- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (135 opinii)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (234 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (331 opinii)
- 4 Paragon grozy za kurs taksówką (463 opinie)
- 5 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (50 opinii)
- 6 W tej bibliotece wypożyczysz narzędzia (26 opinii)
Komisja Europejska częściowo odpuszcza lotnisku w Gdyni
Komisja Europejska częściowo cofnęła decyzję w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Nie jest to jednak żaden przełom. Chodzi o część inwestycji w zakresie bezpieczeństwa, wynoszącą kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł wydanych na lotnisko.
- Do tej pory spotykaliśmy się ze "ścianą". Nikt nie chciał nas słuchać, choć z czysto formalnego punktu widzenia takie wydatki nie powinny być kwalifikowane do zwrotu. Cieszę się, że w końcu urzędnicy Komisji Europejskiej przyjęli do wiadomości, że też mogli się mylić - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, która odpowiada m.in. za rozwiązanie problemu lotniska w Gdyni.
Do końca sporu wciąż jednak daleko. Zakres inwestycji w bezpieczeństwo to zaledwie kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł, które będąca w upadłości spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo musi zwrócić Gdyni, ale nie ma z czego, bo jej jedynym majątkiem jest lotnisko zbudowane na gruncie Skarbu Państwa.
Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Głównym powodem jest złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w odległym zaledwie o 25 km Rębiechowie. Władze miasta odwołały się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożono też wniosek o zawieszenia wykonalności decyzji.
Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.
W nowym dokumencie czytamy m.in.: "Podczas postępowania przed Sądem [Sądem Unii Europejskiej wszczętym ze skargi Gdyni - red.] stało się oczywiste, że pomoc, którą w decyzji 2014/883/UE uznano za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, obejmuje pewne inwestycje, które (...) nie stanowią pomocy państwa. (...) Należy zatem cofnąć decyzję 2014/883/UE i zastąpić ją niniejszą decyzją".
Spór wciąż dotyczy jednak ok. 80 mln zł.
- Refleksja Komisji Europejskiej daje jednak nadzieję na bardziej partnerskie rozmowy. Teraz musimy dokładnie przeanalizować ponad 80 stron uzasadnienia decyzji - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Opinie (345) 2 zablokowane
-
2015-03-05 12:28
Temat zamknięty
Lepiej może przekształcić to w tor wyścigowy myślę że była by masa chętnych
- 6 2
-
2015-03-05 12:44
gdzie jest DArek?
Pod jakim nickiem się ukrywasz?
- 0 3
-
2015-03-05 13:07
Matecznik...
...złodziejskiej Platformy już ma stracha,żeby tylko Gdyni nie odpuścili..
- 2 6
-
2015-03-05 13:08
chrzanic UE
Polska - "suwerenne" panstwo ktore o wszystko musi pytac sie Breuksele. Jak dla mnie jeden wielki kanał i nie bede sie dalej rozpisywal bo chyba kazdy widzi jak wielkie to jest stolec
- 5 3
-
2015-03-05 13:30
lotnisko (1)
OK, decyzja o wybudowaniu lotniska nie była najlepszym pomysłem władz Gdyni, ale skoro wydaliśmy te pieniądze i lotnisko jest w zasadzie gotowe, to dajmy mu działać i niech oddaje pieniądze w dochodów (niezależnie od ich wielkości).
- 3 3
-
2015-03-05 14:41
O ile wygeneruje dochód (do tego potrzeba ok. 1 mln paxów rocznie), bo jak nie to trzeba będzie jeszcze do niego dorzucać.
- 4 1
-
2015-03-05 13:48
Jest pomysł.
Przedłużyć pas, zrobić kilka szykan i zakrętów - tor F1 gotowy. Tego w regionie, a nawet w Polsce nie ma.
- 3 1
-
2015-03-05 14:20
Pani prezydent, po wyjaśnieniui wygraniu do końca przyjdzie czas na działanie
A więc zaproszenie do naszej wspaniałej Gdyni kilka f. lotniczych jak; NetJets - oferujących prywatne samoloty w Polsce a wg Fobis'a moze być ich ca 290 klientów. Lotnictwo biznesowe, usługi, cargo, szkolenia, powrócić do przedwojennego gdyńskiego przemysłu lotniczego, wzbogacając o dokonania f. zajmujących się przemysłem kosmicznym m.in. z PPN-T. Także trwale i sukcesywnie rozwijać loty pasażerskie, które dla Gdańska są może mniej intratne a nawet zauważyłem uciążliwe :)))
NetJets można by połączyć z yachtingiem, wodnosamolotami, i wymianą turystów na croizerachi. Sama NetJets w Europie ma ca 160 małych wysokiej klasy samolotów odrzutowych. NetJets oferuje dość oryginalny sposób na latanie, bo zwłaszcza w Polsce nie opłaca się mieć swojego własnego samolotu, jeśli się go nie wykorzystuje przez cały rok, natomiast Lotniska Gdynia - Kosakowo jest trzy razy większe od Rębiechowa, ma dwa pasy startowe, na dole Zatokę linie kolejową , Port, będzie miało też marine. Lepiej współdzielić poprzez cała logistykę z samolotami i nie martwić się o jego utrzymanie i wykorzystanie. Gdynia to najlepsza baza dla takiej właśnie działalności
Oczywiście wiele jest do zrobienia praktycznie cała infrastruktura w tej części miasta, ale to sie opłaca, a ile miejsc pracy wygeneruje i to nie za minim.stawkę :))- 3 7
-
2015-03-05 15:31
no i po malutku powolutku i tak bedzie Lotnisko w Gdyni (1)
i małe samoloty będą mogły lądować u nas ( a jest tego sporo , patrząc jak na zawody Red Bulla przyleciały na Rębiechowo) bo w gdyni nie można było wylądować; ale spokojnie poczekamy i Lotnisko w Gdyni otworzymy
czyż nie jesteśmy miastem z marzeń!
nasze marzenia się spełniają
Zapraszamy do Gdyni!- 10 8
-
2015-03-06 00:32
smrodu powąchać?
- 1 2
-
2015-03-05 15:32
Bruksela całkiem odpuści
gdy zmienimy obecnego prezydenta i rząd
- 4 5
-
2015-03-05 15:38
Niedługo
Uni wejdzie do twojego domu i nakaże w którym miejscu masz mieć kibel. Demokracja?
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.