- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę
Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiej. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.
- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.
Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.
Muzyczna inauguracja kładki
W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.
Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".
Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.
Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.
Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.
Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.
W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.
Sterownia kładki na Ołowiankę.
Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.
Opinie (200) 4 zablokowane
-
2017-06-17 10:11
Nie taka miała być !!!
Ta kładka to jakies nieporozumienie - miała być otwierana w bok , a nie do góry. FATALNIE ZAKLÓCA KRAJOBRAZ ZABYTKÓW GDAŃSKICH !!!!
- 3 6
-
2017-06-17 10:30
Czas na zmianę budyniu (1)
Dobrze jest zmienić smak budyniu
- 1 3
-
2017-06-17 13:52
A może córka leśniczego?
- 1 0
-
2017-06-17 13:39
Obrzydliwość.
Mam nadzieję że szybko się zepsuje.- 1 2
-
2017-06-17 15:37
i jak tam?
I jak tam?stanęła?
- 1 0
-
2017-06-17 17:20
Naprawdę nikt nie wpadł żeby postawić kilka dużych donicach z drzewkami?! Byłoby ciekawiej i ładniej. Na tle ozdobnych krzewów, sterowania byłaby mniej "widoczna!"
- 0 0
-
2017-06-19 14:47
Brzydszej nie było?
Zapewne nie było bo gdyby ktoś wymyślił brzydszą to by ją zaraz zrobili.
Budyń konsekwentnie otacza Stare Miasto architektonicznymi szkaradami.
No i oczywiście musi być podnoszona by byle wiatr uniemożliwiał jej użytkowanie - pomysł bliźniaczy do dachu na Narodowym w Warszawie, którego nie można zamknąć w deszczu.
No ale kto słyszał o wietrze w portowym mieście?- 0 0
-
2017-06-19 17:00
Ale brzydal....
Ma ktoś jakieś zdjęcie brzydszej kładki wybudowanej gdziekolwiek na świecie w ostatnich latach ?
Mogli chociaż tą sterownie obić blachą falistą - nawiązywałaby wyglądem do Stoczni Gdańskiej ;P- 0 0
-
2017-08-04 15:31
Nie można było wybudować pieszego przejścia podziemnego? Jak choćby pod Tamizą w Londynie, gdzie takie przejścia budowano już w XIXwieku (a Tamiza jest wielokrotnie szersza). Zamykana-podnoszona kładka to słabe rozwiązanie, uciążliwe dla wszystkich i generujące duże koszty obsługi.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.