• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • To nie jest sukces Szczurka. On i Gruszecka nie chcieli tej lini (1)

    A teraz podpisaną się pod wysiłki innych

    • 9 0

    • Przepraszam,

      o jakim sukcesie mowa?

      • 0 0

  • A w Hawanie potrafili zrobić podwodny tunel.

    • 6 0

  • Mój synek też robi takie kreski

    na starych atlasach. Podejrzewam, że wartość gdyńskich planów jest podobna.

    • 10 1

  • 2,3mln

    2,3 mln złotych za pogrubienie kolorem na mapie już istniejących kresek. Użyto nawet dwóch mazakow!

    • 10 1

  • "W bliżej nieokreślonej przyszłości"...

    I w tym momencie skończyłem czytanie tego artykułu. Jeśli ktoś lubi fantastykę, to Lem jest naprawdę lepszy.

    • 9 1

  • Bajki

    Bajki dla dzieci piszą deweloper rządzi nie prezydent na bagnie powstają domy a drogi 60 letnie

    • 8 1

  • Równie dobrze mogli wybrać przebieg trzech lini metra w Gdyni.

    Przecież to i tak nigdy nie powstanie.

    • 8 1

  • (1)

    Ja proszę o zwrot podatków które zapłaciłem do UM Gdynia bo to co oni robią z naszymi pieniędzmi to jest jakiś dramat lotnisko za ponad 100 milionów sprzedali za 7 milionów dobry interes biorą pieniądze za narysowanie na mapie linie kolejowa która tam istnieje od wojny czy tam pracują jacyś normalni ludzie

    • 8 1

    • Zrozumcie że miasto nie ma z tym projektem nic wspólnego

      To nie pierwszy raz kiedy Gdynia chce coś budować rękami innych

      • 1 0

  • Kłamstwo ma krótkie nogi (jak kucyki) (5)

    Artykuł powstał na życzenie miasta Gdynia. Nie ma w nim ani grama prawdy. Przedstawione na mapce warianty nie mają nic wspólnego z faktycznym zakresem projektu pkp plk. zleceniobiorca czyli Autor artykułu nie popisał się swoją wiedzą a przecież były w zeszłym roku przeprowadzone konsultacje społeczne online i bez trudu można było ściągnąć sobie pliki z przebiegiem każdego z wariantów. Pikanterii dodaje fakt iż wariant z najkrótszym przebiegiem czasowym w ogóle nie został pokazany na tej mapce.Ciekawe jakie brednie napisze Rat-house. W komentarzach ludzie piszą na temat linii do wiczlina to kolejna gdynska fanaberia. W żadnym programie planistycznym na kolei nie przewiduje się takiej linii. Niech Gdynia zacznie nazywać rzeczy po imieniu. Tramwaj nazywamy tramwajem, ale nam gdynianom nasza duma nie pozwala wypowiedzieć tego słowa.

    • 7 2

    • Jesteś w błędzie. (1)

      • 2 2

      • słuchamy. gdzie popełnił błąd?

        artykuł to propagandowa wrzuta urzędu miasta. linię budować będzie pkp, Szczurek nie ma nic (prawie) do gadania. Nic nie jest ustalone, podpisane i ostatecznie zatwierdzone. jak zwykle mydlenie oczu.

        • 3 0

    • 'Rat -house' - gratulacje dla autora! (2)

      • 4 0

      • to sie przyjmie!

        ;)

        • 1 0

      • Dziękuję

        Proszę upowszechniać ile wlezie

        • 1 0

  • Ten Gryzoń jednak ma tupet..

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane