- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (76 opinii)
- 2 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (119 opinii)
- 3 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (52 opinie)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (388 opinii)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (180 opinii)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (34 opinie)
Kolej Metropolitalna będzie bliżej mieszkańców, albo czeka nas dewastacja wiaduktów
Jeśli nie zadbamy o przestrzeń wokół Pomorskiej Kolei Metropolitalnej już teraz, to czeka nas dewastacja wiaduktów. Po paru latach będzie strach pod nimi przejść. Pomysłów na ucywilizowanie linii kolejowej jest wiele - murale, ścianki wspinaczkowe, siłownie pod chmurką.
- Obawiam się, że gdy pojedzie pierwszy skład, rozpocznie się dewastacja nowej linii. Nowe wiadukty, które będą daleko od domów - tak jak na przykład ten na ul. Wołkowyskiej - zamienią się w ciągu kilku miesięcy w miejsce nieprzyjazne dla kogokolwiek. Pojawią się tam śmieci, będzie tam spożywany alkohol i załatwiane potrzeby fizjologiczne - kreśli czarną wizję pani Małgorzata, nasza czytelniczka.
Czy to jednak jedynie czarnowidztwo? Spełnienie się tych obaw jest bardzo możliwe. Na trasie PKM będzie bowiem 41 obiektów. Z tego lwia część będzie ogólnodostępna. Ponadto inwestor - spółka samorządu województwa - PKM, która będzie prawdopodobnie przyszłym zarządcą linii - nie może oczekiwać od Służby Ochrony Kolei wsparcia, bowiem ta działa w strukturach PKP PLK. Kamery monitoringu będą wprawdzie ustawione w pobliżu przystanków, ale nie będą miały na oku wszystkich obiektów. Niewiele zmieni też zastosowanie farby antygraffiti.
PKM nie tylko użyteczna, ale też przyjazna dla mieszkańców
- W miarę możliwości finansowych miasta i województwa, powinno się zadbać o przestrzeń wokół obiektów, które właśnie powstają, tak by stały się miejscami przyjaznymi mieszkańcom i uchroniłyby je przed dewastacją - dodaje nasza czytelniczka.
W zachodniej Europie i za oceanem z łatwością można znaleźć wiele przykładów na to, jak zaadaptować przestrzeń wokół pierwotnie szarych wiaduktów i mostów, które są tłem dla przyjaznej przestrzeni miejskiej. Choćby "Fremont Troll" na zdjęciu po prawej. Rzeźba ustawiona jest pod wiaduktem nieopodal Seattle i została stworzona przez czterech lokalnych artystów w 1990 r. Obiekt stał się przystankiem dla zwiedzających miasto. Pojawiły się też legendy związane z kamiennym trollem.
Wiadukty rzeźbione lub z klocków Lego
Inny przykład? W Niemczech w miejscowości Wuppertal postanowiono przęsło wiaduktu wymalować tak, by obserwator miał wrażenie, że obiekt został zbudowany z gigantycznych klocków Lego. Mural tworzono około czterech tygodni, a prace wykonał i sfinansował Martin Heuwold, muralista właśnie z Wuppertal.
- Wykonanie murali to świetny pomysł, by uratować część obiektów przed ich dewastacją. Malowidła jednak trzeba odpowiednio dopasować do architektury obiektu mostowego i otoczenia - mówi Rafał Roskowiński, gdański muralista, współzałożyciel Gdańskiej Szkoły Muralu.
Ale nie chodzi tu wyłącznie o murale czy posągi, które mają ściągać uwagę mieszkańców całego regionu. Może to być ścianka wspinaczkowa, siłownia pod chmurką czy huśtawki, a nawet małpi gaj dla dzieci.
Czy ożywienie przestrzeni wokół budowanych wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ogóle ma sens?
- Jak najbardziej! Trzeba zmieniać naszą przestrzeń, by stawała się przyjazna mieszkańcom, nawet gdy dotyczy to obiektów kolejowych. Należy jednak uważać, by nie przesadzić z pstrokacizną, by instalacje i malowidła nie były infantylne - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska. - W otoczeniu przyrody zdecydowanie lepiej sprawdzają się stonowane i dopasowane do otoczenia kolory, niż krzykliwe pomysły - dodaje.
Zdaniem władz FRAG przestrzeń miejska jest wspólnym dobrem - wszyscy musimy nauczyć się o nią dbać. Otoczenie wymusza też na nas kanon zachowań - w czystym i przyjaznym miejscu, w którym czujemy się dobrze, wandalizm staje się zjawiskiem tłumionym i z czasem coraz bardziej marginalnym.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną, realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Zobacz przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (153) 10 zablokowanych
-
2014-03-07 14:51
to bzdury (3)
podstawowym problemem przy tej inwestycji jest jej ekonomiczna zasadnosc. Zalozeniem jest polaczenie portu lotniczego z dworcem głównym kolejowym. tyle ze ruch na tej relacji nie zapewni jakiego takiego dochodu a nawet przychodu. Kolejnym wiec krokiem bedzie likwidacja miesjkich polaczen komunikacyjnych np linii 210 by ZMUSIC ludzi do korzystania z PKM. I to sa podstawowe provlemy a nie jakies nawoływanie do tworzenia konkursow murali itp
- 10 9
-
2014-03-07 15:41
Zdechne a niepojade! (1)
A ja zdechne a niepojade!
i nie zmuszą mnie żydy! Tfu!- 3 2
-
2014-03-07 16:17
plus za ironię
- 2 3
-
2014-03-07 23:30
PKM to taka sama "zgrana płyta" jak Pendolino.
Linia jest budowana z rozmachem niewartym jej znaczenia.
Dodać trzeba wadliwość prawną samej inwestycji ale w POlsce to raczej tyPOwe POdejście.- 6 1
-
2014-03-07 14:55
Moja propozycja (2)
to ścieżka rowerowa wzdłuż torów!!!
- 9 4
-
2014-03-07 15:46
(1)
A moja: parkingi rowerowe i skuterowe, sklepiki, galerie sztuki i staroci, targowiska, i wszelkie inne pomysły wykorzystania zadaszenia, byle użytkownik zadbał o estetykę, choćby i ultra kiczowato.
bo teraz tam jest syf. A nie musi przecież być syf. W normalnych krajach nawet budowa jest estetyczna, porządna i już w trakcie budowy zarabia np. Na reklamach....- 2 2
-
2014-03-08 20:55
????
na moje to powinni tam zbudować komisariaty policji albo jednostki wojskowe przenieśc i problem z głowy :) jak w 13 dzielnicy :)
- 3 1
-
2014-03-07 15:11
czy ktoś wie czy Spieglanin ma garbaty nos?
do czego to doszło by żydostwo mogło znowu szarogęsić się w Polsce - chociaż ot tylko poniemiecki gdańsk, a tu polskość to nienormalność
- 3 7
-
2014-03-07 15:22
Nadużywa się słowa "dewastacja".
Żeby zdewastować taki betonowy kloc, to trzeba z młotem pneumatycznym podejść albo z dynamitem. A żeby nie było syfu, trzeba od czasu do czasu sprzątać i tyle.
Zresztą w przypadku starych obiektów wielkiego problemu nie było, a wiadukty na Dolnych Młynach albo przy Ogrodowej w centrum przecież nie stały.- 4 6
-
2014-03-07 15:35
Los was pokara!!!
Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie!
Podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową!
Widzieliście znaki Boże ale nie upamiętaliście się!
Dosięgnie WAS sprawiedliwość ziemska (NSA) i święta!- 2 8
-
2014-03-07 15:52
zaczyna się
teraz "artysty" też by sie chcialy przyssac do sławetnego projektu...
kto jutro?- 2 2
-
2014-03-07 15:59
moment moment
a czy nasz rzeźbiarz nie dostał by mandatu za zrobienie takiego Trolla?
gostek od rzeźby Komm Frau miał np. sprawę w sądzie... a rzeźbę zabrano
od nas jednak niedaleko do Moskwy i myślenia jak Putin- 4 2
-
2014-03-07 16:23
porządne dojazdy rowerem do stacji SKM i PKM (1)
zwiększyłyby liczbę osób korzystających z tego typu połączeń przyjaznych dla środowiska: kilkukrotny wzrost powierzchni napływu pasażerów. Potrzebne są odpowiednio zadaszone, monitorowane, strzeżone i darmowe parkingi rowerowe. Finansowane z opłat za parkowanie samochodów.
Pierwszy krok: droga rowerowa od stacji SKM Politechnika wzdłuż torów SKM do SKM Żabianka AWFiS - z tunelem dla pieszych od południowej strony peronu stacji PKP i SKM Gdańsk Oliwa. Inaczej mówiąc: ucywilizowanie otoczenia całego korytarza kolejowego od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni, bez niepotrzebnych ekranów dźwiękochłonnych, które też prowokują do tworzenia grafitti.- 4 3
-
2014-03-07 22:41
A ja chciałbym darmowych parkingów za płatne parkingi rowerowe. A co?
Nie, żartuję. Za mało ludzi ma tak spaczony gust. Razi tylko Twoja pyszałkowatość. Jako mniejszość, masz obowiązek być potulnym. Obowiązkiem mniejszości jest dygać przed większością. Dla większości, Twoje pomysły obniżają jakość życia.
A że w zachodnich to, w zachodnich tamto... Po prostu im odbiło od nadmiaru. Śmiesz mówić o cywilizacji, cofając do XIX wieku...- 0 1
-
2014-03-07 16:30
Znowu idiotyczny podpis
Nad drogą Wuppertal..... to tak samo jakby napisać : nad drogą Gdańsk... Czy tak ciężko sprawdzić że Wuppertal to miasto?
- 4 0
-
2014-03-07 17:06
Pod tymi wiaduktami będa "mieszkania" dla gdańskich kloszardów
Oni tez powinni mieć jakąś korzyść z tej inwestycji, nie tylko projektanci i wykonawcy
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.