- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (54 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (44 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (204 opinie)
Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?
Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.
Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli
W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.
Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.
Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.
To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.
Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.
Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację
Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.
Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.
Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.
Miejsca
Opinie (304) 7 zablokowanych
-
2018-08-03 15:14
Klimatyzacja teoretyczna
W Gdańsku Rządzi PO to klimatyzacja jest teoretyczna kogoś to dziwi? C..j, d..a i kamieni kupa!
- 1 6
-
2018-08-03 15:15
niektóre linie (2)
Niektóre linie w ogóle przestały być obsługiwane przez autobusy z klimatyzacją - patrz 116, 131. Gdańsk sobie nic z tego nie robi. Może należałoby tak sprawiedliwie rozdzielać lepsze autobusy ??? Na taką myśl gdański ZTM nie wpadnie.
- 4 1
-
2018-08-03 15:18
Ludzie cofajcie płatności! (1)
Ludzie cofajcie płatności za bilety, bilety miesięczne itp to sie nazywa chargeback!
- 2 1
-
2018-08-03 19:59
skoro jeżdżą codziennie (no po to chyba kupują miesięczne?)
to jak mogą chargebackować?
- 0 0
-
2018-08-03 15:17
Zimne powietrze przy otwarciu drzwi nie wylatuje na zewnątrz. Zasada jest taka w fizyce, że ciepło idzie w kierunku zimna, nigdy na odwrót.
- 6 2
-
2018-08-03 15:24
(1)
Bardzo dawno temu, za siódmą rzeką i górą, była wiedźma, która opowiadała, że jak w ciężarówce się nie włączy klimy, a mówi się, że się na klimie jeździło, to spokojnie pod koniec dnia z 20 litrów do passeratti spóścić się da.
- 5 4
-
2018-08-03 20:00
W PKS to była norma
nie wiem jak w ZKM.
- 0 1
-
2018-08-03 15:26
Kiedyś i dziś...
Śmieszą mnie wpisy typu: kiedyś nie było w autobusach klimy i wszystko było ok. Jest jednak ta różnica, że kiedyś były duże przesuwne świetliki do otwierania a to co mamy w obecnych autobusach i tramwajach to żart. Małe szczelinki uchylne przy samym suficie i to nie na każdym oknie. To jest kolosalna różnica. Jak się kiedyś otworzyło okno w komunikacji to było czuć to otwarte okno bo była większa cyrkulacja powietrza a nie to co przy tych szczelinkach
- 8 3
-
2018-08-03 15:26
(1)
Montujcie okna.
Na klime nie ma co liczyc. Albo mrozi do 10 stopni, albo nie dziala i jest 40 stopni.
A okno - wiaterek wieje, jest przewiew, chce sie żyć...- 4 1
-
2018-08-03 16:27
Autobusy bez otwieranych okiem calkiem to stare merce z odpadow!W srodku szklarnia-piekarnik!Zezlomowac ten zlom!Ludzie mdleja(linia 157)
- 2 0
-
2018-08-03 15:31
Śmiech na sali przykład ostatnia ulewa!!! (1)
Jadę sobie do Gdańska jeszcze przed burzą 6 klimatyzacja wyłączona duchota max. Po burzy, wszyscy mokrzy od deszczu, wracam sobie 6 i klimatyzacja hula!!! Wszyscy dygoczą. Kpina, MPK gdańskie jest 100 lat za paroma innymi miastami w Polsce. Żaden komfort, a miasto wojewódzkie, pełno bloków i biur, Ale nie ma infrastruktury miejskiej, żeby to obsłużyć. Szkoda, bo potencjał na rozwój miasta jest przeogromny, ale to miasto męczy
- 13 0
-
2018-08-03 15:38
Albo włączają przy dojedzie do pętli
Przykład Jelitkowo. Albo na końcu tramwaju gorąco, w środku za zimno. To jest naprawdę technologicznie osiągalne, żeby tabor był w pełni sprawny
- 2 0
-
2018-08-03 15:33
(1)
Prawda jest taka że kierowcy lub motorniczy nie włączają klimy gdyż mają za to płacone ekstra pieniążki.Oni włączają tylko dla siebie a pasażerowie niech sobie radzą.
- 8 8
-
2018-08-03 20:02
G wiesz klamliwy pisi trolu. Uruchamia się ona automatycznie. Bylo o tym wiele artykułów
- 2 0
-
2018-08-03 15:43
A biedronka ma :)
Ha, a biedronka ma lepszejsze klimatyzatory, bo tam zawsze można sie schłodzić :P
- 4 2
-
2018-08-03 15:47
Empatia gdyńskich kierowców. (1)
Klima klimą, mam prośbę, by przeszkolić kierowców w temacie opuszczania rampy wjazdowej dla wózków dziecięcych. Ilekroć korzystam z trajtków, wciskanie przycisku dla obniżenia podłogi jest zbywane. Panowie, jeżeli widzicie matkę z wózkiem na przystanku lub wysiadającą z pojazdu, obniżcie podłogę.
- 8 4
-
2018-08-04 00:31
rampa
Rampa jest dla wózków inwalidzkich a dla dziecięcych jest przyklęk. Tak to jest jak się nie ma o niczym pojęcia.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.