• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?

Arnold Szymczewski
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Motorniczy: klimatyzacja nie daje rady w upały

Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.



Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli



Jak oceniasz funkcjonowanie klimatyzacji w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Wielu pasażerów liczy na to, że w upalny dzień ukryje się przed skwarem w klimatyzowanym pojeździe. Owszem, jest to możliwe, ale nie zawsze. Warto przypomnieć, że jedynie 50 proc. tramwajów i 80 proc. autobusów jest wyposażonych w "klimę". Mało? Według gdańskich przewoźników to i tak najlepszy wynik w kraju!

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.

Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.

To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.

Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.

Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację



Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.

Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.

Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.

Miejsca

Opinie (304) 7 zablokowanych

  • Klimatyzacja teoretyczna

    W Gdańsku Rządzi PO to klimatyzacja jest teoretyczna kogoś to dziwi? C..j, d..a i kamieni kupa!

    • 1 6

  • niektóre linie (2)

    Niektóre linie w ogóle przestały być obsługiwane przez autobusy z klimatyzacją - patrz 116, 131. Gdańsk sobie nic z tego nie robi. Może należałoby tak sprawiedliwie rozdzielać lepsze autobusy ??? Na taką myśl gdański ZTM nie wpadnie.

    • 4 1

    • Ludzie cofajcie płatności! (1)

      Ludzie cofajcie płatności za bilety, bilety miesięczne itp to sie nazywa chargeback!

      • 2 1

      • skoro jeżdżą codziennie (no po to chyba kupują miesięczne?)

        to jak mogą chargebackować?

        • 0 0

  • Zimne powietrze przy otwarciu drzwi nie wylatuje na zewnątrz. Zasada jest taka w fizyce, że ciepło idzie w kierunku zimna, nigdy na odwrót.

    • 6 2

  • (1)

    Bardzo dawno temu, za siódmą rzeką i górą, była wiedźma, która opowiadała, że jak w ciężarówce się nie włączy klimy, a mówi się, że się na klimie jeździło, to spokojnie pod koniec dnia z 20 litrów do passeratti spóścić się da.

    • 5 4

    • W PKS to była norma

      nie wiem jak w ZKM.

      • 0 1

  • Kiedyś i dziś...

    Śmieszą mnie wpisy typu: kiedyś nie było w autobusach klimy i wszystko było ok. Jest jednak ta różnica, że kiedyś były duże przesuwne świetliki do otwierania a to co mamy w obecnych autobusach i tramwajach to żart. Małe szczelinki uchylne przy samym suficie i to nie na każdym oknie. To jest kolosalna różnica. Jak się kiedyś otworzyło okno w komunikacji to było czuć to otwarte okno bo była większa cyrkulacja powietrza a nie to co przy tych szczelinkach

    • 8 3

  • (1)

    Montujcie okna.
    Na klime nie ma co liczyc. Albo mrozi do 10 stopni, albo nie dziala i jest 40 stopni.
    A okno - wiaterek wieje, jest przewiew, chce sie żyć...

    • 4 1

    • Autobusy bez otwieranych okiem calkiem to stare merce z odpadow!W srodku szklarnia-piekarnik!Zezlomowac ten zlom!Ludzie mdleja(linia 157)

      • 2 0

  • Śmiech na sali przykład ostatnia ulewa!!! (1)

    Jadę sobie do Gdańska jeszcze przed burzą 6 klimatyzacja wyłączona duchota max. Po burzy, wszyscy mokrzy od deszczu, wracam sobie 6 i klimatyzacja hula!!! Wszyscy dygoczą. Kpina, MPK gdańskie jest 100 lat za paroma innymi miastami w Polsce. Żaden komfort, a miasto wojewódzkie, pełno bloków i biur, Ale nie ma infrastruktury miejskiej, żeby to obsłużyć. Szkoda, bo potencjał na rozwój miasta jest przeogromny, ale to miasto męczy

    • 13 0

    • Albo włączają przy dojedzie do pętli

      Przykład Jelitkowo. Albo na końcu tramwaju gorąco, w środku za zimno. To jest naprawdę technologicznie osiągalne, żeby tabor był w pełni sprawny

      • 2 0

  • (1)

    Prawda jest taka że kierowcy lub motorniczy nie włączają klimy gdyż mają za to płacone ekstra pieniążki.Oni włączają tylko dla siebie a pasażerowie niech sobie radzą.

    • 8 8

    • G wiesz klamliwy pisi trolu. Uruchamia się ona automatycznie. Bylo o tym wiele artykułów

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Temperatura w komunikacji miejskiej

    A biedronka ma :)

    Ha, a biedronka ma lepszejsze klimatyzatory, bo tam zawsze można sie schłodzić :P

    • 4 2

  • Empatia gdyńskich kierowców. (1)

    Klima klimą, mam prośbę, by przeszkolić kierowców w temacie opuszczania rampy wjazdowej dla wózków dziecięcych. Ilekroć korzystam z trajtków, wciskanie przycisku dla obniżenia podłogi jest zbywane. Panowie, jeżeli widzicie matkę z wózkiem na przystanku lub wysiadającą z pojazdu, obniżcie podłogę.

    • 8 4

    • rampa

      Rampa jest dla wózków inwalidzkich a dla dziecięcych jest przyklęk. Tak to jest jak się nie ma o niczym pojęcia.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane