- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?
Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.
Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli
W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.
Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.
Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.
To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.
Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.
Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację
Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.
Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.
Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.
Miejsca
Opinie (304) 7 zablokowanych
-
2018-08-03 23:20
Porażka
Jak się coś mierzy to trzeba mieć o tym przynajmniej jakieś pojęcie. Nie twierdzę, że w autobusach i tramwajach jest miły chłodek, ale "pomiary" wykonywane przez Pana Redaktora są mówiac kolokwialnie "o kant d....". Jak Pan skieruje pirometr na swoją głowę to wyjdzie 37C lub więcej i co z tego?
- 6 0
-
2018-08-03 23:35
ja jechałam autobusem 115 w Gdańsku i była klimatyzacja było aż za zimno
- 4 1
-
2018-08-03 23:56
T. do ZTM
nie sprowadzac starych dortmundów , tylko akupić Noe z Klimą , , bo ludzie przepuzczają stare bez klimy i jadą puste , a czekają na tramwaje z klimą. i są wtedy Pełne , , rozumiecie co jest gdrane .
- 2 1
-
2018-08-04 06:59
Szkoda, że Pan Redaktor nie zajrzał z tym magicznym urządzeniem do kabiny kierowcy w jakimkolwiek pojeździe bez klimatyzacji. To by się dopiero chłop zadziwił...
- 4 0
-
2018-08-04 07:05
No nie,nie byłoby to poprawne politycznie,przecież w opinii wielu nikogo tam nie ma ,są już prawie autonomiczne.kto by się tam przejmował kierowcą czy motorniczym,ale naubliżać to co innego ,hulaj dusza ,piekła nie ma.
- 3 0
-
2018-08-04 08:03
w Gdyni klimatyzacja, ha, ha
śmiechu warte, co z tego ze jest w niektórych autobusach jak nie zawsze włączana. Wystarczy przejechac sie 194 a człowiek ma dośc. To jest kryyminał, zeby w XXI w. nie było klimy. a skm nic.
- 0 0
-
2018-08-04 08:04
a SKM to jest porażka
powinni zwracac ludziom pieniadze za przejazd w takiej duchocie.
- 2 2
-
2018-08-04 08:27
(1)
Jezeli bierzecie sie za pomiaru i robicie z tego siano/lepszy pr warto podejsc do sprawy profesjobalnie. Pirometr (wasz termometr bezdotykowy) nie nadaje sie do takich pomiarow. Pomiar wiazka laseru ma sens gdy powierzchnia jest rowna, a w waszej aplikacji wiazka odbija sie w rozne strony i pomiar jest nie poprawny. Po drugie jezeli wystawiacie recenzje firmom transportowym odnosnie klimatyzacaji, trzeba uzyc profesjonalnego sprzetu, czytaj kalibrawonego. W waszym tekscie o tym informacji brak. No ale tak to jest jak humanisci biora sie za pomiary...
- 4 0
-
2018-08-04 10:51
Nie wiem czy wszyscy krytycy metody tych pomiarow mają rację
Bardzo podobny termometr (podobny wizualnie - bo tutaj typ trudny do określenia) mam w domu do pomiaru temperatury (gorączki) u dzieci. Mój termometr ma 3 opcje pomiaru - body, surface i room. I trzeba przyznać, że pomiar temperatury pomieszczenia (room) zgadza sie z pomiarami zwykłych stacjonarnych termometrów umieszczonych w pokojach dzieciecych. Myślę więc, że pomiary przedstawione w artykule nie sa takie całkiem z kosmosu, jak usiłują je przedstawić niektórzy dyskutanci.
- 0 1
-
2018-08-04 10:10
(1)
Wy pasażerowie jedziecie tylko kilka przystanków a my kierowcy musimy wytrzymać nawet do 10 godzin.Niektórzy nawet mdleją.Klimatyzacja jaka jest nie zależy od kierowcy ÷ bo dzisiaj ten autobus a jutro tamten.Miejcie to na względzie upierdliwe kobitki.Zastanawia mnie to że nigdy z pretensją nie przyjdzie facet tylko złośliwe dewoty,których nikt nie chce pukać.
- 4 1
-
2018-08-04 10:50
Bo z chłopów takie same cienkie Bolki
jak wy- kierowcy.Sami powinniście domagać się godziwych warunków pracy
- 1 2
-
2018-08-04 13:19
o której te koimatyzowane skm jeżdżą? kilka odsttnich dni kurs ok 14.20 z Głownego -ptzyjechał stary pojedynczy kibel
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.