- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (156 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania
Na początku roku w trzech kolejnych dzielnicach Gdańska: na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu i we Wrzeszczu Dolnym, ma ruszyć pobór opłat w ramach Strefy Płatnego Parkowania. Kolejną dzielnicą, która "stoi i czeka w kolejce" o ustanowienie strefy jest Strzyża.
Sytuacja zmieniła się, gdy po sąsiedzku dynamicznie zaczęło rozrastać się osiedle na Garnizonie, z płatnymi miejscami postojowymi.
Gdy nowi mieszkańcy, nie chcąc płacić za parkowanie, zaczęli parkować na sąsiednich, bezpłatnych ulicach, problem zaczął narastać.
Kilka lat dialogu z miastem
Strzyża nie jest jednak wyjątkiem. Podobne zjawisko "wypychania" aut z miejsc płatnych w strefie na darmowe poza strefą, kilka lat temu można było zaobserwować wszędzie tam, gdzie stykały się dzielnice z poborem opłat i bez. Ostatnio najbardziej jaskrawym przykładem był Wrzeszcz. W Górnym za parkowanie trzeba płacić od dawna, w Dolnym parkowanie było i jeszcze przez chwilę pozostanie bezpłatne.
Opłat nie ma jeszcze na Strzyży. Ale niewykluczone, że wkrótce i tam staną parkometry. Dziś, aby zaparkować auto w pobliżu własnego domu czy mieszkania, trzeba się postarać i mieć trochę szczęścia.
- Tak jest mniej więcej od 2019 roku, gdy podjęliśmy pierwsze starania o powstanie strefy płatnego parkowania na Strzyży - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża. - Pierwotna uchwała w tej sprawie zakładała dłuższe godziny funkcjonowania strefy oraz bezpłatny abonament dla mieszkańców na pierwsze auto w rodzinie. Na te pomysły miasto się nie zgodziło.
![Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3354/150x100/3354593__kr.webp)
Radnych Strzyży i urzędników podzielił też zaproponowany przez radnych podział dzielnicy na dwa odrębne sektory: ulicę Szymanowskiego jako pierwszy oraz pozostaną część dzielnicy jako drugi sektor. Jednak i ten pomysł nie spotkał się z aprobatą urzędników.
- Na wrześniowej sesji rady dzielnicy podjęliśmy więc uchwałę, w której w przypadku braku możliwości wyznaczenia dwóch sektorów, dopuszczamy możliwość utworzenia jednej strefy dla całej dzielnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że przygotowanie i podjęcie stosownej uchwały rady miasta jest możliwe jeszcze tej jesieni - dodaje Witkiewicz.
GZDiZ: w kolejce czeka tylko Strzyża
Jak słyszymy w GZDiZ, w ostatnim czasie spośród wszystkich dzielnic, gdzie nie ma opłat za parkowanie, tylko na Strzyży została przyjęta stosowna uchwała.
- To jedyna na ten moment dzielnica zainteresowana utworzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Jej wprowadzenie musi zostać uchwalone przez Radę Miasta Gdańska - zastrzega Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ.
Będą konsultacje z mieszkańcami
Jak mówi nam przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża, droga do ustawienia parkometrów jest jeszcze daleka. Nawet jeśli uchwała zostałaby podjęta na jednej z dwóch ostatnich sesji rady miasta w tym roku, to w dzielnicy musiałyby się odbyć konsultacje z mieszkańcami, na których ulicach parkometry miałyby stanąć w pierwszej kolejności.
- Największy problem z dostępnością miejsc do parkowania występuje na ulicach położonych na granicy z Wrzeszczem, a więc na ul. Szymanowskiego i wszystkich ulicach prostopadłych do niej, a więc Karłowicza, Kisielewskiego i Zamenhofa. Kłopot z parkowaniem występuje też wokół skrzyżowania z Chrzanowskiego. Odkąd na rogu stanął biurowiec, wolne miejsca postojowe zaczęły znikać na sąsiednich ul. Hubala czy Kolberga - wymienia Witkiewicz.
![Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3526/150x100/3526116__c_21_131_1137_796__kr.webp)
Do tego czasu mieszkańcy radzą sobie na własną rękę np. wystawiając przed domem pachołki. W blokowaniu miejsc postojowych przed osobami z zewnątrz przydają się też pojemniki na śmieci.
Mieszkańcy za wycieraczkami samochodów spoza dzielnicy zostawiają też kartki z prośbą o przeparkowanie samochodu. Bywa też, że kierowcom puszczają nerwy i na ulicy dochodzi do nieporozumień, a nawet niszczenia mienia.
Na początek potrzeba 10 parkometrów
Radny szacuje, że na początek dzielnica potrzebowałaby ok. 10 parkometrów. Problem w tym, że nawet tak małej liczby urządzeń może zabraknąć, bo wkrótce większość parkometrów zdemontowanych w centrum miasta (i zastąpionych nowymi parkometrami) zostanie przeniesiona do trzech dzielnic, które na uruchomienie opłat w SPP czeka od kilku lat.
Wyjściem z sytuacji mógłby się okazać... rozwój technologii i rosnąca z każdym rokiem liczba kierowców płacących za parkowanie w aplikacjach mobilnych. Wówczas parkometry na ulicach nie byłyby już tak bardzo potrzebne.
Miejsca
Opinie (384) ponad 10 zablokowanych
-
2023-11-10 22:26
Strzyża?! Jest taka dzielnica?!
- 1 0
-
2023-11-11 03:38
Redystrybucja
Jak autor zauważył problem parkowania ludzi z sąsiednich dzielnic/ulic dotyczy w szczególności tych sąsiadujących ze strefą płatnego parkowania - dlatego chcemy ją rozszerzać... ! I tak oto robią z nas głupków.
Płacę już podatki, dlaczego mam kolejną opłatę/niewolę przyjmować. Obudźmy się zanim będzie za poźno, ciężko to będzie odkręcić.
Kolejny sposób na redystrybucję pieniędzy - zabierzmy posiadaczom samochodów i dajmy na plakaty propagandowe w mieście i przy okazji napiwek weźmy.- 0 0
-
2023-11-11 19:21
Bardzo dobry pomysł ze strefą płatnego parkowania na Dolnym Mieście nie ma gdzie zaparkować bo goście hotelowi z Kieturakisa parkują wszędzie nie się gdzie zatrzymać by wypakowac zakupy ,i skończą się parkowania samochodów dwóch jednego właściciela ,jeśli kogoś stać na samochód to powinno stać na miejsce parkingowe
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.