• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • Linię kolejową Gdynia - Oksywie

    Tereny linii kolejowej (po niemieckiej) Obuze, Oksywie juz jest ulepszane to co obserwuję od 4-5 lat,które posuwa się ślimaczy tempem.

    • 17 3

  • (1)

    "Toczymy batalię" Ale przepraszam z kim ? Chyba z samym soba. To urzędnicy tutaj widza problemy, urzednicy towrza problemy.

    • 54 6

    • i proponują rozwiązania ;)

      zwykle nierealne i przeciwskuteczne.

      Ale wskazany wariant jest najlepszym z możliwych...
      Dlatego się zastanawiam, dlaczego został wybrany?
      Przecież można to było spie*rzyć koncertowo jak Karwiny.
      A tak, budzą się (płonne) nadzieje...

      • 4 1

  • Nic nie wybrano. Ta trasa istnieje tylko trzeba ją uruchomić. (1)

    • 47 1

    • nie do końca

      to torowiska przetokowe i towarowe.
      Nie są przystosowane do szlakowego ruchu pasażerskiego.
      Ale do zrobienia, szczególnie przy okazji prowadzonej obecnie modernizacji układu torowego portu.

      • 4 2

  • Czyli z Pustek znowu niczym na Obłuże. (1)

    Jak mam się przesiadać przy Dworcu Głównym na PKM, to wolę na Estakadzie na autobus.

    • 21 2

    • jest szansa, że przesiadka na Puckiej

      po przejechaniu autobusu przez tunel drogi czerwonej i obwodnicy...
      Oj, rozmarzyłem się... ;)

      • 2 1

  • Estakada-korek od lat i wciaz sie poglebia (4)

    Drogi na Polnoc Gdyni to powinien byc priorytet
    za miesiac zasypia nas turysci ktorzy uwielbiaja te tereny i smigaja na polwysep helski wlasnie przez polnocne dzielnice, to w pazdzierniku zaproponujecie nam remont estakady znowu?

    • 42 5

    • Na półwysep jadą przez Oksywie i Obłuże? (3)

      • 1 0

      • Tak (1)

        Zjeżdżają z obwodnicy i omijając Chylonie , Rumie i Redę jadą przez Pogorze , Zelistrzewo. Wyjeżdżają obok Pucka.
        Tak właśnie robią od lat.

        • 5 0

        • tak zwana

          "Droga przez łąki."
          Jedyna w okolicy droga z betonu wałowanego. Tylko takie coś jest możliwe na tych grząskich torfowiskach ujścia Redy. Alternatywnie można do Rumi i tam na Kazimierz...
          W korku lądują w okolicy Pucka, ale to i tak zysk. Tam też można przebijać się drogami bardziej na zachód.

          • 1 0

      • Często jeżdżę tą trasą (przez łąki) na Władysławowo i latem wyraźnie widać po rejestracjach, że większość ludzi na trasie to turyści. Odkąd każdy używa google maps do nawigacji, to często właśnie ta trasa jest sugerowana jako szybsza.

        • 3 0

  • Pasażer z dawnych lat

    To już kiedyś ćwiczyliśmy tyle, że przez Chylonię. Film beznadziejny, a widoki za oknami koszmarne.

    • 18 6

  • A nie lepiej tunel

    między Chrzanowskiego i Śmidowicza , taniej szybciej i w ogóle...

    • 26 5

  • (2)

    tak jak na mapie jest zaznaczona linia na czerwono, tak powinno to wygladac i do tego nie potrzeba bylo wielomiesiecznych konsultacji, to rozwiazanie nasuwa sie samo. w innym przypadku calkowicie zablokuja ruch na hutniczej, no chyba ze najpierw zbuduja tam tunel, ktory zdaje sie byl tam zaprojektowany od poczatku.

    • 46 7

    • kaktus mi wyrośnie jezeli szczurek uruchomi kolej (1)

      ten człowiek nie jest w stanie wyremontowac chodnika na czas

      • 24 0

      • Na szczęście następne wybory w 2023 i jest możliwość zmiany tej ekipy

        Choć szczerze wątpię że to się stanie. Emeryci, kibice Arki, miłośnicy imprez masowych są kupieni. A zakompleksieni mieszkańcy, okolicznych wsi i miasteczek, wierzą że przeprowadzili się do metropolii, zajmującej czołowe miejsca w światowych rankingach.

        Grupa trzymająca władzę w Gdyni do mistrzostwa opanowała sztukę marketingu politycznego i nawet swoje klęski przekuwa na mobilizację elektoratu wywołując poczucie "oblężonej twierdzy" - gdzie cały świat, a na pewno sąsiednie miasta, władze państwowe i UE z zawiści wywołanej nieustającymi sukcesami, rzuca miastu kłody pod nogi. Albo inna płyta - pilnujemy, żeby mieszkańcy nie finansowali inwestycji, które powinny realizować inne podmioty (pkp plk , gddkiA. Wody Polskie, Port. wojsko, wojewoda, itp), choćby przyczynkiem do tego było to, że działka miejska graniczy i takim podmiotem.

        • 8 0

  • Brawo!!!

    Brawo Szczurek!!.... Oj żartowałem :) 23 lata minęły jak jeden dzień ...

    • 30 2

  • Parodia (3)

    Dobrze że to ostatnia kadencja Szczurka. Przez te wszystkie lata co piastuje urząd nie zrobił tak potrzebnego w Gdyni tunelu pod torami SKM. Wszyscy dookoła się śmieją bo Wejherowo ma dwa tunele, Rumia już buduje jeden. Szczurkowi najlepiej wychodzą ścieżki rowerowe więc jako eco prezydent powinien zamienić limuzynę na rower. A co do tematu kolejki na północ Gdyni - to pewnie tego nie dożyję.

    • 60 6

    • ddr tez mu nie wychodza

      • 9 0

    • Święta racja

      • 4 0

    • I tu bym polemizował

      Ulica Żołnierzy I Armii W.P, gdzie mieszka bliski krewny naszego slońca, ma ścieżkę wyrwaną z kontekstu, jakby komuś zabrakło farby, Kilińskiego, strach tamtędy się przemieszczać, Batorego-można skręcić kark.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane