• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • (2)

    Jeszcze niech zrobią linię na zachód Gdyni, to od razu korki się zmniejszą!!!!!
    Bo osobiście bym się przerzuciła z auta na kolejkę jadąc z Chwarzna.

    • 12 3

    • i Pan Szczurek kolejką do roboty by jeździł

      • 4 0

    • Czy może być z Chwarzna na Poórze przez Chylonię?

      • 1 0

  • Nie jątrz. Akurat W4 nie zakorkuje ruchu na Hutniczej. (3)

    Jadąc Hutniczą z Gdyni do Rumi, na granicy Gdyni i Rumi jest wiadukt kolejowy. W tym miejscu Hutnicza przechodzi w Dąbrowskiego.

    Masz Google Street View więc sobie sprawdź.

    • 10 6

    • A przy Piaskowej pociągi będą fruwać przez Hutniczą. (1)

      • 3 4

      • Przecież w wariancie czerwonym planowana trasa w ogóle nie przecina Hutniczej, więc nie fantazjuj.

        • 4 0

    • pod warunkiem, że "światli" planiści nie zorganizują przesiadki w... Rumi

      Bo takie zakusy już były...
      Tak zaplanować, aby nikt nie chciał z tego skorzystać.
      Za to wariant przez Rumię nie ma żadnych wymagań i nie niesie żadnych utrudnień. Może być uruchomiony "od strzała", byle tabor się znalazł.
      Tylko nic nie załatwia.
      I tego się obawiam.

      • 3 0

  • "W bliżej nieokreślonej przyszłości..."Dziekuje. Szczurku odejdz juz! Koniec z zacofaniem Gdyni.

    • 27 2

  • (3)

    "Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał jako ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy."

    • 28 2

    • Rano były dwa z Chylonii. Więc gdzie te cztery pary? (1)

      • 2 0

      • 6.30 i 7.30 do Oksywie Port i 7.04 do Chylonii

        i o 15.15 do Koscierzyny.

        • 0 0

    • zlikwidowano za Cegielskiej

      • 1 0

  • "To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei." Myślę, że doświadczenie PLK na Węźle Karwiny pokazuje jak mówi traktuje porozumienia.

    • 12 2

  • (1)

    Dla samochodów by coś zrobili a nie tylko tory układają a nowe drogi gdzie?

    • 5 8

    • nic nie układają

      tylko gadają

      • 2 0

  • linia tymczasowa (1)

    Mam nadzieję, że uruchomienie linii tymczasowej wiąże się jednoznacznie z budową tunelu na Hutniczej. W innym przypadku Hutnicza stanie się nieprzejezdna i cała Gdynia stanie.
    Patrząc na rozpoczętą elektryfikację tego odcinka mam pewne obawy.

    • 7 3

    • nie ma takich planów

      • 1 0

  • Obiecanki cacanki

    Niestety nie dożyjemy tego. Nie z tym prezydentem i nie z tymi ludźmi

    • 20 1

  • użytkownicy Hutniczej!!! (3)

    Będziecie stać w korku. Zamknięty szlabanik przy Piaskowej Was wykończy!

    • 16 8

    • 4 razy na dzień nikomu krzywdy nie zrobi.

      • 3 5

    • te pociągi przez Piaskową nie jadą...

      Jadą przez Gdynia - Port i omijają Chylonię.

      Bardzo dobry, szybki wariant, dający komunikację terenom stoczniowym i logistycznym między Pucką a Kwiatkowskiego. Obecnie to czarna dziura.

      Trasa przez Chylonię jest wariantem zapasowym, o powszechnie znanych wadach (Hutnicza).

      • 1 2

    • Złota myśl

      A teraz co robią? Jadą płynnie po tych dziurach?

      • 3 1

  • na razie 65% osób nie wierzy w możliwości intelektualne szczurka.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane