• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z tunelem pod Martwą Wisłą. KIO znów uznaje odwołanie

Maciej Naskręt
1 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisłą ma być wydrążony maszyną TBM. Tunel pod Martwą Wisłą ma być wydrążony maszyną TBM.

Nie ma zielonego światła na budowę Tunelu pod Martwą Wisłą. Kolejny raz KIO przyznała rację odwołującemu się konsorcjum firm z liderem FCC Construction.



Krajowa Izba Odwoławcza w Warszawie tuż po godz. 12:30 wydała orzeczenie w sprawie odwołania konsorcjum firm z liderem FCC Construction od rozstrzygnięcia wyników przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

KIO unieważniła przetarg i nakazała zamawiającemu - miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne - dokonanie ponownej oceny złożonych ofert. Tym razem odwołanie oferenta nie dotyczyło rażąco niskiej ceny, a niejasności w dokumentacji przetargowej. Jak ustaliliśmy chodzi o treść dotyczącą technologii wykonania przejść między tunelami, które wydrąży maszyna-kret - TBM.

To już drugie odwołanie do KIO konsorcjum firm z liderem FCC Construction. W pierwszym z lipca przekonywali, że cena 885 mln zł, jaką zaproponowało konsorcjum firm Hydrobudowa i OHL za budowę tunelu, jest rażąco niska. GIK złożyła odwołanie od orzeczenia KIO do sądu okręgowego.

Przypominamy, że konsorcjum firm z liderem FCC Construction zaproponowało w przetargu w terminie 36 miesięcy kwotę 1,16 mld, czyli o ponad 272 mln zł droższą. Tym samym zajęło drugie miejsce do podpisania kontraktu na wydrążenie tunelu.

Dlaczego trwa tak zażarta walka o samorządowy kontrakt? Jeden z pracowników FCC Construction w kuluarowej rozmowie z nami przyznał: - Jest to bardzo atrakcyjne zlecenie. Plac budowy tunelu zlokalizowany jest na niewielkiej przestrzeni. Nie ma problemów z organizacją ruchu. Jest więc o co walczyć.

13 września odbędzie się rozprawa w Sądzie Okręgowym w Gdańsku, do którego GIK zaskarzyły pierwszy wyrok KIO, także nakazujący ponowne zbadanie ofert. Sąd Okręgowy w Gdańsku jest ostateczną instancją w tej sprawie.

Opinie (71) 1 zablokowana

  • No nic w tym roku już nikt roboty nie zacznie (2)

    Ciekawe ile razy jeszcze będą się odwoływać i szukać dziury.Czyli cena i reszta jest już ok. Teraz tylko przejścia między tunelami.

    • 63 2

    • Czyli najwcześniej po Euro zaczniemy budować

      No to Gdańsk będzie miał finanse na inne drogi :). Tyle, że inwestycje po 2014 będą miały mniejsze finansowania :(

      • 3 3

    • "Dlaczego trwa tak zażarta walka o samorządowy kontrakt ? Jeden z pracowników FCC Construction w kuluarowej rozmowie z nami przyznał: - Jest to bardzo atrakcyjne zlecenie. Plac budowy tunelu zlokalizowany jest na niewielkiej przestrzeni. Nie ma problemów z organizacją ruchu. Jest więc o co walczyć."I g..no Wam z ta walka da..Jak wygracie, to chcecie 300! baniek więcej, a Paweł - prezydenti Ryszard - prezes GIK, kilkaktronie! podkreślali, że takiej kasy nie ma, i nie będzie.. Więc obawiam się, że z tunelem można się pożegać.. - niestety. Dlatego nie kumam radochy gościa z FCC.

      • 5 0

  • (8)

    Ci wygrali... ci się będą odwoływać.... o tak ciągle....886mln to dużo czy mało za taki tunel (pytam generalnie na świecie, a nie dla budżetu Gdańska)?

    • 18 0

    • dla budżetu Gdańska jest to olbrzymi wydatek (1)

      przy takim koszcie warto zastanowić się, czy most zwodzony nie byłby tańszy

      • 5 25

      • Nie ta przepustowość, po paru latach korki by były nie do zniesienia... Tunel musi być, nieważne jakim kosztem.

        • 29 1

    • I dużo, i mało... (4)

      Jak na tak krótki tunel, bo będzie sam w sobie miał 700m długości, gdyby był budowany metodą zatapiania prefabrykowanych elementów tunelu, to byłby bardzo drogi, ale będzie budowaniu przy użyciu TBMu, który sprawdza się na długich dystansach i jeśli trzeba wiercić w skale, i w tym przypadku jest śmiesznie tani...

      • 11 5

      • Tani?

        • 3 0

      • Tani? (2)

        Ostatnio jechalem przez tunel pomiedzy Francja a Wlochami. Tam koszt tunelu o dlugosci 11,5 km (!) wyniosl 200 mln euro. Czyli generalnie mniej niz "nasz". Nawet liczac ze tutaj bedzie podwojny to i tak wydaje mi sie mega drogi. Szacunki miasta moim zdaniem byly ok.

        • 9 2

        • pewnie francuski był drążony w skale (1)

          i stąd mniejsza suma, bo chyba trzeba jednak ten grunt jakoś wzmocnić. Może tbm ten sam ale technologia inna, droższa...Trzeba porównać gdańską inwestycję z jakąś podobną zagraniczną

          • 4 0

          • Nie zmienia to faktu

            że jest 8-krotnie dłuższy, tam dochodzą dużo DUŻO większe koszty wentylacji, systemów przeciwpożarowych, wyjść awaryjnych (co kilkaset metrów) itd.Po prostu w Polsce aktualnie jest tyle do roboty (autostrady, obwodnice, ekspresówki, stadiony itd.), że firmom nie pali się do roboty za wszelką cenę bo każdy uszczknął sobie trochę z tego tortu, który zafundowało państwo. Gdyby to była jedna z niewielu aktualnie przeprowadzanych większych inwestycji bankowo znalazłby się ktoś, kto by to zrobił za 600-700 milionów.

            • 4 1

    • 2 razy za nisko 1 200 000 to niezbędne minimum

      • 0 5

  • FCC (4)

    Jak nie dać zarobić innym. Mogli sami zaproponować najlepszą cenę, a nie teraz kombinować.

    • 63 5

    • jesteś z tych, co narzekają że najniższa cena a później wszystko się sypie (3)

      i remonty "nowych dróg" w 2 lata po oddaniu?

      • 4 4

      • (1)

        Czlowieku. JAKOSC drog nie ma nic wspolnego z cena. I tak buduja o 40 % za drogo. PO prostu zlodziejstwo na kazdym szczeblu, jeden drugiego kryje. Biora do kieszeni miliony, a na droge G z tego zostaje. Wiem co mowie, mam znajomego w projektach i na zwirowni.A my spoleczenstwo jak te glupki ciagle mamy nadzieje ze za te miliony nam super drogi pobuduja. Gdzie jest kurna kontrola?!

        • 7 1

        • I pod takich wsiowych głupków jak ty

          tworzy się potem prawo aby im się przypodobać i wygrać kolejne wybory.

          • 0 0

      • Ni ma jak to było za czasów Gierka

        • 1 0

  • Kończcie kłótnie!! (2)

    Czekamy na tunel i nie chcemy słuchać o gierkach między firmami. Dogadajcie się między sobą.

    • 57 2

    • To jest podejście! (1)

      a prawo głupku?

      • 0 3

      • a prawo głupku

        jest właśnie takie, że firmy moga się kłocic zaskarżać przetargi a my na tunel będziemy czekać pare lat.... czyli trzeba takie prawo zmienić

        • 0 0

  • Problem (1)

    Problem w tym że przetargi w Polsce nie polegają na wyborze najlepszego wykonawcy roboty a na najtańszym wykonaniu danego zlecenia co potem przekłada się na bardzo duże koszty robót dodatkowych oraz niezbędnych które nie zostały uwzględnione w pierwotnym kosztorysie robót co de fakto w wielu przypadkach kończy się sumą o wiele wyższą od zakładanej lub też wyższej od ofert obejmujących całość robót innych wykonawców. Przykładów takich można doszukiwać się w większości polskich inwestycji.

    • 42 7

    • Troche prawdy troche bzdur

      Jesli firma nie uwzgledni czegos z kosztorysu to automatycznie jest wykluczona z postepowania. Nie ma tak ze jedna da oferte na czesc robot inna na wszystkie. Nie mieszaj ludziom w glowach. Prawda jest jedynie to, ze ustawa prawo zamowien publicznych przewiduje prace dodatkowe w wysokosci do 20% wartosci. Ale to tylko w przypadku braku mozliwosci oszacowania pelnego zakresu robot. A tak sie moze zdarzyc np. w przypadku niezgodnosci starych planow, ewidencji podziemnych instalacji itd.

      • 5 0

  • (1)

    POlska w budowie

    • 16 5

    • Nieudacznik

      przy necie

      • 0 0

  • Nie zapraszać więcej do przetargów FCC Construction !!! (4)

    Nie zapraszać więcej do przetargów FCC Construction !!!

    • 40 9

    • do przetarggu publicznego nikogo nie zapraszasz (2)

      z definicji - jest publiczny

      • 6 1

      • ale mozna wybrac inną forme zamowienia (1)

        niz przetarg otwarty nieograniczony. Tylko wtedy trzeba sie spreżyć z SIWZem i innymi papierami bardziej... No, mozna tez napisac porzadne PzP, w miejsce tego sabotażu przez Buzka.. FCC chyba przy zleceniu kolejowym na Pomorzu tez sie odwolywalo, ale nie jestem pewien..

        • 0 0

        • Jasne najlepiej tak napisać PZP żeby taki pajac jak ty był zadowolony

          Boże odbierz im internet

          • 0 0

    • także budimexu

      a szczególnie WAKOZU

      • 1 0

  • FCC Construction... F*CK O*F (1)

    Przegrali to spierniczać, nie przeszkadzać! Budować!;]

    • 52 8

    • jak ci miliard koło nosa przeleci kiedyś i machniesz na to ręką to pogadamy!!

      prawo dopuszcza - firma korzysta z jego zapisów a fak off to sobie możesz do kolegi pod budką z piwem szczekać jak ci upił z butelki.... taka różnica

      • 0 0

  • i wy sie potem dziwicie, że dróg nie ma, że dziurawe. (2)

    Wiwat przetargi, grobowiec polskiego rozwoju

    • 36 5

    • takie polskie pieprzenie (1)

      na demokracje też wszyscy narzekają. nie mówie że system wyboru wykonawcy jest doskonały. problem w tym ze nic na razie lepszego i przejrzystszego od przetargów nie wymyślono.

      • 0 2

      • Przetargi

        Przetargi wymyślono teoretycznie żeby zablokować korupcję, faktycznie jest to narzędzie bardzo korupcyjne, nie okresla że najtańszy, najszybszy ma wygrać, więc wygrywa ten kto ma wygrać, a że nieraz ma wygrać po odwołaniu to tak fajnie wygląda że walczył i wygrał!

        • 0 0

  • Normalne - tam gdzie chodzi o grube miliony tam do korytka wielu chętnych

    Rączka rączkę myje więc szukaja brakującego przecinka aby to oni wygrali i tym co trzeba być może dobrze "posmarowali".

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane