- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.
Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?
- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.
W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.
Materiał archiwalny
Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.
Miejsca
Opinie (176) 7 zablokowanych
-
2014-05-25 00:32
Bardzo dobra wiadomosc !!
Budowa kolei do polnocnych czesci Gdyni jest NIEZBEDNA... coraz bardziej zakorkowana Wisniewskiego i Estakada zostalyby mocno odciazone, a odcieta czesc Gdyni uzyskalaby swietne polaczenie z centrum.
- 10 0
-
2014-05-25 00:40
ja nie mogę się już doczekać, bo mam mieć przystanek prawie pod domem i do pracy do Gdyni jeździłbym PKM i też jakieś 5 minut od kolejki do pracy. Rewelacja
- 10 0
-
2014-05-25 08:19
Pamiętajcie! W listopadzie wybory samorządowe! (1)
Nie dajcie się omamić!
- 9 3
-
2014-05-25 09:54
prawda, nie damy się omamić, zwłaszcza tym opłacanym przez opozycję nieudacznikom.
- 2 4
-
2014-05-25 08:43
Nie rozumiem czego oczekujesz ?
Babie Doly to stosunkowo male osiedle, w dodatku na krancu miasta.
Malo tego znajduje sie na koncu slepej drogi.
Niejedna duza wies w okolicy znajduje sie na przelocie glownych drog,
a nie ma takich polaczen jak maja Babie Doly.
Uwazam, ze majac regularne polaczenie z centrum miasta co 20 minut (w szczycie bodajze co 10 minut), macie bardzo dobre skomunikowanie. Dodatkowo w szczycie Babie Doly sa obslugiwane klkoma dodatkowymi liniami w roznych kierunkach.
Moge tylko pomarzyc o tak czestych i tak roznokierunkowych polaczeniach na Wiczlinie.........- 8 0
-
2014-05-25 11:22
Moja propozycka
Oksywie Gorne, Obluze, Pogorze Lotnisko, Pogorze Dolne, Obluze Lesne, nastepnie Port Sotcznia, Glowna itd.
Wystarczy tylko przedluzuc linie kolejowa od Lotnisko do Oksywia i cala Gdynia Polnoc bedzie zagospodarowana.- 6 0
-
2014-05-25 15:55
przecież
na Chylonii to wszystko rozp.......ą
- 0 2
-
2014-05-25 21:54
I TO BY BYŁO TO!!!!!!! wreszcie nareszcie cos madrego! tory są
- 3 0
-
2014-05-25 22:53
Gdynia Stocznia, to najlepsze okkreślenie tego co dzieje się w mieście
- 2 0
-
2014-05-26 20:01
A ktoś pamięta o dawnej linii kolejowej na gdynia port Oksywie?
- 2 0
-
2014-05-27 10:58
Gdynia ma b.rozwiniętą sieć lini kolejowych
należy tylko je zintegrować, dobudować te najbardziej potrzebne i użyteczne. Bowiem transport szynowy jest dobrym środkiem na rozwiązanie wielu problemów komunikacyjnych współczesnych aglomeracji. Jednym ze sprawdzonych, a jednocześnie niezbyt kosztownych rozwiązań, bazujących na zwiększeniu zasięgu sieci komunikacji szynowej. Dobrze by było, aby Władze pomyślały także o tramwajach dwusystemowych, czyli takich, które mogą się poruszać zarówno po trasach tramwajowych jak i kolejowych jako dopełnienie sprawdzonej już doskonałej innej komunikacji miejskiej.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.