- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Rozważane były dwa warianty, ale mógł zostać wybrany tylko jeden. Ostatecznie nie przez Chylonię, a przez tory biegnące obok portu i dalej przez część Pogórza, Obłuża i Oksywia z ostatnim końcowym przystankiem przy lotnisku będzie przebiegała linia kolejowa PKM do północnych dzielnic Gdyni. Za kilkanaście tygodni okaże się, czy projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Znana jest ostateczna trasa. W ostatnim czasie pojawiły się głosy, by połączyć Obłuże i Kosakowo linią kolejową przez Chylonię, która była wykorzystywana jeszcze w latach 90. XX wieku. Gdyńscy planiści są przekonani, że lepszym wyjściem jest trasa z wykorzystaniem kolejowej infrastruktury w porcie.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
- Rzeczywiście, były w tym zakresie analizy, czy nie lepiej byłoby, gdyby pociągi jechały przez Chylonię. Jednak postanowiliśmy opierać się na studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, który przyjęliśmy w 2008 roku. Tam określiliśmy wariant kolejowy prowadzący przez port, jako najtrafniejszy i przy tym zostajemy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Według planów pociąg po stacji Gdynia Stocznia zatrzymywałby się na przystankach "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo" Dodatkowym argumentem za taką trasą jest liczba pasażerów, którą mogłaby obsłużyć linia oraz krótszy czas podróży.
Czytaj też: Przystanek PKM w szczerym polu. Jak dojadą do niego podróżni?
- To znacznie efektywniejsze, również dla przemysłu rozwiązanie, który funkcjonuje na tej trasie coraz prężniej. Tory do Oksywia zostały już zmodernizowane, niepotrzebne byłyby więc wielkie inwestycje w tym zakresie. Koniecznością jest budowa nowych przystanków - zaznacza Stępa.
W najbliższym czasie okaże się, że z jakiej puli środków inwestycja będzie mogła być realizowana. Wiadomo, że w grę nie wchodzą Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, skąd po konsultacjach większość projektów transportowych wypadło. Środki na przeprowadzenie kolejnego "gdyńskiego" odcinka PKM będą więc poszukiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza oraz w programach krajowych.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii kolejowej do Wiczlina i Chwarzna, która można zostać zrealizowana najwcześniej za 15-20 lat.
Materiał archiwalny
Zobacz, jak wyglądał Dzień otwarty na budowie PKM.
Miejsca
Opinie (176) 7 zablokowanych
-
2014-05-29 14:19
do Redakcji (1)
Dodajcie do artykułu zdjęcie/schemat linii o której mowa w artykule - jakoś nie mogę sobie wyobrazić linii z nazwami przystanków "Port", "Pogórze", "Obłuże Górne", "Port Lotniczy Gdynia -Kosakowo", wychodzi mi, że to ma być linia zygzakowata.
- 1 0
-
2014-06-22 17:59
do Redakcji
Dołączam się do prośby w kierunku Redakcji - prosimy o wskazanie w których miejscach mają być planowane przystanki. Jeśli redakcja dysponuje jakimś schematem linii, to prosimy o jego zamieszczenie.
- 0 0
-
2014-10-16 22:16
Kolej PKM do Gdyni Północ - obłuże, pogórze
Coś ucichło o kolei PKM do północnych dzielnic Gdyni... A szkoda :(
- 2 0
-
2020-12-05 07:54
6 lat minelo. Jak koleji nie bylo tak nie ma.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.