• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?

Arnold Szymczewski
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Motorniczy: klimatyzacja nie daje rady w upały

Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.



Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli



Jak oceniasz funkcjonowanie klimatyzacji w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Wielu pasażerów liczy na to, że w upalny dzień ukryje się przed skwarem w klimatyzowanym pojeździe. Owszem, jest to możliwe, ale nie zawsze. Warto przypomnieć, że jedynie 50 proc. tramwajów i 80 proc. autobusów jest wyposażonych w "klimę". Mało? Według gdańskich przewoźników to i tak najlepszy wynik w kraju!

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.

Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.

To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.

Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.

Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację



Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.

Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.

Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.

Miejsca

Opinie (304) 7 zablokowanych

  • Porażka

    Jak się coś mierzy to trzeba mieć o tym przynajmniej jakieś pojęcie. Nie twierdzę, że w autobusach i tramwajach jest miły chłodek, ale "pomiary" wykonywane przez Pana Redaktora są mówiac kolokwialnie "o kant d....". Jak Pan skieruje pirometr na swoją głowę to wyjdzie 37C lub więcej i co z tego?

    • 6 0

  • ja jechałam autobusem 115 w Gdańsku i była klimatyzacja było aż za zimno

    • 4 1

  • T. do ZTM

    nie sprowadzac starych dortmundów , tylko akupić Noe z Klimą , , bo ludzie przepuzczają stare bez klimy i jadą puste , a czekają na tramwaje z klimą. i są wtedy Pełne , , rozumiecie co jest gdrane .

    • 2 1

  • Szkoda, że Pan Redaktor nie zajrzał z tym magicznym urządzeniem do kabiny kierowcy w jakimkolwiek pojeździe bez klimatyzacji. To by się dopiero chłop zadziwił...

    • 4 0

  • No nie,nie byłoby to poprawne politycznie,przecież w opinii wielu nikogo tam nie ma ,są już prawie autonomiczne.kto by się tam przejmował kierowcą czy motorniczym,ale naubliżać to co innego ,hulaj dusza ,piekła nie ma.

    • 3 0

  • w Gdyni klimatyzacja, ha, ha

    śmiechu warte, co z tego ze jest w niektórych autobusach jak nie zawsze włączana. Wystarczy przejechac sie 194 a człowiek ma dośc. To jest kryyminał, zeby w XXI w. nie było klimy. a skm nic.

    • 0 0

  • a SKM to jest porażka

    powinni zwracac ludziom pieniadze za przejazd w takiej duchocie.

    • 2 2

  • (1)

    Jezeli bierzecie sie za pomiaru i robicie z tego siano/lepszy pr warto podejsc do sprawy profesjobalnie. Pirometr (wasz termometr bezdotykowy) nie nadaje sie do takich pomiarow. Pomiar wiazka laseru ma sens gdy powierzchnia jest rowna, a w waszej aplikacji wiazka odbija sie w rozne strony i pomiar jest nie poprawny. Po drugie jezeli wystawiacie recenzje firmom transportowym odnosnie klimatyzacaji, trzeba uzyc profesjonalnego sprzetu, czytaj kalibrawonego. W waszym tekscie o tym informacji brak. No ale tak to jest jak humanisci biora sie za pomiary...

    • 4 0

    • Nie wiem czy wszyscy krytycy metody tych pomiarow mają rację

      Bardzo podobny termometr (podobny wizualnie - bo tutaj typ trudny do określenia) mam w domu do pomiaru temperatury (gorączki) u dzieci. Mój termometr ma 3 opcje pomiaru - body, surface i room. I trzeba przyznać, że pomiar temperatury pomieszczenia (room) zgadza sie z pomiarami zwykłych stacjonarnych termometrów umieszczonych w pokojach dzieciecych. Myślę więc, że pomiary przedstawione w artykule nie sa takie całkiem z kosmosu, jak usiłują je przedstawić niektórzy dyskutanci.

      • 0 1

  • (1)

    Wy pasażerowie jedziecie tylko kilka przystanków a my kierowcy musimy wytrzymać nawet do 10 godzin.Niektórzy nawet mdleją.Klimatyzacja jaka jest nie zależy od kierowcy ÷ bo dzisiaj ten autobus a jutro tamten.Miejcie to na względzie upierdliwe kobitki.Zastanawia mnie to że nigdy z pretensją nie przyjdzie facet tylko złośliwe dewoty,których nikt nie chce pukać.

    • 4 1

    • Bo z chłopów takie same cienkie Bolki

      jak wy- kierowcy.Sami powinniście domagać się godziwych warunków pracy

      • 1 2

  • o której te koimatyzowane skm jeżdżą? kilka odsttnich dni kurs ok 14.20 z Głownego -ptzyjechał stary pojedynczy kibel

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane