podpór w międzytorzu.

Dokumentacja przebudowy zlecona została, wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego Wykonawcy, który na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska od 2021 r. opracowuje dokumentację projektową na przebudowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Gdańsk Stocznia oraz ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Procedury pozyskiwania stosownych pozwoleń i decyzji w tym również
zezwalających na wykonywanie prac budowlanych przy obiekcie zabytkowym okazują się
być długotrwale i skomplikowane.

Niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji uruchomione zostanie postępowanie na przebudowę obiektu. Miasto na realizację zadania musi zabezpieczyć środki własne w związku z odmową dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
16:35 13 SIERPNIA 23

Częściowe zamknięcie kładki przy Gdańsk Stocznia (10 opinii)

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że od poniedziałku (14 sierpnia) kładka nad torami prowadząca m.in. na przystanek SKM Gdańsk Stocznia zostanie zamknięta od strony al. Zwycięstwa.
Ograniczenie ruchu pieszych na kładce podyktowane jest stanem technicznym obiektu.
Niedostępny będzie fragment kładki od strony al. Zwycięstwa - od schodów przy ul. Kolejowej.
Pozostała część od strony ul. Jana z Kolna wraz z zejściem na peron SKM Gdańsk Stocznia pozostaną dostępne dla ruchu pieszego.
Alternatywą dla wyłączonego fragmentu kładki będzie wiadukt Brama Oliwska. Dostać się nim można z al. Zwycięstwa do przystanków tramwajowych przy ul. Jana z Kolna, do Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności oraz Młodego Miasta.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (169) 8 zablokowanych

  • zalosne miasto

    • 10 0

  • A te "firmy" to są właścicielami biurowców czy tylko dzierżawią powierzchnie biurowe? (3)

    W obydwu przypadkach wątpię żeby się skłaniały do sfinansowania takich wymysłów a jeśli tylko dzierżawią to już w ogóle wyśmieją apele Piotrusia. Widać, że Piotruś nigdzie normalnie nie pracował tylko od kiedy ojciec go zaprowadził do Budynia to tak się pnie po szczeblach kariery po tej socjologii czy czymś takim. Ale co tam, ważne że miał odpowiednie plecy w Małej Sycylii

    • 19 2

    • Czytać ze zrozumieniem (2)

      Radna chce aby firmy się dołożyły Piotruś odpowiedział na jej prośbę że pogada czy się dołożą chyba nie wypadało napisać swojej radnej że ma głupie pomysły

      • 4 1

      • no właśnie, czytać ze zrozumieniem bo jest trochę odwrotnie :-) (1)

        To radna ma pomysł na kładkę a pomysł z chodzeniem po prośbie po okolicznych firmach to właśnie Piotruś.
        Proszę, nie idż najbliższe wybory z taką percepcją świata.

        • 5 0

        • No widzisz czytam nie tylko trójmiasto.pl

          Przeczytałem na stronie gdańsk.pl pismo radnej no cóż może nie wiesz że tak można:(

          • 1 0

  • kiedyś, kiedyś, dawno temu, kiedy ludzie jeszcze mieli wizję i umiejętności... (1)

    Planowana była rozbudowa węzła Kliniczna i jego połączenie z Al. Zwycięstwa na wysokości mniej więcej boiska Stoczniowca.
    W pełnym zakresie, z jezdniami, chodnikiem i torowiskiem...

    Może czas wrócić to tych pomysłów i skali?
    Wiele ich leży w archiwach i są znacznie lepszymi propozycjami dla mieszkańców niż takie "kozie bobki" jak proponowana kładka...

    • 16 2

    • Uważam, że przynajmniej powinni te dawne projekty przeanalizować

      Jak możnaby dopasować te idee do obecnej sytuacji

      • 1 0

  • bardziej przydałby sie przystanek tramwaju na wysokości Palio

    ...obiecany zresztą przez władze miasta...

    Kładka w proponowanej formie jest całkowicie zbędna. Za to ta na przystanku Stocznia błaga o przebudowę, zanim zdarzy się jakieś nieszczęście.

    I proszę nie dziamgać o PKP, tylko pojechać do Rumi na korepetycje, jak buduje się tunele pod torami.
    Może będzie jak znalazł dla Oruni?!

    • 9 4

  • (3)

    Nie rozumiem, po co ta kładka? Przecież tam ruch odbywa się "tranzytem" tramwajami i autobusami. Reszta śmiga rowerkami przez park.... może dwadzieścia procent przewidzianego budżetu przeznaczyć na promocję pietrowego parkingu przy Jana z Kolna. On świeci pustką nawet teraz. To jakiś żart.

    • 12 5

    • Bardzo dobry pomysł może radną nim zainteresować

      • 3 0

    • Właśnie chodzi o to (1)

      Żeby ruch tam nie odbywał się tranzytem.
      To środek miasta, cenny teren inwestycyjnie, chodzi o to żeby zorganizować tam logiczna siatkę ulic miejskich i ich powiązań, umieścić przystanki, tunele, kładki... Młode Miasto zaczyna się krystalizować, budują się biurowce i apartamentowce

      • 0 0

      • No ale jeśli zaczną się inwestycje to chyba park nieco ucierpi? Aaaa przepraszam- zostanie zmodernizowany.

        • 0 0

  • Najpierw kładka

    a potem, z kilka lat jakiś urzęd-as wpadnie na pomysł przejścia naziemnego jak przy dworcu i jak przy bramie wyżynnej. Ot tak, by korki były większe.

    • 11 1

  • Gdańsk się zadłuża ma już długu na 900 mln zł (4)

    Jest ma you tube info

    • 5 3

    • (1)

      No kurcze, jak na YouTube jest to już poważna sprawa.

      • 7 1

      • Info poparte danymi otrzymanymi z urzędu

        Najpierw posłuchaj potem komentuj tytuł - Gdańsk bankrutuje

        • 3 3

    • 900?

      to znacznie mniej niż Gdynia.
      Gdynia znowu góra!
      ;)

      • 2 0

    • I dobrze może wreszcie upadnie

      Razem z kasta przetrzymująca wladze

      • 1 1

  • To ja juz nic nie rozumiem, (4)

    argumentacja do budowy przejść naziemnych jest to, ze te podziemne są bariera architektoniczna. A teraz wchodzi nowy element, czyli kładka nad torami, czy to nie jest tez bariera architektoniczna przy braku windy? Powinny być światła dla pociągów i normalne przejście naziemne i tyle.

    • 6 4

    • jeżeli na kładkę prowadzi lekko nachylona rampa umożliwiająca ruch rowerzystów i osób niepełnosprawnych ruchowo (2)

      to taka kładka jest sposobem na pokonanie bariery, jaką dla ruchu ludzi stanowi linia kolejowa. Mam wrażenie, że masz trudności z odróżnieniem masy i energii kinetycznej pociągu i samochodu osobowego. Kładka pieszo-rowerowa umożliwi zapewnienie wygodnego, bezkolizyjnego ruchu ludzi w poprzek torów kolejowych, przejście naziemne przez tory jest możliwe do wyobrażenia, ale to zupełnie inna klasa rozwiązania - w mieście bez większego sensu, zwłaszcza przy wysokiej częstotliwości połączeń SKM.

      • 4 0

      • Wysokość kładki to +/- 10 metrów (1)

        W związku z czym ta "lekko nachylona rampa" musiałaby mieć jakieś 200 metrów długości.

        • 3 1

        • Dlatego lepszy byłby tunel

          • 0 1

    • No właśnie widać że nie rozumiesz

      Transport kolejowy to wysokoprzepustowa komunikacja publiczna i towarowa. Jeden pociąg zabiera tyle ładunku co 100 tirów albo 1000 samochodow osobowych (jak krótki skład). W dodatku linii kolejowych w mieście są dwie. Dla odmiany transport samochodowy indywidualny jest niskoprzepustowy, blokuje i rozlewa miasto, a linii są setki. Dlatego jedna kładka nad torami nie szkodzi a zaszczane przejścia podziemne pod każdym skrzyżowaniem tak.

      • 3 0

  • I to by miało sens

    a nie kolejne kładki i mostki nad Motławą. Nie było by marnotrawstwa środków na jakieś Kunszty Wodne, dziwne przemarsze itp. to byłyby pieniądze na mostek nad torami.

    • 5 3

  • Zróbcie parking przy gumedzie to każdy sobie samochodem dojedzie a nie przejścia robić a potem pod górę zasuwać. (13)

    Młodzi nie chorują a chory i tak nie będzie się wdrapywał na kładkę a potem pod górą jak alpinista.Znowu chcą Misia zbudować dla kasy.

    • 34 45

    • (1)

      chyba ktoś nie umie czytać ze zrozumieniem, jakoś mnie to nie dziwi

      • 16 4

      • Expert.

        • 6 2

    • sam sobie zapłać za parking, komuchu kierowczyku. (2)

      przyjedź tramwajem, to nie trzeba będzie parkingu dla ciebie.
      Poza tym gdzie GUMED a gdzie młode miasto. Ty z Pcimia piszesz?

      • 18 2

      • Masz na myśli ze socjalne darmowe miesca parkingowe to relikt komunizmu? (1)

        Pełna zgoda :)

        • 7 0

        • Wszyscy chętnie zapłacą ale miejsc nie ma.

          Ja z Oliwy taxi biorę 45zł razem 90.

          • 0 7

    • przecież przy gumedzie jest bardzo dużo miejsc do parkowania samochodów (3)

      co bierze autoholik przed wpisaniem opinii świadczącej o tej przypadłości?

      • 8 4

      • Ale wszystkie zajęte. (1)

        • 5 5

        • jak są płatne, to bywają wolne

          • 6 0

      • UM nadaje.

        • 2 3

    • Jest duży parking przy UCK (1)

      Stoi pusty

      • 8 2

      • Pusty? to nawet pielęgniarki z parkingu spod basenu pieszo muszą chodzić,nie wypisuj bzdur.

        • 7 5

    • Kpina z miejscami do parkowania pod UCK a teraz dojdzie klinika dla dzieci. (1)

      20minut gratis jak na lotnisku,dla taxi albo przywożących.8zl najwięcej w Gdańsku i to dla chorych.Pod sklepem jest dłużej bo nikt by na zakupy nie przyjechał a po zdrowia musi to płać.

      • 4 3

      • Tak jest na całym świecie, nie ma możliwości darmowego parkowania pod dużymi szpitalami.

        Tego nie da się zrobić, co wyburzyć żeby stworzyć parking? 20 minut i członek rodziny musi gdzieś odjechać, nie da się zastawiać chodników i lasu na górze Smoluchowskiego. I przy okazji, połowa chorych przyjeżdża transportem zbiorowym, nie każdy się tam pcha samochodem.

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane