• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Z ubolewaniem i wielkim

    żalem stwierdzam, że inaczej już się nie da....Nie ma możliwości wybudowania innej dodatkowej i alternatywnej trasy komunikacyjnej do gminy Kosakowo. Były i są oraz będą tylko dwie drogi : ul.E.Kwiatkowskiego i ul. X. Czernickiego i ul.Płk.Dąbka-. Nie da się .....Na nic tu się nie zdadzą i nic nie wniosą kolejne utyskiwania,użalania i wulgaryzmy...Korki były,-są i będą....Wincyjj budować w gminie Kosakowo-wyncyj i wyncyj,a korki będą jeszcze większe....

    • 13 2

  • Rondo turbinowe

    Jedyne rozwiązanie rondo turbinowe jak na Marynarki Polskiej albo Budowlanych

    • 1 5

  • Dyskusje (1)

    I tak będzie szczurek z samorządnością dyskutował, zastanawiał się, planował i wizualizował aż do wyborów. Przed wyborami coś tam zbuduje (na przykład rondo na zad*piu albo pasy wymaluje), obieca rozpoczęcie potężnych inwestycji zaraz po wyborach i ciemnogród zagłosuje po raz kolejny za grabażem Gdyni. A po wyborach się z szumnych zapowiedzi wycofa i tak się to kręci.

    • 16 0

    • nic dodać nic ująć

      • 2 0

  • Na taki stan rzeczy

    narzekają chyba wszyscy ci którzy od niedawna mieszkają w Gdyni....Co ma tzw."piernik do wiatraka"-że ościenne gminy rozwijają się w błyskawicznym tempie, a m.Gdynia (Urząd Miasta i Prezydent)-mają za to ponosić odpowiedzialność ? Czyli co ? Aby sąsiednie gminy mogły bez problemu w niczym nieskrępowany sposób zabudowywać dawne pola uprawne i jednocześnie powiększać na maxa inne tereny inwestycyjne to Prezydent Gdyni i urzędnicy powinni wcześniej to przewidzieć i wyjść naprzeciw potrzebom sąsiednich gmin i powiatów oraz ponosić olbrzymie nakłady inwestycyjne i rozbudowywać istniejącą sieć dróg albo teraz budować jeszcze inne ? I tak wszystko co nawet w małym stopniu jest robione -dorażnie- to beneficjentami tego są gminy ościenne. Prezydent Gdyni nie ma prawa i żadnych uprawnień by zabraniać budowy dróg ( ul. H. Derdowskiego/ 2km/- z Kosakowa do Pogórza) i powstawania też zabudowy mieszkaniowej oraz rozwoju przemysłu u sąsiadów ( kiedyś było tam "klepisko"-teraz będzie San Francisco)..... Nie można też nikomu zabronić korzystania z sieci dróg miasta Gdyni...

    • 5 7

  • Czyste SF

    • 4 0

  • Dalej głosujcie na szczurka

    • 11 4

  • Od Mechelinek to się odczepcie

    • 1 5

  • za dużo stołków do obalenia, gdyby dopuścić kolej i promy...

    Paradoks, mieszkamy nad wodą, a zbiorowego transportu wodnego u nas prawie nie ma. Pomijając prywatne, sezonowe inicjatywy typu prom z Rewy do Jastarni. O Żegludze Gdańskiej nie wspominam, bo te jednostki dawno nie powinny pływać (złom i trucie środowiska). Niestety, dopuszczenie ruchu wodnego i kolejowego wymusiłoby redukcję spółek 'autobusowych' - a tam, za dużo stołków do obalenia. I tak trwamy w matni. Co do kolei - tory na Oksywie w sumie nowe są, bo wymieniane na potrzeby portu i wojska. Oczywiście, perony pasażerskie nie spełniają już 'unijnych norm' , ale powaga muszą spełniać? Myślę, że to przerost formy nad treścią.

    • 5 0

  • Natentychmiast rzondam:

    swojego własnego pasa dla mojego tdi , pieciopasmowych ścieżek rowerowych i przystanku trolejbusowego pod mojom klatkom.I gdzie ci wszyscy ludzie jezdza w dzien?Normalni o dziesiątej pracują.A wieczorem to spac kurna hata a nie.Jeżdzo i tamujo ruch.i trują środowisko.no i żądamy z grażyną lotniska w redłowie.z połaczniem lotniczym do auchan.

    • 8 1

  • Trzeba mimo wszystko (1)

    pochwalić tego czytelnika-autora bo człowiek jednak myśli,a nie tylko narzeka.
    Dał kilka propozycji czy tam przykładów i jak zwał tak zwał ale jest w tym jednak logika.
    Te pomysły powinne podchwycić i zainteresować się też takie instytucje co rzekomą mają coś wspólnego z innowacyjnością i nauką z technologią. Podpisuję się pod pomysłem reaktywacji linii kolejowej i uruchomieniem ruchu pociągów na trasie Gdynia Główna przez Chylonię do Gdyni Oksywia. Przecież w korkach na estakadzie stoją też mieszkańcy Pogórza Dolnego, Obłuża Centrum i Oksywia. Od Chyloni uruchomić -odtworzyć dwa przystanki (Pogórze i Obłuże) z końcowym na Oxy (Oksywiu).
    Ale trzeba zacząć coś w temacie działać...

    • 8 1

    • Jak będą zamontowane ekrany, to ok!

      Wszystko fajnie...Tylko już od kilku lat jest wzmożony ruch pociągów towarowych, ale ekranów nie zamontowali.... Mieszkańcy ul. Boisko, Kuśnierskiej czekają cierpliwie... W nocy nie otwierają okien, bo hałas, a warto się przespać przed pracą...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane