- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (322 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.
Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.
W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
- wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
- dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
- wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac
W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
- spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
- spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł
Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.
- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.
Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe
Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.
- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat
Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.
- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:
Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?
Materiał archiwalny z 2018 r.
Miejsca
Opinie (357) ponad 20 zablokowanych
-
2020-08-03 14:20
Może powodem niewłączania klimatyzacji są stare rupiecie motorniczowie
Spocone dziadki z przylizaną fryzura
- 1 7
-
2020-08-03 14:22
Czajkowski też daje niemcom zarobić
- 7 3
-
2020-08-03 14:36
łza sie w oku kręci (1)
jak pomysle że moje prawnuki bedą tłuc sie tym germańskim zlomem....
- 16 3
-
2020-08-03 20:57
a nie będzie ci wstyd ,ze zniszczyłeś życie swoim prawnukom głosując na Pis , zresztą jesteś głupi
to i oni bedą tak głupi ,ze nie będzie ich stać na auto
- 1 1
-
2020-08-03 15:01
Modernizacja dortmundów
Będą prawie jak nowe hahaha, prawie robi wielką różnicę!!!!!
- 11 2
-
2020-08-03 15:15
Narzekaczom polecam podróż do Elbląga (1)
i pojeżdżenie ich tramwajami. Po tym odzyskacie kontakt z rzeczywistością.
- 3 9
-
2020-08-03 20:58
to nie narzekacze tylko płatne Pisuary z pampersem w kroku wskakują na każdy temat Trójmiasta
- 0 0
-
2020-08-03 15:16
A może by tak... (2)
A może by tak (skoro już reanimujemy stare trupy) to zrobić to bardziej przemyślanie? Już do tram się ludzie nie mieszczą w godzinach szczytu (i to do Swingów), więc jak już je wybebeszają do zera to by może zrobić więcej niskiej podłogi na wzór konstali 116Na (w Warszawie to jeździ). Kwestia sprawdzenia kosztów przez mądre głowy. Stare człony niskiej można gdzieś odsprzedać. Nie jedni wezmą z pocałowaniem w rękę.
- 1 1
-
2020-08-03 15:48
Gdybyś znał temat (1)
to byś wiedział że pierwszy prototyp członu niskopodłogowego dla dortmunda był dłuższy. Tak długi że przekraczał skrajnię kinematyczną. Musieli skracać.
- 0 0
-
2020-08-04 08:43
Dlatego porównałem do 116Na.
Człon niskiej jest na wózkach tocznych, więc można obniżyć podłogę na przegubie (wzorem podłogi Swingów nad wózkami) + część podłogi w starym pudle i zrobić identyczne schody nad wózkami napędowymi jak są teraz na niskiej podłodze. Ale to jak mówiłem - wyliczenie kosztów. Skoro rozbierają je do ramy to lepszej okazji nie będzie, a starsi pasażerowie i ci o ograniczonej mobilności napewno by to docenili.
- 0 0
-
2020-08-03 15:23
Skandaliczna POlityka Budynia...GPEC Helmutom tez sprzedał...komu on słuzył co? (2)
- 15 4
-
2020-08-03 19:11
A stołek w radzie nadzorczej
Ile mu milionów dał? Sprawdź to się dowiesz czemu.
- 2 1
-
2020-08-04 00:53
służył mamonie
- 0 1
-
2020-08-03 15:24
Koszty eksploatacji
Zastanawiam się czy nie możnaby przeprojektować takiego tramwaju na taki o niższym profilu, ale o mniejszej masie. Zmniejszyło by to energochłonność a więc i koszty eksploatacji. Trochę może śmiesznie wyglądałby pantograf, ale z drugiej strony taki tramwaj mógłby być wcale ładny. Popatrzmy co PESA i Newag wypuszczają na tory kolejowe.
- 1 0
-
2020-08-03 15:25
Niemiec płakał jak sprzedawał.
Niech zamontują w nich klimatyzację.
- 10 3
-
2020-08-03 15:47
Pojedźcie zobaczyć tramwaje w Zurychu albo w Darmstadt (2)
Jeśli ktoś chce zobaczyć archaiczny tabor tramwajowy to niech sobie do tych bogatych miast pojedzie a potem komentuje zasadność remontów pojazdów w Gdańsku;)
- 5 7
-
2020-08-03 15:54
W D byłes i G wydziałes i bzdury wypisujesz nawet nie trzeba jechac by sie otym przekonac (1)
- 2 4
-
2020-08-03 17:32
Ale pojechal i widzial to i tamto a
ty siedzisz tylko w Polsce i niczego nie widziales.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.