• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo winić za zatkaną obwodnicę?

Maciej Naskręt
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy. Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy.

Wojewoda pomorski krytycznie wypowiedział się o pomorskich drogowcach, którzy jego zdaniem dopuścili do zatkania obwodnicy podczas wtorkowego ataku zimy. Ale nie cała wina leży po ich stronie, bo to kierowcy ciężarówek przecenili swoje możliwości, a politycy - w tym wojewoda - nie dość lobbują za budową drugiej obwodnicy - pisze Maciej Naskręt.



Co mogłoby ustrzec obwodnicę przed kolejnymi korkami?

W czwartek rano, w audycji Radia Gdańsk, wojewoda pomorski Ryszard Stachurski przyznał, że zdenerwował go widok zakorkowanej we wtorek obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Kompletną blokadę spowodował kolejny w tym roku atak zimy. W sumie tego dnia na obwodnicy spadło ok. 15 cm śniegu (dane z IMGW w Gdyni).

Wojewoda publicznie skrytykował działania drogowców gdańskiego oddziału GDDKiA. Jego zdaniem nie zadbali oni o odpowiedni stan jezdni. Ryszard Stachurski napisał już w tej sprawie list do ministra ds. transportu - Sławomira Nowaka.

Uważam, że ten gest wojewody był pod publiczkę. Ryszard Stachurski stanął w jednym rzędzie z tymi, którzy każdy kłopot na drodze komentują ironicznym zwrotem o "zimie, która znowu zaskoczyła drogowców". Dzięki niemu łatwo zyskać sympatię tysięcy mieszkańców Trójmiasta, którzy nawet na pięć godzin utknęli we wtorek na obwodnicy, ale czy to cokolwiek zmieni?

W przeciwieństwie do wojewody, uważam, że we wtorek zima nie zaskoczyła drogowców. Przy śniegu, który padał non stop od rana do południa, obwodnicy nie odśnieżyłaby znacznie większa flota pługów. Poza tym wiadomo, że nie ma sensu odśnieżać, gdy sypie gęsty śnieg, bo to nie tylko syzyfowa, ale i bardzo kosztowna zabawa.

Z czego więc wziął się więc wtorkowy problem na obwodnicy? Z tego, że na tę praktycznie górską drogę wjechały TIR-y, że dla tych TIR-ów nie było parkingów, na którym mogłyby się zatrzymać, i na koniec z tego, że kierowców nie można było poinformować o tym, żeby na zatkaną już obwodnicę nie wjeżdżali.

Kierowcy ciągników siodłowych, choć wiedzieli, że warunki na drodze są bardzo trudne, wybrali się w podróż do gdyńskiego portu. Wystarczyła jedna ciężarówka, by zablokować na dobre obwodnicę na wzniesieniu nieopodal Wielkiego Kacku. Tuż za nią ustawiły się kolejne pojazdy ciężarowe. Samochody wytworzyły potężny - 4-kilometrowy - zator. W takich warunkach nie da się odśnieżać obwodnicy. Pługoposypywarki utykały w zatorach.

Drogowcom nie pomagało też wiele innych czynników. Po pierwsze trójmiejska droga ekspresowa, która była budowana przez ponad 30 lat - od 1973 r., a potem jeszcze przebudowywana, nie posiada pasa awaryjnego, na którym mogłyby zatrzymać się ciężarówki, brnące w śnieżnej brei lub ulegające awarii. Z brakującego pasa nie mogą też korzystać karetki, policja i straż pożarna. Trudno też kierowcom samochodów osobowych lub dostawczych ustąpić miejsca pługoposypywarce z szerokim lemieszem.

Wybudowanie pasa awaryjnego na całej długości obwodnicy to niebotyczny koszt. Należałoby przebudować - poszerzyć - kilkadziesiąt wiaduktów, zająć kolejne tereny przy drodze - w grę wchodziłoby wyburzanie budynków, czy wycinka lasów. Kierowców czekałyby kolejne zatory drogowe spowodowane przez prace drogowe.

Po drugie, z roku na rok przybywa samochodów na obwodnicy. Droga staje się niewydolna, bowiem coraz większa liczba osób wyprowadza się na tereny poza Obwodnicę Trójmiasta. Ostatnie badania pokazują, że tylko przez Węzeł Karczemki przejeżdża 60 tys. pojazdów na dobę. Ponadto im więcej samochodów porusza się naszą ekspresówką, tym szybciej spada średnia prędkość przejazdów i rośnie ryzyko wypadków oraz kolizji.

Po trzecie, brakuje tablic zmiennej treści, ale nie na obwodnicy, lecz na drogach wewnątrz Trójmiasta, zwłaszcza na trasie: al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie, al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku. W przypadku korka na obwodnicy odradzałyby one wjazd na ekspresówkę kierowcom w centrum. Natomiast gdybyśmy ustawili je na obwodnicy, więcej kierowców ciężarówek pojechałoby przez miasto, a przecież nie po to wybudowaliśmy obwodnice, by wpychać przy jakichkolwiek utrudnieniach ruch tranzytowy w miejskie ulice.

Codziennie prowadzę poranny i popołudniowy Raport Drogowy. Nie ma tygodnia, by nie docierała do mnie informacja o zablokowanej przez ciężarówkę obwodnicy i tworzących się z tego powodu korkach.

Uważam, że zamiast wysyłać kolejne listy do ministra Sławomira Nowaka, lepiej byłoby wzmocnić lobbing na rzecz budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Koronnym argumentem w tej sprawie stałyby się właśnie wywoływane przez ciężarówki utrudnienia, które niewątpliwe będą się powtarzać.

Obwodnica Metropolitalna ma szansę unormować nieco ruch w naszej aglomeracji, zaspokoić potrzeby przemieszczania się mieszkańców. Co najważniejsze odciąży ruch na przeciążonej od lat Obwodnicy Trójmiasta. Potrzeba na nią 3 mld zł, więc jest o co się starać.

Miejsca

Opinie (293) 3 zablokowane

  • Wojewodę to jednak mamy gamonia!

    Ze skargą do Ministra, nawet nie zweryfikował wcześniej czy służby działały prawidłowo, a działały, więc skąd te pretensje, że to białe cholerstwo leci z nieba? :| Niech lepiej zajmuje się dobrze swoimi sprawami, a nie Port Service zatruwa nam środowisko, a dopiero telewizja musi sprawę nagłośnić, żeby ktoś zaczął w tej sprawie działać.

    • 1 1

  • DLACZEGO NA WJAZDACH NA OBWODNICĘ NIE MA TABLIC ŚWIETLNYCH ???

    informujących o sytuacji na obwodnicy?wystarczy kilka diodowców z prostymi hasłamii ikonami. w sytuacji dramatycznej wyświetlany byłby znak zakaz wjazdu ciężarówkom do tego uwaga o przytkanej trasie? czy to taki problem? wielki?

    • 5 0

  • WINNA FIRMA ODŚNIEŻAJĄCA oraz GDDKIA

    WITAM WINA LEŻY CAŁKOWICIE PO STRONIE FIRMY KTÓRA ODŚNIEŻA oraz GDDKIA,która przez tyle lat nie wyciągnęła wniosków i dalej nic nie robi w tej kwestii żeby to zmienić,NIE-WIEM CZY PAMIĘTACIE ALE NASZA EKSPRESÓWKA S6-OPŁACANA JEST PRZEZ CIĘŻARÓWKI,PRZEWOŹNIKÓW VIATOLLEM(SĄ TO POTĘŻNE PIENIĄDZE,WIEM BO SAM JESTEM TAKIM KIEROWCĄ)I to że Sypie nie zwalnia ich z Obowiązku Utrzymania jej w stanie przejezdnym,a przez Miasto wiadomo nie oto tutaj chodzi w Sopocie mamy od zeszłego Roku ograniczenie Tonażowe 24Tony no co z tego jak obwodnica stoji to i tak wszystko jedzie miastem(sens?)Chcecie mieć spokój w mieście to trzeba RAZEM-SOBIE-POMUC i Zawalczyć o to ,a zwalanie na kierowców TIR-ów-Hmm a ile razy jest tak że Osobówki jadą przestraszone 40km/h i blokują nie mogące się rozpędzić TIRY pod Górki,niestety Zima jak jeden TIR stanie to reszta za nim i Koniec wszystko Staje,poprzednik piszę dobrze powinny być Ekrany informacyjne w mieście na wylotówkach przy Obwodnicy i na obwodnicy informujące nas o warunkach(wypadek-gdzie sie znajduje,pogoda)Ale,SKORO ZLECILI ODŚNIEŻANIE FIRMIE KTÓRA NIE POTRAFI SIĘ WYWIĄZAĆ Z TEJ UMOWY TO KARY,MOŻE SIĘ W KOŃCU NAUCZĄ

    • 1 0

  • (5)

    Zimówki obowiązkowe dla tirów to jest rozwiazanie. Co z tego ze maja dużo kół i właściciela będzie to dużo kosztowało mnie tez dużo kosztuje jak zamiast dojechać do celu na 9 dojeżdżać na 12 przez tiry blokujace obwodnice na gdynskim odcinku. Problem jest co roku ten sam a bezmyślnie kierowcy tych ciągników widząc warunki wjeżdżają tam. stać cię na firmę przewozowa niech będzie stać cię na opony zimowe.

    • 2 1

    • Winna firma odśnieżająca oraz gddkia (3)

      Haha twoje opony kosztują 1200-2000 za komplet a nasze za 1-sztukę x miedzy 6a12sztuk a poza tym my mamy opony wielosezonowe,ja tak jak większość oprócz tego że jeżdżę dużym to tez muszę dojechać osobówka,tez jeżdżę na zakupy załatwiam sprawy itd,itd i też zawracałem jadąc pod prąd z estakady zły sam na siebie ze nie pojechałem przez lasy od kartuskiej,tylko po co te pretensje i złośliwości

      • 0 0

      • (2)

        Po to ze regularnie blokujecie trojmiasto. Domyślam sie ze te opony są drogie ale jak kogoś nie stać to niech nie zakłada takiej firmy. Gdyby to był obowiązek od dawna to teraz byś W ogóle ze mną nie dyskutował tylko w październiku ładnie wymienił opony i bez korków byśmy wszyscy przejechali obwodnica.

        • 0 0

        • WINNA FIRMA (1)

          Jak to ktoś napisał idź odśnież chodnik przed domem bo nie ma sensu z tobą dyskutować,tylko nie połam Łopaty :)A po Kolejne Ty w ogóle wiesz jakie są koszta takiej a jakie Zyski-marne,ale ty wiesz lepiej...

          • 0 0

          • weź przeczytaj co naskrobałes bez ładu i składu i sam sobie odpowiedz kto powinien złapać za łopate. brakuje Ci argumentów to najlepiej odesłac kogos. no skoro Ty reprezentujesz jak sie przyznałes grupe tirowców to nie dziwie sie ze potem jest jak jest. 15 juz stoi i blokuje obwodową na radyjku kazdy to juz słyszał ale pcha sie taki mądry 16 i 17 jak Ty i mysli mi się uda. i niestety tak sie udaje jak widzielismy we wtorek. H.. mnie intersują wasze koszta i zyski chcesz jechac kup zimówki nie stac Cię to wypier....i czekaj na wiosne

            • 0 0

    • WINNA FIRMA ODŚNIEŻAJĄCA oraz GDDKIA

      Jak jeden z poprzedników piszę na ma pasu żeby stanąć z boku i przeczekać my też mamy załadunki-rozładunki,awizacje,Tachografy,Czasy-pracy,Czasy Jazdy,Pauzy,Ale ty Kolego tego nie rozumiesz a pretensje masz do wszystkich,nie zapominaj nie Większość Towarów do Sklepów Marketów dociera na Ciężarówkach żeby ty, ja i każdy z nas mógł iść po pracy czy w weekend do sklepu,niestety czasy że woziło się Furmanka w Konika się skończyły-Hmm a szkoda czasami może i by się przydało żeby co po niektórym przypomnieć jak to było kiedyś.Pozdrawiam mam nadzieje że ktoś się ze mną zgodzi w poniektórych kwestiach...

      • 0 0

  • WINNA FIRMA ODŚNIEŻAJĄCA oraz GDDKIA (2)

    Jeszcze jedna Sprawa przy okazji,kierowcy bez wyobraźni przeważnie w firmowych autach "TIRY" ZAŁADOWANE maja po 24Tony!!!na Plecach a wy ich zwalniacie lub podjeżdżacie nie-wiem czy specjalnie im pod Nos wy ważycie miedzy 1-2 Tony a my mamy 24Tony samego Ładunku a gdzie+waga ciężarówki+naczepy(przyczepy),a potem macie pretensje Żale do Nas i słuchania nie wybrednych komentarzy na CB-radiu,Wiadomo my TEŻ nie jesteśmy Święci ale naprawdę nie bądźmy dla siebie Wredni i złośliwi.Pozdrawiam Wszystkich

    • 3 1

    • święte krowy

      to o was -Tirowcach

      • 0 1

    • mnie TIRowiec by zabi swym brakiem rozwagi ale uważam, że

      kierowcy TIRów nie mają tu żadnej winy za to mają bardzo cięzki orzech do zgryzienia, jak wwieźć swoje auta pod te góry mając tylny napęd a do tego przed sobą inne ciężkie i wolne maszyny, Nawet rozpędzić sie nie mozna , bo zakaz wyprzedzania - nawet tam, gdzie są trzy pasy !

      • 1 1

  • Najlepiej zakaz ruchu dla spalinowych,

    przecież już na świecie są elektryczne auta EV.
    Na kilka lat byłby spokój z korkami.

    • 0 1

  • czy PAN Naskret zauwazyl ze OM konczy sie/zaczyna na Karwinach? (1)

    a pomiedzy Karwinami a Cisowa sa najwieksze roznice wzniesien. Co nam da OM kiedy TIRy zablokuja i tak stara obwodnice. Kiepska argumentacja, tak samo ten bzdet o wyburzeniach (?!). Pan Naskret jest bardzo tendencyjny w swoich opiniach. OM jest potrzebna ale stara obwodnice tez warto by poszerzyc

    • 1 1

    • poszerzyć to drugi problem. Pierwszy to zniwelować !!!

      • 0 0

  • Zima nie zaskoczyła drogowców, to politycy zaskoczyli zimę

    Ku chwale ojczyzny

    • 2 0

  • brawo Wojewoda!

    panie Wojwewoda wyciągnij konsekwencje od drogowców. Non stop musi być ciśnienie w takich sytuacjach, tak żeby system odpowiednio funkcjonował, czy się nie rozsypał. W przeciwnym razie Wojewodo na ciebie to ciśnienie spadnie. Jeśli do takich sytuacji dochodzi, to w systemie jest coś nie tak.

    • 3 1

  • a czy drogowcy na A1 zaspali???

    nie tam można było przejechać bez większych problemów, choć śnieg padał tak samo.....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane