- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (97 opinii)
- 2 Podpalacz i morderca w rękach policji (41 opinii)
- 3 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (63 opinie)
- 4 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (57 opinii)
- 5 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (135 opinii)
- 6 Ubywa mieszkańców i rozwodów (403 opinie)
Kolej Metropolitalna będzie bliżej mieszkańców, albo czeka nas dewastacja wiaduktów
Jeśli nie zadbamy o przestrzeń wokół Pomorskiej Kolei Metropolitalnej już teraz, to czeka nas dewastacja wiaduktów. Po paru latach będzie strach pod nimi przejść. Pomysłów na ucywilizowanie linii kolejowej jest wiele - murale, ścianki wspinaczkowe, siłownie pod chmurką.
- Obawiam się, że gdy pojedzie pierwszy skład, rozpocznie się dewastacja nowej linii. Nowe wiadukty, które będą daleko od domów - tak jak na przykład ten na ul. Wołkowyskiej - zamienią się w ciągu kilku miesięcy w miejsce nieprzyjazne dla kogokolwiek. Pojawią się tam śmieci, będzie tam spożywany alkohol i załatwiane potrzeby fizjologiczne - kreśli czarną wizję pani Małgorzata, nasza czytelniczka.
Czy to jednak jedynie czarnowidztwo? Spełnienie się tych obaw jest bardzo możliwe. Na trasie PKM będzie bowiem 41 obiektów. Z tego lwia część będzie ogólnodostępna. Ponadto inwestor - spółka samorządu województwa - PKM, która będzie prawdopodobnie przyszłym zarządcą linii - nie może oczekiwać od Służby Ochrony Kolei wsparcia, bowiem ta działa w strukturach PKP PLK. Kamery monitoringu będą wprawdzie ustawione w pobliżu przystanków, ale nie będą miały na oku wszystkich obiektów. Niewiele zmieni też zastosowanie farby antygraffiti.
PKM nie tylko użyteczna, ale też przyjazna dla mieszkańców
- W miarę możliwości finansowych miasta i województwa, powinno się zadbać o przestrzeń wokół obiektów, które właśnie powstają, tak by stały się miejscami przyjaznymi mieszkańcom i uchroniłyby je przed dewastacją - dodaje nasza czytelniczka.
W zachodniej Europie i za oceanem z łatwością można znaleźć wiele przykładów na to, jak zaadaptować przestrzeń wokół pierwotnie szarych wiaduktów i mostów, które są tłem dla przyjaznej przestrzeni miejskiej. Choćby "Fremont Troll" na zdjęciu po prawej. Rzeźba ustawiona jest pod wiaduktem nieopodal Seattle i została stworzona przez czterech lokalnych artystów w 1990 r. Obiekt stał się przystankiem dla zwiedzających miasto. Pojawiły się też legendy związane z kamiennym trollem.
Wiadukty rzeźbione lub z klocków Lego
Inny przykład? W Niemczech w miejscowości Wuppertal postanowiono przęsło wiaduktu wymalować tak, by obserwator miał wrażenie, że obiekt został zbudowany z gigantycznych klocków Lego. Mural tworzono około czterech tygodni, a prace wykonał i sfinansował Martin Heuwold, muralista właśnie z Wuppertal.
- Wykonanie murali to świetny pomysł, by uratować część obiektów przed ich dewastacją. Malowidła jednak trzeba odpowiednio dopasować do architektury obiektu mostowego i otoczenia - mówi Rafał Roskowiński, gdański muralista, współzałożyciel Gdańskiej Szkoły Muralu.
Ale nie chodzi tu wyłącznie o murale czy posągi, które mają ściągać uwagę mieszkańców całego regionu. Może to być ścianka wspinaczkowa, siłownia pod chmurką czy huśtawki, a nawet małpi gaj dla dzieci.
Czy ożywienie przestrzeni wokół budowanych wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ogóle ma sens?
- Jak najbardziej! Trzeba zmieniać naszą przestrzeń, by stawała się przyjazna mieszkańcom, nawet gdy dotyczy to obiektów kolejowych. Należy jednak uważać, by nie przesadzić z pstrokacizną, by instalacje i malowidła nie były infantylne - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska. - W otoczeniu przyrody zdecydowanie lepiej sprawdzają się stonowane i dopasowane do otoczenia kolory, niż krzykliwe pomysły - dodaje.
Zdaniem władz FRAG przestrzeń miejska jest wspólnym dobrem - wszyscy musimy nauczyć się o nią dbać. Otoczenie wymusza też na nas kanon zachowań - w czystym i przyjaznym miejscu, w którym czujemy się dobrze, wandalizm staje się zjawiskiem tłumionym i z czasem coraz bardziej marginalnym.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną, realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Zobacz przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (153) 10 zablokowanych
-
2014-03-07 23:33
Naskret opanuj sie !!!! (1)
pomalowanie farba , spożywanie , czy tez oddawanie moczu i kału TO ŻADNA DEWASTACJA !!!!!!!
dewastatorzy musieli by przyjść chociażby z małymi młoteczkami i rozkuwac filary , tak to bedzie tylko brud i syf , a nie zadna dewastacja !!!!!!!!
czyżby kolejna zachęta do marnowania pieniedzy podatnikow przez "artystow " - bo namalowanie zurawi na kladce zamiast pomalowania barierek , pobazgranie kilku murków , ławek na przystankach SKM to nic innego jak akcje "usprawiedliwionych " akcji pseudo artystycznych za pieniadze podatnikow .
Naskret odczep sie od PKM , zeby doszlo do wandalizmu trzeba posiadac comajnmiej koparkospycharke z opcja na mlot udarowy- 5 8
-
2014-03-08 07:21
Brednie. Kloszardzi i bydło pijane zniszczą wszystko co się da. Windy, wyposażenie, automaty... Zobacz na kiboli. Polacy nie mają szacunku dla wspólnej własności, bo przecież "co wspólne, to niczyje". Brak edukacji i wychowania
- 6 1
-
2014-03-08 00:15
Tylko monitoring. (2)
Zniszczą wszystko co można zniszczyć i ukradną wszystko co można ukraść.
- 8 1
-
2014-03-08 00:24
a monitoring przed czym uchroni?
- 3 0
-
2014-03-08 14:19
Monitoring zbierze dowody i co dalej? Z kamer wydobędzie się głos: "Autoboty, transformacja!"
Sfilmować to nie sztuka. Wyegzekwować, to dopiero coś.
- 3 1
-
2014-03-08 00:23
Nie rób problemu gdzie go nie ma
Zaraz zaraz czyli Pani Małgorzata obawia się, że będzie to co było od zawsze? Z tego powodu nie pójdzie na spacer? i co, może wybudujmy kolejny market, żeby okolica była "przyjazna".
Proszę przejrzeć na oczy, to że ma pani obawy i napiszą o tym na portalu, nie zmieni tego, że ktoś się napije albo jego pies n****.
"dewastacja" pff naprawdę poważny problem mieszkańców...- 1 3
-
2014-03-08 00:57
Nazwa Osowa pochodzi od Osowej Góry. Należy więc odmieniać 'do Osowej" a nie "do Osowy".
- 3 0
-
2014-03-08 09:21
Gdynia Cisowa SKM - najmłodszy (1997r.) przystanek kolejki
a, niestety, chyba obecnie najbardziej zdewastowany. Margines społeczny będący dziedzictwem okresu komuny długo jeszcze będzie dawał się we znaki...
- 1 4
-
2014-03-08 14:05
Bzdury na zamowienie Budynia
Co za kiełbasa wyborcza Budynia. Co propaganda trojmiasta.pll we współpracy widać mocnej.
- 2 2
-
2014-03-08 17:29
Wsadzcie te swoje "murale" głęboko, a dajcie działać prawdziwym graficiarzom. (1)
Malować GRAFITTI !! Słowo bardzo niewygodne dla większości, a piękne dla upiększania miasta. Większej szmiry, niż te muralne nie widziałem.
- 2 4
-
2014-03-08 19:20
Graffiti to taki mural czwartej kategorii.
Mural jest przemyślany, staranny i za pozwoleniem wielu. Tymczasem graffiti, nawet jeśli ładne (wielka rzadkość) jest aneksją publicznej przestrzeni na rzecz napuszonej jednostki.
- 2 2
-
2014-03-08 21:16
Nie , nie czeka nas dewastacja - jeśli będzie monitoring !!
- 1 1
-
2014-03-08 21:39
PKM to porażka ! Biorąc pod uwagę co dzieje się z koleją w Polsce ,to nie wróżę wielkiej przyszłości tej inwestycji !
- 3 1
-
2014-03-08 23:15
Dziś pierwszy raz na wiosnę kosiłem trawę pod swoim płotem od strony ulicy.
Efekt? Potężny worek wypełniony śmieciami. Jak kiedyś złapię gnojka, który właśnie kończy ostatni łyk i sru.. butelkę mi pod płot, będzie miał pracę na cały dzień. I niech potem nie przyłazi z mamusią, bo ją też zagonię do roboty.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.