• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
17 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji.

85 proc., a nie jak wcześniej zapowiadano 50 proc. dofinansowania z funduszy unijnych otrzyma Kolej Metropolitalna. - Dzięki temu ta inwestycja to nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa. Jest też szansa na wyższy standard nowej linii.



KM: fantazja czy konieczność?

Do tej pory KM miała zagwarantowane dofinansowanie wysokości 50 proc., jednak już we wrześniu pisaliśmy w portalu Trojmiasto.pl, że jest szansa na większe dofinansowanie - właśnie w wysokości 85 proc.

- Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie. Tymczasem eksperci unijni uznali, że będzie ich sporo więcej - od 2,2 do 4,9 mln rocznie. To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację - mówił nam we wrześniu Krzysztof Rudziński, szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM.

Potwierdzenie tych informacji przywiozła do Gdańska minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. - Dajemy zgodę ministerstwa na taką dotację i zarekomendujemy ją Komisji Europejskiej. Procedury trochę potrwają, ale Pomorze może być niemal pewne tej dotacji - mówiła w środę rano na dworcu w Gdańsku minister Bieńkowska.

- To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Ta inwestycja to już nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Dzięki tej deklaracji wiadomo, że samorząd Pomorza, który jest głównym inwestorem Kolei Metropolitalnej musi zgromadzić wkład na 15 proc. inwestycji. Ile dokładnie? Trudno powiedzieć, bo w zależności od wyboru wariantu, KM może kosztować od 440 do 709 mln zł netto. O ile jednak wcześniej mieliśmy zagwarantowane 306 mln zł z funduszy europejskich, o tyle dziś ta kwota może wzrosnąć nawet do 520 mln, a to oznacza, że inwestor może zdecydować się na realizację droższego, ale bardziej dogodnego dla mieszkańców wariantu kolei.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe. Pierwszy zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty:

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Połączenie na całej trasie KM między dworcem we Wrzeszczu a Gdynią powinno być gotowe w 2015 r. Możliwe że wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Ileż to rząd robi przed wyborami aby jego ludzie wygrali w regionach.

    • 5 0

  • za unijne sie fajnie buduje... nie ma co...

    • 1 0

  • Wowo, cóż za dramatyczna muzyka...

    Mimo wszystko, z całego serca się cieszę! Nareszcie coś NAPRAWDĘ potrzebnego! Nie zawiedźcie nas, radni!

    • 0 0

  • (2)

    Po co? Lepiej przeznaczyć na linię tramwajową do Migowa a nie jakieś metropolitalne niepotrzebne bzdury.

    • 1 10

    • (1)

      do Migowa to tramwaj powinno zbudować miasto Gdańsk

      KM to projekt aglomeracyjny

      • 5 1

      • Gdańsk to wolne i suwerenne miasto a tą waszą aglomerację to sobie wsadźcie w d....

        • 0 5

  • Rozstaw torów

    Z tego co wiem to tramwaje w Gdańsku mają taki sam rozstaw torów jak kolej - 1435mm

    • 1 0

  • tasiemiec inwestycyjny

    wizyta minister z rządu warszawskiego może być traktowana tylko jako element kampanii wyborczej

    • 3 0

  • BARDZO WAŻNY APEL DO WSZYSTKICH GDAŃSZCZAN! ZMIEŃMY NASZE MIASTO NA LEPSZE!!! (1)

    Za kilka tygodni skończy się trzecia kadencja Pawła Adamowicza w roli Prezydenta Miasta Gdańska. Oto co m.in. „osiągnął” przez te 12 lat nasz wspaniały przywódca, pieszczotliwie nazywany „Budyniem”, wraz ze swoją gromadą „fachowców” i podwładnych:

    - patologiczne zaniedbania w kwestii inwestycji komunikacyjnych (przez 12 lat prezydentury Budyń „poszerzył” główne szlaki komunikacyjne Gdańska o….kilka km!); Najbardziej przykre jest to, że zdecydowanie mniejsze i mniej prestiżowe miasta budują proporcjonalnie znacznie szybciej i więcej dróg niż my!! Bydgoszcz, Gdynia, Słupsk – nieporównywalnie mniejsze korki, inna jakość dróg, budowa obwodnic. A u nas pomimo przyznania nam organizacji Euro 2012 praktycznie stagnacja przez cały czas, tylko przed wyborami budowy dróg ruszyły i to w wielkim chaosie komunikacyjnym! Co więcej jesteśmy najprawdopodobniej jedynym miastem w Polsce, które zamiast mosty budować, zamyka je; i to w Centrum miasta (most drogowy na ul. Jana z Kolna). I zamiast drogi poszerzać, zwęża (ul. Kartuska, czy zamknięcie ulicy Słowackiego od Lotniska w stronę Banina oraz niedawno fragment Jana Pawła II);
    - nie dotrzymywanie populistycznych obietnic w kwestii Euro 2012 (pierwotnie do turnieju miała powstać m.in. Nowa Wałowa, do końca trasa WZ, Nowa Słowackiego, Nowa Kościuszki, Droga Zielona, Obwodnica Południowa, Trasa Sucharskiego z tunelem, SKM do Brzeźna oraz przedłużenie torów SKM do nowego przystanku Gdańsk - Śródmieście i wiele wiele innych inwestycji; na dziś wiadomo, że nie ma najmniejszych szans choćby na połowę z nich!);
    - zaserwowanie wszystkim mieszkańcom Gdańska igrzysk w postaci nowego, zdecydowanie zbyt wielkiego i dającego małe szanse utrzymania siebie stadionu piłkarskiego w środku miasta (Letniewo) za gigantyczną kwotę ok. 1 mld zł! Za sumę znacznie mniejszą można było wybudować stadion na obrzeżach miasta, gdzie nie byłoby problemu przesiedlania mieszkańców, wykupu gruntów oraz gigantycznych korków, które w niedalekiej przyszłości dotkną głównie nas, mieszkańców Gdańska! Można było także za nieporównywalnie mniejsze pieniądze zbudować od nowa stadion miejski na Traugutta na 30 tyś widzów (pierwotnie był taki plan), gdzie swoje mecze rozgrywa LECHIA, a zaoszczędzoną kasę przeznaczyć na modernizację dróg;
    - wypłacanie wielotysięcznych premii z budżetu miasta prezesom spółki BIEG 2012, która buduje gdański stadion na Euro 2012 oraz usprawiedliwianie tych anormalnych działań przez pupilków dziennikarzy, broniących jak lwy budyniowych występków (http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?&id_news=33906&strona=0#opinie)
    - przez kilka lat brak jasnego i zdecydowanego poparcia dla Kolei Metropolitalnej – kluczowej inwestycji komunikacyjnej dla całego regionu;
    - całkowity brak inwestycji drobnych, które mogłyby znacznie poprawić życie Gdańszczan (np. kładki dla pieszych nad obwodnicą, czy torami kolejowymi);
    - kompletny brak dialogu społecznego i przede wszystkim brak informacji przy bardzo istotnych dla ludzi inwestycjach – drogowych (np. ul. Słowackiego w okolicach Lotniska) czy budowlanych (np. budowa wielkopowierzchniowych obiektów handlowych czy sprzedaż działek w dzielnicach już zabudowanych i bez opamiętania „wpychanie” tam nowych bloków kompletnie nielogicznie na zasadzie: „jeszcze wciśniemy” – to przecież bardzo ogranicza przestrzeń mieszkańcom wcześniej tam zamieszkałym oraz powoduje zapychanie i tak już przeciążonych miejskich dróg);
    - horrendalnie duża ilość Hipermarketów – niektóre powstałe po likwidacji parków i miejsc rekreacyjnych i na dodatek tuż pod oknami mieszkańców (np. „Hit/Tesco” na Chełmie).
    - brak dużych inwestycji, generujących nowe realne miejsca pracy, w obrębie gdańskiej aglomeracji;
    - budowa hali widowiskowo – sportowej od 2005 do 2010 roku i to za gigantyczne, zdecydowanie za duże, miejskie pieniądze i jak na razie kompletny brak rozbudowy i poszerzenia dróg w obrębie hali;
    - niewykorzystanie możliwości poszerzenia niedrożnych tuneli kolejowych na ulicach: Hallera/Kliniczna, Miszewskiego i Pomorska w związku z kompletną modernizacją linii kolejowej Gdańsk – Warszawa (jakoś dziwnie Gdyni się udało i właśnie otworzyła nowy tunel drogowy w okolicach przystanku Gdynia Wzgórze);
    - na koniec najlepsze – przez 12 lat miasto nie wybudowało ŻADNEJ całej (przynajmniej nie kojarzę) drogi dwujezdniowej dwupasmowej! Nawet tam gdzie wydawało się to oczywiste (np. ul. Obrońców Wybrzeża – miasto miało tam „psi obowiązek” wynegocjować z inwestorami – deweloperem czy siecią handlową, „wylanie” na ich koszt kilkuset metrów asfaltu), jednak i to się nie udało. Za to mamy w kilku miejscach rozpoczęte i przerwane budowy, które czekają na cud chyba;

    Ale chyba najbardziej poraża nas, mieszkańców Gdańska, w naszym Prezydencie jego prywata, buta, pycha, arogancja i tupet oraz robienie z nas, mieszkańców Gdańska totalnych głupków, którym można wcisnąć każde pijarowskie i propagandowe hasełko.

    Można by tak jeszcze dużo pisać, gdyż Adamowicz, to człowiek leniwy, niekompetentny i niezdolny do kreatywnego działania. Przy jego wieloletnich rządach miasto popada w marazm, zadłużenie stagnację i cofa się w rozwoju. Organizowanie populistycznych akcji typu „wspólne zdjęcie gdańszczan”, czy konkurs dla mieszkańców Gdańska na „najpiękniej ukwiecony balkon”, to zdecydowanie za mało!!! Na pewno od prezydenta tak prestiżowego, ponad 1000-letniego miasta jak Gdańsk, powinniśmy oczekiwać znacznie więcej!

    Każdy z nas może zmienić nasze ukochane miasto, każdy głos może zdecydować o jego i naszej przyszłości, czy będzie rozwój i zmiany czy nadal będziemy zostawać w tyle, a koryto wciąż będzie nie wyczyszczone. Gdańsk zasługuje na innego, lepszego (gorszego zapewne ciężko znaleźć) gospodarza. Dlatego idąc na wybory i popierając jakiegokolwiek kandydata (bez znaczenia czy niezależnego, czy z lewicy czy z prawicy - w tych wyborach powinien liczyć się człowiek; nie partia i jej jedyna, słuszna linia) mającego szanse pokonać „Budynia” możesz pomóc po 12 latach odspawać Pawła Adamowicza od prezydenckiego stołka! 21 listopada zdecydujemy sami, w którą stronę pójdziemy. Dlatego jeśli czujesz się odpowiedzialny za nasze miasto i chcesz zmian w jego zarządzaniu, wyślij wszystkim znajomym tą wiadomość i idź na wybory samorządowe! Zostając w domu, oddajesz swój głos na Adamowicza!!!

    • 15 6

    • Racja

      Tylko jest kłopot z wyłonieniem kandydatów. Mało nazwisk z listy PiS, a szkoda.....

      • 0 3

  • Podstawa - połączenie z lotniskiem !!!!!

    Jak będzie, przeskakujemy do XXI wieku

    • 4 0

  • Obiecanki, cacanki,a głupiemu radość!!!!!!!!!!!!!!!!!!Polityka to jest jak prostytutka.

    • 2 0

  • ...Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej...... ...To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację... To

    jak jest w końcu? znów kiełbasa przedwyborcza budynia i PO? Proszę i większą precyzję dziennikarzy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane