• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Mieszkańcom południa jest potrzebna przedłużona SKM-ka. I ta koncepcja jest znowu na tapecie. I tym powinno zająć się miasto, a nie meandrująca linią tramwajową, która nikomu nie przyniesie pożytku.

    • 19 2

    • Jak sie wszyscy zamelduja i beda tu placic podatki to sie pomysli

      • 0 2

  • serio naprawde nie potraficie sie przejsc kilkaset metrow z Jaskowej do bramy PG? (2)

    piechota chodzilem to zaledwie kikaset metrow.

    Moze pod szkole Condradinum pociagnijcie jeszcze PKM bo przeciez teraz trzeba przejsc ..

    Ludzie mlodzi do szkol musza podjechac pod sam budynek szkoly uczelni?

    • 15 5

    • (1)

      Babcia też będzie chodzić po górach i dolinach?

      • 1 7

      • Babcia ma darmowa komunikacje i kupe czasu. Moze swobodnie sie przesiadac.

        wiec argument odrzucony.

        • 2 0

  • Ciagle zmiany planow zagospodarowania o to są skutki. Zero spojnych koncepcji dla infrastruktury.
    a wszystko po to by mieszkancy nie zorientowali sie kto i na jakie dzialki juz sie dogadal z miastem

    • 15 0

  • Piechota chodźcie. Od ronda na Morenie do Wrzeszcza to jest 20 minut piechotą (6)

    Nie ma potrzeby korkowac bardziej. A i na zdrowie wyjdzie młodym ludziom.

    • 29 1

    • (3)

      Z górki może i tak, gorzej pod górę w drugą stronę. :D

      • 4 0

      • no wrocic mozna juz autobusem, albo kolejka

        • 5 0

      • tramwaj i tak pod gore tam nie ruszy, taka prawda (1)

        wiec bez roznicy.

        • 1 0

        • jak bedzie tunel to da rade

          • 0 0

    • Tak 40 tys ludzi nagle bedzie szlo Jaskowa w dol....Brawo za koncepcje. (1)

      Oddanie Bulonskiej to nowe korki na Morenie....ale oczywiscie nasze wladze to juz przewidzialy...Ciekawe ile bedzie lat stania w korkach zanim zbuduja nowy tramwaj do Wrzeszcza czy Gdanska? Nie wiem jak Biuro rozwoju Miasta moglo nie wybudowac wiaduktu przy wiezdzie na cmentarz Lostowice u Gory?Zamiast wiaduktem wjezdzac w lewo do Gdanska czy w lewo lub na wprost ..ustawili swiatla i trzeba 10 minut czekac w korku ...bezsens.

      • 3 4

      • widzisz pod góre beda musieli jesli ta koncepcja wejdzie do realizacji

        bo tam tramwaj nie podjedzie.

        chodzilo jeszcze wiecej. a tym tramwajem nie zjedzie nawet 1,5 ys dziennie.

        • 1 1

  • (1)

    Decyzja
    Niesłuszna. Przecież poza budynkami ta ulica jest na potoku Strzyza! Poza tym jak tramwaj będzie się wlaczal w Grunwaldzka, pod kątem prostym? Poza tym kolejne światła? Jeżeli wogole tramwaj to Do Studzienki lub Traugutta!

    • 11 4

    • Jakim Strzyża? To Potok Królewski

      Źródło ma w okolicach Parku Technologicznego i przebiega np. przezziornik retencyjny Wileńska

      • 6 1

  • nie mylisz sie. dodaj koszty przesylu i straty. i pisze ci to jako ekolog elektryk (4)

    Kilometr budowy linii tramwajowej to koszt kilkudziesięciu milionów złotych.
    Tramwaje, jako środek komunikacji miejskiej jest bardzo drogi i nie ekologiczny. Użytkowanie jednego kilometra jednego toru tramwaju w skali roku generuje więcej dwutlenku węgla, przy produkcji prądu elektrycznego, niż kilkuset tysięcy pojazdów spalinowych w tym samym czasie, na tym samym odcinku.
    By powstał prąd elektryczny, górnik musi wydobyć węgiel. ten węgiel musi zostać przez proces spalania, emitując dwutlenek węgla, zamieniony na energię elektryczną, która jest niewspółmiernie droga do kosztów uzyskania.
    Proszę "ekologów" o merytoryczną odpowiedź, jeżeli się mylę.

    Tramwaj mialyby sens gdyby ludzie nie mogli kupic w PL samochodu. Samochod latwiej naprawic niz uszkodzony tramwaj.

    • 13 8

    • Prad moze powstawac nie tylko poprzez wydobywanie wegla czy elektrownie atomowe.

      Falowniki dla farm wiatrowych maja juz dzisiaj do 150Kw. Dlaczego nie korzysta sie z tego co juz jest? Czemu nie zamienia sie i nie opracowuje zamiany energii solarnej na wodor? Magazyny wodoru ,ktory mozna zamienic pozniej znowu w energie elektryczna czy inna.Powinno sie pracowac nad zatrzymaniem przenikalnosci wodoru przez materialy i stworzenie odpowiednich zbiornikow akumulacyjnych.Gdy dodac do tego zieolna gielde energii okaze sie ,ze energii mamy wystarczajaco do napedu dla trajtkow,kolejek miejskich i elektrycznych samochodow.Okaze sie tez ,ze mozna akumulowac energie i wykorzystywac ja do ogrzewania naszych domow pasywnych.Wegiel zamiast spalac rowniez mozna zamieniac na wodor.Polska jest uspiona energetyczna potega.Komus zalezy aby tak wlasnie bylo.

      • 3 5

    • Rozumiem, ze w porownaniu bierzesz pod uwage koszty (ekologiczne i finansowe) wydobycia i rafinacji ropy naftowej?

      • 5 2

    • Lol

      Elektryke zglebiales na uniwersytecie 3 wieku? Takich bredni dawno nie czytalem.

      • 3 5

    • Zapraszam do Stanów...

      Tam zobaczysz jak wygląda świat bez tramwajów. A potem mnie przekonaj że to lepsze.

      • 2 2

  • Dlaczego w Gdańsku już nie ma bumu inwestycyjnego? Kiedyś 4 5 lat temu oraz jak byłem mały władze miasta inwestowały w nowe (1)

    tramwajowe w koleje i w budowę nowych obiektów i wiele fajnych innych rzeczy, teraz mało co inwestują i jesteśmy prowincjonalnym szczerym polem. Czemu już nie inwestują?!

    • 4 4

    • Poniewaz - Pis nalozyl daniny okradl z wplywow z Lotosu,dlatego tez ,ze obecne wladze nie potrafia zarzadzac ziemia i pieniedzm

      Nie ma dobrego menagera od inwestycji miejskich a rzadza kolesiowskie uklady prawnikow,urzednikow i deweloperow dysponujacych coraz wiekszymi pieniedzmi... Miasto moglo by inwestowac na wlasnych terenach zlecic budowe hoteli a pieniadze reinwestowac...ale nie bylo by wtedy lapowek, lewych przetargow ,czy podpisanych wielomilionowych umow i zlecen dla biur prawniczych i kancelarii -.Dlatego,. Dlatego tez bo taka jest legislacja,tak jest wymyslone prawo ,ze w partnerstwie publiczno-prywatnym mozna okrasc w majestacie prawa np miasto Gdansk oddajac ziemie warta 160 milionow jako,, wklad miasta "pod np Forum Gdansk i dostac za to np Kunszt Wodny....bez zadnych za to wplywow za wynajem lokali uzytkowych w takim Forum.....Ktorys specjalista taka umowe sporzadzil..I co //? I nic.....Nic. Okradani przez rzad,;legislacje prawnikow,miejskie uklady....Taki jest samorzad Anno Domini 2019.Taki tez jest nasz rzad i jego polityka odnosnie mieszkancow Gdanska i blokowania inwestycji na Pomorzu.

      • 3 6

  • Współczuję mieszkańcom hałasu pod oknami.

    • 13 6

  • w końcu ujawnić PLANY (4)

    co do przy rezerwy terenowej przy sądzie na Piekarniczej pisaliście, że tędy miała lecieć Nowa Politechniczna

    • 19 2

    • przy Sądzie nie ma nawet normalnego parkingu, tylko jest klepisko ale rezerwa jest!!!! (1)

      • 6 3

      • a to jest w ogole ciekawe, bo parking platny firma z warszawy a nic tam nie ma nawet oznaczen.

        tych poziomych. ale parkometry oczywiscie.

        • 4 1

    • to jest teraz rezerwa dla deweloperów

      • 7 0

    • na rezerwie za sądem już deweloperzy walczą o działki pod budowę betonowych klatek

      • 4 0

  • Czy mafia z Rady miasta juz sprzedala deweloperce ogrodki dzialkowe emerytow czy dopiero sie za to bedzie zabierac? (1)

    Bo skoro juz tam tramwaj puszczaja ..znaczy na dweloperskim raucie ustanowionu juz plan ataku. Prawnicy niech wzniosa kielichy za kolejny skrawek zieleni miejskiej oddany za gruba kase swojakom....Emeryci niech zdychaja przed telewizorem....w koncu kasa rzadzi w Gdansku nie jakies humanitarne sentymenty. ..Pamietajcie..Zgloszenie wniosku na Radzie miasta,oddanie pod glosowanie miejskich Radnych,...(unikamy odpowiedzialnosci i ja rozmywamy)..szybka zmiana planu zagospodarowania i wystawienie na przetarg...W koncu czego jak czego ale pozorow uczciwosci zabraknac w tej ukladance nie moze.

    • 16 2

    • Ano właśnie, Jesli zacząć od obliczania na czym zarobi developerka

      (pomijając całkowicie bufioniastych buraków z PG) to od razu wszystko się wyjaśni

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane