• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: tramwaj i szynobusy na wspólnym torze

Michał Brancewicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową. Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową.

Gdańsk nie jest zadowolony z opracowanych już trzech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dlatego na jego życzenie powstaje koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj. Prace nad tym wariantem opóźniają powstanie studium wykonalności.



Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej. Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej.
Władze Gdańska od pewnego czasu starają się przeforsować swój pomysł, by po torach, które powstaną w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, mogły jeździć także tramwaje.

- Maj i czerwiec spędziliśmy na przekonywaniu twórców studium, by zaplanowali rozwiązanie przewidujące współistnienie tramwajów i pociągów - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - To dlatego studium powstaje z opóźnieniem.

Choć najnowsza, czwarta już koncepcja (która jest modyfikacją trzeciej koncepcji - patrz ramka na dole) dopiero powstaje, już dzisiaj wiadomo, że to właśnie ona zyska poprawcie wszystkich stron zaangażowanych w budowę KM (Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski, PKP). Jej koszt szacuje się dzisiaj na 900 mln zł.

Tramwaj na trasie Kolei Metropolitalnej:


- Nie chcemy, by wybór koncepcji odbywał się w konfrontacji z którymś z podmiotów - przyznaje wicemarszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk. - A bez Gdańska tego nie zrobimy.

Jak wygląda forsowane przez Gdańsk rozwiązanie? Zakłada ono, że na odcinku od ul. Wita Stwosza w Oliwie do lotniska, po nowo wybudowanych torach będą jeździły zarówno tramwaje, jak i kolej. Dzięki temu na wysokości ul. Rakoczego, będzie mógł powstać węzeł komunikacyjny, do którego wpięta zostanie linia tramwajowa, jaką miasto już samodzielnie wybuduje z pętli na Siedlcach (przez ulicę Nowolipie). Dzięki temu ze śródmieścia Gdańska będzie można dojechać tramwajem nie tylko na Morenę, ale i do osiedli położonych za obwodnicą, m.in. do Matarni.

Choć na opisanym odcinku trasa będzie wspólna, to liczba i lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych już nie. Przystanków tramwajowych będzie więcej. Nawet tam, gdzie przystanek kolejowy i tramwajowy będą obok siebie, trzeba będzie wybudować osobną infrastrukturę dla każdego z nich, z peronami o różnej wysokości - niższymi dla tramwajów, wyższymi dla kolei. Dokładne rozmieszczenie przystanków będzie znane dopiero po powstaniu studium - na prezentowanej mapie przedstawiamy jedynie ich prawdopodobne lokalizacje.

- Gdańsk ma się zdeklarować do 24 lipca, czy będzie go stać, by od razu finansować budowę infrastruktury tramwajowej na całej trasie, czy np. jedynie z lotniska do ulicy Rakoczego - mówi jeden z pracowników urzędu marszałkowskiego.

Wariant tramwajowo-kolejowy wymaga wprowadzenia albo dwusystemowej trakcji zasilania składów, gdyż tramwaj potrzebuje napięcia 600 V, a szynobus kolejowy 3000 V, albo też wysłania na trasę szynobusów spalinowych. Najprawdopodobniej to ten wariant zostanie zrealizowany na początku, zaś trakcja elektryczna dla kolei powstanie później.

- Studium wraz z rekomendowaną koncepcją powinno być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy - mówi prezydent Bojanowski. - Zawarta w nim rekomendacja będzie praktycznie równała się podjęciu decyzji przez wszystkie strony.

Niezwykle kosztowna inwestycja powoduje, że podmioty w nią zaangażowane będą musiały poszukać poważnych pieniędzy w swoich budżetach. By ograniczyć wydatki do minimum, Urząd Marszałkowski wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie budowy KM w 75 proc. - Jest akceptacja dla tego pomysłu - przyznaje wicemarszałek Struk - Ale i tak będziemy musieli znaleźć wspólnie jeszcze około 250 mln zł.

Już teraz do Urzędu Marszałkowskiego wpływają skargi od mieszkańców tych dzielnic, przez które kolej będzie w przyszłości przebiegać. Ludzie obawiają się przede wszystkim hałasu. - Na trasie nie będą kursowały głośne kolejki, tylko ciche szynobusy, poza tym technika budowania torowisk zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich 50 lat, kiedy budowano pierwszą linię SKM-ki - uspokaja jeden z urzędników.

Istniało zagrożenie, że powstanie Kolei Metropolitalnej może całkowicie zamknąć możliwość - mocno hipotetyczną - budowy tzw. ulicy Nowej Abrahama. Ta zaplanowana jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku trasa miała połączyć okolice pętli tramwajowej na Zaspie z Moreną (ul. Rakoczego). Miała być poprowadzona dokładnie tak, jak KM, czyli po dawnym nasypie kolejowym.

Budowa wspólnych torów nie przekreśla jednak powstania w przyszłości także równoległej do nich jezdni. - Opracowywany właśnie wariant umożliwia powstanie dwupasmowej Nowej Abrahama w obu kierunkach - uspokaja marszałek Mieczysław Struk.

Budowa KM ma się rozpocząć przed Euro 2012.

Inne warianty, które znajdą się w studium wykonalności.

Frma IVV odpowiedzialna za powstanie studium wykonalności, czyli dokumentu który dokładnie opisze wszystkie aspekty funkcjonowania kolei w strukturze trójmiejskiej aglomeracji, stworzyła dotąd trzy koncepcje:

1. Najtańsza z nich, quasi tramwajowo - kolejowa przewiduje stworzenie węzła przesiadkowego z tramwaju na pociąg przy lotnisku w Rębiechowie. Tramwaj prowadziłby przez Gdańsk, a koleją dojeżdżałoby się do lotniska od strony Gdyni. Takie rozwiązanie poważnie wydłuża jednak czas przejazdu całej trasy, co znacznie obniża walory tej koncepcji.

2. Druga opcja mówi o poprowadzeniu samej kolei jednym torem w obie strony. To również ma swoje negatywne strony, gdyż uniemożliwia zwiększenie częstotliwości ruchu w przyszłości.

3. Trzecia, najdroższa opcja zakłada budowę dwóch torów i pełną elektryfikację. Niewykluczone jednak (a nawet bardzo prawdopodobne), że trakcja elektryczna dla kolei powstanie po jakimś czasie, a trasą najpierw będą jeździły szynobusy spalinowe.

Opinie (241) 9 zablokowanych

  • BUDYŃ NO MORE!

    • 17 2

  • całkiem niezły pomysł

    Tylko chciałbym zobaczyć juz jakies konkrety a nie tylko studium, koncepcja, wariant itd.

    • 6 7

  • Hipotezy :-D (2)

    Hipotetyczna koncepcja KM przeszkadza równie hipotetycznym planom Nowej Abrahama i zapewne koliduje z hipotetycznym kosmodromem w okolicach Szadółek. jeszcze rok temu czytałem na tym portalu, że KM ma być ukończona przed Euro 2012 (z czego się śmiałem) a teraz czytam że przed Euro 2012 ma być rozpoczęta budowa....Czy budyniowa ekipa liczy na sklerozę mieszkańców czy jest tak bezczelna że wprost robi sobie wała ze swoich mrzonek?

    • 21 1

    • Po prostu sobie kpi ze wszystkich (1)

      myślą, że rzUndowe PO złapali za nogi i nie pozwolą zrobić kroku do przodu z rozwojem regionu.

      • 2 0

      • Sejmik Wojewódzki powinien Adamowiczowym kota pogonić.
        Co to w ogóle znaczy? Gdańsk marnuje pieniądze, które daje UE i Rząd Polski!!
        Zdaje się że pomoc strukturalna UE będzie obowiązywała jedynie do 2013 roku, czyli już niedługo. Czego nie zrobimy albo choćby na dobre nie rozpoczniemy do tego czasu, nie zrobimy nigdy, bo nie będzie nas stać.
        Gdzie Pan jest, Panie Marszałku Kozłowski? Dlaczego nie przywoła Pan do porządku władz Gdańska??

        • 3 2

  • Zdecydowany sprzeciw (2)

    W ten sposób opóźnienia ruchu tramwajowego przeniosą się na tory. Dlatego takie rozwiązanie jest rzadko sotosowane - szkody przeważają nad korzyściami. W dodatku przez kopane w tyłek władzie Gdańska znów się wszystko opóźni

    • 22 2

    • Przepraszam za literówki - pisałem w wielkim pospiechu

      • 0 0

    • i jeszcze jedno pytanie: CZY TO JEST BEZPIECZNE? wszyscy wiemy, jak ciężkie i szybkie potrafią być pociągi. Co będzie, gdy maszynista nie zauważy wjeżdżającego tramwaju? Ja bym się bał czymś takim jechać...

      • 2 0

  • Rozwiązania komunikacyjne w Gdansku (3)

    Nie wiem skad się biorą fachowcy UM Gdańsk, ale ich pomysły i priorytety które im przyświecają są zgoła odmienne od mieszkańców.

    1. Najbardziej zakorkowaną dzielnicą jest Gdańsk Południe - niedawno obcieli budżet na połączenie Oruni Górnej z Chełmem (ul. Sikorskiego)
    2. Remontują ulice nie likwidując przyczyn korków (np. remont Spacerowej bez budowy skrzyżowania bezkolizyjnego z danwym Geant czy rozbudowa Łostowicką bez bezkolizyjnego skrzyżowania z AK i Kartuską)
    3. Rozbudowując lotnisko likwidują na zawsze odcinek Słowackiego, z którego korzysta codziennie 15 tys kierowców oferując w zamian obiazd ul. Nowatorów co o 8 km wydłuża dojazd na lotnisko a o min. 2 km wyjazd na Kaszuby,
    4. Opóźniają budowę kolei metropolitarnej forsując dziwne, niespotykane rozwiązania (czytaj droższe, trudniejsze w budowie, których szansa doprowadzenia do szczęśliwego końca jest dużo mniejsza)

    W zamian za to zadłużają miasto na lata ładując kosmiczne sumy w Baltic Arenę (potrzebną na kilka meczy), rozbudowę lotniska (zwiększając przepustowoś

    • 34 2

    • Dziekuję za opinię, mądre słowa.

      • 0 2

    • "Najbardziej zakorkowaną dzielnicą jest Gdańsk Południe - niedawno obcieli budżet na połączenie Oruni Górnej z Chełmem (ul. Sikorskiego)"
      hmmm... nie słyszałeś ?
      Przecież Budyń powiedział że nowe dróżki dla tysiąca czy dwóch tysiecy mieszkańców ze względu na kryzyz będą musiały poczekać.
      Po czym zaczął sie chwalić na jakim etapie jest ECS

      • 4 1

    • za kazdym z tych pomysłów kryją się kolesoe i ciepłe dla nich posadski

      • 1 0

  • TRAMWAJ to dobry pomysł ale JEDEN warunek (1)

    dlaczego nie możemy zrobić szybkiego tramwaju jak mają w Poznaniu? Czyli tramwaju który ma parametry kolei - jeździ po wykopanych " rowach" i nie stoi na żadnych światłach i skrzyżowaniach? Jest dużo miast , które zamiast kolei czy metra mają właśnie szybki tramwaj.

    • 19 0

    • Szybki tramwaj planowano na Trasie WZ. Doskonale to widać na odcinku centrum - Jabłoniowa. Potem zmieniono całą koncepcję i dalej nie ma już miejsca na taki tramwaj. A szkoda, bo taka trasa bardzo by się przydała.

      • 2 0

  • Adamowicz, zaznaczył tyle przystanków (T) i (PKP)w każdej pipidówie,

    a gdzie jest przystanek PKP Gdańsk ZASPA??
    Bo na mapie go nie widzę!

    • 2 4

  • Kolej metropolitalna na miarę XXII wieku!

    Znakomity Prezydent A. i jego ludzie jeszcze raz okazali się dalekowzrocznymi wizjonerami. Dzięki temu Metropolitalna Kolej Tramwajowa powstanie już w połowie XXII wieku.
    Być może postęp techniczny pozwoli wówczas dodać i tramwaj wodny - wystarczy skopiować pochylnie z trasy Elbląg - Ostróda.
    A ul. Słowackiego chodźmy pieszo - będzie dużo szybciej niż samochodem.

    • 14 0

  • literowki- plaga trojmiasto.pl

    co to są "tramwaje dwysystemowe" ?

    • 5 0

  • A ja mam pytanie (1)

    Kiedy będą wybory samorządowe? Trzeba będzie pogonić tą ekipę.

    • 20 1

    • jesień 2010

      Jesień 2010 - koniecznie!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane