• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej

Michał Stąporek, Maciej Naskręt
17 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Minister Elżbieta Bieńkowska: - Zarekomendujemy zwiększenie dotacji do KM do wysokości 85 proc. wartości inwestycji. Marszałek Mieczysław Struk: - To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji.

85 proc., a nie jak wcześniej zapowiadano 50 proc. dofinansowania z funduszy unijnych otrzyma Kolej Metropolitalna. - Dzięki temu ta inwestycja to nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa. Jest też szansa na wyższy standard nowej linii.



KM: fantazja czy konieczność?

Do tej pory KM miała zagwarantowane dofinansowanie wysokości 50 proc., jednak już we wrześniu pisaliśmy w portalu Trojmiasto.pl, że jest szansa na większe dofinansowanie - właśnie w wysokości 85 proc.

- Aby trasa była opłacalna wystarczy nam 1,5 mln podróżnych rocznie. Tymczasem eksperci unijni uznali, że będzie ich sporo więcej - od 2,2 do 4,9 mln rocznie. To zwiększa naszą szansę na wyższą dotację - mówił nam we wrześniu Krzysztof Rudziński, szef spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., która prowadzi budowę KM.

Potwierdzenie tych informacji przywiozła do Gdańska minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. - Dajemy zgodę ministerstwa na taką dotację i zarekomendujemy ją Komisji Europejskiej. Procedury trochę potrwają, ale Pomorze może być niemal pewne tej dotacji - mówiła w środę rano na dworcu w Gdańsku minister Bieńkowska.

- To koniec mówienia o tej inwestycji w kategoriach spekulacji. Ta inwestycja to już nie marzenie, tylko pewnik - cieszy się marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Dzięki tej deklaracji wiadomo, że samorząd Pomorza, który jest głównym inwestorem Kolei Metropolitalnej musi zgromadzić wkład na 15 proc. inwestycji. Ile dokładnie? Trudno powiedzieć, bo w zależności od wyboru wariantu, KM może kosztować od 440 do 709 mln zł netto. O ile jednak wcześniej mieliśmy zagwarantowane 306 mln zł z funduszy europejskich, o tyle dziś ta kwota może wzrosnąć nawet do 520 mln, a to oznacza, że inwestor może zdecydować się na realizację droższego, ale bardziej dogodnego dla mieszkańców wariantu kolei.

Wariantów jest w sumie osiem, ale są trzy podstawowe. Pierwszy zakłada realizację szybkiego tramwaju, niezależnego od pozostałych środków lokomocji. Koszt budowy linii nie przekroczy wtedy kwoty ok. 440 mln zł.

Drugie rozwiązanie opiera się na realizacji taniej, jednotorowej kolei i połączenia z istniejącymi szlakami. Koszt budowy linii w tej formie pochłonie 448 mln zł, pod warunkiem, że pojechałyby tam pociągi wyposażone w lokomotywy spalinowe. Droższa o ok. 50 mln zł jest wersja uwzględniająca elektryfikację.

Trzeci wariant przewiduje połączenie kompatybilne z ruchem linii SKM i wykonanie dwutorowej trasy. Koszt budowy w tym wariancie jest najwyższy - sięgają 709 mln zł. Zawiera one dodatkowe podwarianty:

Wariant 3a - wspólny tor i dwusystemowe tramwaje

Na wysokości ul. Wita Stwosza tramwaj wjeżdżałby na tory KM, z których zjeżdżałby na wysokości ul. Rakoczego, gdzie wracałby na tory miejskiej sieci tramwajowej. Ten wariant wymaga jednak, by na tym odcinku poruszały się spalinowe lokomotywy - zabraknie bowiem miejsca na trakcję dla nich, gdy powstanie trakcja dla tramwajów.

Wariant 3b - osobne tory dla tramwajów i kolei

Wybudowanie na tym odcinku równoległych torów dla KM i dla tramwajów. Większy koszt budowy linii zostałby zrównoważony znacznie niższym kosztem zakupu taboru - wystarczyłyby zwykłe tramwaje i lokomotywy elektryczne dla kolei.

Połączenie na całej trasie KM między dworcem we Wrzeszczu a Gdynią powinno być gotowe w 2015 r. Możliwe że wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Oczywiście ogłoszono to parę dni przed wyborami - ciekawy zbieg okoliczności.

    • 7 1

  • Dżizas, skąd takich biorą do pisania artykułów...

    Dwusystemowość redachtorku ma polegać właśnie na dwusystemowych tramwajach czyli przystosowanych też do napięcia na kolei, właśnie po to, aby mogły tam jeżdzić pociągi elektryczne a nie spalinowe
    Rozstaw szyn tramwajowych i kolejowych w Gdańsku jest taki sam, główka szyny ma inny profil.
    Trochę podstawowej wiedzy liznąć zamiast głupoty wypisywać.

    • 3 0

  • Polityczni Oszuści.

    POLITYCZNI OSZUSCI za dużo paplaniny,za dużo podwyżek cen,za mało miejsc pracy,za mało u śmiechu na twarzach przyszłych wyborców.Ogólnie żenada!!!!!!!!Prokuratorzy i sędziowie strajkują bo mają ponad 8000 brutto.Niech sie przeniosa do Stoczni Gdańskiej tam po 40 latach pracy nie wyciągniesz 2000 zl netto- kiedyś w tym zakładzie pracy tętniło życie i wysokie pensje.Do czego doprowadziły rządy PO.

    • 5 1

  • Po cholerę ten tramwaj ? (8)

    Nie rozumiem po co komplikują inwestycję tym tramwajem. Budować kolej a nie tramwaj. Trzymanie kilku srok za ogon z reguły nie popłaca. Chyba zresztą nie chodzi o zdemolowanie Parku Krajobrazowego na pograniczu Oliwy i Strzyży. Tramwaj i kolej to trochę przesada.

    • 15 6

    • (6)

      Chodzi o to, żeby wzdłuż trasy KM można było puścić tramwaj z Moreny do Wrzeszcza

      • 3 5

      • A nie da się jeszcze autobusów puścić po tych torach? (5)

        Wtedy byłoby trzysystemowo!

        • 12 1

        • (3)

          po cholerę autobusy, jak już będziesz tam miał tramwaj ?

          • 1 8

          • w tym wodny, rów obok torów (2)

            • 4 0

            • (1)

              jaki rów, wodny rów to ty masz wiesz gdzie

              • 0 3

              • no własnie nie wiem

                • 3 0

        • nalezy jeszcze wplesc w ten system laczony komunikacje lotnicza i ewentualnie metro

          • 4 0

    • Po cholerę ta kolejeczka.

      • 1 5

  • "wcześniej, bo do wiosny 2012 r., uda się połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdynią"

    to chyba oczywista oczywistość, bo do czego w innym wypadku służyłoby lotnisko zapasowe Gdynia-Kosakowo, o którym dziś tyle w Rzepie?

    • 3 1

  • Może się uda

    Wbrew głównemu hamulcowemu - Pawłowi A. z kolesiami którzy cały czas kombinowali z tramwajem i kombinują do dziś.
    Wiedzą chłopaki gdzie są lody...

    • 9 1

  • podsumowanie 3 lat rządu Donalda Tuska: (9)

    Robert Gwiazdowski,prezydent Centrum im. Adama Smitha:
    "Nie ma czego sumować. Obecny rząd nie zrobił kompletnie niczego dobrego ani dla państwa, ani dla przedsiębiorców. Jeśli jednak jakieś kroki były podejmowane, to okazywały się one kompletnie bez sensu. Moim zdaniem te trzy ostatnie lata były dla Polski kompletnie stracone."

    • 14 1

    • Jedyne co sie Donaldowi udalo: (2)

      Powstrzymanie Kaczora.Nic wiecej.

      • 3 5

      • ale jak to? (1)

        Powstrzymanie samego siebie? Przecież do kaczor donald:)

        • 1 0

        • Tak to

          • 0 0

    • donald marzy zeby bylo milo :D (1)

      • 2 0

      • no jemu miło jest, świata zwiedzi, na urlop pojedzie, retusz fejsa mu zrobią, żyć nie umierać!

        • 0 1

    • Głosowałem na tych nierobów i dziś już kompletnie nie wiem na kogo głosować (1)

      1.PO - nieroby, gęby napchane obietnicami
      2.PIS - zastanowię się jak Jarek odejdzie wraz z przydupasami
      3.Lewica - czułbym się jak dziwka bo całe życie z tym walczyłem

      i co dalej moja Ojczyzno...

      • 1 0

      • głosuj na KORYTO albo stolec

        • 2 0

    • otoczenie Donalda T. już wrze!

      • 0 0

    • i to oznacza wyborców PO jako debili. to partia idealna dla urzedasów

      • 0 0

  • Ciekawe czy w ciągu dwóch kadencji władze zdążą wybudować tę kolej.

    • 1 0

  • po jaką cholere tam ksiądz !!!!!!

    głupi ten nasz naród jak żaden inny!!! Po jaką cholerę tam jest ksiądz !!!????? Czy udział w takich spotkaniach to jedne z jego obowiązków ? Brzuchy im rosną od nic nie robienia, chodzą na prostytutki ile wejdzie, z ambon głosza herezję jak 500 lat temu a najbardziej by chcieli aby społeczeństwo ich słuchało... na szczeście w Polsce przybywa ludzi wykształconych .

    • 4 0

  • Wariant 3b to całkowita padaka. Zakłada jednotorowość linii kolejowej i tramwajowej!

    Najlogiczniejszy jest wariant 3a, który jest dwutorowy dla kolei i oczywiście w pełni zelektryfikowany (nie czytać wypocin Naskręta, bo wprowadzają w błąd - odnośnie dwusystemowości, spalinówek i rozstawu osi)

    Jest nadzieja, że dwusystemowe tramwaje nigdy tam nie wjadą, bo wcześniejmechanicy musieliby wydostać się z epoki młotka i przecinaka

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane