• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • W dobrze zarządzanym mieście ta inwestycja powinna już być dawno zrealizowana.Ale w "małej Sycylii" jest ,jak jest.

    • 6 3

  • nowa Politechniczna. (2)

    Nic z tego nie rozumie.Jak mozna ocalic ruine przy ul.Do Studzienki.Wyburzenie tych ruder az sie prosi nawet bez potrzeby budowy trasy tramwajowej chodzi mi o odcinek od ul.Matejki do ul.Traugutta. Mieszkam blisko i zalezy mi bardzo na estetyce tej ulicy. Ta decyzja urzednicy powinni sie wstydzic. nie wiem o co chodzi.

    • 8 5

    • powinni zapytac mieszkancow gdzie ma jechac tramwaj

      to byrozwialo watpliwosci albo ujawnilo jakies lewe uklady

      • 3 1

    • Kto nie rozumie?

      • 0 1

  • Uuuuu widzę że teren miedzy Piekarniczą a Bulońską juz dewelopery zaszwindkowały bo tramwaj bedzie Wileńska jechał i wpadał w istniejącą sieć

    • 13 0

  • Co za mózg to projektował to ja nie wiem? (1)

    Po podwyżkach cen biletów taniej wyjdzie kupić grata na gaz i dojeżdżać nim do pracy niż gnieść się w wiecznie niepunktualnej i psującej się komunikacji publicznej. Mieszkańców, którzy będą protestować podczas budowania torowisk pod ich oknami należy wysiedlić, a zwolnione w ten sposób budynki sprzedać szybciutko deweloperom...

    • 7 2

    • Rzeczywiscie 90zl za miesieczny to taniej niz posiadanie i utrzymanie auta

      • 0 1

  • jakwidać

    )ktoś zainwestował w te ruiny, kupując je i wiedząc doskonale, że ich nie wyburzą, Ciekawe za jaką cenę je kupił ( ustawa o tajemnicy handlowej) To jednocześnie daje odpowiedź dlaczego trasa wiedzie przez waska uliczke

    • 6 1

  • (1)

    Z tego tramwaju najbardziej by się ucieszyli pacjenci UCK przy ul. Smoluchowskiego ale co tam, niech nabijają kasę taksówkarzom . Co prawda jeżdżą tam autobusy ale ulica jest wąska i zakorkowana, parkujące auta często wystają na drogę. Współczuję kierowcom ZTM

    • 7 0

    • Ten tramwaj

      Powinien przez Smoluchowskiegi zostac poprowadzony...

      • 5 0

  • I ta decyzja jest pozytywna?

    Czy negatywna?
    Bo nie widzę tego w artykule

    • 8 0

  • najważniejsze to ocalić te stare zgniłe walące się ruiny na ul. Do Studzienki

    • 3 1

  • jak najszybciej wyburzyć te rudery i walące się budy na ul Do Studzienki

    • 5 2

  • to chyba jest projekt jakiegoś projektanta z przedszkola - na wąskiej ul. Boh. H+Get. Warszawskiego bez możliwości włączenia

    na al. Grunwaldzkiej powinno być włączenie do ruchu w kierunku pl. Komorowskiego bo w stronę Oliwy czy Śródmieścia można wziąć inny tramwaj

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane