• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Wie ktoś dlaczego odrzucono 4ib?

    mają doświadczenie, tramwaje zmodernizowane przez nich sa przyzwoite, cena atrakcyjna. O co cho?

    • 6 1

  • Doskonale wymyślili z tą modernizacją, jednak lepiej byłoby gdyby poszli bardziej w kierunku ekologii i te tramwaje odłączyli od trakcji elektrycznej (prąd w Polsce przecież wytwarza się w dużej mierze przy spalaniu węgla), moja sugestia jest taka, by zaprzęgi konne ciągnęły tabor tramwajowy, dodatkowo podgryzając trawniki które wrastają w torowisko.
    Ekologia musi być na pierwszym planie, bo co my zrobimy jeśli Greta się dowie że nasze tramwaje ekologiczne nie są? Jak my się jej z tego wytłumaczymy? Dobrze, że chociaż tabor mamy z recyklingu z Niemiec...

    • 6 0

  • Te koszty nie są do końca prawdziwe !

    Bo te tramwaje przecież są w dobrym stanie więc należało by je sprzedać do innych miast a tylko dołożyć brakującą część pieniędzy na nowy tabor dla gdańska ! A dla Gdańska w dzisiejszych czasach są one po prostu za małe choć po ich modernizacji nie staną one się większe i wygodniejsze więc miasto powinno po prostu sukcesywnie je wyprzedawać i zastępować nowym większym dłuższym taborem a co za tym idzie wygodniejszym z działającą klimatyzacją i drzwiami bez awarii , z informacją pasażerską czy ładowarkami telefonów. Ale przede wszystkim chodzi o zabudowę wnętrza w tych Dortmundach jest ona nie praktyczna przez co i jest bardzo mało miejsca i pasażerowie stojący mają bardzo mało uchwytów których mogli by się trzymać podczas jazdy. A więc nie modernizacja a wymiana na nowe ma sens ! Mam nadzieję że decydenci się pochylą nad głosem mieszkańców którzy korzystają z owej komunikacji i wiedzą z praktyki jak się jeździ tym taborem !

    • 2 1

  • Wszystko z Niemiec

    czy decydenci nie znają historii?
    Dlaczego Gdańsk z uporem maniaka odrzuca wszystko co polskie? W kraju mamy wspaniałe firmy produkujące tramwaje, dajmy im zarobić.

    • 11 0

  • A niby na czym mają zarobić niemcy skoro remont wykonuje firma z Polski a tramwaje zostały sprowadzone za darmo.

    • 1 7

  • Polacy najważniejsze to to że macie budować silne i wielkie oraz bogate Niemcy (1)

    • 14 0

    • Lipsk wspieramy

      Już daniną

      • 2 0

  • Kraj z Kolonialną Gospodarką wszystko kupi co Niemiec karze (3)

    • 14 0

    • (1)

      "Karze", powiadasz... Nawet polskiego języka nie znasz, ale kraj krytykujesz.

      • 1 0

      • bo to jest kara kupowanie syfu niemieckiego

        • 0 0

    • nie kraj tylko władze Gdańska.

      • 0 0

  • Jak sie nie mylę Magdeburg bedzie wymieniął duza partie pojazdów , mozna za małe pieniadze kupić

    • 5 2

  • Modernizacje tramwajów z Niemiec

    Osoby odpowiedzialne za takie bezmyślne decyzje powinny stracić stanowiska.
    Przecież w my sami produkujemy tramwaje , dlaczego nie kupuje się polskich.
    Gdzie wy macie rozum.

    • 9 3

  • Kiedy wreszcie wyremontowanej linii na Stogi znikną stare rupiecie

    Bez klimatyzacji

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane