• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • SKM do Północnej Gdyni/Miasto Wspólne Facebook (2)

    Prostujemy dzisiejsze nagłówki. Wbrew nim na dziś nie ma żadnej wypracowanej trasy przebiegu Północnej Kolei Aglomeracyjnej, a "porozumienie" o którym napisał dziś UM Gdynia, to jedynie wyrażenie życzenia, oczekiwania w sprawie przebiegu linii na północ wobec inwestora projektu czyli skonfliktowanego z Gdynią pkp plk .
    Dlatego radzimy powstrzymać hurraoptymizm, bo gmina Gdynia ani też Kosakowo i Rumia, które zawarły "porozumienie" ani nie dołożyły złotówki do opracowywanego przez pkp plk studium wykonalności dla kolei na północ i też nie mają wielkiego wpływu na to, jak ta kolej zostanie poprowadzona. Tu głównym narzędziem były konsultacje, do udziału w których Was namawialiśmy w grudniu. Dzisiejsze "porozumienie" to jedynie zabieg pijarowy.

    • 20 1

    • Czyli um i Wojciech Szczurek kłamią? (1)

      • 7 0

      • nie do końca

        w "porozumieniu" nie ma PLK, więc to jedynie myślenie życzeniowe i ściema, którą miasto będzie się zasłaniać, gdy przyjdzie do konkretów. Bo przecież "oni" wyrazili opinię... A że nie jest ona znana i wiążąca dla głównego zainteresowanego... Who cares?!

        Czyli Karwiny bis?!

        • 8 0

  • ciekawe czy uwzglednia sie w tych planach potrzeby portu Gdynia (8)

    100 lat temu Amerykanie mieli koncepcje budowy i zbudowali systemy drogowe które do dziś się sprawdzają - dziś musi u nas być zbudowany węzeł przeładunkowy rozprowadzający platformy kolejowe z trakami kontenerowymi które powinny być koleją odprowadzane poza trójmiasto i dopiero tam wypuszczać TIR-y na drogi

    • 76 15

    • gdyby się uwzględniło to kolej nigdy by nie powstała (2)

      • 1 1

      • Węgiel, pociągi, ulica Węglowa, Nabrzeże Węglowe (1)

        Kumasz?

        • 0 0

        • to bardziej powojenne konotacje

          "węglówka" powstała dla handlu węglem ale również pod pomysły, aby szwedzka ruda, onegdaj wożona do śląskich hut, spotkała z polskim węglem w połowie drogi.
          Dlatego jeszcze w XIXw huta powstała w Szczecinie.
          W Gdyni powielono by ten pomysł, gdyby nie wojna.

          • 0 0

    • takie założenia ma rewitalizaja/przebudowa linii 201

      Zawierająca drugi tor do Kościerzyny (trzeci w Gdyni) i elektryfikację całości aż do Maksymilianowa. Wtedy składy mogłyby powstawać pod Bydgoszczą. A może w Koluszkach i Karsznicach.

      Niestety, zabrakło odwagi, aby zlikwidować "górską premię" w Gdyni i ciężkie pociągi w środku miasta. Obecnie nie ma "przedwojennych" powodów, aby "węglówka" przechodziła w tak trudnym terenie...

      • 6 0

    • ,, 100 lat temu Amerykanie mieli koncepcje budowy i zbudowali systemy drogowe które do dziś się sprawdzają'' (2)

      Właśnie przez autostrady w USA, większość miast się wyludnia, biali wyjeżdżają na przedmieścia a czarni mieszkają w centrum, dobry przykład to Detroit, które prawie zbankrutowało gdyż często przez sam środek osiedla budowano autostradę

      • 7 2

      • (1)

        Mówisz o trzech różnych sprawach... trasy kolejowe i drogi łączące przeciwległe końce USA i drogi stanowe oraz aglomeracyjne. Zgadza się że przecinano dzielnice ale była to świadoma gentryfikacja.
        Dlatego dziś w Polsce gdy ktoś rząda autostrad w miastach powinien iść do książek. Wszystkie te miejskie autostrady są wiecznie zapchane i powodują rozrastanie się miasta które pogłębia problemy. Nieprawdą jest że w centrum pozostają biedni. To mity lat 80/90tych.

        • 2 1

        • widać ze nigdy w stanach nie byłeś

          bo byś tak tu nie bajdurzył i nie zmyślał

          • 0 0

    • Uwzględnia - docelowo linia W2 z mapy ma przejąć ruch z przyszłego portu

      • 0 0

  • Szczurek musi odejść, ale rozliczony

    To pisałem ja, gdyński Lepper

    • 13 2

  • Po co ta kolej. Problemem jest brak dróg. Już to widzę jak ludzie rezygnują z samochodu i przesiadając się na kolej. Koleją to można jechać na zakupy do Gdyni bo i tak nie ma gdzie zaparkować. Tylko więcej dróg. Większość ludzi którzy stoją w korkach na estakadzie to wraca z pracy która nie jest zlokalizowana w centrum Gdyni, wracają do domu z pracy a nie że spaceru po Gdyni. Ja osobiście musiałbym zjechać koleją do Gdyni a potem autobusem jeszcze. Wiem że taniej ale nie praktyczniej. W Gdyni zawsze będzie problem bo nie ma gdzie dróg budować. Trzeba poczekać aż będą samochody latać i będzie po problemie.

    • 3 9

  • Będzie jak z lotniskiem.

    Powołają spółkę, dostaną dofinansowanie, potem ktoś podpuści unijnych urzędnikow i trzeba będzie kasę zwracać

    • 15 2

  • Wielkie mi "wybranie" (1)

    Szczerze mówiąc jak patrzę na mapę planowanego obiegu kolei to nie wiele różni się to coś od tego, co istnieje obecnie. Ewentualnie przy poszerzeniu torów, albo dodaniu drugiego pasa wykonawcy będą mieli więcej roboty.
    O ile się nie mylę, to tam gdzieś są już tory kolejowe. Ciągną się od Portu, przez Pucką i tam aż do Rumi. To chyba jest jakaś pozostałość z lat 70 jak do portu, albo elektrociepłowni jeździły towary.

    • 9 0

    • odcinek Rumia-Gdynia Port został zbudowany w czasie wojny

      jako redundancja dla połączenia przez Gdynię Główną/Towarową.
      Budowana pośpiesznie, ma wiele niedoróbek (trudny, podmokły teren). Ale pomysł Niemców był dobry i szkoda, że nie miał kontynuacji po wojnie, gdy zniknęły powody dla których "węglówka" musiała robić "premię górską" w Kacku i Karwinach i przepuszczać ciężki ruch towarowy przez środek miasta, robiąc zawijasy i zmiany kierunku na terenie portu.
      Ten kierunek (228) powinien być w strategii rozwoju portu i PKP ale odważnych nie było, aby połączyć Skorzewo z Sierakowicami i ciężki ruch skierować przez Lębork, w znacznie łatwiejszym terenie.

      • 2 0

  • Ja bym zbudował kosmodrom.

    • 11 1

  • Fora ze dworA

    Fantasta Szczurek z wizjonerem Łucykiem

    • 13 1

  • Nie da się.

    • 9 1

  • Asia

    Będzie dobrze

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane