• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolorowe zdjęcia z budowy Portu Północnego znalezione w domowym archiwum

ms
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (106)
  • Budowa Portu Północnego w Gdańsku w latach 1970-75. Niepublikowane prawdopodobnie wcześniej zdjęcia pochodzą z archiwum domowego Magdaleny Afeltowicz.
  • Budowa Portu Północnego w Gdańsku w latach 1970-75. Niepublikowane prawdopodobnie wcześniej zdjęcia pochodzą z archiwum domowego Magdaleny Afeltowicz.
  • Budowa Portu Północnego w Gdańsku w latach 1970-75. Niepublikowane prawdopodobnie wcześniej zdjęcia pochodzą z archiwum domowego Magdaleny Afeltowicz.
  • Budowa Portu Północnego w Gdańsku w latach 1970-75. Niepublikowane prawdopodobnie wcześniej zdjęcia pochodzą z archiwum domowego Magdaleny Afeltowicz.
  • Budowa Portu Północnego w Gdańsku w latach 1970-75. Niepublikowane prawdopodobnie wcześniej zdjęcia pochodzą z archiwum domowego Magdaleny Afeltowicz.

Kilkadziesiąt kolorowych zdjęć dokumentujących budowę Portu PółnocnegoMapka w Gdańsku znalazła w domowym archiwum pani Magda. Prawdopodobnie nie były wcześniej publikowane



Czy masz w domu zdjęcia dokumentujące zmiany w twoim rodzinnym mieście?

Prezentowane zdjęcia zostały wykonane w formie slajdów. Ich oryginały niestety nie ocalały, do dziś zachowały się jedynie ich cyfrowe wersje. Pani Magdalena znalazła je na dysku komputerowym, należącym wcześniej do jej ojca. To prawdopodobnie on jest ich autorem, choć nie ma takiej pewności.

- Tata był przez prawie całe życie zawodowe związane w Portem Północnym, dodatkowo lubił robić zdjęcia i kręcić amatorskie filmy - wspomina Magdalena Afeltowicz. - Początkowo pracował przy budowie Portu Północnego, potem był brygadzistą w terminalu węglowym, a następnie w paliwowym. Po okresie, gdy pływał w Dalmorze, wrócił do pracy na lądzie i pracował w Naftoporcie.
W odziedziczonym po tacie zbiorze znajduje się ok. 30 zdjęć z okresu budowy Portu Północnego. My prezentujemy tylko część z nich.

Zakup Portu Północnego jeszcze bez finału Zakup Portu Północnego jeszcze bez finału

Po co powstawał Port Północny w Gdańsku?



Port Północny to potoczna i zbiorcza nazwa dla wszystkich portowych terminali i instalacji zlokalizowanych od strony otwartego morza, na północ od portu wewnętrznego.

Dzięki takiej lokalizacji tutejsze terminale mogą obsługiwać największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk przez cieśniny duńskie, czyli z zanurzeniem do 15 m głębokości.

Budowa Portu Północnego w Gdańsku. Ze zbiorów Archiwum Państwowego w Gdańsku. Budowa Portu Północnego w Gdańsku. Ze zbiorów Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ta część gdańskiego portu jest stosunkowo młoda, ponieważ nie ma jeszcze 50 lat. Port Północny powstawał w latach 1970-1975, równocześnie z Rafinerią Gdańską. Był jej niezbędnym dopełnieniem, dzięki któremu do zakładu mogła trafiać ropa dostarczana tankowcami do Gdańska.

Budowa Portu Północnego trwała pięć lat



Budowę Portu Północnego rozpoczęto latem 1970. Wykonawcą prac była Hydrobudowa Gdańsk. Inwestycję oddawano etapami. Pierwszy statek załadowano przy Pomoście Węglowym 9 VII 1974. Był to masowiec "Uniwersytet Gdański", z portem macierzystym w Szczecinie.

Masowiec "Uniwersytet Gdański" był pierwszym statkiem załadowanym w terminalu masowym Portu Północnego w Gdańsku. Masowiec "Uniwersytet Gdański" był pierwszym statkiem załadowanym w terminalu masowym Portu Północnego w Gdańsku.
Rok później gotowa była Baza Paliw Płynnych - ona odebrała pierwszy ładunek ropy naftowej 25.07.1975.

Minęło ponad 20 lat, gdy w porcie zakończyła się kolejna inwestycja. Terminal LPG został uruchomiony 18.09.1998 r. Z kolei po niemal dekadzie uruchomiono tu terminal kontenerowy, który obsłużył pierwszy statek 1.06.2007.

Materiał archiwalny

Rozmowa z profesorem Witoldem Andruszkiewiczem, pomysłodawcą portu głębokowodnego w Gdańsku.



Port Północny: paliwa, węgiel, ruda żelaza i kontenery



W Porcie Północnym znajduje się dziś kilka różnych terminali: do przeładunku ropy naftowej, paliw płynnych, gazu LPG, masowych, w tym węgla i rudy żelaza oraz kontenerów.

Baza Paliw Płynnych mieści się na sztucznej wyspie o długości 300 m i Falochronie Północnym o długości 1,3 tys. m, łączącym ją ze sztucznie usypanym półwyspem sięgającym 610 m od dawnej linii brzegowej.

Na wschód od Basenu Wewnętrznego, na terenie sztucznie usypanym wzdłuż brzegu, znajdują się: terminal węglowy z pomostem węglowym o długości 765 m, terminal przeładunku gazu płynnego (LPG) z pomostem o długości 220 m i terminal suchych ładunków masowych z pomostem o długości 600 m.

Najdalej na wschód i jednocześnie najbliżej plaży Stogi znajduje się terminal kontenerowy, który powstał w 2007 r. i obecnie jest po raz kolejny rozbudowywany. Początkowo działał pod nazwą Deepwater Container Terminal, obecnie jako Baltic Hub.

Warto odnotować, że Port Północny to także nazwa jednej ze spółek działających w porcie zewnętrznym w Gdańsku, będącej operatorem terminalu przeładunków masowych.


Opracowano na podstawie informacji zawartych w Gedanopedii.
ms

Miejsca

Opinie (106) 7 zablokowanych

  • Uczęszczałam do

    Szkoły Podstawowej nr 80 w Gdańsku o dumnej nazwie im. Budowniczych Portu Północnego. Mieliśmy nawet swój hymn ale już nie pamiętam tresci

    • 4 0

  • budowniczy

    pracowalem w gprd jako kierowca star 25 wywrotka budowa drog baza przy strazy pozarnej wytwornia betonu bylem swiadkiem pobytu gierka

    • 1 0

  • Dobrze zbudowane a kiepsko sprzedane.

    • 3 0

  • Prof. Andruszkiewicz

    Bardzo mądry człowiek. Brakuje nam takich w Polsce. Powinien być przykładem dla wszystkich Polaków.

    • 12 0

  • Na głównym zdjęciu na górze

    Po lewej pogłębiarka wieloczerpakowa Rozgwiazda a po prawej Inż. T Wenda. Obie zakupione w Holandii w IHC w związku z inwestycją Port Północny. Po zakończonej inwestycji Rozgwiazda pracowała na zachodzie w PRC Szczecin/Dragmor. Inż T Wenda pozostała w PRC Gdańsk. Rozgwiazda zatonęła wraz z pięcioosobową załogą w październiku 2008r podczas feralnego przeholunku z Gdańska do Szczecina. Wenda istnieje do dziś i cumuje przy nab. krakowskim. Można ją zobaczyć z mostu Siennickiego. Szalandy klapowe (barki do wożenia błota) bez napędu jak i większość holowników z tamtych lat, zostało wyzłomowane na przełomie wieku. Szalandy motorowe pływają do dziś. Port Północny jest ciągle modernizowany i rozbudowywany, a żółto zielona flota istnieje.

    • 3 0

  • Zarówno Port Północny jak i Rafinerię budowano za Gierka. Podobnie lotnisko i obwodnicę a mówią, że wszystko przejedliśmy.

    • 5 0

  • Dziecko Portu.

    Przepracowałem w ZPG a później w P.Polnocnym 50 lat bez 5 miesięcy. W PP od sierpnia 1975 roku do przejścia na emeryturę w 2018 r . Jestem z tego dumny. Pozdrawiam pracowników . Jarek

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane