• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano trasę kolei na północ Gdyni

Michał Sielski
19 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Znamy już proponowany przebieg planowanej Północnej Kolei Aglomeracyjnej, czyli trasy PKM na północ Gdyni. W bliżej nieokreślonej przyszłości pociągi dojadą z centrum Gdyni na Oksywie i do gminy Kosakowo. Powstanie też możliwość kolejowego połączenia w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Budowa ma być finansowana z unijnego programu na lata 2021-2027. Wskazany przez samorządy przebieg trasy musi jeszcze zaakceptować PKP PLK.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę, 19 maja 2021 roku, samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kolej ma zapewnić dogodny dostęp do dynamicznie rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w Rumi i Kosakowie. To efekt prac nad dokumentacją przygotowawczą, którą zajmowała się firma Multiconsult Polska.

Czytaj więcej: Ruszyły konsultacje trasy kolei na terenie Gdyni

To na podstawie tego dokumentu powstanie projekt budowlany, a linia na północ zostanie zmodernizowana. Kolej będzie alternatywą dla osób z północnej części aglomeracji, bo dla wielu z nich nie ma sensownej alternatywy - pozostaje dojazd do centrum jedynie samochodem, co widać na coraz bardziej zakorkowanych drogach w tym rejonie.

Którędy pojedzie kolej na północ Gdyni?



Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Planowany przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.
Centrum miasta zostanie przede wszystkim połączone z Oksywiem. Pociągi pojadą przez stację Gdynia Port, a jednocześnie ominą infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. Nie będzie też kolidować z Drogą Czerwoną.

Nie wiadomo jednak kiedy, więc podjęto też decyzję, że jeśli nie uda się zbudować linii kolejowej przez stację Gdynia Port, ruch tymczasowo poprowadzony zostanie liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia-Chylonia oraz dalej linią 723.

Docelowo centrum Gdyni ma być połączone z gminą Kosakowo - do zachodniej części Mostów. Będzie też możliwość przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

- To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej, uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Port nie może ucierpieć



Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować. Spora część trasy na północ Gdyni istnieje i nawet da się nią przejechać, ale trzeba ją gruntownie wyremontować.
Samorządowcy podkreślają, że wszystkie koncepcje opierają się na tym, by tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż estakady Kwiatkowskiego w Gdyni zostały ominięte. Budowa ani późniejsza trasa kolei w żaden sposób nie mogą ograniczyć działalności Portu Gdynia.

- To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi, i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością - mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Docelowo kolej do Doliny Logistycznej



W przyszłości kolej ma być nie tylko szybkim, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni, ale też zapewnić połączenie z planowaną Doliną Logistyczną.

Dolina Logistyczna to ponad 530 ha terenów przemysłowo-usługowych, znajdujących się na terenie gmin Rumia, Kosakowo oraz Gdynia, które mają być zapleczem magazynowo-logistycznym dla Portu Gdynia.

- Realizacja tego przedsięwzięcia ma ogromne znaczenie nie tylko dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, a także dla województwa i całego kraju. Uruchomienie tak olbrzymiego potencjału terenowego wpłynie nie tylko na wzrost wpływów podatkowych, ale także zapewni wielką liczbę nowych miejsc pracy mieszkańcom uczestniczących w przedsięwzięciu gmin - podkreśla Elżbieta Sierżęga, radna Gdyni.

Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowała ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Opinie (349) 4 zablokowane

  • szczurek

    KolejTak zostanie zbudowana jak tunel na puckiej juz buduja 30lat

    • 3 0

  • Linia kolejowa przez stację Gdynia Port istnieje

    Dalej do Oksywia również ,kilkanaście lat temu jeździły tam pociągi pasażerskie. Linia do lotniska w Kosakowie ( Obłuże Górne) też istnieje tylko trzeba to wszystko wyremontować, nie ma potrzeby budowy

    • 3 0

  • pokolenie 85

    najtansza sila robocza w eu , najwyzsze podatki w eu w skali zarobków na etacie 10 krotnie niz drugie miejsce w tej stawce , miliony polaków na emigracjii od lat , najwiecej godzin w pracy bez wolnych dla rodziny , najwyzsze ceny w porownaniu do zarobków najnizsze pensje w eu , w polsce czlowiek pracujący na etacie jest niewolnikiem , jest to wyzysk w bialych rekawiczkach kazdy szef pracownikow mowi jak to jesr zle jak to malo ma a pozniej wczasy w meksyku , auta za 100 tys zl domy opływajace w marmurach tego niestety w Polsce doświadczaja ludzie w wieku 20-40 jako pracownicy na etacie , pracowałem sam 14 lat za granica stosunek do pracownika do godnosci zycia to planów na swoja przyszlosc poprzez mozliwosc odkładania tam w walucie ich , gdzie rpacujesz i jeszcze mozesz pozwolic sobie na wakacje 3 razy do roku oszczednosci , stac cie by wynajem oplacic kupic sobie ubrania jedzenie samochod i do tego oszczedzasz jeszcze po 1000 do 2 tys euro miesiecznie a tu niestety wojna polsko polsko popisu od 89 roku nikt nic nie zrobil i nie zrobi by emigracja miala wrocic do ukladow ukladzikow , szkoda ze teraz sa paszporty cowvidowe bo znow nie zastanwaialbym sie majac zawod w reku i wyjechał bo w polsce niestety ale powiem to szczerze z reka na sercu pracodawca mysli ze sztuka pracy jest przezycie od 1 do 1 i tym wlasnie roznimy sie z europa tam klasa srednia na etacie moze sobie pozwolic na miano klasy sredniej u nas pracownik na etacie to niewolnik , chcialbym zeby ktorys z rzadu to przeczytal a polakom zycze jak i sobie w tym kraju by do wladzy doszla prawica ale prawdziwa prawica a nie socjalizm , obecnie to tylko konfederacja z ruchem narodowym mam programy prawicowe i wierze ze wreszcie ten umeczony narod sie obudzi

    • 2 0

  • (2)

    Trasa wyznaczona kolorem niebieskim to jakiś kosmiczny żart!! Kto z Oksywia/Obłuża/Pogórza będzie chciał jechać do centrum przez Chylonię skoro 20 minut szybciej dostanie się samochodem? Jedyna słuszna to trasa wyznaczona kolorem czerwonym przebiegająca obok elektrociepłowni.

    • 2 0

    • Uwaga (1)

      Taką trasę mieli Niemcy w czasie wojny, ale dla Polaków to... 'nie da się'.

      • 0 0

      • wtedy (gdy powstawała Gdynia) faktycznie się nie dało

        bo to był kierunek "donikąd".
        Niemcy już się mogli rozpędzać i myśleć o łatwiejszym podejściu od zachodu.

        Ale po wojnie również nic z tym nie zrobiono, bo... mamy Szczecin i inne porty. A jak działa to co jest, to po co ruszać?
        Optymalizować?!!
        Wystarczy ludziom przykręcić śrubę...

        • 1 0

  • (5)

    Ile razy ja to słyszałam, ze tam będzie SKM? Chyba setki. Poza tym kto normalny z obliza będzie jechał pkm przez Chylonie? Strata czasu. To będzie dodatkowe 30 min jazdy po samej Gdyni?

    • 35 6

    • SKM miało być z oksywia /obluza do centrum

      Bo i tam przygotowane są tory, a nawet miejsce na przystanek obok akademii. Teraz okazuje się że zrobienie przystanku to za mało i trzeba rozdmuchać dojazd na nowe osiedla w Kosakowie... I tak zamiast 3 lat będziemy czekać kolejne 10, o ile wg.

      • 4 1

    • ten wariant nie zakłada Chyloni (czerwona kreska)

      Podstawowe połączenie to Gdynia Główna - wzdłuż Wiśniewskiego, pierwsza łącznica przy Puckiej, kierunek Oksywie.

      Chylonię zawiera się w wariancie zastępczym (niebieska kreska), który jest o tyle nierealny, że zawiera kolizyjny przejazd przez Hutniczą. A to praktycznie skreśla sensowny takt funkcjonowania.

      Poza tym cała informacja to "nice to have", bo w "porozumieniu" nie jest obecny najistotniejszego uczestnika - PKP. Więc to dzielenie skóry na niedźwiedziu (dosłownie), który jeszcze z gawry nie wylazł.
      Na tej samej zasadzie Zagłoba obiecał Inflanty.
      I magistrat twierdzi, że zaliczył sukces... :\ Bo sami ze sobą zrobili ustalenia. W pewnym sensie dobrze, bo po 25 latach, zorientowali się, gdzie zarządzają i jakie to miejsce ma problemy... ;)

      • 6 0

    • Już tłumaczę (1)

      Rozkład jazdy ma pasować kolejarzom a niekoniecznie pasażerom. W tym duchu puszczono PKM-kę z Kościerzyny do Gdyni przez GD. Wrzeszcz (ze zmianą kierunku jazdy) i mimo przejazdu pospiesznego wydłużono przejazd o 30 minut. A stacja przesiadkowa w GD. Osowej została pominięta

      • 4 0

      • Dokładnie tak. Podobnie, jak pociąg z Gdyni do Krakowa przez Białystok albo brak możliwości korzystania z bil. miesięcznych na SKM nocą w poc. dalekobieżnych.

        • 1 0

    • Nie 30 tylko 12 minut tak że nie dodawaj na wyrost.A wkorkach na estakadzie 40-60 minut

      • 2 0

  • Obiecanki

    Szczurek już znika, ale oczywiście będzie się jeszcze chwalił, że to on "załatwił", podczas gdy tak zadłużył Gdynię jak nigdy w historii tego miasta. Poza tym rządzi już dziesiątki lat i jakoś do tej pory mimo wielu monitów wolał sobie lotnisko stawiać bo mi ale taki kaprys. Czemu o to dziennikarze nie pytają? Trudne pytania są poza możliwościami współczesnych posmaków. Takie artykuliki to każdy może napisać, uczeń liceum np. Weźcie się za ważniejsze tematy

    • 2 0

  • Jaki wstyd

    W czasie wojny Niemcy puścili kolej pasażerską na Oksywie wzdłuż obecnej stoczni, a współczesne cwaniaczki znów wracają do modelu z PRL, czyli przez Chylonię (ok. 30 minut dłużej!).

    • 1 0

  • Jak p.Szczurek coś obiecuje to obiecuje inni natomiast nie obiecują a robią...

    • 0 0

  • Pytanie

    Czy można się gdzieś dowiedzieć ile pan prezydent wydał pieniędzy z kasy miasta na niezrealizowane projekty w firmach architektonicznych?

    • 0 0

  • FYI

    "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

    "...na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane