• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • typowa rola odtwórcza:
    „Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa”
    „W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta.”

    wielcy mi autorzy. to trzeba byc dr żeby legalnie kopiowac i przypisywac sobie pomysł??
    przecież ten szlak komunikacyjny już był chyba wykorzystywany przed wojną??

    wielce autorska i innowacyjna koncepcja pasjonatów kolei. naprawdę odkrywcze

    • 0 0

  • AntyKM (1)

    nie opowiadaj bajek, ze nie bedzie mial kto nia jezdzic. zapakuj 20 tys pasazerow do tramwaju to pogadamy.
    Co do informacji to "Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej" jest dostepne na osowa.com
    Lotnisko - w 2012 ma byc 7 mln pasazerow rocznie czyli 20.000 dziennie

    Piecki-Migowo ok 25000
    Matarnia -6000
    Osowa- 10000
    Karwiny, Dabrowa, Wielki Kack - 40000

    Do tego dodal bym wiele wiecej zakladajac, ze kolej bedzie miala polaczenie z Koscierzyna, Kartuzami itp.

    • 0 0

    • do belfasta

      mój przyjacielu, nie powielaj bezwiednie opinii zaczerpniętych z fantastycznych mapek zaczerpniętych z gazety wyborczej. jeżeli znasz przebieg przyszłej linii (pisząc o matarni dajesz dowód że raczej nie).

      - piecki migowo i osowa: 20.000 zgoda, ale kto z nich będzie się cofał do peronu kolejki, a potem jechał na północ w kier. zajezdni wrzeszcz by dopiero tam skręcić we właściwym kierunku? spytałeś kogoś z moreny ? :>

      podobnie ma się sprawa w innych dzielnicach.

      Co do 20.000 i wpychania do tramwaju. Obawiam się, że 20.000 osób do kolei także nie wepchniesz. bardzo bym prosił o dokładniejsze informację, gdzie znajdują się informacje o ww. studium na osowa.com

      • 0 0

  • Tramwaje, tramwaje... co wam ludzie dadzą tramwaje? czy mają priorytety na światłach? czy są szybsze od SKM? czy są w nich jeszcze jakieś rezerwy, które pozwolą przewieźć nimi dodatkowych pasazerów????

    SKM takie rezerwy posiada, co więcej - należy je wykorzystywać. To, że w chwili obecnej dojazd do Pruszcza to 40 minut-godzina, to "zasługa" tego, że tych parę kursów SKM to żadne rozwiązanie. Ale tu wystarczy tylko kilka pociągów po istniejących torach. Tylko dlaczego Osowa i całe "zamieście" (Kokoszki, Banino, które wkrótce osiągnie rozmiary 3 Osowych, i Żukowo), mają mieć w perpektywie 2 godzinny wjazd do miasta - tylko dlatego, ze ktoś ma dziś kolejową alergię?

    Różnym anty-KM i Stanisławom zadałem pytanie: jak widzą alternatywne rozwiązanie problemu dojazdu na Osową? I odpowiedzi nie uzyskałem, bo Panowi ci poza tym, aby było dobrze im samym, wszystkich innych mają w głębokim....

    • 0 0

  • Mieszkańcy Osowej?? (1)

    To dziwne, 99% mieszkanców tej dzielnicy ma ponad 2 km żeby się dostać na dworzec kolejowy.

    Tylko tramwaj!!!

    • 0 0

    • tramwaj odpada

      A którędy chcesz wjechać tramwajem w środek Osowy???
      Skoro tam nawet na ścieżki rowerowe nie bardzo jest miejsce.
      W ramach Osowej wystarczy jeden autobus (dosłownie jeden pojazd). Który Może robić pętle po Osowej dowożąc i odwożąc pasażerów ze stacji.
      Do tego Park&Ride. Nikt do trama nie będzie się przesiadał z samochodu. Bo jedzie za wolno a to jest długa trasa.
      Tram też pewnie nie powstałby w ciągu najbliższych 20 lat. A kolej może być do 2012.
      No i zapytaj te 7 mln pasażerów od 2012 czy chcą jechać tramwajem? Ciekawe też jak mieliby się tam zmieścić. 20 tys/dzień to jest 100 pełnych pojemnych składów tramwajowych + ruch do dzielnic górnego tarasu. Pewnie drugie tyle.
      Ciekawe jak zmieścisz 200 kursów w kilka godzin???

      Plany powinny uwzględniać sytuację za 5,10,20, a nawet 50 lat.

      A może zamiast obecnej SKMki też puścić tramwaj??

      • 0 0

  • Kolei Metropolitalna, pomysla kapitalna.

    Bilet Metropolitalny i Lotnisko Metropolitalne z jednym pasem do startow w Rebiechowie i dwoma pasami do ladowan na Babich Dolach.
    Z Gdanska tylko starty, w Gdyni tylko ladowania i wowczas zadowoleni, usmiechnieci pasazerowie poruszaja sie pomiedzy nimi koleja metropolitalna na podstawie biletow metropolitalnych, upowazniajacych jednoczesnie do wstepu na Baltic Metropolitan Arena.
    Alleluja!
    Wesolych Swiat, smacznego jajka i mokrego dyngusa dla wszystkich od krola karpat.
    Do przyszlego, oby lepszego roku.

    • 0 0

  • metropolia-dupa-folia

    co wy z ta metropolia. jak ktos cos widzial na swiecie to by nie gledzil takich banialukow. z jednego konca miasta na drugi mozna z buta przejsc w 1,5h, ale mi kurde CITY.

    adamowicz rzucil jakies zj..ane haslo, a wy jak pieski zaczeliscie go uzywac. media wam mozgi rozwadniaja chyba :)
    tak plujecie na parowe a mowicie tym samym jezykiem co on :D
    smiech na sali (pustej)

    • 0 0

  • Nie do końca prawda

    UE najchetniej wspiera rozwój sieci tramwajowej w centrach miast. Dlatego w tylu miastach buduje się nawet od podstaw nowe linie. Tramwaj przeżywa w Europie drugą młodość, czego o koleji powiedzieć nie można.

    • 0 0

  • To dziwne, 99% mieszkanców tej dzielnicy ma ponad 2 km żeby się dostać na dworzec kolejowy."
    W miastach w których rządzą normalni politycy uruchamia się wówczas midibus wahadłowy dowożacy pasażeerów do przystanku madralo

    • 0 0

  • gadasz ziom!!!

    z wrzeszcza do gdanska czas z 10 min przekroczyl 15min !!!!

    • 0 0

  • KM

    Szkoda słów... jazda do pruszcza skm 40 min - 1 godzina - swietna wypowiedz osoby która nie podrózuje skm. Pokonuję koleja droge pruszcz - gd wrzeszcz w godzinach szczytu codziennie czas podrózy 20 - 30 min i nie ma własciwie alternatywy dla pojadów szynowych w miescie, z powodu zbyt duzego zageszczenia pojazdów przy braku infrastruktury. Wielu znajomych przesiadło sie na kolej , wczesniej jezdziło samochodami.Im sie to nie opłaca ze wzgledu na czas i koszty (i to jest argument)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane