- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Wybrano trasę kolei na północ Gdyni
W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni
Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.
- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.
Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni
To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.
Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.
Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.
Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.
- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Port nie może ucierpieć
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.
- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Docelowo kolej do Doliny Logistycznej
W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.
Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.
- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.
Lata pracy nad koleją na północ Gdyni
Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.
Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.
Opinie (349) 4 zablokowane
-
2021-05-19 14:07
Dlaczego wojewoda Strug nie dołączył się z podpisem? (3)
Czyżby z tego powodu,że nie dotyczy to Gdańska? Zachowuje się z inwestycjami w Gdyni i okolicach,jak PiS w stosunku do Pomorza,angażując się jednocześnie w jakiś przystanek PKM w jakimś "Bzdziewie".
- 13 7
-
2021-05-19 14:51
Bo może na przykre doświadczenie z Karwinami?
- 4 0
-
2021-05-19 15:58
Może dlatego, że nie jest wojewodą?
Tylko marszałkiem województwa pomorskiego
- 5 0
-
2021-05-19 16:04
bo nie ma wojewody o takim nazwisku
a marszałek nazywa się Struk.
I z wojewodą to niewiele ma wspólnego.
Na dodatek marszałek chce finansować przebudowę Karwin, tylko Gdynia nie zgadza się na zakładany zakres...- 8 0
-
2021-05-19 14:07
Gryzoń to jednak ma tupet...
- 29 6
-
2021-05-19 14:09
wybrano przebieg 100% w istniejącym śladzie
przełomowy i wizjonerski wybór po 2 latach studiowania i analiz!
ale dla władz Gdyni odtworzenie starej infrastruktury to "projekt mocno wybiegający w przyszłość"
Toczymy batalię ? Zapomnieli dodać, że sabotażową dla uruchomienia tej kolei.
Ciekawe jaka byłaby częstotliwość kursowania w wariancie opcjonalnym z przejazdem przez Hutniczą - 1 pociąg co 2 godziny ?- 30 1
-
2021-05-19 14:12
Północ-Południe (1)
Kolej powinna łączyć też północ z południem!
- 15 3
-
2021-05-19 17:23
Nie ma takiej mozliwosci
- 1 1
-
2021-05-19 14:13
dolina logistyczna
czyli hałdy odpadów, przywalone odpadami poprzemysłowymi. Ja wiem, że tereny przemysłowe potrzebne, ale może by jakieś minimalne wymagania środowiskowe określić?
- 15 5
-
2021-05-19 14:13
Jassnnne
Czymś potrzeba przykryć stratę lotniska na rzecz Kosakowa ;)
- 17 3
-
2021-05-19 14:15
No to farba i malować... Tak jak drogi rowerowe. A jeszcze wizualizacja potrzebna, ktoś musi zarobić.
- 15 2
-
2021-05-19 14:17
I bedzie jezdzil jeden pociag na godzine bo na Karwinach nie bedzie 3-go toru...
- 22 2
-
2021-05-19 14:18
To epokowe dokonanie...
...ale obawiam się że te pociągi będą jeździć w 2067 roku i raz na dwie godziny
- 21 2
-
2021-05-19 14:19
świetny pomysł, połączyć las na Obłużu z krzakami koło lotniska ..... i liczyć na to, że towarzystwo z okolic Gdyni przesiądzie się na kolej. Inwestycja Panie Szczurek taka jak Lotnisko Kosakowo
- 21 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.