• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • (1)

    na pewno będzie kolej na wiczlino, tak przeciez mieszka nasz wódz.

    • 12 2

    • Tramwaj

      W planie miejscowym jest tramwaj.

      • 0 0

  • a czy będzie taras widokowy (1)

    obiecany

    • 19 1

    • jest

      ale tylko dla swoich.

      Dla nieswoich jest platforma widokowa nad Riwierą...
      ;)

      • 6 0

  • Kiedy to zostanie zrealizowane będę już w 3 wcieleniu. (1)

    • 14 1

    • Nie jesdteś kotem?

      • 0 0

  • estakada dramat , karwiny dramat , obwodnica dramat (3)

    ostatnie 50 lat i pieniadze z podatkow i wiecznie remonty wiecznie dziury , nowe drogi po 2 latach wygladaja jak tory kolejowe , i nikt nigdy za to nie jest odpowiedzialny teraz mydlenie oczow skm , jajnizsze pensje w europie tania sila robocza miliony na emigracji kraj sprzedany pod plaszczykiem demokracji dwie partie na zmiane od 89 raz jedni pozniej drudzy i oprocz kostki brukowaej jestesmy przykrym bardzo przykrym narodem w wyscigu szczurow gdzie na lekarzy czeka sie po 3 miesiace , ten narod juz dawno zostal zatopiony na oczy a stado owieczek idzie na rzez jeszcze tylko wszczepic to co trzeba do kolejnej fali by kompletnie moc zabrac wolnosc w eu , u nas tego nawet nikt nie zauwaza bo jestesmy juz tak zniewolonym spoleczenstwem w kraju ukladow i ukladzikow gdzie gangster i rposty... ma lepsze zycie niz czlowiek po studiach na etacie w tym tragcznym kraju

    • 18 4

    • Od 1989 roku minęło 50 lat? (1)

      • 0 3

      • jak dobrze sie przyjrzeć, to wszystko co nowe

        Powstało w Gdyni w pięć lat pierwszej części "epoki Gierka".
        Potem zaczął się permanentny kryzys, przerywany "rodzynkami" typu "droga różowa"...
        Pięć lat...

        • 5 0

    • Jakie 3 miesiące?! Na gastrologa czeka się rok.

      • 1 0

  • Rozwój po polskiemu czyli wpuszczanie coraz większych ilości samochodów do centrum.

    • 7 6

  • Dubaj Północny

    Szczegolnie przebieg linii w gminie Kosakowo jest przemyślany. Pprzystanki kilometr od najbliższych zabudowań i osiedli.

    • 9 1

  • Gdańsk i PKM budują, Gdynia i pkp plk planuję, rysyją, obiecują...

    • 16 1

  • Pod tym planem powinny podpisać się personalnie osoby odpowiedzialne za realizacje.

    Powinna być data rozpoczęcia i zakończenia. Za każdy dzień opóźnienia osoby podpisane płaciłyby karę ze swoich zarobków i majątku, a w przypadku przepisania majątku na rodzinę (bo tak robią ci*le urzędnicy) to rodzina płaci. Niestety urzędnik operuje naszymi pieniędzmi i nie ponosi za to żadnej odpowiedzialności. I to jest przyczyną całego tego bałaganu i działanie na szkodę mieszkańców przez urzędników miejskich.

    • 11 2

  • Do 2040 może coś i powstanie

    • 7 1

  • Basen olimpijski też planowali

    ale udała się tylko likwidacja czytelni na Piłsudskiego.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane