• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • te tereny to jest chyb a ostatnie miejsce gdzie mozna isc z psem na dluzszy spacer (9)

    serio wszystko juz niszczycie w ten sposob. jakiekolwiek ludzkie tereny. do tego jeszcze glupi pomysl by tunel stawiac?

    • 18 12

    • (2)

      Chcemy tego tramwaju i chcemy ścieżki rowerowej

      • 6 5

      • Nie chcemy!

        I basta!

        • 3 2

      • rowerem tam teraz mozna jezdzic

        a bo torach tramwajowych juz nie pojedziesz

        • 1 0

    • Znaczy sr*lnik dla kundli? (1)

      Miejsce kundla jest przy budzie na wsi.

      • 5 11

      • a i**oty w klatce z grubymi kratami

        • 8 2

    • (2)

      Jak chcesz terenow na spaceryto wyprowadz sie na wies

      • 1 4

      • to akurat sa okoliczne wioski. nie znasz historii okolic Gdańska. (1)

        miasto to tam gdzie mury Gdanska oraz dwie ulice do Oliwy oraz Nowego Portu.

        Sprowadzilem sie na te wies i nie ma powodu by sie stad teraz majac tu dom przeprowadzac.

        • 2 0

        • Chyba dostając w spadku po Niemcach

          Za to ty znasz? Ciekawe skąd jesteś z Zamojszczyzny czy z Podola

          • 0 0

    • Pies kiedys zdechnie a tramwaj zostanie.

      • 2 0

  • Temat "przegapiony", (1)

    linia tramwajowa przez Morenę powinna zamykać się dołączeniem do Grunwaldzkiej przez ul. Słowackiego.

    • 13 3

    • to było zaniechanie a nie "przegapienie"

      a za nieskończenie "Słowaka" powinien być prokurator albo przynajmniej zdrowe baty na publicznym pręgierzu.
      Tylko wszyscy wystraszyli sie konsekwencji nie wykonania unijnego budżetu i "końce poszły w wodę"...
      Brak tramwaju w ciągu Słowackiego i Smoluchowskiego to zbrodnia na logice i podstawach urbanistyki. Takie były zamysły dawnych planistów miasta...
      Konsewencje obserwujemy...

      • 6 1

  • To ja jeszcze wyjaśnię że rezerwa terenowa ciągnęła się przez teren ETI ale kochane władze miasta zgodziły się by ją zabudować. (Choć teoretycznie może to dalej isć tamtędy)

    • 8 0

  • (2)

    Zwyczajna kpina z tej inwestycji. Całe południe stoi, nie robi sie tu absolutnie nic, a na morene niedługo samolotem bedzie można dolecieć...Co za d**il to planuje.....

    • 14 3

    • samolot czesciej lata

      • 1 0

    • Ano wybrane demokratycznie władze miasta

      takie coś

      • 0 0

  • na taczkach was ludzie wywiozą za te tramwaje pod nosem

    • 11 9

  • Opinia wyróżniona

    Jeśli nie zbuduje się linii kolejowej od Oruni do osiedli Gdańsk Południe (17)

    to mało kto się przeciądzie z samochodu na projektowany tramwaj i mieszkańcy Gdańska będą nadal odczuwali coraz większe uciążliwości wywołane nadmiarem ruchu samochodów w mieście. Budowa linii kolejowej do południowych dzielnic Gdańska jest dużo ważniejsza niż budowa trasy tramwajowej (a co gorsza: kolejnej arterii ruchu samochodowego) łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Coraz więcej ludzi pracuje w biurowcach w okolicach stacji Gdańsk Przymorze Uniwersytet, więc trzeba zwiększać częstotliwość ruchu SKM na całym odcinku Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

    • 105 23

    • A wiesz ,ze jak oddadza Nowa Bulonska...Morena stanie? (1)

      Jak chcesz uplynniac ruch jak autobusy beda staly w korku?Tramwaj musi powstac i to nie fanaberia. Inna sprawa jest,ze tak jak mowisz powinny powstan linie pociagowe 2 lub 3 na polodnie Gdanska.

      • 7 6

      • Wie.

        I dlatego pisze, co pisze.
        O stawaniu Piecek to trzeba bylo wczesniej myslec, gdy przewalano kase na PKM i kastrowano z tramwaju Slowaka.

        • 7 2

    • (13)

      po co linia kolejowa? wystarczy szybki tramwaj

      • 3 11

      • (6)

        SKM-ka ma tę niezaprzeczalną zaletę, że jest szybsza i może zabrać jednorazowo znacznie większa liczbę pasażerów. Poza tym dowiezie ich bez przesiadek do wszystkich węzłowych stacji aż do Wejherowa.

        • 23 1

        • (3)

          to od razu proponuje SKM na Przymorze blisko falowców( czyli przymorską SKM). W ogóle po co się przesiadać? Niech każda dzielnica ma swoją SKM

          • 4 10

          • były takie plany (2)

            za komuny...
            Zostały z nich autobusy dojazdowe do SKM i brak wspólnej taryfy komunikacyjnej, znakomicie podnoszący koszty przemieszczania sie po Trójmieście...

            • 12 2

            • (1)

              Gdy planowano przymorską skm też nie było wspólnej taryfy a do tego ceny biletów w Gdyni różniły się od gdańskich. Ludziom to nie przeszkadzało

              • 1 3

              • Dlatego pisze "zostal brak"

                Bo jeszcze wczesniej byla to jedna firma komunikacji miejskiej a bilet SKM pozwalal na jazde nawet pospiesznymi. Integracji taryf kolejowych z autobusowymi nie bylo ale tez nie bylo takiego cisnienia.
                Po prostu, praca byla tam, gdzie ludzie mieszkali i nie wymagalo to krajoznawczych wypraw...
                Ale juz o tym myslano...

                • 4 0

        • (1)

          Ciekawe czemu więc nie dojeżdża do nowego portu?

          • 6 1

          • Bo nie wszyscy dostrzegaja te zalety

            I jest im dobrze, tak jak jest...

            • 2 2

      • z tramwajem to wielu kierowców próbuje (5)

        z pociągiem nieliczni...
        I żaden nie wygrał...
        Inna metodologia planowania linii kolejowych powoduje, że wymuszane są likwidacje kolizji.
        Dlatego pociągi jeżdżą szybciej i zabierają więcej ludzi.
        W przypadku tramwaju łatwo o zgniły kompromis, co zniweczy całą korzyść...
        I ani taniej, ani szybciej...

        • 8 2

        • (4)

          Poznań Kraków Szczecin postawiły na szybki tramwaj.Bydgoszcz zbudowała linie tramwajową na Fordon. Jak widać nie trzeba budować skm martwić sie o znacznie droższy tabor i do tego zwiększoną jego ilość

          • 3 4

          • Te miasta nie maja kolei miejskiej (3)

            I maja zupelnie inna konstrukcje niz Trojmiasto. Londyn wcale nie ma tramwajow.
            Kazdy ma swoja sciezke, wazne by spojna z rzeczywistoscia.

            • 8 1

            • (1)

              Warszawa ma skm metro i buduje tramwaj na wilanów jak widzisz można. W Krakowie robi się coś na kształt skm podobnie w szczecinie

              • 4 1

              • Kto bogatemu...

                ... zabroni?
                Tylko, ze my nie sa bogaci. A biedaka nie stac na eksperymenty i sprawdzanie koncepcji bojem spotkaniowym.

                • 3 0

            • Londyn....

              To że nie widać tramwajów w centrum to wcale nie znaczy że ich w ogóle nie ma... No chyba że chodzi i inny Londyn;)

              • 0 0

    • nikt nie neguje konieczności rozwoju komunikacji

      ale proponowane rozwiązanie przez Dolinę Królewską jest najgorszym z możliwych.

      Klasyczne urzędnicze "jak zrobić aby nie zrobić a zarobić"...

      Ale ludzie się przyzwyczają... Lub oleją i dalej będą jeździć samochodami.
      A kasa w odpowiednich kieszeniach...

      • 7 7

  • ul. Nowa Politechniczna (1)

    A gdzie jest ta ulica? Bo widzę tylko tory i ścieżkę rowerową?
    Miało być tak pięknie, a znowu projekt ograniczony do minimum. Dzięki tej atrapie którą planują wykonać, ul. Nowa Politechniczna już nigdy nie powstanie.

    • 8 3

    • I dobrze. Komunikacja miejska ma miec priorytet

      • 1 3

  • (3)

    Mieszkańcy BGW pragną uchronić kamienice przy swojej ulicy, ale już ulice dalej można burzyć bez problemu. Rozumiem, każdy myśli w pierwszej kolejności o sobie, ale egoizm niektórych przechodzi wszelkie granice.

    • 11 9

    • Spokojnie (1)

      Widziałeś te kamienice przy Do Studzienki? Wiele z nich to mieszkania komunalne w opłakanym stanie.

      • 4 6

      • Władze usilinie pracują na to by były w takim stanie...

        • 1 1

    • Brawo!

      Właśnie takich mamy Obateli...byle dalej od okna...Jak nie pasuje, zmieńcie adres i po kłopocie

      • 3 2

  • ej Mosty Katowice (1)

    A wiecie, że przynajmniej raz w tygodniu na odcinku politechnika-miazewskiego czyli 1 przystanek potrafią stanąć 3 tramwaje z powodu awarii? Dorzućmy do tego przykładowa awarie tramwaju, któremu rozładuje się akumulator na BGW, ale zwinny motorniczy pociśnie na Grunwaldzką lecz niestety nie zdąży i klops, stanie :) ktoś o tym pomyślał? Pamietajmy tramwaje to tylko maszyny, które niestety maja to do siebie, że czasem lubią sobie odpocząć w najmniej oczekiwanym momencie. I co wtedy?

    • 8 2

    • NIc, Poruszałałm ten temat w pismach do DRMG. Bez odpowiedzi, albo, że nie ma awarii ani wypadków. Żenada.

      • 0 0

  • najlepsza trasa (2)

    z Boh. Getta przez Politechnikę, tam juz jest ulica Siedlicka i prowadzi wprost na Sobieskiego. Nie trzeba żadnego tunelu, tylko trzeba pokonać opór profesorów

    • 7 4

    • z "noblistami" z tytułami profesorskimi w życiu nie wygrasz

      podobnie jak z klanem kamienniczników i dzierżawców miejskich

      • 0 1

    • Ciekawe, kim sa ci, co minusuja...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane