- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (58 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (378 opinii)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (324 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Kolorowe zdjęcia z budowy Portu Północnego znalezione w domowym archiwum
Kilkadziesiąt kolorowych zdjęć dokumentujących budowę Portu Północnego w Gdańsku znalazła w domowym archiwum pani Magda. Prawdopodobnie nie były wcześniej publikowane
- Tata był przez prawie całe życie zawodowe związane w Portem Północnym, dodatkowo lubił robić zdjęcia i kręcić amatorskie filmy - wspomina Magdalena Afeltowicz. - Początkowo pracował przy budowie Portu Północnego, potem był brygadzistą w terminalu węglowym, a następnie w paliwowym. Po okresie, gdy pływał w Dalmorze, wrócił do pracy na lądzie i pracował w Naftoporcie.
W odziedziczonym po tacie zbiorze znajduje się ok. 30 zdjęć z okresu budowy Portu Północnego. My prezentujemy tylko część z nich.
![Zakup Portu Północnego jeszcze bez finału](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3660/150x100/3660812__c_107_0_653_457__kr.webp)
Po co powstawał Port Północny w Gdańsku?
Port Północny to potoczna i zbiorcza nazwa dla wszystkich portowych terminali i instalacji zlokalizowanych od strony otwartego morza, na północ od portu wewnętrznego.
Dzięki takiej lokalizacji tutejsze terminale mogą obsługiwać największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk przez cieśniny duńskie, czyli z zanurzeniem do 15 m głębokości.
Ta część gdańskiego portu jest stosunkowo młoda, ponieważ nie ma jeszcze 50 lat. Port Północny powstawał w latach 1970-1975, równocześnie z Rafinerią Gdańską. Był jej niezbędnym dopełnieniem, dzięki któremu do zakładu mogła trafiać ropa dostarczana tankowcami do Gdańska.
Budowa Portu Północnego trwała pięć lat
Budowę Portu Północnego rozpoczęto latem 1970. Wykonawcą prac była Hydrobudowa Gdańsk. Inwestycję oddawano etapami. Pierwszy statek załadowano przy Pomoście Węglowym 9 VII 1974. Był to masowiec "Uniwersytet Gdański", z portem macierzystym w Szczecinie.
Rok później gotowa była Baza Paliw Płynnych - ona odebrała pierwszy ładunek ropy naftowej 25.07.1975.
Minęło ponad 20 lat, gdy w porcie zakończyła się kolejna inwestycja. Terminal LPG został uruchomiony 18.09.1998 r. Z kolei po niemal dekadzie uruchomiono tu terminal kontenerowy, który obsłużył pierwszy statek 1.06.2007.
Materiał archiwalny
Rozmowa z profesorem Witoldem Andruszkiewiczem, pomysłodawcą portu głębokowodnego w Gdańsku.
Port Północny: paliwa, węgiel, ruda żelaza i kontenery
W Porcie Północnym znajduje się dziś kilka różnych terminali: do przeładunku ropy naftowej, paliw płynnych, gazu LPG, masowych, w tym węgla i rudy żelaza oraz kontenerów.
Baza Paliw Płynnych mieści się na sztucznej wyspie o długości 300 m i Falochronie Północnym o długości 1,3 tys. m, łączącym ją ze sztucznie usypanym półwyspem sięgającym 610 m od dawnej linii brzegowej.
Na wschód od Basenu Wewnętrznego, na terenie sztucznie usypanym wzdłuż brzegu, znajdują się: terminal węglowy z pomostem węglowym o długości 765 m, terminal przeładunku gazu płynnego (LPG) z pomostem o długości 220 m i terminal suchych ładunków masowych z pomostem o długości 600 m.
Najdalej na wschód i jednocześnie najbliżej plaży Stogi znajduje się terminal kontenerowy, który powstał w 2007 r. i obecnie jest po raz kolejny rozbudowywany. Początkowo działał pod nazwą Deepwater Container Terminal, obecnie jako Baltic Hub.
Warto odnotować, że Port Północny to także nazwa jednej ze spółek działających w porcie zewnętrznym w Gdańsku, będącej operatorem terminalu przeładunków masowych.
Opracowano na podstawie informacji zawartych w Gedanopedii.
Miejsca
Opinie (106) 7 zablokowanych
-
2023-01-10 23:47
Profesor Andruszkiewicz wspanialy fachowiec i pasjonat Gdanska, 2 Grabski Pomorza.
- 12 0
-
2023-01-10 23:54
Świetne zdjęcia!
- 6 0
-
2023-01-11 00:04
Port Polnocny, to piekna historia i cieszmy sie, ze jest wlasnie w Gdansku.
- 5 0
-
2023-01-11 00:51
Przed budową portu spacerowało się ze Stogów na Westerplatte.
- 6 0
-
2023-01-11 04:54
Kiedyś można było podjechać pod sam kapitanat i sobie popatrzeć, ale teraz postawili bramę przy Straży Pożarnej. (3)
- 12 0
-
2023-01-11 06:12
Po cholere? (1)
- 2 1
-
2023-01-11 08:17
Państwo policyjne i tyle
- 0 0
-
2023-01-11 09:33
Po artykułach o syfie w spalarni to postawili
aby nikt się tam nie kręcił
- 2 0
-
2023-01-11 07:53
Oczywista oczywistość
Wypadało by napisać panie redaktorze, kto ta inwestycję zaprojektował.Podpowiem, że był to Projmors.Znana do dziś gdańska firma projektowa.
- 4 0
-
2023-01-11 08:33
Na jednym widać w oddali kościół mariacki
- 2 0
-
2023-01-11 08:40
motorzysta
Moja pierwsza praca.Pracowalem na holowniku Czeslaw.PRCiP bylo jednym z wykonawcu budowy
Portu Polnocnego.- 7 0
-
2023-01-11 09:14
I Kaszuby
pięknie wybudowały się przy okazji. Mówiło się, że to co zostało wywiezione z budów portu północnego zasypano by Mozre Bałtyckie. Partia rozumiała zdaje się potrzeby.
- 0 0
-
2023-01-11 11:34
porucznik borewicz tam pracowal
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.