• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
9 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (384)
W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego. W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego.

Na początku roku w trzech kolejnych dzielnicach Gdańska: na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu i we Wrzeszczu Dolnym, ma ruszyć pobór opłat w ramach Strefy Płatnego Parkowania. Kolejną dzielnicą, która "stoi i czeka w kolejce" o ustanowienie strefy jest Strzyża.



Czy chciałbyś, aby w twojej dzielnicy funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania?

Jeszcze kilka lat temu duża część mieszkańców dzielnicy położonej między Wrzeszczem a Oliwą poborowi opłat była przeciwna.

Sytuacja zmieniła się, gdy po sąsiedzku dynamicznie zaczęło rozrastać się osiedle na Garnizonie, z płatnymi miejscami postojowymi.

Gdy nowi mieszkańcy, nie chcąc płacić za parkowanie, zaczęli parkować na sąsiednich, bezpłatnych ulicach, problem zaczął narastać.

Kilka lat dialogu z miastem



Strzyża nie jest jednak wyjątkiem. Podobne zjawisko "wypychania" aut z miejsc płatnych w strefie na darmowe poza strefą, kilka lat temu można było zaobserwować wszędzie tam, gdzie stykały się dzielnice z poborem opłat i bez. Ostatnio najbardziej jaskrawym przykładem był Wrzeszcz. W Górnym za parkowanie trzeba płacić od dawna, w Dolnym parkowanie było i jeszcze przez chwilę pozostanie bezpłatne.



Opłat nie ma jeszcze na Strzyży. Ale niewykluczone, że wkrótce i tam staną parkometry. Dziś, aby zaparkować auto w pobliżu własnego domu czy mieszkania, trzeba się postarać i mieć trochę szczęścia.

- Tak jest mniej więcej od 2019 roku, gdy podjęliśmy pierwsze starania o powstanie strefy płatnego parkowania na Strzyży - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża. - Pierwotna uchwała w tej sprawie zakładała dłuższe godziny funkcjonowania strefy oraz bezpłatny abonament dla mieszkańców na pierwsze auto w rodzinie. Na te pomysły miasto się nie zgodziło.
Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park

Radnych Strzyży i urzędników podzielił też zaproponowany przez radnych podział dzielnicy na dwa odrębne sektory: ulicę Szymanowskiego jako pierwszy oraz pozostaną część dzielnicy jako drugi sektor. Jednak i ten pomysł nie spotkał się z aprobatą urzędników.

- Na wrześniowej sesji rady dzielnicy podjęliśmy więc uchwałę, w której w przypadku braku możliwości wyznaczenia dwóch sektorów, dopuszczamy możliwość utworzenia jednej strefy dla całej dzielnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że przygotowanie i podjęcie stosownej uchwały rady miasta jest możliwe jeszcze tej jesieni - dodaje Witkiewicz.
Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy. Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy.

GZDiZ: w kolejce czeka tylko Strzyża



Jak słyszymy w GZDiZ, w ostatnim czasie spośród wszystkich dzielnic, gdzie nie ma opłat za parkowanie, tylko na Strzyży została przyjęta stosowna uchwała.

- To jedyna na ten moment dzielnica zainteresowana utworzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Jej wprowadzenie musi zostać uchwalone przez Radę Miasta Gdańska - zastrzega Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ.
Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki. Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki.

Będą konsultacje z mieszkańcami



Jak mówi nam przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża, droga do ustawienia parkometrów jest jeszcze daleka. Nawet jeśli uchwała zostałaby podjęta na jednej z dwóch ostatnich sesji rady miasta w tym roku, to w dzielnicy musiałyby się odbyć konsultacje z mieszkańcami, na których ulicach parkometry miałyby stanąć w pierwszej kolejności.

- Największy problem z dostępnością miejsc do parkowania występuje na ulicach położonych na granicy z Wrzeszczem, a więc na ul. Szymanowskiego i wszystkich ulicach prostopadłych do niej, a więc Karłowicza, Kisielewskiego i Zamenhofa. Kłopot z parkowaniem występuje też wokół skrzyżowania z Chrzanowskiego. Odkąd na rogu stanął biurowiec, wolne miejsca postojowe zaczęły znikać na sąsiednich ul. Hubala czy Kolberga - wymienia Witkiewicz.
Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie

Do tego czasu mieszkańcy radzą sobie na własną rękę np. wystawiając przed domem pachołki. W blokowaniu miejsc postojowych przed osobami z zewnątrz przydają się też pojemniki na śmieci.

Mieszkańcy za wycieraczkami samochodów spoza dzielnicy zostawiają też kartki z prośbą o przeparkowanie samochodu. Bywa też, że kierowcom puszczają nerwy i na ulicy dochodzi do nieporozumień, a nawet niszczenia mienia.



Na początek potrzeba 10 parkometrów



Radny szacuje, że na początek dzielnica potrzebowałaby ok. 10 parkometrów. Problem w tym, że nawet tak małej liczby urządzeń może zabraknąć, bo wkrótce większość parkometrów zdemontowanych w centrum miasta (i zastąpionych nowymi parkometrami) zostanie przeniesiona do trzech dzielnic, które na uruchomienie opłat w SPP czeka od kilku lat.

Wyjściem z sytuacji mógłby się okazać... rozwój technologii i rosnąca z każdym rokiem liczba kierowców płacących za parkowanie w aplikacjach mobilnych. Wówczas parkometry na ulicach nie byłyby już tak bardzo potrzebne.

Miejsca

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • Wybierzcie mnie na prezydenta miasta

    Zlikwiduję wszystkie opłaty za parkowanie plus:
    - opodatkuję osoby które aut nie posiadają.

    • 2 3

  • platne parkowanie w niektorych dzielnicach zadzialalo ze wszystkie trawniki sa rozjezdzane

    • 2 0

  • W

    Wybudować jakieś darmowe parkingi jak jeden w Gdańsku pare pięter i niech kaszdy sobie tam stawia . A nie budować osiedla bądź wyrzucać pieniądze na niesprawdzone I bez sensu projekty . Jak np szpitale COVID gdzie nikt nie leżał .

    • 3 1

  • Strefa płatnego parkowania 24h/7 i żadnych abonament ów itp. Wszyscy płacą pełna stawkę godzinową :-)

    • 2 1

  • Jacu ludzie to są głupki chcą płacić pod swoim domem za parkowanie

    • 2 0

  • "Parkowanie pod domem powinno być bezpłatne" - odpowiada 60% ankietowanych

    Socjalizm wiecznie żywy. Domagamy się utrzymywanych przez wszystkich obywateli darmowych parcel? To ja chcę mieć darmowe 16m miejskiego gruntu (+ wygodny dojazd na manewrowanie autem) na własne potrzeby, kontener sobie postawię i będę miał dodatkową piwnicę. Bo za miejsce w hali zapłaciłem 40k pln, więc czemu mam nie skorzystać z socjalnej pomocy którą otrzymują wszyscy tylko dlatego że kupili sobie szrota?

    • 2 2

  • Prorok

    Ja przepowiedziałem 15 lat temu,że takie kłopoty z poruszaniem sie i parkowniem beda w przyszłości.Za taką sytuację podziękujmy urzędnikom Gdańskim i deweloperom ,którzy na siłę wciskają domy,wieżowce, między domy-( przykład Przymorze,Wrzeszcz)--wiadomo każdy chce dobrze bogato żyć.Ostatnio chciałem pracować w magistracie Gd. - brak miejsc.

    • 3 0

  • Nie stać cię na parkowanie to nie kupuj blachowca

    Kupując samochód trzeba najpierw mieć pewność, że będziemy mieć na opłaty, ubezpieczenia, paliwo, parkowanie i będziemy mieć rozsądne miejsce do parkowania.
    To proste. Ja w poprzednich dwóch miejscach zamieszkania miałem miejsca do wyboru do koloru, nawet wieczorem a w obecnym okrągłe zero wolnych miejsc (wszystkie wykupione) i brak ogłoszeń do hali garażowej. Do głowy by mi nie przyszło zadać darmowego miejsca przecznicę dalej

    • 1 2

  • Zakup samochodu nie uprawnia do darmowego parkowania pod domem

    Dziecinada w komentarzach spłodzona przez młodych kierowczyków. Każdy kierowca rozumie że strefy są konieczne a obrażalscy rozumują podobnie jak ci którzy narzekają że w Trójmieście są drogie nieruchomości.
    No są drogie a w Wałbrzychu są tanie. I tam będzie łatwiej zaparkować za darmo

    • 1 2

  • Zero parkowania na chodnikach i trawnikach - nawet odpłatnie!

    Płyty chodnikowe bardzo szybko degradują się pod ciężarem samochodów, zwłaszcza że zwykle auto stoi tylko dwoma kołami pod kątem. ZDIZ co półtora roku naprawia te same uszkodzenia. To idzie naszych podatków. Tylko dlatego że ktoś parkuje w mieście.
    Trzeba wymyślić taką opcję żeby dostawczaki nie wjeżdżały na chodnik tylko obsługiwały firmy z jezdni a osobówki przykro, ale nie ma żadnego uzasadnienia parkowanie jednej osoby w jednym aucie która "musi coś załatwić" albo blisko pracuje.
    Odliczyć szkody: dewastację chodnika, korkowanie miasta, zatruwanie powietrza to nie wiem czy taka osoba wiele zarobi. Raczej bardziej jest pasożytem niż coś daje społeczeństwu

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane