• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kolej i buspasy odkorkują północ Gdyni"

Piotr
8 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

Testowy przejazd pomiędzy Obłużem a centrum Gdyni odbył się w 2016 roku.

Północ Gdyni jest obecnie bardzo zakorkowana, ale istnieje kilka sposobów, żeby ją odkorkować. Prace, które tego będą zmierzać powinny być realizowane etapami. Pierwsze etapy są najtańsze i najmniej skomplikowane w wykonaniu - pisze nasz czytelnik, pan Piotr. Oto jego pomysł na polepszenie komunikacji północnych dzielnic Gdyni.



Etap 1: buspasy i kolej na północ



Jak najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Pierwszym elementem etapu jest zbudowanie buspasów na ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie GdyniDąbka zobacz na mapie Gdyni. Miejsce pozwala na to, aby buspas w stronę Obłuża zaczynał się na przystanku Kwiatkowskiego. Następnie ciągnąłby się wzdłuż Kwiatkowskiego, a na skrzyżowaniu umożliwiał skręt autobusom w obie strony. Pełniłby tam funkcję prawoskrętu dla samochodów. Następnie biegłby wzdłuż ulicy Dąbka aż do przystanku Maciejewicza. W stronę centrum buspas zaczynałby się na wysokości przystanku Maciejewicza, biegłby Dąbka, przez skrzyżowanie i ulicą Kwiatkowskiego do przystanku.

Drugim, ważniejszym elementem, jest kolej na północ Gdyni. Północna Kolej Aglomeracyjna zaczynałaby się na stacji Gdynia Oksywie Port zobacz na mapie Gdyni. Następne stacje to: Gdynia Obłuże Wschód, Gdynia Obłuże (w pobliżu przystanku Obłuże Centrum), Gdynia Pogórze. Dalej linia biegłaby do Chyloni i włączałaby się do linii SKM, a następnie do Gdyni Orłowa. Linia od poniedziałku do piątku powinna kursować od godz. 5 do godz. 10 i od godz. 12 do godz. 18 co 20 minut, w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty linia powinna funkcjonować co 30 minut, a w niedziele co 30-40 minut. We wszystkie dni w nocy powinna jeździć co 60 minut. Linię powinny obsługiwać spalinowe, minimum trzydrzwiowe pojazdy.

Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl Projekt opisany przez Pawła Rydzyńskiego, eksperta kolejowego, dyrektora ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownika m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

Etap 2: druga linia na północ



Pierwszym i najważniejszym elementem jest uruchomienie drugiej linii na północ miasta. Wymaga to remontu torów w lesie przy Szperku. Linia zaczęłaby przy moście na Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Następnie stawałaby na stacjach Gdynia Obłuże Leśne, Gdynia Pogórze, Gdynia Port (przejazd krótszy niż przez Chylonię), Gdynia Główna i dalej linią PKM z nowymi stacjami: Gdynia Wzgórze-Riviera, Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ i Gdynia Fikakowo. Linia kończyłaby się na stacji Gdańsk Osowa. Częstotliwość byłaby taka, jak na linii z Oksywia.

Inne pomysły na odkorkowanie Gdyni.


Z pętli na ul. Maciejewicza zobacz na mapie Gdyni uruchomione zostałyby dwie linie autobusowe dojazdowe, które okrążają wszystkie dzielnice północy miasta. Dodatkiem byłby prom z Oksywia do skweru Kościuszki co 60-90 minut. Aby usprawnić ruch w okolicach Szperka, zbudowany zostałby drugi most oraz buspas od Staniewicza w stronę Centrum. Linia 197 zostałaby przedłużona do Pogórza Górnego.

Etap 3: nowe stacje SKM



Etap ten przewiduje uruchomienie stacji na linii SKM i z Oksywia do Orłowa: Gdynia Śródmieście i Gdynia Wielkopolska. Uruchomione zostałyby dwie linie kolejowe (obie co 60-90 minut w porozumieniu z Gdańskiem). Jedna prowadziłaby z Gdyni Oksywia przez Gdynię Port, Karwiny, Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Głównego. Druga prowadziłaby z Obłuża Górnego do Gdańska Głównego przez Chylonię, Karwiny i Port Lotniczy. Zapewnią one dojazd do Gdańska i na lotnisko. Będą funkcjonować od godz. 4 do około godz. 23.

Etap 4: kolej do Mechelinek i wspólne bilety



Etap zrealizowany będzie w porozumieniu z Kosakowem. Linia z Obłuża Górnego zostanie skierowana do Mechelinek (budowa torów), a od drugiej strony do Chwarzna (także budowa torów).

Wprowadzenie tych linii kolejowych i promowych z pewnością usprawni przemieszczanie się po Gdyni. Oczywiście bilety autobusowe na terenie Gdyni powinny być ważne w pociągach.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (374) ponad 20 zablokowanych

  • Nie buspas tylko po dwa pasy. W korkach stoją głównie samochody.

    Buspasy na poziomie jezdni to jeden z najgłupszych "wynalazków". Przez większość czasu buspasy są puste. Raz na kika / kilkanaście minut przejeżdża jeden autobus - i tyle. W międzyczasie mogłoby spokojnie przejechać kilkadziesiąt jak nie więcej samochodów - łącznie wiozących więcej ludzi niż te autobusy.

    To przecież samochody stoją w korkach i je tworzą. Buspasy usprawniłyby tylko podróż komunikacją miejską - mieszkańcy północy Gdyni i okolicznych miejscowości dalej staliby w korkach jak dziś.

    Jedynym rozwiązaniem jest poszerzenie Kwiatkowskiego na całej długości do Płk. Dąbka, a najlepiej budowa bezkolizyjnego skrzyżowania z wiaduktem w stronę Kosakowa, który umożliwiałby przejazd samochodów bez zatrzymywania się na skrzyżowaniu.

    Korki tworzą się z powodu podwójnych świateł - jednych na Dąbka i drugich na skrzyżowaniu z Derdowskiego koło Szperka. Setki samochodów, które jadą dalej na północ stoją na światłach blokując przejazd wszystkim.

    Zrobienie przelotu Kwiatkowskieg nad Dąbka i połączenie z Derdowskiego już za Szperkiem, pozwoliłoby kompletnie oddzielić mieszkańców północnych dzielnic Gdyni i mieszkańców gminy Kosakowo.

    • 9 3

  • Jak to jak odkorkować?

    Wymienić szczura na kogoś normalnego i się samo odkorkuje...

    • 13 1

  • Jo ty chłopie (1)

    masz rację .Tylko kto da na to pieniądze ?
    To jest głównie w interesie gminy Kosakowo. Gdynia w latach 90-tych zainwestowała grube miliony abyś mó jeżdzić drugą jezdnią Dąbka w stronę Suchego Dworu i ten wiadukt też wybudowano ze środków m.Gdyni. Kosakowo chyba jeszcze nie dało jak na razie żadnej konkretnej sumy-cały czas gdynia i tylko Gdynia finansuje te inwestycje....

    • 7 4

    • No tak, lepiej wydać na kolejny biurowiec przy Piłsudskiego. Jakoś na to kaska zawsze się znajduje

      • 1 1

  • Gdynia XXI w.

    Tylko presja obywatelska zmusi zasiedziałą w Ratuszu paczkę do aktywności na rzecz mieszkańców.

    • 9 1

  • Sposób na korki.. (1)

    W dni parzyste jeżdża tylko pojazdy z ostatnią cyfrą parzystą lub literą parzystą w alfabecie , a w dni nieparzyste jeżdża tylko pojazdy z cyfrą nieparzystą lub taką literką....Może coś to da ?

    • 3 6

    • Nic nowego. Już to przerabiałem za czasów słusznie minionych.

      • 0 0

  • Kropla w morzu potrzeb. (2)

    W Rumi zrobić węzeł przesiadkowy i dalej po istniejących już przystankach: Gdynia Rzeźnia - Gdynia Port - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie. Pociągnąć tory dalej przez działki do istniejących już torów przy lotnisku i wybudować linię przez Kosakowo - Pierwoszyno - Mosty - Rewę i w Mrzezinie połączyć z linią 213. Teraz brzmi to może i absurdalnie, ale przy tym tempie rozbudowy, za 20 lat z Gdyni do Rewy będzie jechać się 3 godziny ;)

    W ogóle pamięta ktoś nieistniejącą już linię kolejową numer 263: Swarzewo - Łebcz - Starzyński Dwór - Radoszewo - Kłanino - Sławoszyno - Krokowa? Komu to przeszkadzało? Że nierentowne?

    Jakoś w Czechach nie polikwidowano tysięcy kilometrów linii kolejowych i pociągi zatrzymują się nawet we wioskach liczących 200 mieszkańców. Jakoś nikomu do głowy nie przyszło, żeby likwidować nawet te nierentowne połączenia. Puszczają przez te małe wioski "motoraka" z 55 miejscami siedzącymi, 40 stojącymi i nie telepią się ludzie samochodami w pojedynkę, generując przy tym korki.

    • 11 0

    • Wiem, pamiętam.

      Wiem, że istniała taka linia (Swarzewo-Krokowa), a teraz w miejscu tej linii wybudowano ścieżkę rowerową. Zresztą podobnie zrobiło się z linią Kościerzyna-Pszczółki.
      Pamiętam, że w Minkowicach (pow. wejherowski teraz) był niestrzeżony przejazd kolejowy przez tę linię na takim wysokim najeździe...

      • 0 0

    • Czechy - niedościgły dla nas wzór rozsądku i zdrowego konserwatyzmu

      Funkcjonowanie ich sieci kolejowej to bajka.

      • 0 1

  • Uwaga b.ważna informacja.

    jakby ktoś był chętny na wybudowanie drugiej (prawej jezdni) ul. E.Kwiatkowskiego ca 750 metrów to informuję,że w tym miejscu przebiega pod ziemią na głębokości 0.7-1 metra dwu rurowa magistrala ciepłownicza istniejąca od 43 lat. Aby nie było, że coś tam ktoś znowu "odkryje". Tam idzie linia przesyłowa CO-OPECU i dochodzi do węzła przy ul.Płk.St.Dąbka (na wys. bud.277)

    • 5 0

  • Bardzo prosto można odkorkować północ..

    Pana Szczurka i Stępę przeprowadzić na Śmidowicza. Założę się, że w ciągu kilku miesięcy będzie gotowy do realizacji plan.

    • 11 0

  • Priorytety

    Najpierw niech zbudują mosty nad przejazdami kolejowymi. Korków to nie zmniejszy A zwiększy, bo będą samochody będą częściej stać przed przejazdami

    • 5 0

  • W Gdańsku mają dobre rozwiązanie

    Tam to mają tak , że są i te główne tory dla tych " skmków" . A w tych nowych dzielnicach tam w lasach tam Niedzwiadnik tam chyba Osowa to mają porobione te koleje tzw. " metropolitarne " . I jeszcze tramwaje. A w Gdyni to wszystko jeździ tymi wysluzonymi torami z Gdyni głównej do Cisowy.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane