• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo winić za zatkaną obwodnicę?

Maciej Naskręt
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy. Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy.

Wojewoda pomorski krytycznie wypowiedział się o pomorskich drogowcach, którzy jego zdaniem dopuścili do zatkania obwodnicy podczas wtorkowego ataku zimy. Ale nie cała wina leży po ich stronie, bo to kierowcy ciężarówek przecenili swoje możliwości, a politycy - w tym wojewoda - nie dość lobbują za budową drugiej obwodnicy - pisze Maciej Naskręt.



Co mogłoby ustrzec obwodnicę przed kolejnymi korkami?

W czwartek rano, w audycji Radia Gdańsk, wojewoda pomorski Ryszard Stachurski przyznał, że zdenerwował go widok zakorkowanej we wtorek obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Kompletną blokadę spowodował kolejny w tym roku atak zimy. W sumie tego dnia na obwodnicy spadło ok. 15 cm śniegu (dane z IMGW w Gdyni).

Wojewoda publicznie skrytykował działania drogowców gdańskiego oddziału GDDKiA. Jego zdaniem nie zadbali oni o odpowiedni stan jezdni. Ryszard Stachurski napisał już w tej sprawie list do ministra ds. transportu - Sławomira Nowaka.

Uważam, że ten gest wojewody był pod publiczkę. Ryszard Stachurski stanął w jednym rzędzie z tymi, którzy każdy kłopot na drodze komentują ironicznym zwrotem o "zimie, która znowu zaskoczyła drogowców". Dzięki niemu łatwo zyskać sympatię tysięcy mieszkańców Trójmiasta, którzy nawet na pięć godzin utknęli we wtorek na obwodnicy, ale czy to cokolwiek zmieni?

W przeciwieństwie do wojewody, uważam, że we wtorek zima nie zaskoczyła drogowców. Przy śniegu, który padał non stop od rana do południa, obwodnicy nie odśnieżyłaby znacznie większa flota pługów. Poza tym wiadomo, że nie ma sensu odśnieżać, gdy sypie gęsty śnieg, bo to nie tylko syzyfowa, ale i bardzo kosztowna zabawa.

Z czego więc wziął się więc wtorkowy problem na obwodnicy? Z tego, że na tę praktycznie górską drogę wjechały TIR-y, że dla tych TIR-ów nie było parkingów, na którym mogłyby się zatrzymać, i na koniec z tego, że kierowców nie można było poinformować o tym, żeby na zatkaną już obwodnicę nie wjeżdżali.

Kierowcy ciągników siodłowych, choć wiedzieli, że warunki na drodze są bardzo trudne, wybrali się w podróż do gdyńskiego portu. Wystarczyła jedna ciężarówka, by zablokować na dobre obwodnicę na wzniesieniu nieopodal Wielkiego Kacku. Tuż za nią ustawiły się kolejne pojazdy ciężarowe. Samochody wytworzyły potężny - 4-kilometrowy - zator. W takich warunkach nie da się odśnieżać obwodnicy. Pługoposypywarki utykały w zatorach.

Drogowcom nie pomagało też wiele innych czynników. Po pierwsze trójmiejska droga ekspresowa, która była budowana przez ponad 30 lat - od 1973 r., a potem jeszcze przebudowywana, nie posiada pasa awaryjnego, na którym mogłyby zatrzymać się ciężarówki, brnące w śnieżnej brei lub ulegające awarii. Z brakującego pasa nie mogą też korzystać karetki, policja i straż pożarna. Trudno też kierowcom samochodów osobowych lub dostawczych ustąpić miejsca pługoposypywarce z szerokim lemieszem.

Wybudowanie pasa awaryjnego na całej długości obwodnicy to niebotyczny koszt. Należałoby przebudować - poszerzyć - kilkadziesiąt wiaduktów, zająć kolejne tereny przy drodze - w grę wchodziłoby wyburzanie budynków, czy wycinka lasów. Kierowców czekałyby kolejne zatory drogowe spowodowane przez prace drogowe.

Po drugie, z roku na rok przybywa samochodów na obwodnicy. Droga staje się niewydolna, bowiem coraz większa liczba osób wyprowadza się na tereny poza Obwodnicę Trójmiasta. Ostatnie badania pokazują, że tylko przez Węzeł Karczemki przejeżdża 60 tys. pojazdów na dobę. Ponadto im więcej samochodów porusza się naszą ekspresówką, tym szybciej spada średnia prędkość przejazdów i rośnie ryzyko wypadków oraz kolizji.

Po trzecie, brakuje tablic zmiennej treści, ale nie na obwodnicy, lecz na drogach wewnątrz Trójmiasta, zwłaszcza na trasie: al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie, al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku. W przypadku korka na obwodnicy odradzałyby one wjazd na ekspresówkę kierowcom w centrum. Natomiast gdybyśmy ustawili je na obwodnicy, więcej kierowców ciężarówek pojechałoby przez miasto, a przecież nie po to wybudowaliśmy obwodnice, by wpychać przy jakichkolwiek utrudnieniach ruch tranzytowy w miejskie ulice.

Codziennie prowadzę poranny i popołudniowy Raport Drogowy. Nie ma tygodnia, by nie docierała do mnie informacja o zablokowanej przez ciężarówkę obwodnicy i tworzących się z tego powodu korkach.

Uważam, że zamiast wysyłać kolejne listy do ministra Sławomira Nowaka, lepiej byłoby wzmocnić lobbing na rzecz budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Koronnym argumentem w tej sprawie stałyby się właśnie wywoływane przez ciężarówki utrudnienia, które niewątpliwe będą się powtarzać.

Obwodnica Metropolitalna ma szansę unormować nieco ruch w naszej aglomeracji, zaspokoić potrzeby przemieszczania się mieszkańców. Co najważniejsze odciąży ruch na przeciążonej od lat Obwodnicy Trójmiasta. Potrzeba na nią 3 mld zł, więc jest o co się starać.

Miejsca

Opinie (293) 3 zablokowane

  • Jaka Obwodnica Metropolitalna?? (1)

    Jak ma odciążyć Obwodnica Metropolitalna obecną Obwodnicę, gdy będą się one łączyły w Gdyni Wielkim Kacku?? I nadal TIRy będą korkowały odcinek między tym Węzłem, a wjazdem na ul. Kwiatkowskiego w Gdyni. Ten pomysł, tylko odciąży ruch w Gdańsku, a nie na całej Obwodnicy. Jedynym rozwiązaniem jest poszerzeniem o pas awaryjny

    • 0 0

    • niczego nie odciąży.

      Wiesz jak ona biegnie ? Ma być dłuższa, bardziej kreta - bez snesu zupełnie.

      • 0 0

  • Stałem tam w korku 3:40 godzinmy

    Mam pytania: co za debile projektowali te drogę ? Za komuny ? O.K. czemu nadal kontynuowana jest cała seria błędów: dawniej za duże przewyzszenia a teraz to samo na trasie Kwiatkowskiego, brak prawoskrętów w Osowie, Chwarznie, Karwinach nawet na Słowackiego . Co za palant zwęził na 200 m miedzy Słowackiego a LKarczemkami droge do 2 pasów, aby potem rzszerzyć ją do 5-ciu. Co to sa za ludzie ? Obwodnica musi zostac przebudowana ! To nie jest wina kierowców TIRów. Poza tym czemu madry wojewoda do pospołu z GDDKiA nie zorganizują kilku maszyn budowlanych, które teraz stoją bezczynne i nie wyslą w rejon Kacka, aby wyciąagneły te najbardziej ślamazarne ciężarówki, czemu wojsko grzeje sie w koszraach zamiast wziąc łopaty i szczotki i oczyścić drogę na tych podjazdach ? Czemu Urząd Pracy płaci bezrobotnym bez zobowiązań zamiast powołać do Volkssturmu i na telefon zwiesść ludzi do odśnieżenia najbardziej zagrożonych odcinków ? Powiem wam więxcej wieczorem TIRy tez walczyły , aby podjechać na wysokości ujścia Trasy Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska.

    • 1 1

  • Nie stoję w korkach na obwodowej bo nie byłem nań od kilku lat!!!!

    Prcuję 300m od domu. Polecam.

    • 1 2

  • Tak czy owak

    platformerski burdel sopockiej miernoty !!!!!!

    • 1 0

  • OBWODNICA METROPOLITARNA - wylot ma tylko sens za Gdynia i Wejherowem

    Obwodnica Metropolitarna - wylot w Chwaszczynie i polaczenie w Chwaszczynie Trasy Kaszubskiej/Leborskiej z Obwodnica Metropolitarna i Ul Wielkopolska w Gdyni to kpina poniewaz Polnocna Czesc Trojmiasta ma tylko jedna linie komunikacyjna Ul Morska
    OPAT jest budowany juz 67 lat i konca niewidac
    Dlaczego Planisci i Projectanci swiadomie likwiduja i blokuja Polnocna Czesc Trojmiasta - czy tak Niemcy kaza Zlikwidowac Polnocne Miasta Aglomeracji Trojmiejskiej

    • 0 0

  • Tiry na...

    A moze jednak wiecej tirow na tory na dluzszych trasach...

    • 0 0

  • OPAT OPAT OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty

    OPAT OPAT OPAT
    Gdynia prosi o OPAT
    Gdynia prosi o Obwodnice Metropolitarna
    Wejherowo prosi o Obwodnice Metropolitarna
    Obwodnica Metropolitarna powinna przebiegac od Legowa/ Autostrada A1 do Bolszewa - taka droga ma sens i odkorkuje Trojmiasto

    • 0 0

  • koment

    Żenująca akcja samorządu województwa.
    OPAT nie bedzie nie kasy
    Metropolitalnej nie bedzie bo nie ma kasy
    Lęborskiej nie bedzie bo nie ma kasy
    Elektrowni nie bedzie bo nie ma kasy

    • 0 0

  • Nooo, nie wiecie kogo winić, no to poczytajcie ilu urzędników ma ZDiZ (1)

    I do szanownej WP, przestańcie zadawać głupie pytania przy artykułach, skonstruowane tak by nie daj boże komuś się nie narazić.

    Dyrektor, zastępca dyrektora, telefonów 6 osób 2
    1.NA - Dział Administracyjno-Osobowy 7 telefonów, osób 7 w tym 2 kierowników
    2. NB - Specjalista ds. BHP, Ochrony Przeciwpożarowej i OC minimum 4 telefony, osób 4 lub więcej, pokoi 2
    3. NI - Dział Inwestycji telefonów 10, osób min.10 w tym kierowników 2, pokoi 7
    4. NK - Audytor Wewnętrzny 1 pokój, telefonów 2, osób 2
    5. NL - Dział Planowania telefonów 5, osób min. 5 w tym 2 kierowników, 2 pokoje
    6. NM - Dział Dyżurnego Inżyniera Miasta telefonów 1, osób 2, pokoi 1
    7. NP - Dział Parkowania telefonów 3, osób min. 3 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    8. NR - Zespół Radców Prawnych minimum 2 osoby telefonów min 2 pokoi 1
    9. NS - Główny specjalista ds. kontaktu z mediami 1 telefon, 1 pokój, chyba 1 osoba
    10.NZ - Dział Zamówień Publicznych telefonów 4, osób min 4 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    11.UA - Dział Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego
    80-254 Gdańsk, u Partyzantów 36, Budynek C, pok. 11, 14, 15, 15, 16, 17, 18, 19 i budynek B, pok. 1 telefonów 14, osób 14 w tym 3 kierowników, pokoi 6
    12.UC - Dział Oczyszczania telefonów 6, osób 6 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    13.UD - Dział Uzgodnień telefonów 9, osób 9 w tym 1 kierownik, pokoi 3
    14.UE - Dział Energetyczny telefonów 8, osób 8 w tym 1 kierownik, pokoi 3
    15.UI - Dział Inżynierii Ruchu telefonów 10, osób 10 w tym 2 kierowników i 2 przewodniczących, pokoi 8
    16.UK - Sekcja Informatyki telefonów 2, osób 2, pokoi 1
    17.UM - Dział Utrzymania Obiektów Inżynierskich telefonów 5, osób 5 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    18.UU - Dział Utrzymania Dróg telefonów 7, osób 7 w tym 2 kierowników, pokoi 3
    19.UT - Dział Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej telefonów 6, osób 6 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    20.UZ - Dział Utrzymania Zieleni telefonów 7, osób 7 w tym 2 kierowników, pokoi 4
    21.FK - Dział Księgowo-Ekonomiczny telefonów 9, osób 9 w tym 3 kierowników, pokoi 4
    22.FW - Dział Windykacji telefonów 3, osób 3 w tym 1 kierownik, pokoi 2
    I do tego jeszcze cała armia ludzików powiązana umowami z ZDiZ

    • 8 0

    • aż tyle ?

      Jedno ich łaczy.
      Godne apanaże i odporność na problemy.

      • 0 0

  • Kierowcy winni sami sobie (1)

    Czytając opinie czytelników, dochodzi się do wniosku, że pozom edukacji w naszym kraju spadł na dno jak śnieg na ziemie... Przykre... Wszyscy winią wszystkich tylko nie siebie samego... Jest zima, jest zimno i śnieg pada... Tak było od zarania dziejów... Wiadomo,że przy intensywnych opadach śniegu nawet wystarczająca ilość sprzętu nie zapewni 100% odśnieżenia dróg... Przykład... Lotnisko... sprzętu cała masa, nikogo na pasie startowym nie ma - oprócz pługów ... i co ??? zasypało !!!!
    A na drogach ??? Kierowca TIR'a... jedzie, pcha się na obwodnice, skoro doskonale wie,że na niej są podjazdy jak w górach... zgrozo ....stanął, ślizga się ... d*pa, nie ruszy... jedno auto, drugie, trzecie, itd... gdzieś tam piaskarka utknęła w korku, bo TIR zablokował drogę .... i wszyscy ryczą zgodnie jak w CHÓRZE Moskiewskim .... drogowcy winni !!!!!!!!
    Stuknij się, jeden z drugim w głowę, pomyśl .... Nie Ma Takiego Sprzętu Na Tym Świecie, Który Zastąpi Mózg Ludzki... Jak myślisz ... Tak masz ...

    • 1 1

    • No właśnie!

      Kierowcy są winni, gdyby nie wjeżdżali na obwodnicę nie byłoby korka!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane