• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo winić za zatkaną obwodnicę?

Maciej Naskręt
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy. Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy.

Wojewoda pomorski krytycznie wypowiedział się o pomorskich drogowcach, którzy jego zdaniem dopuścili do zatkania obwodnicy podczas wtorkowego ataku zimy. Ale nie cała wina leży po ich stronie, bo to kierowcy ciężarówek przecenili swoje możliwości, a politycy - w tym wojewoda - nie dość lobbują za budową drugiej obwodnicy - pisze Maciej Naskręt.



Co mogłoby ustrzec obwodnicę przed kolejnymi korkami?

W czwartek rano, w audycji Radia Gdańsk, wojewoda pomorski Ryszard Stachurski przyznał, że zdenerwował go widok zakorkowanej we wtorek obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Kompletną blokadę spowodował kolejny w tym roku atak zimy. W sumie tego dnia na obwodnicy spadło ok. 15 cm śniegu (dane z IMGW w Gdyni).

Wojewoda publicznie skrytykował działania drogowców gdańskiego oddziału GDDKiA. Jego zdaniem nie zadbali oni o odpowiedni stan jezdni. Ryszard Stachurski napisał już w tej sprawie list do ministra ds. transportu - Sławomira Nowaka.

Uważam, że ten gest wojewody był pod publiczkę. Ryszard Stachurski stanął w jednym rzędzie z tymi, którzy każdy kłopot na drodze komentują ironicznym zwrotem o "zimie, która znowu zaskoczyła drogowców". Dzięki niemu łatwo zyskać sympatię tysięcy mieszkańców Trójmiasta, którzy nawet na pięć godzin utknęli we wtorek na obwodnicy, ale czy to cokolwiek zmieni?

W przeciwieństwie do wojewody, uważam, że we wtorek zima nie zaskoczyła drogowców. Przy śniegu, który padał non stop od rana do południa, obwodnicy nie odśnieżyłaby znacznie większa flota pługów. Poza tym wiadomo, że nie ma sensu odśnieżać, gdy sypie gęsty śnieg, bo to nie tylko syzyfowa, ale i bardzo kosztowna zabawa.

Z czego więc wziął się więc wtorkowy problem na obwodnicy? Z tego, że na tę praktycznie górską drogę wjechały TIR-y, że dla tych TIR-ów nie było parkingów, na którym mogłyby się zatrzymać, i na koniec z tego, że kierowców nie można było poinformować o tym, żeby na zatkaną już obwodnicę nie wjeżdżali.

Kierowcy ciągników siodłowych, choć wiedzieli, że warunki na drodze są bardzo trudne, wybrali się w podróż do gdyńskiego portu. Wystarczyła jedna ciężarówka, by zablokować na dobre obwodnicę na wzniesieniu nieopodal Wielkiego Kacku. Tuż za nią ustawiły się kolejne pojazdy ciężarowe. Samochody wytworzyły potężny - 4-kilometrowy - zator. W takich warunkach nie da się odśnieżać obwodnicy. Pługoposypywarki utykały w zatorach.

Drogowcom nie pomagało też wiele innych czynników. Po pierwsze trójmiejska droga ekspresowa, która była budowana przez ponad 30 lat - od 1973 r., a potem jeszcze przebudowywana, nie posiada pasa awaryjnego, na którym mogłyby zatrzymać się ciężarówki, brnące w śnieżnej brei lub ulegające awarii. Z brakującego pasa nie mogą też korzystać karetki, policja i straż pożarna. Trudno też kierowcom samochodów osobowych lub dostawczych ustąpić miejsca pługoposypywarce z szerokim lemieszem.

Wybudowanie pasa awaryjnego na całej długości obwodnicy to niebotyczny koszt. Należałoby przebudować - poszerzyć - kilkadziesiąt wiaduktów, zająć kolejne tereny przy drodze - w grę wchodziłoby wyburzanie budynków, czy wycinka lasów. Kierowców czekałyby kolejne zatory drogowe spowodowane przez prace drogowe.

Po drugie, z roku na rok przybywa samochodów na obwodnicy. Droga staje się niewydolna, bowiem coraz większa liczba osób wyprowadza się na tereny poza Obwodnicę Trójmiasta. Ostatnie badania pokazują, że tylko przez Węzeł Karczemki przejeżdża 60 tys. pojazdów na dobę. Ponadto im więcej samochodów porusza się naszą ekspresówką, tym szybciej spada średnia prędkość przejazdów i rośnie ryzyko wypadków oraz kolizji.

Po trzecie, brakuje tablic zmiennej treści, ale nie na obwodnicy, lecz na drogach wewnątrz Trójmiasta, zwłaszcza na trasie: al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie, al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku. W przypadku korka na obwodnicy odradzałyby one wjazd na ekspresówkę kierowcom w centrum. Natomiast gdybyśmy ustawili je na obwodnicy, więcej kierowców ciężarówek pojechałoby przez miasto, a przecież nie po to wybudowaliśmy obwodnice, by wpychać przy jakichkolwiek utrudnieniach ruch tranzytowy w miejskie ulice.

Codziennie prowadzę poranny i popołudniowy Raport Drogowy. Nie ma tygodnia, by nie docierała do mnie informacja o zablokowanej przez ciężarówkę obwodnicy i tworzących się z tego powodu korkach.

Uważam, że zamiast wysyłać kolejne listy do ministra Sławomira Nowaka, lepiej byłoby wzmocnić lobbing na rzecz budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Koronnym argumentem w tej sprawie stałyby się właśnie wywoływane przez ciężarówki utrudnienia, które niewątpliwe będą się powtarzać.

Obwodnica Metropolitalna ma szansę unormować nieco ruch w naszej aglomeracji, zaspokoić potrzeby przemieszczania się mieszkańców. Co najważniejsze odciąży ruch na przeciążonej od lat Obwodnicy Trójmiasta. Potrzeba na nią 3 mld zł, więc jest o co się starać.

Miejsca

Opinie (293) 3 zablokowane

  • żygać mi sie chce (1)

    Weź się chłopie w garść to nie lekcja j.polskiego w krokowskiej podstawówce ani funkcja sekretarza w tamtejszym urzędzie gminy zacznij wkońcu coś sobą reprezentować mizeroto bo mdli mnie gdy wszystko krytykujesz

    • 2 1

    • To Ja, Naskręt, nie wymagaj ode mnie zbyt wiele!

      • 1 0

  • Kierowcy nawet na cztery godziny utknęli we wtorek w korku na obwodnicy.

    Taki podpis może mieć tylko jednego autora. Pan "prawie redaktor" Naskręt i jego umienie po polsku, gratulacje!

    • 2 0

  • zimówki... (1)

    dlaczego nie ma obowiazku zimowek dla tirow i osobowek
    napewno problem by znikl i bezpiecznie by bylo

    • 3 3

    • Wulkanizator?

      • 1 0

  • Druga obwodnica?

    Jestr zasadne pytanie czy p. wojewoda jest 100% idiotą?

    • 1 1

  • Jednej obwodnicy nie potrafią ogarnąć a drugą już chcą budować?

    Na południu Francji - opady sniegu niespotykane od kilkunastu lat - pługi jeździły podczas padającego śniegu!!!! To samo w Niemczech!!!!! A te kur...... szmaciarze z PRSP i innych podobnych będą próbowali wmawiać ludziom że sie podczas opadu śniegu nie odśnieża!!!! Kurrrrr!!!! Gdzie????? d*pki żołędne się nadają do odśnieżania ale własnego ogródka albo do strząsania liści w sadzie a nie do ogarniania takiego tematu. Autostrada też nieodśnieżona. Ja nie rozumiem - u nas inny śnieg pada niż na zachód od Odry i nie da się go usunąć z ziemi zanim nie poleży kilku godzin??

    • 7 1

  • zupełnie bezsensowny pomysł

    z tą obwodnicą.
    Te esy floresy wzmogą jedynie chec posiadania domku na zadupiu, a potem wiadomo 2 samochody trzeba posiadać i wyprawy do szkoły do miasta i na zakupy.
    Idea budowy tej drogi dla Gdańska i trójmiasta jest wybitnie szkodliwa i czas najwyższy zacząć zwalczać ten pomysł.
    Dodatkowy pas od Straszyna do Kacka to napewno mniejszy koszt niż 3 mld

    • 1 2

  • Miejmy nadzieje, że Młodzi Demokraci pozatrudniani w min. transportu umieją czytać korespondencję

    , bo inaczej bystry umysł Sławka Nowaka będzie musiał jakieś wytłumaczenie znaleźć.

    • 3 0

  • Hmm, czy naprawdę ?

    Ładnie napisany artykuł P. Redaktorze, ale coś tu nie gra z wnioskami.
    Jest podstawowy system działania tego świata znany jako pracodawca pracownik. Pracodawca płaci a pracownik robi wszystko aby obowiązujące go zadanie wykonać. I naprawdę nikogo nie obchodzi, że po przejeździe pługu odśnieżającego, za pół godziny znowu był śnieg na jezdni. Nikogo nie obchodzi, że flota pługów była za mała, to JEST zapłacony obowiązek tego kto się podjął i wygrał przetarg odśnieżania. I tu właśnie pierwszy błąd Pana Redaktora. Wydaje się, że przyczyna korka leży w zaniedbaniu kogoś innego.
    Winny jest projektant i wykonawca obwodnicy. Jasne, że blokada obwodnicy od lat następuje w tych samych miejscach, oprócz kolizji. I tu nie ma reakcji, nie ma pasów awaryjnych, nie ma możliwości zjazdu dla pojazdów nie zdolnych do ruchu OD LAT !!!
    Panowie od dróg i mostów - Ameryki nie odkrywacie. Tak się właśnie buduje drogi, że w miejscach wrażliwych umożliwia się dostęp i ściągniecie złomu. Nie trzeba trzeciego pasa na całej długości.
    Czy nikt już sobie nie uświadamia - droga nazywa się Obwodnicą Trójmiasta ? Została zbudowana właśnie dla TIR-ów, dla ruchu którego nie chcemy w samym mieście. Gdy już to dotrze do naszego myślenia to wniosek prosty - należy tak zrobić aby te TIRY mogły tam jeździć bez obawy 15 centymetrów śniegu, bez obawy, że pogoda się załamie i nie pozwoli mu pokonać wyślizganą i dziadowską nawierzchnie na wzniesieniu. Tu leży przyczyna blokady Obwodnicy. Odpowiednia nawierzchnia i to zgodnie z tym czym współczesna technika dysponuje.
    To, że Sopot nie wpuszcza TIR y to właśnie zdrowe podejście do ochrony miasta przed wibracjami powodowanymi przejazdem kilkudziesięciotonowych mastodontów. Budownictwo dawne takich wibracji nie zniesie, konfiguracja terenu zabudowy Sopotu przenosi te wibracje znacznie dalej niż w Gdańsku czy Gdyni.
    I teraz powiem coś co wywoła protesty budyniowych smakoszy. Można krytykować P. Adamowicza za wiele medialnych działań, ale jedno mu uznajmy za plus. Naprawdę ten człowiek uparcie dąży do wybudowania użytecznej sieci dróg w Gdańsku. Trudno czasami się pogodzić z tempem tej budowy, ale podziwiać należy konsekwentność. Na pewno jego prezydentura pozostawi w Gdańsku swój mocny podpis. Ile się nakombinował aby przeforsować udrożnienie Słowackiego, WZ czy budowę Sucharskiego, a to są znaczące dla miasta drogi. To, że podobnie jak na Obwodnicy niedoróbki dają o sobie znać, to nie znaczy, że nie możemy jemu te drogi zapisać na plus.

    • 7 1

  • Gość

    Jeżdżę samochodem osobowym, a uważam że ciężarówki nie powinny być karane za opady śniegu. Więcej pługów i ich częstotliwość. Jazda na dwa pługi szerokością obwodnicy i powinno być lepiej.

    • 3 0

  • Ej ,ej ! - kochani ! ,a gdzie Polycja ???

    czy to nie Policja powinna w pore zamknąC wjazdy na Obwodnice i non-stop komunikować przez radio , o wyłączeni jej z ruchu ! Boże !- ile nam jeszcze brakuje do cywilizowanej Europy ?!...gdzi się nie obrócisz gdzi nie zerkniesz czego nie dotkniesz wszędziejednakowy bajzel i burdel ! - oby nam dziś znowu ze Stadionu Narodowego nie zrobił się Zalew Warszawski ...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane