• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • Do Jacka Kurskiego (2)

    Jacku, nie powiem, że zaliczasz wtopę bo jesteś moim przyjacielem. Ale kolej obiecałeś miszkańcom Gdańska, prawda? Że zdążymy na Euro, prawda? Mam wszystko nagrane, jak opowiadałeś mi o tym. A teraz taki klops. Nie uważasz, że się lekko kompromitujesz przed mieszkańcami Gdańska. Prezydent Sopotu jak zapewniał rozwój Sopotu obejmując urząd prezydencki to dochował obietnicy: najniższe bezrobocie, gigantyczny budżet na jednego mieszkańca, setki odremontowanych kamienic, ciągły remont dróg, i tak mógłbym wymieniać i wymieniać a Ty? Kolei nie załatwisz na Euro?

    • 7 4

    • Brzydko napiszę do dupy jest p.K ale nie do każdej

      • 1 1

    • za dwa mieszkania dla mamy zbuduję tę linię...

      • 0 0

  • Linia przez Klukowo, Owczarnie musi byc (5)

    Po co kierowac linie do Banina skoro linia kolejowa juz istnieje Rebiechowo- Klukowo- Owczarnia- Gdynia- Koscierzyna. Ten nowy wariant jest absurdem:
    1. odcinamy w ten sposob kilkudziesieciotysieczne w przyszlosci
    dzielnice Klukowo, Barniewice, Owczarnia, Czesc Osowy, od SKM
    2.linia Klukowo - Osowa-Rebiechowo istnieje , linie ta wystarczy tylko
    zmodernizowac,
    3.w przypadku istniejacej linii Klukowo , Owczarnia nie trzeba wykupywac zadnych terenow - tereny juz naleza do PKP ,
    lub Skarbu Panstwa ( grube miliony oszczednosci),
    4. w Owczarni tuz przy obwodnicy jest juz przy Renk zaprojektowany w planie wezel Park & Ride - zostawiamy samochod i jedziemy skm
    5. budowa linii winna nie byc jak najkrotsza ale powinna sluzyc jak najwiekszej liczbie mieszkancow
    6. budowa czegokolwiek pod ziemia to ogromne koszta ( patrz metro w Warszawie),
    7.Nowy Swiat to nie jak twierdzi autor dzielnica ale ulica w Osowie przy istniejacej juz stacji kolejowej

    Linia przez Owczarnie - to o wiele prostsze, tansze, potrzebne.
    Mieszkancy Klukowa, Osowy, Owczarni ( aktualni i przyszlli)

    • 7 2

    • Popieram tą wypowiedz

      • 0 1

    • Jest zaleta

      Większość mieszkańców miejscowości od Osowy po Żukowo nie korzysta z obecnej linii kolejowej, bo ona prowadzi do Gdyni a oni pracują lub mają inne interesy w Gdańsku. Dlatego jeżdżą dzień w dzień samochodami permanentnie korkując Spacerową, Słowackiego i Kartuską. Tylko kolej łącząca te miejscowości z Gdańskiem ma sens ekonomiczny i ekologiczny.

      • 1 2

    • @6

      ale u nas nie będzie drążenia tuneli tylko kopanie "trochę" głębiej pod nowy terminal erportu

      • 0 0

    • Wlasnie chodzi o ten punkt 3.
      >W przypadku istniejacej linii Klukowo , Owczarnia nie trzeba >wykupywac zadnych terenow - tereny juz naleza do PKP ,

      Zatem nalezy sprawdzic od kogo bedzie trzeba wykupic ziemie na nowej trasie i sprawa sama sie wyjasni.

      • 0 0

    • Nowy Świat to dzielnica:) A ul. Nowy Świat owszem tez jest. Dzielnica Nowy Świat to te wszystkie domy za torami a jest ich coraz więcej (adminictracyjnie nie nalezy to juz do Gdańska-ul. Malinowa, Witrazowa, Wichrowe Wzgórze itp). W połaczeniu z Barniewicami-to z kolei dzielnica przed torami:)daje całką sporą liczbe mieszkańców. Kolej, która jeździ z Koscierzyny do Gdyni może byłaby urzyteczna gdyby pociag jeździł trochę częściej a nie 4 razy na dobę. Wiekszość ludzi jednak pracuje w Gdańsku więc i tak nie korzystają z tej kolei, za to linia autobusowa 169 po likwidacji "Planety" i zmianie kursu 179 jest obciażona do granic mozliwości. Teraz jest jeszcze "B" ale co z tego skoro stoi w korkach. Kolejka do centrum z Osowy to marzenie...

      • 0 0

  • Tylko Owczarnia , Klukowo lub razem z Baninem (3)

    Dokladnie tak,
    -projekt przez Banino jest o wiele drozszy
    - linia Klukowo istnieje juz wiec po co budowac nowa ????? to setki milionow w błoto !!!
    - jak mozna isc na reke Ikei zapominajac o ludziach z Klukowa czy
    Owczarni
    - Nowy Swiat to nie miejscowosc a ulica obok przystanku kolei Gdansk
    Osowa- juz istnieje
    - idea park § ride jest super i jedynie Owczarnia to gwarantuje jak
    i Kielnienska
    - budowa pod ziemia jest strasznie droga

    I dokladnie podzielam, jesli Banino to rowniez Owczarnia - ruch
    dookola , poza tym banino nie nalezy juz do Gdanska, to Zukowo -
    problemy wywlaszczeniowe i administracyjne.
    Tylko linia Klukowo Owczarnia jest madra i konieczna. Pozdarwiam

    • 1 4

    • prawie dobrze (1)

      Prawie dobrze, ale Nowy Świat to nie tylko ulica w Osowej, ale również sołectwo w gminie Żukowo.

      • 3 0

      • Tak jest

        Kiedyś w pobliżu skrzyżowania obecnych ulic Nowy Świat i Barniewickiej założono folwark, który nazwano Nowy Świat - stąd nazwa tego miejsca, a także ulicy.

        • 0 0

    • Tak, zgadzam się Nowy Świat to nie tylko ulica, to tez dzielnica czy osada (?)Coraz wiecej tu domów ale chyba nie trzeba robic dodatkowego przystanku. Mieszkańcy mogliby skorzystac z istniejącego juz peronu PKP Gdańsk-Osowa bo jest to do 10 min z buta po torach...no właśnie...nie jestem pewna czy włodarze przebrną przez problem wykonania chodnika na ul. Barniewickiej (odcinek od skrzyżowania z Pegaza do skrzyżowania z N. Światem)który by to prowadził do tegoż dworca:)

      • 0 0

  • BRAWO, BRAWO, BRAWO !!!!!!!!!!!!!!

    Może władze gdańska nie są aż tak beznadziejne. Trzymam kciuki:-)

    • 0 1

  • Robić jak najszybciej!!!!!

    Tej nitki bardzo brakuje w Gdańsku. Nareszcie jakas inwestycja miastotwórcza. Fantastyczny projekt. Pozdrawiam pomysłodawców.

    • 2 0

  • Bareja lepiej by nie wymyślił !!! (4)

    ME będą w Gdańsku, więc zacznijmy budowę linii kolejowej od strony Gdyni, a do Gdańska pociągnie się za kilka lat ...

    • 4 2

    • Może troche pomyśleć?? (3)

      Linia od Gdyni istnieje, trzeba ją zmodernizować, od gdańska nie, trzeba zbudować. Co trwa krócej? Lepiej ponarzekać, wiem.

      • 1 0

      • oprócz 'istnienia' są priorytety (2)

        - po pierwsze skoro istnieje, to dlaczego nie jest wykorzystywana? ja już zwracałem na to uwagę za komuny

        - priorytetem jest komunikacja lotniska gdańskiego z Gdańskiem, choć akurat mnie interesuje bardziej właśnie połączenie z Gdynią

        - skoro paru kilometrów torów nie potrafimy położyć przez parę lat, to jaką Polskę chcemy budować? jakieś mrzonki o TGV...

        • 2 1

        • Przestań marudzić jak Dyzio (1)

          Problem w tym, że jej w Gdańsku nie ma, a do tego Adamowicz z częścią radnych zastanawia się, czy nie lepszy byłby tramwaj?
          Więc gdy wypasiona KM pobiegnie z lotniska "R" i peronami podziemnymi w Karwinach, Witominie, "Olimpijskiej", "Wzgórzu" Głównej i dalej, aż do Gdyni-Kosakowa.
          A tak naprawdę ta linia istnieje, tylko należy dobudować kika nowych przystanków, wyremontować i zmodernizować torowisko, tabor - który i tak jest remontowany tylko od Głównej w drugim kierunku.
          Wtedy Gdańszczanie dopiero się przekonają do KM. Gdańszczanie są tradycjonalistami i długo myślą więc lepiej niech poczekają poczekają:))

          • 0 0

          • Niby jesteś takim zwolennikiem 3miasta,

            a prawie w każdej wypowiedzi czepiasz się Gdańska. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Gdynia już dawno uruchomiła sobie kolej miejską do Kacka na swoim odcinku? Dlaczego tego nie zrobiła? Gdańsk był sceptyczny (co uważałem za błąd ale miał też powody), ale gdy się włączył to sprawa ruszyła.

            • 0 0

  • Zalezy mi na tym

    • 0 0

  • Czemu (4)

    do Euro2012 gotowy będzie odcinek do Gdyni, a nie do Gdańska. Przecież to w Gdańsku będą mecze, czy nikt na to nie wpadł?

    • 2 3

    • (1)

      Gdynia maczala w to palce to jasne, chociaz w drugiej strony gdyby nie interewncja gdynskich urzednikow to kolej metropolitalna wogole nie mialaby szans realizacji

      • 1 0

      • Z tym wpływem gdynian to bzdura.

        • 0 0

    • (1)

      Bo z lotniska do Gdyni jest już prawie wszystko zbudowane (tory) tylko trzeba zmodernizować :P

      • 1 0

      • budowa a przebudowa

        Budowa czegokolwiek "od nowa" jest z reguły prostsza od gruntownej przebudowy ze zmianą funkcji. Przykładem może być przebudowa ulicy Łostowickiej. Więc może jednak dałoby radę do 2012 zbudować tory do Wrzeszcza.

        • 0 0

  • Projektanci od studium nie wzieli chyba pod uwage (2)

    ze linia juz istnieje z Rebiechowa do Gdyni przez Klukow i Owczarnie . Wymyslili sobie trase przez weś Banino zamiast przez w/w dzielnice Gdanska. Nie oszczedzaja zatem - zwiekszyli koszt o setki milionow i omineli kawał Gdanska. Gratuluje niemieckiej firmie pomysłu. Moze jakas pracownia z Gdanska by sie za to wziela lepiej..

    • 1 2

    • oj to wtedy jeszcze dlugo dlugo nie byloby nic

      • 0 0

    • Ile torów istnieje?

      -Jak blisko zabudowań (protesty)
      -Co z połączaniem do Żukowa miejscowości między nim a Osową w wariancie klukowskim.
      -Kto powiedział, że tor w Klukowie zniknie - może kiedyś będzie wykorzystany?
      -Na całym tym obszarze (między obwodnicą a linią Gdy-Koś) powstanie zabudowa=pasażerowie, tak jak powstała na dolnym tarasie. Może tylko będą to np. firmy zamiast domków co dla kolei nie ma znaczenia, a nawet lepiej.

      • 0 0

  • (3)

    Trochę dziwny ten projekt. Rozumiem, że w ten sposób rezygnujemy z (już istniejącego i używanego w ruchu towarowym!) odcinka Karczemki-Stara Piła? I z przystanku w centrum prawie 6-tyś. dzielnicy? Poza tym przez Starą Piłę jest bliżej do Kartuz. Fakt, że w ten sposób trzeba w dłuższej perspektywie myśleć o dwóch liniach (na razie KM, w przyszłości przez Leźno i Starą Piłę do Kartuz), ale z wyjątkiem odcinka pod lotniskiem wszystko szłoby po istniejących torach lub starotorzach. A w tym dziwnym wariancie prawie cały odcinek od Obwodowej do nowej węglówki jest do wytrasowania od podstaw! Wykup gruntów na takim odcinku to dziś masakra, a dochodzą jeszcze roboty ziemne...

    No ale dobrze zę się coś dzieje, boję się tylko, że jeśli nie zdążymy do 2012, to - jak to zwykle w Polsce - ciśnienie spadnie i całość będzie się wlokła jak budowa tramwaju na Chełm.

    • 3 0

    • Linia staropilska ma ten problem, że praktycznie omija Żukowo (2)

      No i trzeba ją remontować. Tu po podłączeniu w okolicach Banina jesteśmy już w Glinczu jeśli chodzi o Kartuzy. Nie znaczy to, że nie postuluję późniejszego użycia torów przez Starą Piłę.

      • 0 0

      • Czy ja wiem? Z Żukowa Zachodniego (trasa Pruszcz-Łeba) jest bliżej do centrum Zukowa (klasztor, "dworzec autobusowy") niż z Żukowa Wschodniego (trasa Nowa Wieś Wielka-Gdynia). Przy tej drugiej stacji powstało wprawdzie ostatnio spore nowe osiedle, ale śmiem twierdzić, że duże znaczenie ma tu komunikacja i gdyby żyła stacja Żukowo Zachodnie, to i tam by się zaczęło budowanie. Myślę, że to i Zukowu by na zdrowie wyszło, bo teraz jego układ jest trochę paranoiczny: zaraz za teoretycznym centrum (klasztor i tereny dawnej wsi klasztornej + dworzec autobusowy) są pola, a ludność przeprowadza się na północ.

        • 0 0

      • Do tego jeszcze przy projekcie IVV-owym tracimy stację w centrum dużej dzielnicy Kokoszki, a i Leźno (prawie 1400 mieszkańców) miałoby pasażerów.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane