• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • W chyba nie kumacie o co tu chodzi... (1)

    Urzędasy przedstawiają projekt, który się, krótko mówiąc, kupy się nie trzyma, a potem projekt będzie odkładany i odkładany z powodu protestów mieszkańców. Kaska pójdzie do tego kogo trzeba za analizy wariantów, analizy środowiskowe i tym podobne. Kumple i rodzina Pawia Adama Owicza zarobią, pieniążki się rozpłyną i będziemy mieli KM pisaną patykiem na piasku.

    Bo niby po co Kolej Metropolitalna miała być zbudowana z myślą o mieszkańcach, z myślą o zmniejszeniu ruchu samochodowego w mieście itd? To przecież jest poza horyzontem myślowym urzędników.

    • 3 0

    • Ty się za to kupy trzymasz

      Z kim przestajesz, takim się stajesz.

      • 0 0

  • napewno nie damy rady napewno nie zdąrzymy

    • 1 3

  • Z Gdańska na Kaszuby przez Kokoszki i Starą Piłę!!! (3)

    "Potem (czyli od lotniska) tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny."
    Co za bzdura! Przecież od Kokoszek w kierunku Żukowa są tory i to używane! Rzadko, ale jednak jeżdżą tam pociągi towarowe. Połączenie z Gdańska do Kościerzyny i Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę byłoby dużo szybsze niż przez lotnisko i Banino, dzięki czemu byłoby bardziej konkurencyjne. Ludzie, którzy dojeżdżają z Kaszub do Gdańska do pracy, czy do szkoły, nie potrzebują połączenia z lotniskiem, to tylko wydłużyłoby czas ich przejazdu. Po co jeździć naokoło? Pociągi jadące z Gdańska będą przejeżdżać przez Kiełpinek. Tam pociągi jadące na lotnisko powinny zakręcać na północ, a te jadące na Kaszuby - jechać prosto za zachód. Wykorzystajmy sensownie istniejącą infrastrukturę, odbudujmy brakujące odcinki, wyremontujmy co trzeba i jazda!

    • 2 1

    • To może zerknąć na mapę? (1)

      Jak dla mnie marudzenie o odległościach i czasie przejazdu to bzdura.

      • 0 1

      • Mapa jest trefna...

        Ktoś to rysował chyba w programie Paint. Mam na myśli ten brązowy odcinek. Poza tym mapa nie uwzględnia wspomnianej linii w od Kokoszek do Kartuz. Ja tam jednak pomarudzę. Wolę jechać do pracy 10 minut szybciej. W drodze powrotnej drugie 10 minut. W ciągu tygodnia - 100 minut zaoszczędzonego czasu. A czas to pieniądz :) A że trasa okrężna będzie dłuższa, to i bilet będzie droższy...
        Radzę się zastanowić.

        • 1 0

    • Wszystko ładnie

      tylko jak wyglądałoby połączenie Osowa-Gdańsk przez Kokoszki?

      • 0 0

  • A ja się tak zastanawiam>> Wybudują tą kolej, a co z pojazdami? Dalej będą jeździć te gruchoty?

    • 4 0

  • ja mam taka wizje... (1)

    Kolej powstanie i przy kazdym przystanku duze, bezplatne parkingi (wszystkie monitorowane).
    Widze szczesliwych mieszkancow gdanskich dzielnic, ktorzy przestaja psioczyc na gdanska komunikacje, ktora zapewnia autobusy laczace pobliskie dzielnice z przystankami.

    Widze siebie jadacego koleja na lotnisko w Rebiechowie, bo szybko, czysto i przyjemnie. W kieszeni mam bilet na biznes klase wiec nie bede robil trzody wrzucajac swoje lumpy na miejsce za ktore nie zaplacilem jak biedny Jasio z Nel.

    Zmienie nawet zdanie na temat bylego Prezydenta Adamowicza, ktory na emeryturze napisal wspomnienia i podzielil sie z jakimi dupkami musial pracowac w urzedzie i ile go kosztowala praca by dokonczyc budowe Areny i wybic im z glowy budowanie tramwaju na lotnisko...Zdziwie sie, ze taki zwykly czlowiek tyle dokonal.
    Zreszta w Vivie ukaze sie sesja ze wspolnego grilowania Adamowicza, Szczurka i Jacka Kurskiego, ktory bedzie odwiedzal czasami rodzinne miasto zyjac na bialoruskiej emigracji.

    • 5 0

    • Dobre, dobre:-)

      pozdro

      • 0 0

  • głosujcie :)

    http://www.2012.org.pl/

    • 2 0

  • A może by tak mapka? (2)

    Ten artykuł znacznie by zyskał, gdyby towarzyszyła mu mapa, na której narysowane byłyby różne warianty trasy i istniejące już tory lub stare trasy kolejowe. Nie wszyscy są znawcami topografii okolic lotniska. Nie wiem w końcu, czy linia ma przebiegać koło Ikei (jestem za, tym bardziej, że Ikea chce dopłacić, chyba że byłby problem z wykupem gruntów). Skandalem jest, że połączenie kolejowe lotniska z Gdańskiem nie będzie gotowe na igrzyska. Jak kibole mają dojechać z lotniska na Letnicę - autobusami przez Słowackiego? Wtedy Słowackiego musiałaby być otwarta tylko dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych (jak dla mnie, to rozwiązanie można by zastosować od zaraz, ale korkoroby od razu podniosą larum).

    • 2 0

    • Mapa - tak (1)

      Przy okazji by się wyjaśniło na czym miałoby polegać to doprowadzenie linii do Banina. Obecny przystanek kolei leży na granicy miejscowości Rębiechowo i Banino. Nazywa się Rębiechowo, bo formalnie teren należy do tej miejscowości. Ale to Banino jest dużo większą miejscowością ai do jego "centrum" jest stamtąd ok. 0,5km. Rębiechowo to praktycznie tylko parę chałup wzdłuż szosy (tych rozrzuconych po polach nie liczę). Najsensowniej byłoby z tego właśnie przystanku zrobić stację przesiadkową łączącą tory w kierunku Gdyni, Gdańska (lotnisko) i Kartuz. Logika by nakazywała zrobić właśnie tam park&ride. Jest tam sporo miejsca w bezpośredniej okolicy na taki właśnie parking. Dojazd od strony zachodniej zapewniałyby obecne ulice Lipowa (od Pępowa) i Lotnicza (od Miszewa). Dojazd od strony północnej powinien zapewnić zjazd z planowanej Trasy Kaszubskiej. Obecna ulica Nowatorów byłaby w tej sytuacji wystarczająca dla ruchu samochodowego do Gdańska. Pytanie tylko czy tak właśnie wyjdzie w studium wykonalności...

      Niewielkim dodatkowym kosztem byłoby zrobienie za lotniskiem rozjazdu w lewo na Osowę przez Klukowo (obecną bocznicą towarową) i w prawo na IKEA/Karczemki/Gdańsk. Wówczas wystarczyłoby puścić jeden szynobus dowożący ludzi z Owczarni/Klukowa do lotniska (to byłaby dla nich stacja przesiadkowa do Gdańska). Zaletą byłoby odciążenie park&ride w Rębiechowie/Baninie i możnaby zmniejszyć jego rozmiary dopasowując je jedynie do ruchu z zachodu i południa.

      Innym rozwiązaniem dla ruchu z południa jest wykorzystanie obecnych parkingów przy centrum Matarnia i Auchan jako park&ride dla ruchu od strony Żukowa przez Kokoszki, co jeszcze bardziej odciążyłoby parking przy stacji Rębiechowo.

      • 0 0

      • Szynobus Owczarnia-lotnisko?

        Bez sensu. Tu wystarczy autobus. Nie zmienia to faktu, że linię przez Klukowo można w przyszłości wykorzystać.

        • 0 0

  • hahaahaaaaa (5)

    ale dobre!
    i nie będzie niczego!!!!!!
    było już niejednokrotne "studium awykonalności" i za te każde studium ktoś bierze potężną kasę
    a kolei jak nie ma tak nie będzie - bo jak za kolej bierze się PKP do spółki z UM - to wiadomo że tylko dupa blada może z tego wyniknąć!!!!
    stosowne organa na czele z prokuraturą i NIK dawno już winny się przyglądnąć i sprawdzić co pod względem "kolei metropolitalnej" wyczynia się we wyżej wymienionych instytucjach,
    czuję że za jakiś czas "kolej metropolitalna" zmieni kierunek i pobiegnie przez Żuławy do Kolbud bo jakiś cwaniak wymyśli nowe "studium awykonalności"
    Panowie prokuratorzy i NIKowcy maści wszelakiej - do roboty a pisać zażalenia do Pana Boga i Panienki Świętej!

    nie będzie niczego - Kononowicz miał jednak rację!

    • 0 3

    • (1)

      weź już daj spokój z tym głupkiem Kononowiczem

      • 0 0

      • a jak można inaczej powiedzieć gdy głupota goni głupotę

        nic z tego nie wynika!
        policjant na służbie goni pirata drogowego i zostaje ukarany mandatem za przekroczenie prędkości!!!!!!!
        eh ten kraj....

        • 1 0

    • najlepiej

      żeby nie było PANKRACEGO

      • 0 0

    • (1)

      nawet, jeśliby zrewitalizowano linię Pruszcz-Kartuzy, to też byłoby pożyteczne rozwiązanie (choć na razie nie najplilniejsze)

      • 0 0

      • o tym możesz już zapomnieć!

        PKP zniszczyło jedną z bardziej krajobrazowych i atrakcyjnych linii w Polsce
        a teraz miałoby wybudować nową?
        paranoja
        PKP jest nastawione na niszczenie nie na rozwój!

        • 0 0

  • Euro 2012 bez POLSKICH STADIONÓW

    • 0 0

  • Paranoja z tym lotniskiem w Rębiechowie. (6)

    Wielki Gdańsk jest ograniczany geograficznie w rozbudowie miejskiej przez Żuławy, Bałtyk i Gdynię/ Sopot. Jedynym kierunkiem są Kaszuby z trudnym górskim terenem i tam stoi lotnisko. Po pierwsze w tym terenie trudno zrobić dojazd kolejowy a po drugie nad tym terenem rozwojowym miasta ciągle nisko latają samoloty. Województwo Pomorskie, zamiast rozbudowywać Rębiechowo, powinno zbudować nowe lotnisko w okolicach Tczewa. Dzięki wybudowanej autostradzie jest doskonały dojazd do Trójmiasta a linia kolejowa już istnieje. W większości dużych miast lotniska są ok. 20 km za miastem

    • 5 0

    • Na przykład takie Heatrow (5)

      Co to w środku miasta leży a leci się centralnie na nie przez samiuśki środek miasta. I co, zburzą 800 domów aby mieć 3 pas nawet i nic ich nie powstrzyma. A u nas 5 krzykaczy z Oliwy potrafi zablokować wszystko jak leci - nie dla kolei, nie dla Trasy Lęborskiej, nie dla wszystkiego. Toż samo z lotniskiem City.

      Dla Twojej tezy dodajmy, że faktycznie Londyn posiada także bardziej oddalone lotniska: Stansted, Luton, Gatwick.

      Nie bardzo rozumiem, dlaczego lotnisko miałoby się budować w Tczewie, skoro w okolicy są przynajmniej dwa bliższe lotniska, które można by wykorzystać: Pruszcz Gdański, Babie Doły. Oba zupełnie nieźle skomunikowane z Trójmiastem.

      Z tą koleją, to chodzi aby pociąg podjeżdżał pod sam terminal - co z tego, że z Tczewa jeżdżą pociągi, jak i tak pewnie trzeba by wybudować tory do terminalu. Ta sama kasa do wydania.

      • 0 0

      • Nie jestem zwolennikiem lotniska w środku każdego miasta, nawet Londynu. (4)

        Zaproponowałem Tczew aby nie stać w korkach w Gdyni lub Pruszczu. Jeżdżę autem po całym Trómieście i wiem jak jest ciasno na drogach. Z lotniska w Tczewie można dojechać autostradą lub busikiem na SKM, IC/ EC lub Pośpiesznym we wszystkie kierunki- Elbląg, Bydgoszcz, Trójmiasto. A zamiast kolei metropolitalnej miasto powinno wybudować nowe linie tramwajowe a może trolejbusy, po tych górach, jak w Gdyni.

        • 0 0

        • (3)

          tyle, że tym tramwajem do Kartuz nie dojedziesz.
          A koleją już tak.
          Że jest ona potrzebna wiedzą najlepiej Ci,którzy w soboty czy niedziele stoją w korkach w Żukowie czy Kokoszkach.

          • 0 0

          • (2)

            OK, niech będzie kolej metropolitalna do Żukowa ale zamiast rozbudowy Rębiechowa powinno być nowe w Tczewie lub Lęborku + Trasa Kaszubska dla aut.

            • 0 0

            • ? (1)

              A często byś tą trasą kaszubską jeździł? Ja codziennie korzystam z Obwodnicy Trójmiasta i jak dowalą Trasę Kaszubskką w środku Trójmiejskiej Obwodnicy - to nie wiem, którędy będę jeździł. Trzeci pas na Obwodnicy potrzebny jest od kilku lat - codziennie każdy z nas stoi w korku w którymś miejscu Obwodnicy - wystarczy stłuczka lub prace utrzymaniowe i zablokowanie węzłów na zjazdach (na to trzeci pas nie pomoże). Ludzie planujcie myśląc..

              • 0 0

              • A dziś to kierowcy z Lęborka i Słupska to niby nie jadą

                obwodnicą od Chyloni?

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane