• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska częściowo odpuszcza lotnisku w Gdyni

Michał Sielski
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku. Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku.

Komisja Europejska częściowo cofnęła decyzję w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Nie jest to jednak żaden przełom. Chodzi o część inwestycji w zakresie bezpieczeństwa, wynoszącą kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł wydanych na lotnisko.



Czy Gdynia ma szansę wygrać z Komisją Europejską spór o lotnisko?

Komisja Europejska zaskoczyła wszystkich, bo sama wycofała się z części decyzji. Chodzi o zakres inwestycji w bezpieczeństwo. W tej sprawie interweniował nawet polski rząd, bo w sporach z Komisją Europejską nigdy nie były kwestionowane wydatki z tego zakresu.

- Do tej pory spotykaliśmy się ze "ścianą". Nikt nie chciał nas słuchać, choć z czysto formalnego punktu widzenia takie wydatki nie powinny być kwalifikowane do zwrotu. Cieszę się, że w końcu urzędnicy Komisji Europejskiej przyjęli do wiadomości, że też mogli się mylić - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, która odpowiada m.in. za rozwiązanie problemu lotniska w Gdyni.

Do końca sporu wciąż jednak daleko. Zakres inwestycji w bezpieczeństwo to zaledwie kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł, które będąca w upadłości spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo musi zwrócić Gdyni, ale nie ma z czego, bo jej jedynym majątkiem jest lotnisko zbudowane na gruncie Skarbu Państwa.

Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Głównym powodem jest złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w odległym zaledwie o 25 km Rębiechowie. Władze miasta odwołały się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożono też wniosek o zawieszenia wykonalności decyzji.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

W nowym dokumencie czytamy m.in.: "Podczas postępowania przed Sądem [Sądem Unii Europejskiej wszczętym ze skargi Gdyni - red.] stało się oczywiste, że pomoc, którą w decyzji 2014/883/UE uznano za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, obejmuje pewne inwestycje, które (...) nie stanowią pomocy państwa. (...) Należy zatem cofnąć decyzję 2014/883/UE i zastąpić ją niniejszą decyzją".

Spór wciąż dotyczy jednak ok. 80 mln zł.

- Refleksja Komisji Europejskiej daje jednak nadzieję na bardziej partnerskie rozmowy. Teraz musimy dokładnie przeanalizować ponad 80 stron uzasadnienia decyzji - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Opinie (345) 2 zablokowane

  • Temat zamknięty

    Lepiej może przekształcić to w tor wyścigowy myślę że była by masa chętnych

    • 6 2

  • gdzie jest DArek?

    Pod jakim nickiem się ukrywasz?

    • 0 3

  • Matecznik...

    ...złodziejskiej Platformy już ma stracha,żeby tylko Gdyni nie odpuścili..

    • 2 6

  • chrzanic UE

    Polska - "suwerenne" panstwo ktore o wszystko musi pytac sie Breuksele. Jak dla mnie jeden wielki kanał i nie bede sie dalej rozpisywal bo chyba kazdy widzi jak wielkie to jest stolec

    • 5 3

  • lotnisko (1)

    OK, decyzja o wybudowaniu lotniska nie była najlepszym pomysłem władz Gdyni, ale skoro wydaliśmy te pieniądze i lotnisko jest w zasadzie gotowe, to dajmy mu działać i niech oddaje pieniądze w dochodów (niezależnie od ich wielkości).

    • 3 3

    • O ile wygeneruje dochód (do tego potrzeba ok. 1 mln paxów rocznie), bo jak nie to trzeba będzie jeszcze do niego dorzucać.

      • 4 1

  • Jest pomysł.

    Przedłużyć pas, zrobić kilka szykan i zakrętów - tor F1 gotowy. Tego w regionie, a nawet w Polsce nie ma.

    • 3 1

  • Pani prezydent, po wyjaśnieniui wygraniu do końca przyjdzie czas na działanie

    A więc zaproszenie do naszej wspaniałej Gdyni kilka f. lotniczych jak; NetJets - oferujących prywatne samoloty w Polsce a wg Fobis'a moze być ich ca 290 klientów. Lotnictwo biznesowe, usługi, cargo, szkolenia, powrócić do przedwojennego gdyńskiego przemysłu lotniczego, wzbogacając o dokonania f. zajmujących się przemysłem kosmicznym m.in. z PPN-T. Także trwale i sukcesywnie rozwijać loty pasażerskie, które dla Gdańska są może mniej intratne a nawet zauważyłem uciążliwe :)))

    NetJets można by połączyć z yachtingiem, wodnosamolotami, i wymianą turystów na croizerachi. Sama NetJets w Europie ma ca 160 małych wysokiej klasy samolotów odrzutowych. NetJets oferuje dość oryginalny sposób na latanie, bo zwłaszcza w Polsce nie opłaca się mieć swojego własnego samolotu, jeśli się go nie wykorzystuje przez cały rok, natomiast Lotniska Gdynia - Kosakowo jest trzy razy większe od Rębiechowa, ma dwa pasy startowe, na dole Zatokę linie kolejową , Port, będzie miało też marine. Lepiej współdzielić poprzez cała logistykę z samolotami i nie martwić się o jego utrzymanie i wykorzystanie. Gdynia to najlepsza baza dla takiej właśnie działalności

    Oczywiście wiele jest do zrobienia praktycznie cała infrastruktura w tej części miasta, ale to sie opłaca, a ile miejsc pracy wygeneruje i to nie za minim.stawkę :))

    • 3 7

  • no i po malutku powolutku i tak bedzie Lotnisko w Gdyni (1)

    i małe samoloty będą mogły lądować u nas ( a jest tego sporo , patrząc jak na zawody Red Bulla przyleciały na Rębiechowo) bo w gdyni nie można było wylądować; ale spokojnie poczekamy i Lotnisko w Gdyni otworzymy
    czyż nie jesteśmy miastem z marzeń!
    nasze marzenia się spełniają
    Zapraszamy do Gdyni!

    • 10 8

    • smrodu powąchać?

      • 1 2

  • Bruksela całkiem odpuści

    gdy zmienimy obecnego prezydenta i rząd

    • 4 5

  • Niedługo

    Uni wejdzie do twojego domu i nakaże w którym miejscu masz mieć kibel. Demokracja?

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane