• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • Haha

    Dogadają się z PKP, jak na Karwinach. Oni naprawdę sądzą, że ludzie kupują te bzdety?

    • 16 1

  • Realista

    Szybciej zaczniemy się teleportować...

    • 12 1

  • PKM Łostowice / Maćkowy - kiedy?

    • 6 2

  • Korki korkami

    Proponuję w sezonie letnim naprawiać estakadę jak co roku i urządzić biegi po estakadzie i morskiej.

    • 13 2

  • bardzo dobry ruch

    Pod warunkiem, że będzie miał odbicie w rzeczywistości.
    To najkrótsza i najmniej uciążliwa droga, po której można zrealizować takie połączenie.

    Bardzo łatwo można zweryfikować intencje, bo wskazane torowiska są obecnie modernizowane/przebudowywane. Pojawienie się tam możliwości przejazdu składu pasażerskiego będzie świadczyć o tym, jak poważnie traktować te plany i obietnice...

    • 6 0

  • Pomysł trasy PKM przez niezamieszkane tereny stoczniowe (3)

    omijając duże dzielnice Grabówek, Leszczynki, Chylonia uważam za poroniony.

    • 12 1

    • wymienione dzielnice są komunikowane

      Za to przybliżenie komunikacji do terenów przemysłowych, gdzie są lub będą miejsca pracy, jest bardzo obiecujące.
      W szczegółach pewnie jest diabeł ukryty, ale na chwilę obecną to najlepszy wariant komunikacji, jaki mógł być wybrany.
      Jeśli tylko jeszcze np. zostanie wykorzystana stara bocznica pocztowa i zostanie przygotowana sprawna przesiadka (ruchome schody, chodniki) z peronem 1, to ma szansę działać!
      Kolej w tym obszarze to również podniesienie atrakcyjności terenu i jego aktywizacja.
      Oby się udało!

      • 2 1

    • To nie pkm! Szczurek odmowil pkm wspolpracy przy tym projekcie (1)

      I za partnera projektu wybrał PKP plk. Skutki tej decyzji widać.

      • 3 0

      • To jest PKA - Północna Kolej Aglomeracyjna. Dziennikarz ma słabe rozeznanie.

        • 0 0

  • (9)

    Szczurek będzie prezydentem do 2023roku. Potem zostanie wybrany na kolejne 5 lat i wówczas jego misja dobiegnie końca. Takie są niestety Gdynskie realia.

    • 71 20

    • nir zostanie wybrany

      wyczerpał limit kadencji.

      Ale sukcesja jest już ustalona... ;)

      • 13 8

    • (1)

      Szczurek nie będzie następna kadencje ale jest już namiestnik

      • 11 1

      • będzie - ustawa mówi 2x po 5lat

        ta ustawa dudem zaPiSana

        • 0 2

    • Masz jakiś problem? (2)

      Zawiść czy, kompleks?

      • 4 13

      • Moim problemem jest nieudacznik na stanowisku prezydenta Gdyni (1)

        • 7 1

        • a nieudaczniki typu: oibajtki szumowiny misiewicze piesiewicze króliczki NBP są OK?

          • 1 2

    • Gdynia skazana na Szczurka:)))

      • 1 8

    • nie zostanie, bo nie może. Jesteś niedouczony. (1)

      • 2 1

      • Na podstawie jakich przepisów prawa nie może?

        Aktualnie prezydentów miast obowiązują max 2 kadencje. Szczurek rozpoczął pierwszą.

        • 3 1

  • Gdynia kiedyś i teraz (33)

    Sto lat temu dało się wybudować w kilkanaście lat od zera port i infrastrukturę, a teraz potrzeba kilkanaście lat na kilka kilometrów torów, tragedia

    • 394 12

    • dziś transport indywidualny pochłania zbyt dużą część budżetu (20)

      • 6 28

      • na własną prośbe magistratu (10)

        który, ignorując opinię zarządcy dróg, dokończył estakadę, bez możliwości jej przejęcia jako drogi krajowej...
        I w ten sposób znacząca część budżetu miasta idzie w nieustanne remonty estakady.
        Chwała magistrackim prawnikom, którzy tę strategię kontynuują do dzisiaj (vide Karwiny)... :\

        • 26 1

        • Słyszałeś o Gdyńskim (Amerykańskim) tempie ? (4)

          aa u nas tylko czekają na pułapki, haki ....

          • 1 0

          • zaraz PiSi konserwator zabytków by postęp zatrzymał (2)

            po to wsadzili go na ten urząd z awansu społecznego i po linii partyjnej - by torpedował trójmiasto które źle im zagłosowało

            • 1 8

            • Estakada rzeczywiście (1)

              Jest już zabytkiem

              • 4 0

              • raczej "trwała

                ruiną".
                ;)

                • 2 0

          • Myślenie nie boli

            Zamiast pisać co ci ślina na język przyniesie to się abnegackie najpierw dowiedz jaka jest sytuacja. Otóż zapamiętaj sobie że Gdańsk nie ma praktycznie deficytu /zadłużenia w odróżnieniu do reszty miast Trójmiasta i wielu innych. To zasługa UM Gdańsk więc ciesz się że macie takich włodarzy, a jak się nie podoba to ściana wschodnia czeka na takich jak ty :)

            • 1 6

        • (4)

          Bo szczur już odchodzi i ma gdzieś wszystko. Zadłużył Gdynię najbardziej w jej historii. Ani Gdańsk, ani Sopot nie są w takiej sytuacji. Gdańsk wręcz prawie nie ma deficytu. Zawdzięczamy to szczurowi i jego chorym inwestycjom, które wynikały z przerostu jego ego, a niez rzeczywistej potrzeby

          • 4 1

          • (3)

            juz drugi wpis o tym ze gdansk nie ma deficytu...kto i ile ci płaci z te kłamstwa...przeciez gdansk jest tak zadłuzony ze zaraz zostanie zlicytowany!!

            • 2 1

            • ma deficyt - pogłębiany wykruszaniem się (dużych) podmiotów gospodarczych (2)

              i niezbyt mądrymi posunięciami/decyzjami/zachowaniami zarządu.

              Ale różnica w stosunku do Gdyni jest tak, że przynajmniej niektóre bezpośrednie (oprócz pośrednich i centralnych) inwestycje Gdańska nie idą wyłącznie w fasadę (jak w Gdyni) a w usprawnienia funkcjonowania, które skutkują intensyfikacją strumienia pieniądza trafiającego do miasta.

              Czyli są faktyczną inwestycją, a nie konsumpcją i utrzymaniem.
              W Gdyni każda inicjatywa, która nie zakłada bezwzględnej dominacji "wodzów", natychmiast powoduje focha i obstrukcję (jak tylko się da...)

              • 1 0

              • To nie strumień, a potoczek (1)

                • 0 0

              • wspieranie funkcjonowania DCT

                i centrów logistycznych na prawym brzegu Wisły raczej "potoczkiem" nie jest.
                A jeśli jest, to już sprawa... chyba nie dla miasta... ;)

                Gdyby nie Sucharskiego i tunel, to znacznie gorzej by to funkcjonowało.

                Oczywiście, miasto chciałoby więcej niż pit od płac pracowników i podatki od podmiotów gospodarczych... Ale było się lepiej starać, gdy miasta miały wpływ na rady nadzorcze portów...

                • 0 0

      • co... (2)

        za dzban , to budżet kupuję ludziom samochody pacanie ? czy ludzie po prostu wybierają najprostszą alternatywę dla braku zbiorkomu , jak się takich oszołomów czyta to ręce opadają ;)

        • 5 1

        • Hahaha

          A możesz to napisać po polsku mądrali?

          • 1 1

        • Zbiorkom to równie piękny porewolucyjny skrótowiec jak ros. goskom albo osoaviachim

          • 2 1

      • nazywajmy rzeczy po imieniu: chodzi o terenochłonny i zasobochłonny indywidualny transport samochodowy (5)

        jazda rowerem jest także formą transportu indywidualnego. Rower wspomagany elektrycznie daje możliwość wygodnego docierania do pracy z odległości 12 a nawet więcej kilometrów. W połączeniu z dobrze funkcjonującą koleją lokalną może stanowić dobre rozwiązanie problemu wykluczenia transportowego wielu osób nie mających dostępu do samochodu (co może mieć miejsce z wielu powodów).

        • 2 12

        • rowerem elektrycznym w deszczu czy w zaspach po mrozie ... 12km? (1)

          no kogoś tu nieźle poPiSgało

          • 11 3

          • Z chlebem do piekarni na plecach

            • 6 0

        • Myśl (2)

          Już to bezkrytyczne uwielbienie do rowerów wygląda jak jakaś obsesja. Człowieku w Polsce nie ma klimatu na dojazdy rowerem, a u nas jeszcze często są wiatry. Poza tym jeżdżenie do pracy po 15 kilometrów lub wracaniee pod górę np. Wielkopolska ma być alternatywą? Puknijcie się w głowie "rowerzyści oszołomy" to jest miasto, tu są i będą samochody, a namiętne likwidowanie parkingów przez szczura ma chyba tylko pomoc deweloperom, bo na pewno nie mieszkańcom. Żenujący prezydencik pisolubny a do tego geszefciarz

          • 13 2

          • (1)

            1. Rower elektryczny rozwiązuje problem podjazdu Wielkopolską

            2. Nielepszy klimat mają duńskie i holenderskie miasta gdzie dojazd rowerem to norma taka jak u nas dojazd samochodem.


            3. Samo się to nie zrobi, w Utrechcie też były potrzebne śmiałe decyzje, np takie zorganizowanie ruchu drogowego w centrum, żeby bardziej czasowo opłacało się przejść piechotą/rowerem niż przepychać samochód przez jednokierunkowo zorganiozwane ulice. Do tego priorytet dla komunikacji zbiorowej dla osób które nie mogą/nie chcą poruszać się pieszo/rowerem.
            4. W latach 70 głosy takie jak Twój były tam powszechne, a tu popatrz, jednak się dało.

            • 0 8

            • samochodowy rowerzysto!

              stosunek łapek w górę i w dół mówi sam za siebie. Przyjmijcie do wiadomości że ludzie chcą sie przemieszczać autem bo przy takim zbiorkomie i jego cenach jest to szybkie (mimo częstych korków) i wygodne. Zresztą nie przewieziesz rowerem dzieciaków do szkoły i przedszkola, większych weekendowych zakupów spożywki czy z obi. No ale jak mieszkasz z rodzicami i wszystko za ciebie załatwiają to skąd masz to wiedzieć...

              • 3 1

    • No kiedyś to było lepiej (4)

      Jak budowano Gdynię to w Polsce 90% ludzi była niepiśmienna. Kiedyś to było.

      • 10 17

      • Bylo lepiej. (2)

        I kiedys budowali i nie gapili sie w telefon :)

        • 12 2

        • i nie szerzyli głupoty (1)

          wypisując bzdury na forach ;)

          • 7 0

          • prezes smarkfonika ni ma - jest ci lepiej?

            • 0 0

      • ???

        No i co autor miał na myśli? Chyba sam nie bardzo wiesz hahaha

        • 0 0

    • Latwiej wybudować coś od zera, niż remontując zmienić zabudowe.

      • 6 4

    • Wystarczy..

      Bo wiekszosc wybudowali 100 lat temu :) A teraz tylko kilka brakuje.

      • 1 1

    • Bo zaborcy nie zrobili tyle syfu co komuna i zdziczały zachwyt kremówkojadem razem wzięci.

      • 1 6

    • Poldek

      Od zera na polach zawsze się szybciej buduje, to powinno być oczywiste, czemu nie jest? Nie wiem, może w szkołach uczą nie tego co trzeba.

      • 3 0

    • Szkodnicy z UM

      Szczurek chce się przypodobac na koniec swojej żałosnej prezydentury. Ale to właśnie on wstrzymywał od lat potrzebna i westycjw. Miał kaprys to sobie lotnisko budował i wydał na to dziesiątki mionów których miasto już nie odzyska. Do tego okłamał Unię Europejską i miasto musialo/ musi spłacić ten dług, który właśnie szczurek spowodował. Tym wszystkim powinna się zająć jakaś służba a NIK dokonać kontroli w inwestycjach i przetargach UM. Interesik za interesikiem, a o mieszkańcach NIKT nie myśli

      • 2 0

    • mieszkaniec

      Tą trasę z Oksywia do Kościerzyny pamiętam jako dziecko a ma ponad 70 lat .....

      • 0 0

    • bo keidys nie było hal. domów itp a teraz wszystko

      zabudowane jest dlatego keidys było tawiej hmmm??? Naprawde logiczne myslenie to jest juz cos co maja tylk oosoby p oharwardzie czy jak??

      • 0 0

  • Nie uwierzę póki nie ruszą roboty

    Stara linia do Oksywie nie wymaga wielkich nakładów i powinna już dawno działać z 2 przystankami Obłuże Centrum przy Estakadzie i Pogórze oraz końcową stacją na Oksywiu.

    • 8 1

  • "Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane." (2)

    Dzięki komu/czemu?!

    "W 2003 r., na wniosek (!!!) Rady Miasta Gdyni (!!!), ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

    • 17 1

    • Dywersja

      • 1 0

    • w pojawieniu się deweloperki

      w okolicach Węglowej też miasto maczało paluchy.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane