• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki?

Magdalena Raszewska
19 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Mieszkańcy Osowy prowadzą akcję poparcia dla budowy Kolei Metropolitalnej. Uważają, że realizacja tego projektu byłaby doskonałym lekarstwem na osowskie korki. W tej chwili z Osowej łatwiej jest dostać się do Gdyni, niż do centrum Gdańska.



Radny dzielnicy, Karol Ważny podkreśla, że problemy komunikacyjne mieszkańców Osowy są coraz większe.

Czy Kolej Metropolitalna zlikwidowałaby korki na dojazdach do osiedli tzw. górnego tarasu?

- Kolej Metropolitalna może być znakomitą alternatywą dla kosztownych inwestycji drogowych. Linia łączyłaby lotnisko w Babich Dołach z lotniskiem w Rębiechowie, a następnie z centrum Gdańska. Uruchomienie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku mogłoby okazać się zbawienne dla gdańszczan i gdynian mieszkających na tzw. górnym tarasie - tłumaczy radny. - Tylko wspólna akcja osowian może skłonić władze Gdańska do poparcia tej - niezbędnej dla nas - inicjatywy - mówi Karol Ważny.

W rzeczywistości nowe połączenie nie byłoby tak zupełnie nowe. Kolej Metropolitalna powstałaby dzięki przywróceniu połączeń kolejowych, które istniały między Gdańskiem, a miejscowościami położonymi na zachód od miasta. Dobudowanoby natomiast odcinek do Babich Dołów, gdzie planowana jest rozbudowa lotniska wojskowego.

Poparcie dla pomysłu zadeklarowali już marszałek województwa Jan Kozłowski oraz władze Gdyni. Z kolei władze Gdańska podchodzą do tej idei z dystansem.

- Budowę kolei metropolitalnej oceniamy sceptycznie - mówił w styczniu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki, dodając, że władze Gdańska nie będą angażować się w forsowanie planu kolei metropolitalnej, ale nie zamierzają też przeszkadzać w jego realizacji. - Uchwalimy na terenie Gdańska plany zagospodarowania przestrzennego, niezbędne dla tej inwestycji, skorygujemy też koncepcję rozwoju naszych tras tramwajowych - zapewniał wiceprezydent na łamach "Dziennika Bałtyckiego".

Dziś Maciej Lisicki zwraca uwagę, że projekt KM trzeba pogodzić z planami rozbudowy linii tramwajowych. - Szykujemy spotkanie, na którym fachowcy opowiedzą o plusach i minusach obu projektów, tzn. rozbudowy linii tramwajowej oraz budowy Kolei Metropolitalnej. Niezależnie od tego, który projekt wybierzemy, podróż na lotnisko będzie trwała 25 minut. Przy dobrej woli zainteresowanych stron, obie inwestycje można pogodzić. Podkreślam jednak, że nie jest sztuką samo wybudowanie linii kolejowej. Należy ją jeszcze utrzymać, a samo lotnisko nie generuje wystarczającego ruchu - mówi Lisicki.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz dodaje, że projekt Kolei Metropolitalnej nie zyskał akceptacji poprzedniego rządu. - Nie wiemy na razie czy spodoba się nowemu rządowi. Od tego wszystko zależy, bowiem jest to projekt niezwykle kosztowny: zarówno w realizacji, jak i w późniejszej eksploatacji. Czekamy więc na decyzje rządu - deklaruje Paweł Adamowicz.

Warto dodać, że kolej w całej Europie generuje straty i nie jest to powód dla rezygnacji za połączeń kolejowych. Wręcz przeciwnie, Unia Europejska chętnie wspiera takie inwestycje.

Widząc w nich szansę na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, hałasu oraz wypadków z udziałem samochodów.

Podpisy na listach poparcia dla budowy KM można składać w najbliższą niedzielę po mszach świętych w dwóch parafiach na Osowie. Do listy będzie można się także dopisać w poświąteczny czwartek, w siedzibie Rady Osiedla przy ul. Balcerskiego.

Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Oczywiście , zdecydowanie tak.

    Tylko składy pociągów mogły by być zbliżone wyglądem lub wprost pociągami metra.Lekkimi , eleganckimi pojemnymi.Oby nie były to obrzydliwstwa jeżdzące w ramach SKM. Pamiętam wagony dawnej kolejki, a były to składy metra berlińskiego -znacznie efektywniejsze i efektowniejsze.

    • 0 0

  • A może zamiast obecnej SKMki też puścić tramwaj?

    P.Adamowicz, jedź sobie na księżyc gdańskim tramwajem:-))

    • 0 0

  • Kolej Metropolitarna jest niezbędna - popieram!!! Tramwaj - odpada!!!

    Tak jak zostało to zauważone przez mieszkańców Osowy że szybciej jest się stamtąd dostać do Gdyni niż do Gdańska - prawda (gratulacje - może to coś zmieni i jednocześnie ułatwi). Podobna sytuacja ma się w ciągu ulic Słowackiego i Kartuskiej. Powód? Dokładnie ten sam. Korki! Co z tego że lotnisko nie daje tyle satysfakcji (tu czytaj: kasy) z przewozu pasażerów? Przecież tutaj nie chodzi jedynie o lotnisko! Oczywiście trzeba je wziąć pod uwagę w planowaniu owej inwestycji ale oprócz niego są jeszcze ludzie, mieszkańcy, pasażerowie którzy nie muszą latać samolotem aby dostać się z pobliskich dzielnic do pracy w centrum miasta. Bądźmy wyrozumiali dla wszystkich! Biorąc pod uwagę fakt ze Kolej Metropolitarna byłaby usytuowana wzdłuż trzech ulic zabierających ludzi z dzielnic usytuowanych na obrzeżach miasta ułatwiłoby to w bardzo dużym stopniu dojazd do określonego celu który w chwili obecnej utrudnia sprawę przez ponad godzinny dojazd co kilka lat wstecz był o niebo krótszy. Ludzie z pewnością woleliby pojechać sobie koleją szybko i pewnie wiedząc o tym ze nie będą stali w przeolbrzymich korkach, będą mogli sobie rano dłużej pospać i równie szybko wrócić po pracy do domu. Uważam również że tramwaj mimo iż pokonywałby odcinek z Centrum na lotnisko w tyle samo czasu co kolej powinien jest jeździć po terenach w mieście a bardziej że tak powiem w jego bliższym centrum. Nie wyobrażam sobie aby tramwaj miał dowozić ludzi z Wrzeszcza na lotnisko (mimo ze w pobliżu nasypu usytuowana jest zajezdnia tramwajowa) zahaczając jeszcze o Kokoszki, Leźno, Stara Piłę, Żukowo czy Kartuzy (bo stamtąd tez ludzie dojeżdżają do pracy w Gdańsku i tez stoja w tych samych korkach a była mowa we wcześniejszym artykule ze będą te miejscowości brane pod uwagę w planowaniu owej kolei). Wyjdzie wtedy kolejny problem bo ludzie niechętnie będą chcieli się przesiadać z PKS-ów na tramwaj czy jak w przypadku mieszkańców Osowy z kolejki na tramwaj. Wydaje mi się że tramwaj nie byłby w tej kwestii zbawiennym lekarstwem biorąc jeszcze pod uwagę jakie te tramwaje mamy - wiecznie się psują, w zimę są zimne a na nowe tyle kasy byśmy nie mieli. Nawet gdybyśmy mieli zamiar wymienić cały tabor na nowy to w momencie gdy byłby ten teren oddany do eksploatacji to najprawdopodobniej brakowałoby składów tramwajowych bo u nas zawsze myśli się do tyłu a poza tym to nie wiem czy mielibyśmy tyle kasy aby kupić tyle tramwajów co by je puścić w miarę normalną częstotliwością z Centrum do lotniska. Dlatego cały czas uważam i popieram, tak jak rozpatrują to mieszkańcy Osowy oraz władze Sopotu i Gdyni, że najlepszym wyjściem z zatłoczonego, zakotłowanego miasta byłoby wybudowanie owej Kolei Metropolitarnej

    • 0 0

  • Ano nie z a w s z e da się dojechać do Pruszcza SKM, np. po 18. A wtedy stoi się w tych korkach jak głupi, bo innej mozliwosci dojazdu tam nie ma.

    No i info dla tych mądrali, którzy uważają, że z Oliwy na Osową są 2 kilometry.

    Jest ich jakieś P i ę ć , całe 5 km żółwiego korka, dzięki któremu wyjeżdżając o 16 z Oliwy na miejscu bedziemy co najmniej po pół godziny...

    • 0 0

  • Odtworzyć Kaszubską Bane-bezcenne!

    Koniecznie trzeba tak zrobić-poza wszystkim to przeniesie nas na zupełenie inny wyższy poziom logistyczno-estetyczny w komunikacji całej aglomeracji i okolic(Kaszuby)Dziś to wygląda na wyjście może zbyt odważne ale za 10 lat to będzie już aż nadto oczywiste że tego nam potrzeba więc nie ględzić-tylko szybka decyzja i ROBIĆ!

    • 0 0

  • ta kolej tylko dla mieszkańców Osowy?
    obwodnicą nie mogą dojechać do Gdańska?

    • 0 0

  • ?

    to kolej dla calej aglomeracji no i tak na marginesie to Osowa jest w Gdansku

    • 0 0

  • (1)

    a którędy to łaskawca chce do tej obwodnicy dojechać?

    Wszystko zawalone

    • 0 0

    • a kolej ruszy z centrum Osowej?

      • 0 0

  • Ta kolej to przede wszystkim polaczenie na Kaszuby, potem gorny taras i na dodatek lotnisko!!
    Od Kokoszek w strone Zukowa/Kartuz linia jest, wymaga tylko remontu. Latwo tez bedzie mozna zrobic przejazd na istniejaca linie do Koscierzyny i Bytowa, ktory wlasnie wywalczyl powrot kolei (na razie towarowej). Tramwaj to slepa uliczka, popatrzcie troche do przodu!

    Ktos pisal, ze Warszawa nie ma kolejki na lotnisko. ODP: wlasnie buduje.

    • 0 0

  • Obecnie widać ile się robi i dlaczego próbując przenosić lotnisko do centrum Gdańska

    Gdańsk nie może się pogodzić z tym, że to lotnisko jest dla całego regionu, chce nim szantażować całe Pomorze i część ziemi elbląskiej. A to wyskakując z miejskim tramwajem, a to wyciągając pomysły z lamusa, które wcześniej się nie sprawdziły odnośnie odpraw w centrum.
    Chodzi im głównie o blokowanie metropolitalnej kolej - nowoczesnego połączenie szynowe z Gdańska Centr.-> Rębiechowa-air port(przez górny taras) a dalej Kościerzyna lub do Gdyni BD-air port. W Gdyni włodarze to nie idioci nawet jeśli będą musieli całościowo pokryć koszty terminala -oczywiście wespół z kasą z EU, to i tak ono ruszy, ponieważ służyło będzie nie tylko ich mieszkańcom a w następnych prognozach i RAPORCIE wyprzedzi Gdańsk nie o jeden pkt tylko o wiele. Gdynia jest nie taka pazerna jak Gdańsk, który nie chce KM i zależy mu, aby notowania Miasta z Marzeń spadały i inwestorzy go omijały. Gdynia nie blokowała Wam GAzoportu, a Wy co zrobiliście?? :-((
    Mimo, że nie powstanie gazoport(wiadomo z czyjej winy), wiosną w podgdyńskim Kosakowie ruszy budowa podziemnych magazynów gazu, które mają zabezpieczyć potrzeby północnej części kraju. Gdybym był Szczurkiem, to z kolegą z Kossakowa przeprowadzilibyśmy symulacje na okoliczność tej inwestycji z ew.gazo-portem - w miejscu po byłych u-botach(wiem, że należałoby wybagrować tor wodny, bo został zamulony!! Ale gigantyczne zbiorniki, które tam powstaną po wypłukaniu złóż soli są tego warte. Inwestycja szacowana jest na 70 mln euro. A nie wiadomo czy za parę lat nie będziemy latać na gaz;-))???
    Można już dziś pomyśleć nad Gazową Koleją Metropolitalną(GKM)pokażcie Gdynianie Światu, pierwszy GAZOWÓZ!!!
    A na lotnisku BD stacje do tankowania PGNiG SA. Gaz to przyszłość i BD/Kossakowo będzie taką miało.
    Tramwaj, oprócz przez Państwa podnoszonych, zwiększy tylko jeszcze koszty i korki - pomysł poroniony i chyba jest nie do przeskoczenia - chyba, że Władze sprzedadzą następny zakład komunalny. Już takie próby były czynione poprzednio i co, z-dy przynoszące dochód kwalifikowane jako mało dochodowe?? A co z kwestia bezpieczeństwa podróżnych, bagażu, organizacja też jest wątpliwa.
    Dlaczego władze nie zdają sobie sprawy, że żyjemy w XXI wieku a oni żyjąc wśród podrabianego średniowiecza umysłowo do niego się upodabnia. Kto wyskoczył z tym tramwajowym pomysłem??
    Miasto, a w tym Rada Miasta Gdańska jako udziałowiec, powinna się przejechać po dyrekcji portu lotniczego za narażenie naszego wniesionego kapitału i braku ekspansywnej polityki. W każdym razie jest po pomysł głupi i przegrany.
    Dalsze takie głupie działania spowodują, ze zostaniemy wyeliminowani jako poważny przewoźnik lotniczy i port, to tylko zwiększa wielokrotnie szanse Warmii i Mazur.
    Jak najszybciej należy się pogodzić z faktem, iż Gdynia musi przejąć sporą część pasażerów i ładunków Cargo, a co się z tym wiążę, odpowiednią ilość środków finansowych. Dobrze, że Samorząd woj.pomorskiego powoli zaczyna myśleć i chce, aby spółka związana z PLL powstała, by można było korzystać z pieniędzy euro, które są także dla lotniska w BD zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym, a tak to wszystko połknie zamknięte na ludzi Rębiechowo i dalej będzie jeszcze większy rozgardiasz i niegospodarność, o dostania się do niego, czy wyjechania "z"szkoda gadać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane