• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka przez Motławę: atrakcja turystyczna z betonu?

Michał Stąporek
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Elegancka kładka dla pieszych czy most do przerzucania pancernych dywizji? Przygotowany na zlecenie miasta projekt kładki jest wysublimowany niczym saperski most pontonowy. Elegancka kładka dla pieszych czy most do przerzucania pancernych dywizji? Przygotowany na zlecenie miasta projekt kładki jest wysublimowany niczym saperski most pontonowy.
Według projektu kilkudziesięciometrowe rampy mają ciągnąć się po obu stronach nabrzeża Motławy. Według projektu kilkudziesięciometrowe rampy mają ciągnąć się po obu stronach nabrzeża Motławy.

Gdańsk potrzebuje kładki przez Motławę jak kania dżdżu, ale na pewno nie takiego brzydactwa, jakie zaprojektowano na zlecenie miasta.



Trudno powiedzieć, czy przeprawa przez Motławę zaprojektowana przez gdański Transprojekt zasługuje jeszcze na miano kładki. Ten betonowo-stalowy kolos w niczym nie przypomina lekkiej konstrukcji, której wybudowanie zapowiadano od lat.

W zależności od wariantu - na razie przedstawiono trzy różne - przeprawa łącząca Ołowiankę z Zamczyskiem jest długa na od 157 do nawet 253 metrów. Gros z tego stanowią długie wąsiska ramp, pociągnięte wzdłuż obu nabrzeży Motławy. Zarówno w wersji obrotowej, jak i ze zwodzonymi płytami przęsła, most ma opierać się na dwóch filarach, osadzonych w nurcie rzeki.

Jak oceniasz projekt kładki na Ołowiankę?

Projekt kładki zaprezentowano urzędom zaangażowanym w powstanie tej przeprawy. Dla przedstawicieli Urzędu Morskiego z Gdyni ważne było głównie to, by między lustrem wody a przęsłem był prześwit na 6,5 metra. Chodzi o to, by bez konieczności otwierania mostu mieściły się pod nim mniejsze jachty cumujące w gdańskiej marinie.

Przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni, który będzie eksploatował kładkę, zgłosili zastrzeżenia do projektu. - Poprosiliśmy o przedstawienie wersji, w której środek przęsła wsuwałby się pod płytę kładki, umożliwiając przepłynięcie większym jednostkom - przyznaje dyrektor gdańskiego ZDiZ-etu, Romuald Nietupski. - Chcielibyśmy także kładki bez filarów w nurcie Motławy.

Jeszcze bardziej bezkompromisowy był konserwator zabytków: - Na budowę kładki w tym miejscu zgodziłem się jeszcze w 2005 roku. Zgodę obwarowałem jednak pewnymi wytycznymi, min. co do wysokości i "lekkości" konstrukcji. Wszystkie projekty, które do tej pory powstawały, m.in. na zlecenie dyrektora Filharmonii Bałtyckiej, uwzględniały te wskazówki. Ten je całkowicie ignoruje i dlatego jest dla mnie całkowicie nie do zaakceptowania - mówi pomorski konserwator zabytków Marian Kwapiński.

Oprócz ciężkiej konstrukcji, wątpliwości budzą także długie rampy, które w jednym z przedstawionych wariantów ciągną się po obu brzegach Motławy. Zaprojektowano je dla ułatwienia wejścia na kładkę osobom starszym, niepełnosprawnym ruchowo i rodzicom z dziecięcymi wózkami. Czy takiego samego celu nie można było osiągnąć dzięki windom, platformom bądź takiemu uformowaniu przęsła kładki, by schodziło bezpośrednio na nabrzeże? - Rampy nie są być może estetyczne, ale znacznie łatwiejsze w utrzymaniu niż windy, czy platformy - tłumaczy Romuald Nietupski.

Warto jednak zadać pytanie: skoro kładka przez Motławę ma być także atrakcją turystyczną, czy powinniśmy zbudować ją jak najtańszym kosztem, czy jednak zdecydować się na rozwiązanie nie tylko funkcjonalne, ale także po prostu ładne?

Trzeba także zaznaczyć, że jak dotąd na budowę kładki nie pozwala prawo miejscowe. Budowa przeprawy przez Motławę wymaga zmiany planów zagospodarowania przestrzennego, czego wciąż nie zrobiono.
100-metrowej długości kładka dla pieszych w niemieckim mieście Leer jest dowodem, że taka przeprawa nie musi być brzydka, ciężka i toporna. 100-metrowej długości kładka dla pieszych w niemieckim mieście Leer jest dowodem, że taka przeprawa nie musi być brzydka, ciężka i toporna.
Ta sama kładka wkomponowana w miejsce... Ta sama kładka wkomponowana w miejsce...
...gdzie powstanie przeprawa nad Motławą. ...gdzie powstanie przeprawa nad Motławą.
Kładka za 12 mln zł

Na początku tego roku koszt budowy kładki łączącej Ołowiankę z Zamczyskiem szacowano na ok. 12 mln zł. Głównym sponsorem budowy została firma Elektrociepłownie Wybrzeże, która zadeklarowała 7 mln zł, czyli ok. 60 proc. niezbędnej kwoty. Pozostałą część wezmą na siebie w połowie Województwo Pomorskie i miasto Gdańsk.

Choć kilka miesięcy temu informowaliśmy, ze kładka może powstać jeszcze latem 2008 roku, dziś nie podejmujemy się podać żadnej konkretnej daty jej oddania.

Opinie (190) 6 zablokowanych

  • ocieplic!!!!

    ocieplic lepiej styropianem bazylijke mariacka!!!

    • 0 0

  • PRECZ Z TYM KOSZMAREM ALBO POLECĄ GŁOWY!

    Ten niemiecki most to już myślenie we właściwym kierunku ale można pewnie jeszcze lepiej i ładniej to zaprojektować-gdzie Ci ludzie-architekci się uczyli i czego?!!!

    • 0 0

  • niech zrobią most linowy. To by dopiero była atrakcja..

    • 0 0

  • Koszmar!

    Mam nadzieję, że ten koszmarek nie powstanie w najładniejszej części Gdańska! Czyżby ktoś chciał odstraszyć turystów z naszego miata?

    • 0 0

  • WYSTARCZY SKOPIOWAC...

    W PORCIE W LIZBONIE JEST PODOBNY PROBLEM - JEDNAK ROZWIAZANIEM JEST LEKKI, OBROTOWY MOST - WLASCIWIE KLADKA - Z BARDZO KROTKIM CZASEM OBROTU

    • 0 0

  • 12 baniek na most...

    ale za to tereny wokol drozsze sumarycznie o wiecej niz 12 baniek.

    gosc co kupil ta dzialeczke przy baszcie wiedzial ze kladka powstanie dlatego mogl dac lepsza cene , podobnie jak Wojtek kupil stary budynek przy dworcu i tez wyjdzie na swoje bo teraz to jest rudera ale kiedys to bedzie najlepsza mozliwa miejscowka na hotel w Gdansku.

    Interes jest interes , IMO kladka da wiecej zysku niz strat, dlatego powstac powinna.

    Ktos wspomnial o parkingach ze sobie ludzie bede parkowac przy filharmonii i wio na miasto z buta.
    Z miejsca powstanie tam platny parking i kolejna kasa zacznie plynac do prywatnej kieszeni.
    Zawsze bylem za tym zeby kasa plynela do prywatnej kieszeni - to napedza gospodarke - to nas pcha do przodu !

    • 0 0

  • NATO wymaga pantzer-kładki

    Krytykanci, nie znacie się. Takie sa wymogi infrastruktruy w NATO. Musi być zapewniony szybki i bezpieczny przejazd dla batalionu czołgów przez Motławę i ta kładka będzie do tego dostosowana...

    • 0 0

  • Fajny ten mostek ...

    • 0 0

  • nie kładka a tunel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    przez tak waski kanal nie problem jest sie przekopac a i koszty mimo wszystko nie beda ogrmne ....borac pod uwage cala konstrukcje mostu i zarzadzanie nim .....opuszczanie i unoszenie go co chwile sprawi ze moze on sie okazac drozsza inwestycja od przekopania motlawy ....ale oczywiscie nikt o tym nie pomyslal ...no bo po co przejmowac sie wygladam miasta.

    • 0 0

  • Dziennikarski beton

    może i nie jest ładna, ale co do cięzkiej cholery ma to że jest z betonu ? Tytuł artykułu jest mylący i błędny. Beton jest za...istym materiałem, a to że się przeciętnemu odbiorcy kojarzy z blokami z płyty, to już jego problem, że jest ślepy. W dzisiejszych czasach technologia wykonywania betonu, sprawiła że stał się on szlachetnym materiałem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane