• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • jak zwykle w Polsce - nic się nie zmieniło od komuny - mentalność ta sama (1)

    już kiedyś pisałem (w końcu co parę tygodni jest podobny artykuł), że mnie akurat najbardziej interesuje połączenie z Gdyni do Rębiechowa, niemniej TO JEST SKANDAL, żeby na Euro ze stadionem w Gdańsku zdążono jedynie z odcinkiem do Gdyni, a nie do Gdańska (jesli już to powinni zrobić do Gdańska a NIE robić do Gdyni)

    tym bardziej ze ten do Gdyni praktycznie JUŻ ISTNIEJE

    ale skoro tak to proponuję jednak skupić się na lotnisku w Gdyni, podciągnąć kolejkę właśnie tam i problem z głowy

    • 3 1

    • właśnie wylądują w Gdyni i bez problemu dojadą kolejką do Gdańska :))))

      • 0 0

  • bardzo dobry pomysł !

    kiboli którzy przylecą do Rębiechowa puścimy kolejką do Gdyni - tam się wyżyją, poniszczą, pobiją itp, a potem już ostudzonych i wymęczonych można wpuścić do Gdańska :)

    jak dla mnie bomba!

    • 1 0

  • marszalek

    to juz metro powinien budowac wstyd

    • 1 1

  • BEZEDURA!

    władze miasta mają kłopoty z władzami umysłowymi
    zamiast wykorzystać Euro do udrożnienia dojazdu do miasta będą budować kolej przez pola i łąki... do Gdyni

    • 3 1

  • tak

    ale kiedy z gdańska ?nieistniejącą linią kolejową z wrzeszcza przez kokoszki na kaszuby albo z kokoszek przez klukow o do gdyni??? jak 40 lat temu?można też zmodernizować nieczynną linię kolejową z pruszcza przez kolbudy i starą piłę do kartuz a potem na lębork i nad morze do łeby!!!!!! albo z kościerzyny na bytów do słupska?????

    • 1 0

  • I tak...

    nie zdążymy przed końcem świata, więc po co się starac !?

    • 0 1

  • wymiania decydentow (3)

    nalezy jak najszybciej zrobic nowe wybory i wyrzucic tych wszystkich decydentow ktorzy od 10 -ciu z gora lat uprawiaja chocgoli taniec. A to chca miliard euro dotacji unijnej przeznaczyc na tunel pod najwieksza polska rzeka ( a co? bedzie przynajmniej pomnik do nazwania) a to chca prowadzic kolej podziemna pod lotniskiem . I tu kolejny miliard Euro. I tak zjedzone zostana wszystkie srodki z UE. Pozniej sobie zaspiewamu.. Miales chamie zloty rog. ostal ci sie ino sznur....

    • 3 0

    • A myślisz że jak przyjdą inni (czytaj Pis) to będzie lepiej? (2)

      Normalni ludzie nie mają zamiaru ryzykować.

      • 0 0

      • cała filozofia wyborców PO ?

        to nie skarżyc sie i nie płakać !!! Macie co chcecie.

        • 0 0

      • mysle ze wymiana to znaczy nie zamiana miejsc. Pisiory juz pokazaly co potrafia a PO wcale ich bledow nie naprawilo tylko korzysta z tego co tamci zrobili. Przeciez w tej sprawie tj poprowadzenie KM pod ziemia a takze i w sprawie drugiego tunelu (pod wisla) az smierdzi od pieniedzy. duzy projekt to wieksze przekrety. A tu w sprawie KM to widac ze jak zwieksza sie wartosc projektu to i kwota za studium wykonalnosci jest odpowiednio wieksza- wiec po co korzystac ze starej infrastruktury, wymyslmy cos co zwiekszy zarobek

        • 0 0

  • (1)

    "Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później."

    Znaczy ten odcinek, co go zrobią najpierw, bo ŁATWIEJSZY, z lotniska do Gdyni, będą budowali dwa lata, do EURO2012.
    A ten odcinek, co jest potrzebny na EURO, zrobią po EURO2012, przez 1 rok. Bo TRUDNIEJSZY.

    • 0 1

    • nie

      Jeden będą budować 2 lata a drugi trzy

      • 0 0

  • ciekawe, czy za 20-30 lat będzie na łamach elektronicznej prasy dyskusja, jak ma przebiec trasa KM, i czy archiwiści bedą się

    spierać, ile lat temu zaczęto w Gdańsku mówic o KM?

    • 1 1

  • Towarzyszu Owicz, drodzy wielebni, (1)

    a może starczy tej gigantomani na wsi i na początek prosze o wykorzystanie 3 starych Ikarusów - w środku dospawane barierki na bagaże i kursy z lotniska za np 7zł do Gdańska Głównego przez załózmy dworzec we Wrzeszczu i Główny. Obecna sytuacja to jakaś kpina jak ten cały kurnik Lech Wałęsa, polecam lekture rozkładu jazdy B np. w sobotę co 50 minut autobus z lotniska. A wy jakieś niedokończone wizje tunli i kosmodromów.

    • 2 1

    • Nie Lech Wałęsa !!! tylko LECHA WALESY !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane