• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Buspas zamiast tramwaju...

    Taniej, szybciej, elastyczniej, mniej awaryjnie

    • 13 13

  • tramwaj (2)

    trochę d**ilne rozwiązanie ponieważ puszczenie tramwju ul do studzienki przyszłościowo mogło dać połączenie jej z placem komorowskiego i zaspą

    • 22 12

    • To te tramwaje nie będą zakrecowywac?

      • 6 1

    • Rownie dobrze mozna zrobis skret z Grunwaldzkiej do Komorowskiego.

      • 0 0

  • smochulowskiego, pieknie mijaja

    szpital, basen, kino, prawo-lewo centrum, wrzeszcz a lak slalom tramwajem po osiedlu:)

    • 22 5

  • Decyzja (2)

    Niesłuszna. Przecież poza budynkami ta ulica jest na potoku Strzyza! Poza tym jak tramwaj będzie się wlaczal w Grunwaldzka, pod kątem prostym? Poza tym kolejne światła? Jeżeli wogole tramwaj to Do Studzienki lub Traugutta!

    • 28 9

    • na Potoku Królewskim (1)

      akurat, nie Stzyża

      • 1 0

      • Racja!

        Biję się w piersi. Nie zmienia to faktu podtapiania tego rejonu przez zabetonowanie górnych terenów...

        • 1 0

  • (20)

    Kilometr budowy linii tramwajowej to koszt kilkudziesięciu milionów złotych.
    Tramwaje, jako środek komunikacji miejskiej jest bardzo drogi i nie ekologiczny. Użytkowanie jednego kilometra jednego toru tramwaju w skali roku generuje więcej dwutlenku węgla, przy produkcji prądu elektrycznego, niż kilkuset tysięcy pojazdów spalinowych w tym samym czasie, na tym samym odcinku.
    By powstał prąd elektryczny, górnik musi wydobyć węgiel. ten węgiel musi zostać przez proces spalania, emitując dwutlenek węgla, zamieniony na energię elektryczną, która jest niewspółmiernie droga do kosztów uzyskania.
    Proszę "ekologów" o merytoryczną odpowiedź, jeżeli się mylę.

    • 23 23

    • (14)

      Ależ proszę bardzo. Przytocz najpierw konkretne dane liczbowe na poparcie swojej tezy. Po pierwsze, pojazdy szynowe mają dużo mniejsze opory ruchu. Po drugie, prąd jest aktualnie produkowany w większości z węgla ale nie musi tak być. A samochody będą zawsze jeździć na paliwo kopalne. Po trzecie, energię odzyskaną w trakcie hamowania tramwaju można oddać do sieci trakcyjnej i zasilać nią inne pojazdy. Po czwarte, lepsza elektrownia z dala od centrum miasta, z wysokimi kominami i z filtrami, niż setki kopcących w mieście samochodów w różnym stanie technicznym, z powycinanymi DPF.

      • 10 5

      • (4)

        Liczyłam na merytoryczną dyskusje, pan Adam pisze o czymś o czym nie ma pojęcia, szkoda.
        Panie Adamie, liczby tony, dżule, kilowaty, Jeżeli jest pan ekspertem poda pan odpowiednie wartości ilorazy i wyniki, lekcja fizyki na poziomie podstawowym.
        Pojazdy elektryczne w tym konkretnym przypadku mówimy o kilkunastu tonowych pojazdach szynowych, by ruszyć z miejsca, muszą uzyskać maksymalną moc, która jest równa przejechania kilkuset kilometrów, przy ruchu ciągłym i niskich oporach toczenia, tak zwaną zero jedynkową.
        Wysokie kominy z dala od centów miast nie gwarantują czystego powietrza, wręcz przeciwnie, tu również kłaniają się lekcje fizyki na poziomie podstawowym.
        Jeżeli zna pan użytkowników pojazdów mechanicznych, które nie spełniają norm bezpieczeństwa i są użytkowane, a nie zgłosił pan tego faktu organom ścigania, jest pan współwinnym popełnionego przestępstwa dopuszczania niesprawnego pojazdu do ruchu drogowego, który zagraża zdrowi i życiu innych użytkowników drogowej infrastruktury.
        Bełkot ma większą siłę przebicia, niż merytoryczna dyskusja.
        Takie czasy.
        Pozdrawiam pana Adama, który nie wniósł nic do merytorycznej dyskusji.

        • 8 10

        • (3)

          Też nic konkretnego nie wniosłeś do dyskusji, zero danych.
          "Pojazdy elektryczne w tym konkretnym przypadku mówimy o kilkunastu tonowych pojazdach szynowych, by ruszyć z miejsca, muszą uzyskać maksymalną moc, która jest równa przejechania kilkuset kilometrów, przy ruchu ciągłym i niskich oporach toczenia, tak zwaną zero jedynkową"

          Pewnie nie słyszałeś nic o falownikach, które zapewniają łagodny start i kontrolę prędkości silników elektrycznych.

          • 3 2

          • Falowniki... (2)

            ...to raczej dla asynchronicznych silników, które do napędu pojazdów nadają się raczej średnio.

            • 1 1

            • (1)

              I takie wlasnie silniki maja nowe tramwaje. Ups...

              • 1 0

              • Serio?

                To z odzyskiem energii będzie kiepawo.

                • 0 0

      • (8)

        Bardzo insertuje mnie "po drugie" wypowiedź powyżej.
        Cytat:
        "prąd jest aktualnie produkowany w większości z węgla ale nie musi tak być"
        Koniec cytatu.
        Pytanie.
        Jeżeli nie musi tak być, to jak może być ???

        • 5 3

        • (7)

          Prąd może, powinien i miejmy nadzieję że w końcu będzie produkowany ze źródeł odnawialnych (słońca, wiatru), ew. wspomagany atomem lub awaryjnie gazem. Inaczej nie ma co się martwić o transport bo czeka nas klimatyczna katastrofa.

          • 5 5

          • (4)

            Edek, mówisz o czyś o czym nie masz pojęcia.
            Słońce, wiatr, gaz i atom, nie wyprodukują prądu tyle ile jest potrzebnego.
            W ekologii nie ma miejsca na słowo "ewentualnie" drogi Edwardzie.

            • 7 4

            • słońce jest źródłem energii, którą mozna przekształcić w energię elektryczną (1)

              przy pomocy ogniw fotowoltaicznych. Różnice temperatur i ciśnienia wywołane nagrzewaniem powierzchni ziemi przez słońce wytwarzają m.in. energię wiatru, którą można przekształcić w energię elektryczną przy pomocy tzw. farm wiatrowych. Do przewiezienia tramwajem wielu osób wystarczy aż nadto: w przeliczeniu na pasażera tramwaj zużywa dużo mniej energii niż samochód czy autobus.

              • 1 5

              • Nie wystarczy

                W Polsce jest za dużo dni niesłonecznych. Natomiast podczas dni słonecznych nadmiaru wytworzonego prądu nikt nie chce odebrać za darmo

                • 2 1

            • Słońce nie ma dosć energii? (1)

              Ignorancja jest szokująca. Zajrzyj proszę do Wikipedii i zobacz ile energii słonecznej dochodzi do ziemi w ciągu sekundy. Do pokrycia wszystkich potrzeb energetycznych ludzkości wystarczy mniej niz 1% powierzchni lądów. Nawet nie musimy wydzierać terenu na fotowoltaikę. Wystarczy pokryć istniejące dachy budynków i fabryk panelami.

              • 3 3

              • A ile energii...

                ... Pochłonie produkcja i transport fotowoltaiki?

                • 1 3

          • Tramwaj... (1)

            ... To 6...7 kWh/km. 1/4 odzyskiwania może być podczas hamowania, więc przyjmijmy, że mamy 5kWh/km. Wiatrak to ok. 20... 50kW. Czyli jeden wiatrak w ciągu godziny pracuje na 6...10km przejazdu tramwaju. Aby tramwaj jeździł z efektywną prędkością 40km/h, potrzebne są 4 wiatraki. Dla 50 tramwajów to 200 wiatraków. Ale jak ekologiści wyeliminują blachosmrody, to tego sy*u i tak nie będzie widać.

            • 0 2

            • Nie minusuj...

              ... Tylko daj swoje obliczenia.

              • 1 0

    • nie mylisz sie. dodaj koszty przesylu i straty.

      i pisze ci to jako ekolog elektryk

      • 3 2

    • Tyle tekstu i tyle bzdur że aż szkoda komentować (1)

      Silnik elektryczny ma sprawność 90-95%, silnik spalinowy w samochodzie ok 20%. Do tego dochodzi narzut na masę auta 1 tona żelastwa do przewożenia średnio 100kg pasażera, gdzie tramwaj owszem waży ponad 20 ton ale przewozi 200 pasazerów. Do tego jeszcze odzysk energii podczas hamowania silnikiem elektrycznym gdzie w samochodzie cała ta energia idzie w grzanie klocków hamulcowych. Do tego wielokrotnie niższe opory toczenia stalowych kół. Mamy energię z węgla? Owszem. Ale i tak efektywność spalania w elektrowniach jest na poziomie 40-50%. Spaliny? Filtry ba kominach elektrowni są niezwykle skuteczne w przeciwieństwie do diesli z wyciętymi filtrami cząstek stałych jeżdżącymi po naszych drogach. Tak więc elektryczny transport publiczny bije na głowę samochodowy.

      • 4 2

      • Niestety filtry elektrowni nie są skuteczne

        Wiem to z doświadczenia, przebywając w okolicach elektrowni, rejon Częstochowy...
        Po prostu jedzie chemią jak tylko otworzy się okno w samochodzie. My tu na Pomorzu nie mamy tego problemu, bo na północy nie ma elektrowni. Natomiast na Południu mają z tym realny problem...

        • 2 3

    • Gornik nie musi (1)

      W przyslosci po tym jak pis straci wladze energia bedzie produkowana ze zrodel odnawialnych

      • 1 1

      • Jeszcze przedtem konieczna...

        ... Depopulacja. W takim Gdańsku max. 50 tys. mieszkańców. Opozycja pewnie ma na to swoje metody.

        • 1 0

  • Dlaczego w Gdańsku już nie ma bumu inwestycyjnego? (2)

    Kiedyś 4 5 lat temu oraz jak byłem mały władze miasta inwestowały w nowe drogi linie tramwajowe w koleje i w budowę nowych obiektów i wiele fajnych innych rzeczy, teraz mało co inwestują i jesteśmy prowincjonalnym szczerym polem. Czemu już nie inwestują?!

    • 10 6

    • bo żył Adamowicz a teraz rządzą dzieciaki, zero mądrości i zero dyplomacji

      • 3 3

    • bo nie muszą!!!

      Wystarczy pobudować parę kloców z betonu w styropianie i kartongipsu a strumień kasy leje się jak rzeka.
      To po co zajmować się myśleniem?!
      Ludzie się przyzwyczają albo będą myśleli, że tak ma być...
      Przy okazji oni (ci ludzie) za to załacą, bo się do odpowiedniej kieszeni przekieruje PIT.
      Jakaś loteria, jakaś "karta"... I "burki" będą odpowiednio szczekać.
      To działa!

      • 3 0

  • pl. Komorowskiego przez ul. Do Studzienki połączyć z ul. Wołkowyską na Morenie

    • 14 7

  • głupszego rozwiązania to już nikt nie wymyśli jak to które jest prezentowane powyżej (2)

    Ta trasa powinna łączyć się z pl. Komorowskiego przez ul. Do Studzienki

    • 26 9

    • Nie da się

      Zbyt gęsto i skrzyżowanie by się korkowało. Lepiej zrobić połączenie obok a potem tramwaje będą mogły w przyszłosci skręcać w Do Studzienki o ile tę trasę wybudują.

      • 1 1

    • chyba pod ziemią

      i to aż do Wyspiańskiego.
      Bo po drodze kolejny substandardowy wiadukt i powtórka z Hallera...

      • 3 0

  • za póżno (1)

    trzeba dokonczyc zaspe i przymorze od czarnego dworu bo jakmtak dalej pojdzie to wszystko bedzie stało juz nie długo oddaja bloki przy byłym hotelu Dal a nie wspomne o osiedlu w letnicy

    • 9 5

    • Łapy precz od Przymorza!

      • 4 1

  • hehehe (2)

    wycieczka po całym miescie tramwajem żeby dojechać z moreny do wrzeszcze

    • 25 5

    • tam to spacerkiem sie da przejsc duzo krocej

      • 8 0

    • To jedz autobusem albo rowerem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane