• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • paranoja tramwaj na wąskiej ul. bohatera getta warszawskiego (19)

    • 50 34

    • Tramwaj przez Bohaterów Getta to jedynie dobry wariant (1)

      • 17 27

      • Podszywanie się pod inną osobę jest wyjątkowo podłe

        • 6 2

    • To wytłumacz na czym polega ta "paranoja". (9)

      Tak na serio i rzeczowo.
      No chyba, że jesteś mieszkańcem tejże i po prostu masz w d**pie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdańska, którym bardzo ta trasa ułatwi życie.
      A czy ty byłeś może w ogóle poza swoim miastem? Czy byłeś w innych metropoliach europejskich czy nawet polskich? Czy widziałeś po jakich uliczkach jeżdżą tramwaje?
      Pytam oczywiście retorycznie bo odpowiedź już znam.
      P.S.
      Naucz się człowieczku pisać po polsku.

      • 19 27

      • (5)

        No jeżdżą w innych krajach, a nawet w Polsce, tramwaje po wąskich uliczkach. I wiesz co? Zdaniem ekspertów od ruchu drogowego, to największy błąd, bo średnia prędkość na takich odcinkach nie przekracza 5km/h !!! Także powodzenia kolego w podróży tramwajem, gdy będą wyprzedzać Cię piesi.

        • 20 11

        • Tak rzeczywiście (2)

          przez 200 m tramwaj będzie jechał 5 km/h, trwać to będzie jakieś 20 sekund, doprawdy przeżerające. Masz rację, to jednak odpuśćmy tę trasę w ogóle.

          • 9 18

          • Jak się zrobi precedens, to później pójdzie już z górki. 20 sekund tu, 20 sekund tam i godzinka schodzi, a szybki tramwaj szlak trafił.

            • 10 8

          • tak, nalezy ją odpuścić

            Powinny ja zastąpić nitki przez Słowackiego i Smoluchowskiego

            • 3 0

        • Średnia prędkość tramwaju w mieście, wliczając przystanki, to jakieś 15-20 km/h (1)

          Więc średnia 5 km/h na odcinku 200m naprawdę jest do przyjęcia

          • 9 6

          • Nie ma co, szybki transport. I na takie g*wno przeznaczamy kilkaset milionów? Masakra.

            • 7 3

      • (2)

        Kilkudziesięciu tys. Mieszkańców południa to nie turystyczny tramwaj jest potrzebny, a przedłużenie SKM-ki w tamtą stronę. Ta koncepcją powinno się miasto na serio zająć, tym bardziej ze jest gotowa, a nie prowadzić tramwaj po górach i dolinach, tak aby dobrze sprzedawały się przyszłe mieszkania mieszkania deweloperów przy tej trasie świetnie skomunikowane tramwajem. Grubszy wałek wyczuwam za tym przebiegiem trasy... sprawdźcie własności gruntów w tych okolicach.

        • 14 4

        • Chodzi o zwolnienie "pasa rezerwy" czyli dzikiej drogi równoległej do Sobieskiego i ogródków działkowych.

          • 4 1

        • Buduje Górski na dawnym poligonie we Wrzeszczu

          I o to chodzi. Tam będzie duże osiedle w lesie, będą mieli blisko do tramwaju jak wybudują przez Wileńską

          • 2 1

    • No cóż (4)

      gdyby miasto uwzględniało wszystkie protesty lokalnych grup interesu....to nic w Gdańsku nie dało by sie wybudować....A tramwaj na tej ulicy nie zmieni niczego...no cóz, moze nie bedzie gdzie zaparkowac, no i ruch samochodowy bedzie mniejszy....

      • 9 6

      • (1)

        Poza tym, ze ze spokojnej ulicy ze szczątkowym ruchem samochodowym (sprawdź na Google maps) zmieni się w dudniącą przelotowkę dla skręcających tramwajów, to rzeczywiście nic... szczerze współczuje mieszkańcom tej ulicy, ze padają właśnie ofiarą arogancji władzy miasta.

        • 8 7

        • A dlaczego oni maja miec lepiej niz reszta mieszkancow Wrzeszcza? Ta dzielnica staje sie coraz glosniejsza dla wszystkich jej mieszkancow.

          • 0 1

      • Może właśnie miasto uwzględniło interesy odpowiednich grup, możliwe ze tych samych co zawsze w ostatnich 20 latach w Gdańsku...

        • 9 4

      • problem w tym że miasto jednych słucha a innych już nie. Centrum miasta ma najwięcej do powiedzenia - nie chcą parkingów, nowych dróg a ulice do zwężenia(miasto przychyla się prośbom). Czym różni się Podwale Przedmiejskie od Grunwaldzkiej? Gdyby ulica Bohaterów Getta Warszawskiego była w Centrum to tramwaj by nie powstał(przynajmniej na tej ulicy)

        • 4 2

    • Bardzo dobra opcja. Tam malo kto chodzi, tylko studenci.

      • 0 1

    • Tramwaj w wąskich ulicach

      A może wziąć przykład z Lizbony?

      • 0 0

  • (2)

    Czemu nie puszczono tego tramwaju Jaśkową Doliną. Byłoby szybciej i mniej kosztownie, bo nie trzeba by budować tunelu.

    • 22 27

    • Jak niby?

      • 9 3

    • Jak?

      Zamieniając jezdnię na torowisko i wyrzucając samochody? Puszczając torowisko w jezdni i niech tramwaj stoi w korku? Poszerzając ulicę kosztem okolicznych budynków? Budując estakadę tramwajową nad jezdnią na całej długości Jaśkowej?

      • 6 1

  • Zrobic ale tylkp tramwaj i buspas

    • 8 6

  • ...tramwaj ul.BGW (1)

    PG pokazała ułamek rozsądku dotyczącego pomysłu przebiegu trasy tramwaju we Wrzeszczu....Czółko!. Jeżeli już MUSI być to z kalekim pomysłem ( i skrętami ) Do Studzienki. Stać Miasto na takie wyburzenia? Skoro stać - dyskusji brak.

    • 10 11

    • Lubię takich gości...

      Co ewidentnie mają coś do powiedzenia, może nawet sensownego, ale przelewając swoje myśli na klawiaturę posługują się skrótami myślowymi w takim natężeniu, że nikt poza nimi samymi nie wie o co im właściwie chodzi.

      • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawe czy będzie jakieś przejście/przejazd dla pieszych do Schuberta? (3)

    Tam są domki. Jak nie zrobią przejścia, to mieszkańcy Suchanina nie będą mieć dostępu do linii tramwajowej.

    • 70 16

    • Dlaczego ta opinia jest wyróżniona?

      Toć nic nadzwyczajnego tu nie napisano.

      • 18 10

    • Powinno być

      Od trójstyku ulic Schuberta, Sobieskiego, Wagnera - jako pieszo-rowerowe przedłużenie Wagnera do Wileńskiej.

      • 7 0

    • Jest przecież Schumana Wagnera i przejście obok starej papugarni więc o co ci chodzi?

      • 0 2

  • (3)

    nonsens te tramwaje. zygzaki światła.
    Tylko metro.

    • 23 6

    • Metro na Hel!

      • 3 2

    • Z metra w życiu nie korzystałeś chyba (1)

      Nie wspominając już o koszcie budowy.

      • 4 0

      • Koszt może i kosmiczny, za to korzyści równie odlotowe. A w przypadku tramwajów? Koszty znacznie wyższe niż "zwykła" infrastruktura pod buspasy, a korzyści znikome.

        • 0 1

  • (1)

    Naprawdę szczerze współczuję ludziom mieszkającym na bohaterów getta Warszawskiego. Widać, że dla miasta znaczycie mniej, niż zrujnowane kamienice. To przykre.

    • 31 17

    • Mieszkam na Do Studzienki.Mysle, ze mieszkany BGW mi nie wspolczuja.

      • 0 0

  • Za 10 lat może powstanie nikomu niepotrzebna linia tramwajowa.

    Przejście na al. Zwycięstwa koło Miniatury otwierają od kilku lat.

    • 25 6

  • Psu na budę (3)

    Głupi, po co komu tramwaje pod oknami. Ręce opadają

    • 26 17

    • Potrzebny! (2)

      Być może mieszkańcom Bohaterów Getta Warszawskiego nic nie jest potrzebne. Ale mieszkańcom południa Gdańska ta linia tramwajowa jest potrzebna.

      • 11 5

      • slalom po osiedlu kamienic to rowerem a nie tramwajem

        • 6 3

      • Mieszkańcom południa jest potrzebna przedłużona SKM-ka. I ta koncepcja jest znowu na tapecie. I tym powinno zająć się miasto, a nie meandrująca linią tramwajową, która nikomu nie przyniesie pożytku.

        • 5 3

  • Sorry, tam jest przedszkole, jest plac zabaw przy zbiornku retencyjnym. (1)

    czemu nie myslicie o najmlodszych? wszystko chcecie zniszczyc?

    • 13 17

    • dodatkowo to teren rezerwatu ujecia i podnoszenia cisnienia wody.

      wywala sie na tej budowie.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane