• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: tramwaj i szynobusy na wspólnym torze

Michał Brancewicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową. Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową.

Gdańsk nie jest zadowolony z opracowanych już trzech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dlatego na jego życzenie powstaje koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj. Prace nad tym wariantem opóźniają powstanie studium wykonalności.



Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej. Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej.
Władze Gdańska od pewnego czasu starają się przeforsować swój pomysł, by po torach, które powstaną w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, mogły jeździć także tramwaje.

- Maj i czerwiec spędziliśmy na przekonywaniu twórców studium, by zaplanowali rozwiązanie przewidujące współistnienie tramwajów i pociągów - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - To dlatego studium powstaje z opóźnieniem.

Choć najnowsza, czwarta już koncepcja (która jest modyfikacją trzeciej koncepcji - patrz ramka na dole) dopiero powstaje, już dzisiaj wiadomo, że to właśnie ona zyska poprawcie wszystkich stron zaangażowanych w budowę KM (Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski, PKP). Jej koszt szacuje się dzisiaj na 900 mln zł.

Tramwaj na trasie Kolei Metropolitalnej:


- Nie chcemy, by wybór koncepcji odbywał się w konfrontacji z którymś z podmiotów - przyznaje wicemarszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk. - A bez Gdańska tego nie zrobimy.

Jak wygląda forsowane przez Gdańsk rozwiązanie? Zakłada ono, że na odcinku od ul. Wita Stwosza w Oliwie do lotniska, po nowo wybudowanych torach będą jeździły zarówno tramwaje, jak i kolej. Dzięki temu na wysokości ul. Rakoczego, będzie mógł powstać węzeł komunikacyjny, do którego wpięta zostanie linia tramwajowa, jaką miasto już samodzielnie wybuduje z pętli na Siedlcach (przez ulicę Nowolipie). Dzięki temu ze śródmieścia Gdańska będzie można dojechać tramwajem nie tylko na Morenę, ale i do osiedli położonych za obwodnicą, m.in. do Matarni.

Choć na opisanym odcinku trasa będzie wspólna, to liczba i lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych już nie. Przystanków tramwajowych będzie więcej. Nawet tam, gdzie przystanek kolejowy i tramwajowy będą obok siebie, trzeba będzie wybudować osobną infrastrukturę dla każdego z nich, z peronami o różnej wysokości - niższymi dla tramwajów, wyższymi dla kolei. Dokładne rozmieszczenie przystanków będzie znane dopiero po powstaniu studium - na prezentowanej mapie przedstawiamy jedynie ich prawdopodobne lokalizacje.

- Gdańsk ma się zdeklarować do 24 lipca, czy będzie go stać, by od razu finansować budowę infrastruktury tramwajowej na całej trasie, czy np. jedynie z lotniska do ulicy Rakoczego - mówi jeden z pracowników urzędu marszałkowskiego.

Wariant tramwajowo-kolejowy wymaga wprowadzenia albo dwusystemowej trakcji zasilania składów, gdyż tramwaj potrzebuje napięcia 600 V, a szynobus kolejowy 3000 V, albo też wysłania na trasę szynobusów spalinowych. Najprawdopodobniej to ten wariant zostanie zrealizowany na początku, zaś trakcja elektryczna dla kolei powstanie później.

- Studium wraz z rekomendowaną koncepcją powinno być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy - mówi prezydent Bojanowski. - Zawarta w nim rekomendacja będzie praktycznie równała się podjęciu decyzji przez wszystkie strony.

Niezwykle kosztowna inwestycja powoduje, że podmioty w nią zaangażowane będą musiały poszukać poważnych pieniędzy w swoich budżetach. By ograniczyć wydatki do minimum, Urząd Marszałkowski wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie budowy KM w 75 proc. - Jest akceptacja dla tego pomysłu - przyznaje wicemarszałek Struk - Ale i tak będziemy musieli znaleźć wspólnie jeszcze około 250 mln zł.

Już teraz do Urzędu Marszałkowskiego wpływają skargi od mieszkańców tych dzielnic, przez które kolej będzie w przyszłości przebiegać. Ludzie obawiają się przede wszystkim hałasu. - Na trasie nie będą kursowały głośne kolejki, tylko ciche szynobusy, poza tym technika budowania torowisk zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich 50 lat, kiedy budowano pierwszą linię SKM-ki - uspokaja jeden z urzędników.

Istniało zagrożenie, że powstanie Kolei Metropolitalnej może całkowicie zamknąć możliwość - mocno hipotetyczną - budowy tzw. ulicy Nowej Abrahama. Ta zaplanowana jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku trasa miała połączyć okolice pętli tramwajowej na Zaspie z Moreną (ul. Rakoczego). Miała być poprowadzona dokładnie tak, jak KM, czyli po dawnym nasypie kolejowym.

Budowa wspólnych torów nie przekreśla jednak powstania w przyszłości także równoległej do nich jezdni. - Opracowywany właśnie wariant umożliwia powstanie dwupasmowej Nowej Abrahama w obu kierunkach - uspokaja marszałek Mieczysław Struk.

Budowa KM ma się rozpocząć przed Euro 2012.

Inne warianty, które znajdą się w studium wykonalności.

Frma IVV odpowiedzialna za powstanie studium wykonalności, czyli dokumentu który dokładnie opisze wszystkie aspekty funkcjonowania kolei w strukturze trójmiejskiej aglomeracji, stworzyła dotąd trzy koncepcje:

1. Najtańsza z nich, quasi tramwajowo - kolejowa przewiduje stworzenie węzła przesiadkowego z tramwaju na pociąg przy lotnisku w Rębiechowie. Tramwaj prowadziłby przez Gdańsk, a koleją dojeżdżałoby się do lotniska od strony Gdyni. Takie rozwiązanie poważnie wydłuża jednak czas przejazdu całej trasy, co znacznie obniża walory tej koncepcji.

2. Druga opcja mówi o poprowadzeniu samej kolei jednym torem w obie strony. To również ma swoje negatywne strony, gdyż uniemożliwia zwiększenie częstotliwości ruchu w przyszłości.

3. Trzecia, najdroższa opcja zakłada budowę dwóch torów i pełną elektryfikację. Niewykluczone jednak (a nawet bardzo prawdopodobne), że trakcja elektryczna dla kolei powstanie po jakimś czasie, a trasą najpierw będą jeździły szynobusy spalinowe.

Opinie (241) 9 zablokowanych

  • będą niezłe utrudnienia w rzemieszczaniu się (9)

    • 21 23

    • SPACEROWA !!!!!!!!!!!!!!! WYJAZD Z OSOWY (8)

      Z TYM COS ZROBCIE
      A NIE KOLEJKI JAKIES JAK W WESOŁYM MIASTECZKU....
      KTO TYM BEDZIE JEZDZIŁ??

      • 3 29

      • A co to jest Spacerowa ?? (1)

        Tamtedy jezdzą wioski tylko + Osowa co na jedno wychodzi. Kolej metropolitalna bedzie glownie dla gdanszczan gdzie liczba mieszkancow po drodze kilkukrotnie przebija liczbe mieszkancow Osowy ( Niedzwiednik , Morena , Jasień , Kielpinek , Karczemki , Kokoszki , Matarnia ).

        • 24 3

        • mieszkańcy Osowy nie zasługują na dobrą komunikacje!!!
          Najpierew oprotestowują wszystkie warianty nowych dróg a potem chcą dwupasmową spacerową. W głowach im się poprzewracało

          • 3 1

      • idioto, (4)

        właśnie mieszkańcy Osowej zyskają dzięki kolei szybkie połączenie z centrum.

        • 14 3

        • NIE DLA KOLEI SPALINOWEJ! (3)

          Co ma niby jeździć po trasie SKM2 ? Będziemy musieli KUPIĆ nowe pociągi = łatwiej teraz zbudować trakcje

          • 5 2

          • a wszystko przez idiotyczne zachcianki Bojanowskiego

            czy ten koleś w młodości został potrącony przez tramwaj? Bo nic innego nie usprawiedliwia takiej obsesji. Przez jego wymysły będzie drożej i zamiast czystych elektrycznych składów pojadą spalinowe, śmierdzące szynobusy.

            Bojanowski, czas się na motorniczego przekwalifikować!

            • 6 1

          • Wystarczy użyć szynobusów

            wystarczy użyć szynobusów np takich co jeżdżą do żukowa

            • 0 0

          • i tak trzeba będzie coś kupić, i tak. Taboru na nową trasę na Pomorzu dziś nie ma.

            • 0 0

      • Ty nie!

        Bo Redbul doda ci sksydeł! ;)

        • 0 0

  • jak zawsze (6)

    podrożeją bilety

    • 30 19

    • a od czego (4)

      są transformatory ?? na tramwaju zamontować i po sprawie, będzie miał te swoje 600 V a kolej 3000V z jednej trakcji

      • 1 2

      • elektryku bez szkoły... (3)

        Zarówno pociąg jak i tramwaj jadą na stałym prądzie - troszkę to komplikuje instalację trafo.

        • 3 3

        • o falownikach słyszał?

          • 1 0

        • Oj Tramwaje (1)

          to chyba na zmiennym zasuwają

          • 0 0

          • NIE. i to na pewno.

            • 0 0

    • Jak dobrze wszyscy zamieszają, to budyń wyjdzie smaczny :)

      • 7 3

  • ja ma pomysł (5)

    pociągi i tramwaje na tory?
    przenieśmy je na drogi :) ile kasy da się zaoszczędzić!!!

    TRAMWAJE NA DROGI !

    • 19 43

    • (1)

      bez kitu wy to macie problemy haha nie to co w gdyni mamy swoje trajtki ktore maja takiego kopa ze nawet osobowka wymieka na swiatlach :)

      • 6 8

      • "w gdyni mamy swoje trajtki"

        typowo gdyńskie podejście. Robić z gówna super atrakcje.

        • 2 1

    • TRAMWAJ KONNY na Euro 2012!! (1)

      konne chyba:) kupmy trochę koni i zróbmy zaprzęgi... Jeśli okażą się za słabe, zawsze można woły i muły do tego "zatrudnić"... Albo osły ;))

      • 5 1

      • po co konie, wystarczą te osły, co je mamy

        w urzędzie miejskim :(

        • 9 1

    • drezyny

      Moze drezyny zamiast pocaigow, bedzie taniej, ekologicznie, zdrowo, sportowo :)

      • 2 0

  • wg mnie to lipa (3)

    nie podoba mi się taki pomysł, aby tramwaje jeździły po torach razem z koleją. I to taką samą trasą. Może jeszcze wrzucić tam autobusy, szynobusy .. Ile to czasu zajmie, strach się bać :P

    • 69 17

    • po co nam te głupie tramwaje!!!

      co oni rodzinę swoją pchają na nowe stanowiska z tymi tramwajami??!!! przecież oczywiste jest że powinna być tylko kolej!!!!

      • 22 5

    • żadna lipa (1)

      w miastach np. w przywołanym Karlsruhe, czy generalnie w Niemczech, sprawdza się to bardzo dobrze i dzięki temu jest więcej możliwości dojazdów, a ruch tramwajowo-kolejowy nie jest w żadnym stopniu utrudniony! Brawa za pirewszą chyba w ciągu ostatnich kilkunastu lat wspólną ORAZ mądrą decyzcję Trójmiejskich władz!

      • 4 1

      • Ale to Polska

        Za 5-10 lat trzeba będzie robić remont, bo w Polsce tak się buduje, że już rok później się wszystko rozpada byle tylko zmniejszyć koszty budowy, a jak do tego już dojdzie to nie będzie się można dogadać kto ma za to zapłacić. Zresztą po co mają tam jeździć szynobusy? Jak już to niech zrobią trakcję dla normalnej SKMki która może pomieścić dużo ludzi a jak nie to po prostu niech jeżdżą tramwaje.

        • 2 0

  • kolejne bzdurne dydrymały urzędowych głupków.... (6)

    Jeszcze tramaj wodny też połaczcie z torami kolejowymi, nieudolni decydenci budyniowi a czas ucieka a stan dróg i komunikacji jak w Czeczenii....

    • 100 16

    • w czeczenii jest chyba lepiej

      • 8 0

    • w Karlsruhe działa świetnie (2)

      rozwiązanie kolejowo-tramwajowe w karlsruhe sprawdza się świetnie. bzdurne dyrdymały to sam napisałeś, byłes w czeczenii ze wiesz? a budyń to sobie ugotuj i wszamaj.

      • 6 7

      • (1)

        coś co sprawdza się w jednym mieście nie znaczy że będzie funkcjonowało w drugim... inna topografia, inne przeznaczenie. nie widzę logiki w tym projekcie - tramwaje są wolniejsze od pociągów i szynobusów (co czyni pociągi i szynobusy zbędnymi) - to nie ma szans na sprawne działanie przy takim natężeniu ruchu jaki się planuje. jest to kolejny kaprys naszych głupich urzędasów, "nie ważna opinia mieszkańców, ma być tak jak my chcemy".

        • 9 0

        • Bojanowski w szkole chciał być chyba motorniczym

          zaraz po tym, jak mu przeszło chcenie bycia strażakiem, i stąd te kretyńskie pomysły.

          • 6 0

    • wypraszam sobie... w czeczenii drogi są ładne.

      • 1 1

    • passenger!

      Błogosławieni ci, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie ubierają tego w słowa...

      • 2 0

  • fajna sprawa, ale najpewniej cokolwiek uda sie zrobić za kilka(dziesiąt) lat..

    • 19 9

  • Do autora (10)

    Mocy nie mierzy się w Voltach tylko w Watach . Te pierwsze odnosza się do napięcia.

    • 63 5

    • (1)

      Do autora - Podpis pod zdjeciem: Dwysytemowe (to tak jak -dzin dybry w seriali alo alo) i dalaj w tekscie: "to właśnie ona zyska POPRAWCIE wszystkich stron zaangażowanych" haha poprawcie to tekst, chyba że to poprawcie to jakaś prośba podprogowa.

      • 8 1

      • Nie wspominając już o tym, że " Gdańsk nie jest zadowolony ZE opracowanych już trzech wariantów". Taki błąd świeci na głównej stronie. Należałoby sprawdzić tekst przed publikacją...

        • 4 0

    • (3)

      myślę że autor ma rację z tymi voltami. kiedys na jednym z pikników zostałem poczestowany KPN o MOCY blisko 80 Voltów;)

      • 1 2

      • (2)

        do szkoły rodacy!
        no tak, pokolenie humanistów...

        • 2 1

        • bo pewnie poprawili emp

          • 0 0

        • jakich humanistów? chyba nie znasz wyników badań czytelnictwa.

          • 0 0

    • volty (2)

      nie wiem o co Ci chodzi. Przecież w tekście jest mowa o napięciu, nie mocy, więc wszystko jest ok!

      • 3 3

      • jak czytałeś tekst błąd był już poprawiony

        • 4 0

      • tramwaj-kolej

        co do napięcia to w tekście jest poprawnie wymienione,
        a co do całego pomysłu połączenia tramwaju i kolei to wydaje mi się że to nie wpłynie korzystnie... kolej mogła by rozpędzać się do ok 100-120 km/h a tramwaj max 80-90 km/h a jeszcze dwa przystanki, to chyba pomyłka jeden a tak naprawdę dwa przystanki o różnej wysokości?! i

        • 1 2

    • Gryfciu

      Gdzie problem?

      • 0 0

  • Kiedy za Adamowicza weżmie się prokuratura ? (18)

    Pan prezes Renomy dobrze zna Adamowicza dlatego między innymi
    Renoma miała 100% z mandatów i nawet gdy przegrali przetarg
    w tym roku to i tak działają w Gdańsku.W gre wchodzą miliony złotych
    dla prywatnego przedsiębiorcy Pana Sławomira P.

    dlaczego każdy o tym wie a prokuratura nie działa ?

    I co jak wejdzie kolej metropolitalna to nadal Renoma zasiądzie
    za sprawdzaniem biletów zgarniając miliony??

    To wałek o kązdym każdy wie a co się dzieje po cichu wole nie myśleć.
    Prokuratura siedzi cicho jak mysz pod miotłą,tak jak w przypadku Tygrysa ze stogów który wybudował już kompleks letni na stogach i ma parę sklepów
    spożywczych jubilerskich i żyje jak król.

    • 97 18

    • zdradze ci tajemnice kasuj bilety a tWOJA obsesja renomy

      się skończy

      • 22 23

    • No to powiem Ci że ja kasowałem (8)

      i dostałem mandat. Jest plan trzeba go zrobić bez względu na to czy ktoś ma bilet czy nie.

      Proste. P.S zapraszam na youtube zobacz se o pobiciu kobiety

      Twoja obsesja o obronie Renomy skończy się Pracowniku Renomy.

      • 21 9

      • ta kobieta nie miała biletu (7)

        i do tego nie chciała podać swoich danych, powinni ją na zbity pysk wyrzucić i dobrze, je jeżdżę już 9 lat ZTM(ZKM) i SKM i nigdy nie miałem problemu, już bo Ci uwierzę że miałeś bilet i dostałeś mandat, może i miałeś jakiś nieskasowany w kieszeni albo stary

        • 11 10

        • I co z tego ze nie miala biletu

          Tak, oczywiscie, powinni pobic i najlepiej jeszcze zabic by dac przyklad innym. Swoja matke tez bys tak potraktowal, Renomowany Ludku ?

          • 12 7

        • A ja wiem czemu nie masz problemu :) (5)

          Bo jestes pracownikiem Renomy, jezdzisz z biletami ktore dostales od pozal sie Boze "pracodawcy" a przeciez swoich karac nie beda :) Art, jestes tylko zwyklym kanarem, ktory straszy normalnych ludzi, a w kazdym innym miejscu, to jest poza tramwajem, nikt na Ciebie nie zwraca uwagi i ma Cie gleboko w powazaniu. A Ty udajesz "Obronce PRawa" hahaha. I tak wiadomo, ze wszystkie minusy to od szefow Renomy. Pozdrawiam serdecznie, zapewniacie duzo pracy trojmiejskim sadom i prokuraturze :)

          • 6 7

          • widziałeś to "pobicie"? (4)

            jak nie, to się nie wypowiadaj. O całej sprawie napisał "dziennikarz" który akurat był przy tej akcji...kobieta niepełnosprawna a uciekała. Po co uciekała, mogła dać dokumenty i stać spokojnie. Nawet jakby ją wyzywali, trzeba było stanąć obok i nagrać ich docinki (komórki z funkcją nagrywania dźwięku chyba ma teraz każdy). Do tego 20 świadków i każdy sąd przyzna rację "poszkodowanej". Sprawa o pobicie/"pobicie" jest w toku i póki co, wyrok jeszcze nie zapadł. A "niepełnosprawna" jeździ sobie po Gdańsku bez dokumentu stwierdzającego jej niepełnosprawność, więc mandat jej się należał. Dziwne jest też to, że artykuł pojawił się na chwilę przed rozstrzygnięciem przetargu...hmmm

            • 3 9

            • (2)

              Wystarczy mi samemu byc potraktowanym jak przestepca, pomimo faktu, iz jechalem z waznym biletem, i wywozka o 2.30 nad ranem 6 kilometrow od mojego miejsca zamieszkania. A potem oczywiscie anulowanie wezwania do zaplaty. To mi wystarczy do wyrobienia sobie opinii o Renomie, jej pracownikach, a takze jej szefach. Wyrok jestem calkowicie pewien, iz bedzie skazujacy pracownikow Renomy za pobicie, mecenas Ksepko jest bardzo dobrym adwokatem, wiec sobie spokojnie z Wami poradzi :) Zreszta pelen szacunek za to, iz czyni to "pro bono". A teraz tylko czekam na pozwy zbiorowe i olbrzymie odszkodowania jakie Renoma bedzie placila kazdemu nieslusznie wywiezionemu/poszarpanemu/obrazonemu pasazerowi Skm czy ZKM. A ponadto odsylam do Dziennika Baltyckiego z 3 lipca jak 6 kanarow pobilo 4 studentow. Kolejny przypadek ?

              • 12 3

              • Ale (1)

                Chyba się naćpałeś kontrolerów było trzech a zaatakowało ich pięciu kolesi. gdybyś tylko poznał prawdę przestałbyś tak ujadać w necie na cały świat.

                • 2 5

              • Po pierwsze nie zycze sobie zwrotu chyba sie nacpales Panie z Renomy. Cos czuje, ze uczestniczyl Pan w calym zajsciu, a teraz nie wie Pan co robic, gdyz czuje, iz Policja i Prokuratura zaraz dobiora sie Panu do skory za pobicie studentow. Koniec dobrego, niedlugo dolaczy Pan do swoich kolegow kanarow na Kurkowa i tam bedzie sie Pan mogl wykazac umiejetnosciami bokserskimi, a nie wyladowywac swoje frustracje na Bogu ducha winnych studentach. Hah, a z tego co czytalem, to w takich sytuacjach Panski pracodawca się z radoscia na Pana wypnie, bo dyrekcja zrobi wszystko, zeby sie nie przyznac, ze to z ich inicjatywy i presji pracownicy Renomy pracuja tak a nie inaczej. Dobrze, ze w Kodeksie Karnym istnieje pojecie sprawstwa kierowniczego ... Dobranoc Panie z Renomy i zycze spokojnej nocy, hehehhe :)

                • 2 2

            • taaa, komorki... jak moj kumpel nagral komorka filmik, jak kogos renomowiec bił, to ten się do niego rzucił.

              • 4 1

    • i co... jeszcze sie nikt nie znalazł , aby mu rybe na wycieraczce położyć ??!! :) - słabiutko... oj słabiutko.

      • 1 1

    • Zal Ci dupe sciska ze on to ma a TY nie?? kazdy w tym kraju kombinuje zeby samemu sobie bylo dobrze!!jak masz kase to bedziesz mial sklepy plaze rowery tramwaje tylko trzeba ruszyc glowa a nie tylko kozaka na forum z siebie robic!!

      • 0 2

    • Kilka pytan... (5)

      Mam kilka pytan do bardziej rozeznanych w temacie.

      1. Na jakiej prawnej podstawie kontrolerzy moga mnie legitymowac?
      2. Czy maja prawo zatrzymywac moj dowod tozsamosci?
      3. Czy moga utrudniac/uniemozliwiac mi wyjscie ze srodka transportu w ktorym dokonuja kontroli biletow?
      4. Jaka jest prawna podstawa zatrzymywania mnie, do czasu przyjazdu policji w przypadku braku dokumentow z mojej strony.

      • 0 1

      • A jaka jest podstawa Twoich pretensji do świata, skoro jadąc bez biletu popełniasz oszustwo?

        • 0 0

      • Odpowiedzi...

        • 0 1

      • Odpowiadam (2)

        1.) Ustawa prawo przewozowe
        2.) Nie maja takiego prawa, moga co najwyzej dokonac spisania danych z tego dokumentu, a nastepnie musza Ci go oddac
        3.) I tutaj jest duzy spor. Jedni mowią ze jest to zatrzymanie obywatelskie, wynikajaca z przepisow Kodeksu Karnego, w ktorym to umozliwione jest zatrzymanie osoby ktora popelnila przestepstwo do czasu przyjazdu policji i uniemozliwienia w ten sposob ucieczki. Jednak wykladnia to moim prawniczym zdaniem jest zdecydowanie za szeroka. Przede wszystkim powiedziec trzeba, ze przejazd bez biletu to NIE KRADZIEZ, (kradziez jest gdy wartosc zawlaszczonego mienia przekracza 250 zl), a tylko WYKROCZENIE, i to tez o NISKIEJ SPOLECZNEJ SZKODLIWOSCI, gdyz wartosc zawlaszczonego/wyludzonego mienia to raptem 2.50 zł. Wykroczenie to podlega ustawie Kodeks Wykroczen, wiec zupelnie nie widze tutaj przeslanek do zatrzymania obywatelskiego. Dlatego podsumowujac ten punkt nie widze tutaj zadnych podstaw, aby Kontroler Renomy mogl za3mywac kogokolwiek w pojezdzie. W takiej sytuacji najlepiej nalezy wlaczyc telefon komorkowy i zaczac nagrywac cale wydarzenie, najlepiej jeszcze zeby kontroler sie pyszczyl, bedzie bardziej przekonujacy dla Sadu, ze lamie prawo :) Dlatego kontroler nie ma prawa do uniemozliwienia CI opuszczenia pojazdu, nawet pomimo tego ze taki punkt znajduje sie w regulaminie przejazdu. Jest to prawnie niedopuszczalne.
        4.) Maja oni prawo do wezwania Policji w przypadku, gdy nie chcesz podac swoich danych. Ale NIE MAJA PRAWA TYCH DANYCH WYKORZYSTAC !!! Dane takie musisz podac policjantowi, ale jezeli Policja przekaze je kontrolerowi to zlamie w ten sposob ustawe o ochronie danych osobowych. Tak naprawde w momencie przyjazdu Policji kontrolerzy nie maja nic do powiedzenia. Wiem, ze praktyka jest inna, ale wowczas mozna skarzyc zarowno kontrolerow jak i policjantow. Wiec moga Cie odstawic do spotkania z Policja, ale nie maja prawa wykorzystac danych osobowych, ktore ty przekazales policjantom. Jezeli ktos chce ze mna podjac prawnicza dyskusje prosze bardzo. Pozdrawiam

        • 1 1

        • (1)

          tyle, że Twoja wykładnia pkt 4) jest sprzeczna z prawem przewozowym: po to wzywa sie policję, aby pasażera spisać.

          • 0 0

          • Nie

            Przeslanka zatrzymania obywatelskiego jest przekazanie osoby wlasciwemu organowi w taki sposob by uniemozliwic mu ucieczke. Nie widze tutaj zwiazku, tak naprawde kontroler w tym momencie doprowadza osobe na Policje i dalsze dzialanie nalezy do Policji, a nie od kontrolera. W momencie przekazania takiej osoby Policji konczy sie rola kontrolera. Wowczas to policja zaczyna dzialac, rozpoczyna sie dochodzenie itp itd. Nie zapominajmy, ze kontroler biletowy to nie FUNKCJONARIUSZ PANSTWOWY, jak chcieliby sie nazywac. W momencie przekazania Policji tylko Policja dziala, a kontroler swoje zadanie wykonal, wiec nie moze zadac od Policji ujawnienia danych. To tak jakbym ja zauwazyl kogos, ze nie sprzata odchodow po swoim psie, wezwalbym Policje, uniemozliwil tej osobie ucieczke, a na dodatek zadal jeszcze podania jej danych osobowych. Jakim prawem ? Pozdrawiam

            • 1 0

  • opracowanych już trzech wariantów Kolei Metropolitalnej. (4)

    Podzielić projekt na etapy i realizować, bo znowu przez Gdańsk przepadnie nam kasa. Wiem, że Gdańsk by był szczęśliwy gdyby go podłączyli nie tylko w "koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj" do Niemiec.

    Dlaczego "mamy ciągle umierać za Gdańsk"?

    • 46 19

    • (1)

      Znów Gdańsk hamuje postęp całego regionu. Jak zwykle!!!!!!!

      • 16 9

      • nie tylko hamuje,

        ale są to działania destrukcyjne.

        Podobnie było, gdy Gdynia chciała pociągnąć sieć i stworzyć pętle trolejbusową przy nowej budującej się hali. A co zostało to wszyscy wiemy:)))

        • 19 2

    • Opracowano 3 warianty

      I na pewno wzięto za nie kasę! Pytam się za co?!
      Takie bezużyteczne warianty, to ja mogłem samo opracować i zgarnąć kasę. Tylko tam sie dostać i siedzieć cały dziń na naszej klasie, bo wydaje mi się, że takie pomysły powstają chyba w czasie wolnym pomiędzy wysyłaniem zaproszeń do znajomych!

      • 9 1

    • pomijam bezstronny temat kolei....

      ...ale z tymi niemcami to ci najnormalniej odbija, jakbyś nie wiedział dzisiaj jest 2009 a nie 1939

      • 2 1

  • Przepraszam Osowian i Owczarnię (3)

    Przecież do Owczarni KM nie zostanie poprowadzona. O tym mówili już projektanci podczas marszu w dniu 20 czerwca. niestety pociąg z Radarowej, przez Klukowo, do Owczarni pojechał tamtędy po raz pierwszy od 30 lat i niestety ostatni. Można mieć jedynie nadzieję (chociaż szczerze w to wątpię), że Klukowo i Owczarnia zostaną połączone linią tramwajową (po istniejacym torze) z dworcem w Osowej. Przepraszam mieszkańców Owczarni. Rada Osiedla walczyła i dalej walczy ale przez różne naciski znów nie mogliśmy nic zrobić. Pamiętajcie o tym przy wyborach do Rady Miasta i wyższych instytucji.

    • 11 12

    • o losie (1)

      czy ja mieszkam w bananolandii?
      zrobcie spacerową i przejazd przez oliwe

      • 2 4

      • protest w ZOO

        My, mieszkańcy ZOO, nie zgadzamy się, żeby koło naszych wybiegów była dwupasmowa droga dla nowobogackich z Osowy.

        • 9 4

    • w Owczarni będą TIR-y

      Nie ma takiej potrzeby. Owczarnia zostanie zrównana na potrzeby trasy do Lęborka.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane