• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo winić za zatkaną obwodnicę?

Maciej Naskręt
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy. Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy.

Wojewoda pomorski krytycznie wypowiedział się o pomorskich drogowcach, którzy jego zdaniem dopuścili do zatkania obwodnicy podczas wtorkowego ataku zimy. Ale nie cała wina leży po ich stronie, bo to kierowcy ciężarówek przecenili swoje możliwości, a politycy - w tym wojewoda - nie dość lobbują za budową drugiej obwodnicy - pisze Maciej Naskręt.



Co mogłoby ustrzec obwodnicę przed kolejnymi korkami?

W czwartek rano, w audycji Radia Gdańsk, wojewoda pomorski Ryszard Stachurski przyznał, że zdenerwował go widok zakorkowanej we wtorek obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Kompletną blokadę spowodował kolejny w tym roku atak zimy. W sumie tego dnia na obwodnicy spadło ok. 15 cm śniegu (dane z IMGW w Gdyni).

Wojewoda publicznie skrytykował działania drogowców gdańskiego oddziału GDDKiA. Jego zdaniem nie zadbali oni o odpowiedni stan jezdni. Ryszard Stachurski napisał już w tej sprawie list do ministra ds. transportu - Sławomira Nowaka.

Uważam, że ten gest wojewody był pod publiczkę. Ryszard Stachurski stanął w jednym rzędzie z tymi, którzy każdy kłopot na drodze komentują ironicznym zwrotem o "zimie, która znowu zaskoczyła drogowców". Dzięki niemu łatwo zyskać sympatię tysięcy mieszkańców Trójmiasta, którzy nawet na pięć godzin utknęli we wtorek na obwodnicy, ale czy to cokolwiek zmieni?

W przeciwieństwie do wojewody, uważam, że we wtorek zima nie zaskoczyła drogowców. Przy śniegu, który padał non stop od rana do południa, obwodnicy nie odśnieżyłaby znacznie większa flota pługów. Poza tym wiadomo, że nie ma sensu odśnieżać, gdy sypie gęsty śnieg, bo to nie tylko syzyfowa, ale i bardzo kosztowna zabawa.

Z czego więc wziął się więc wtorkowy problem na obwodnicy? Z tego, że na tę praktycznie górską drogę wjechały TIR-y, że dla tych TIR-ów nie było parkingów, na którym mogłyby się zatrzymać, i na koniec z tego, że kierowców nie można było poinformować o tym, żeby na zatkaną już obwodnicę nie wjeżdżali.

Kierowcy ciągników siodłowych, choć wiedzieli, że warunki na drodze są bardzo trudne, wybrali się w podróż do gdyńskiego portu. Wystarczyła jedna ciężarówka, by zablokować na dobre obwodnicę na wzniesieniu nieopodal Wielkiego Kacku. Tuż za nią ustawiły się kolejne pojazdy ciężarowe. Samochody wytworzyły potężny - 4-kilometrowy - zator. W takich warunkach nie da się odśnieżać obwodnicy. Pługoposypywarki utykały w zatorach.

Drogowcom nie pomagało też wiele innych czynników. Po pierwsze trójmiejska droga ekspresowa, która była budowana przez ponad 30 lat - od 1973 r., a potem jeszcze przebudowywana, nie posiada pasa awaryjnego, na którym mogłyby zatrzymać się ciężarówki, brnące w śnieżnej brei lub ulegające awarii. Z brakującego pasa nie mogą też korzystać karetki, policja i straż pożarna. Trudno też kierowcom samochodów osobowych lub dostawczych ustąpić miejsca pługoposypywarce z szerokim lemieszem.

Wybudowanie pasa awaryjnego na całej długości obwodnicy to niebotyczny koszt. Należałoby przebudować - poszerzyć - kilkadziesiąt wiaduktów, zająć kolejne tereny przy drodze - w grę wchodziłoby wyburzanie budynków, czy wycinka lasów. Kierowców czekałyby kolejne zatory drogowe spowodowane przez prace drogowe.

Po drugie, z roku na rok przybywa samochodów na obwodnicy. Droga staje się niewydolna, bowiem coraz większa liczba osób wyprowadza się na tereny poza Obwodnicę Trójmiasta. Ostatnie badania pokazują, że tylko przez Węzeł Karczemki przejeżdża 60 tys. pojazdów na dobę. Ponadto im więcej samochodów porusza się naszą ekspresówką, tym szybciej spada średnia prędkość przejazdów i rośnie ryzyko wypadków oraz kolizji.

Po trzecie, brakuje tablic zmiennej treści, ale nie na obwodnicy, lecz na drogach wewnątrz Trójmiasta, zwłaszcza na trasie: al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie, al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku. W przypadku korka na obwodnicy odradzałyby one wjazd na ekspresówkę kierowcom w centrum. Natomiast gdybyśmy ustawili je na obwodnicy, więcej kierowców ciężarówek pojechałoby przez miasto, a przecież nie po to wybudowaliśmy obwodnice, by wpychać przy jakichkolwiek utrudnieniach ruch tranzytowy w miejskie ulice.

Codziennie prowadzę poranny i popołudniowy Raport Drogowy. Nie ma tygodnia, by nie docierała do mnie informacja o zablokowanej przez ciężarówkę obwodnicy i tworzących się z tego powodu korkach.

Uważam, że zamiast wysyłać kolejne listy do ministra Sławomira Nowaka, lepiej byłoby wzmocnić lobbing na rzecz budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Koronnym argumentem w tej sprawie stałyby się właśnie wywoływane przez ciężarówki utrudnienia, które niewątpliwe będą się powtarzać.

Obwodnica Metropolitalna ma szansę unormować nieco ruch w naszej aglomeracji, zaspokoić potrzeby przemieszczania się mieszkańców. Co najważniejsze odciąży ruch na przeciążonej od lat Obwodnicy Trójmiasta. Potrzeba na nią 3 mld zł, więc jest o co się starać.

Miejsca

Opinie (293) 3 zablokowane

  • W miarę możliwości obwodnica powinna zyskać po nowym pasie w każdą stronę.

    • 9 0

  • Komunikacja miejska

    czy raczej komunikacja aglomeracyjna. Zabrakło w artykule takiego rozwiązania, które mogłoby skłonić kierowców do zrezygnowania z auta. Gdyby mieli do wyboru sensowną, często jeżdżącą komunikację miejską, mogłoby to pomóc.

    • 6 3

  • Do tego jeszcze bzdurny zakaz przejazdu ciezkich pojazdow przez Sopot!!!!! Obwodnica bylaby odciazona , gdyby podczas opadow sniegu i zlych warunkow atmosferycznych , mogly one przejezdzac przez Sopot, a wrecz gdy tylko zalamuje sie aura pogodowa i istnieje zagrozenie zatoru na obwodnicy,ciezarowki powinny byc kierowane na trase przez Sopot! Macie teraz pacany, urzedasy z Sopotu wasz bzdurny zakaz! Wkoncu i tak ciezkie pojazdy jezdzily przez Sopot, no ale co , mialy moze leciec przez las??!

    • 5 8

  • uwaga tehniczna do całości portalu trojmiasto.pl (1)

    weźcie ogarnijcie te galerie tak żeby można było z każdego zdjęcia wrócić do artykułu. albo dajcie to w nowe okno automatycznie albo w jakimś skrypcie na którym podgląd każdego zdjęcia nie miał by osobnego adresu. Naprawdę uciążliwe jest klikanie 20 razy wstecz żeby wrócić do artykułu po obejrzeniu galerii

    • 14 1

    • Większą wadę przykłada się do cenzury nieprzychylnych komentarzy niż optymalizacji skryptów czy silnika strony..

      • 3 0

  • Oczywiście o ITD nikt nawet się nie zająknął...

    Te darmozjady zamiast pilnować ruchu pojazdów ciężarowych, do czego pierwotnie byli powołani, skupiają się na polowaniu z radarem i kamerą w nieoznakowanych pojazdach. Zamiast wybudować parkingi na takie okoliczności i systemy informacji graficznej, państwo (przy dofinansowaniu z UE) jeszcze kupiło "krokodylom" turbo-zabawki z ksenonami do polowań i tworzy wielki system informatyczny do obsługi postępowań mandatowych.

    • 21 1

  • tragedia

    • 0 0

  • Podnieśc ceny benzyny o 100% to się szybko rozkorkuje..

    ..

    • 10 2

  • Wnioski w środku tekstu OK, końcowy - tragedia

    Kolejna obwodnica nie poprawi sytuacji, tylko ją pogorszy. I pójdzie na to mnóstwo pieniędzy, które można wydać znacznie lepiej.

    • 7 2

  • Odśnieżanie w trakcie opadów, nie jest bezsensu (2)

    To właśnie czekanie, aż przestanie padać jest bez sensu i prowadzi do korków. Prognozy pogody mówiły o opadach, więc pługi powinny być w pogotowiu non stop i odśnieżać cały czas, a nie poczekamy aż opady się zmniejszą, bo wtedy już obwodnica stoi i można sobie co najwyżej łopatą pomachać

    • 12 1

    • były prognozy

      więc czemu chmara kierowców nie przeczekała na koniec opadów?

      • 4 3

    • wiele zależy od rodzaju oraz intensywności opadu

      przy śnieżycy zaraz za pługiem masz warstwę świeżego śniegu. Przejedzie może pięć aut. O ile pług da radę dojechać na czoło zatoru.

      • 1 1

  • linczowałbym kierowców tirów (1)

    którzy zamiast przeczekać w mieście tarasowali wjazdy na obwodnicę, prostacy którzy wiedzą że nie dadzą rad bo już na pierwszym podjeździe tiry się składają i tamują ruch ale twardo prą do przodu licząc że ktoś ich wyciągnie jak wstrzymają kilkaset samochodów w korku...

    spędziłem godzinę w korku na wjeździe z wielkopolskiej na obwodnicę w kierunku gdańska bo jeden debil postanowił udowodnić światu że podjedzie... jeden debil a połowa miasta zakorkowana... ku....a

    • 9 7

    • bo to bydło bezmózgie na łysych oponach

      jeżdżące na oleju z frytek. czego sie spodziewać po hołocie.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane