• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska częściowo odpuszcza lotnisku w Gdyni

Michał Sielski
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku. Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku.

Komisja Europejska częściowo cofnęła decyzję w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Nie jest to jednak żaden przełom. Chodzi o część inwestycji w zakresie bezpieczeństwa, wynoszącą kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł wydanych na lotnisko.



Czy Gdynia ma szansę wygrać z Komisją Europejską spór o lotnisko?

Komisja Europejska zaskoczyła wszystkich, bo sama wycofała się z części decyzji. Chodzi o zakres inwestycji w bezpieczeństwo. W tej sprawie interweniował nawet polski rząd, bo w sporach z Komisją Europejską nigdy nie były kwestionowane wydatki z tego zakresu.

- Do tej pory spotykaliśmy się ze "ścianą". Nikt nie chciał nas słuchać, choć z czysto formalnego punktu widzenia takie wydatki nie powinny być kwalifikowane do zwrotu. Cieszę się, że w końcu urzędnicy Komisji Europejskiej przyjęli do wiadomości, że też mogli się mylić - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, która odpowiada m.in. za rozwiązanie problemu lotniska w Gdyni.

Do końca sporu wciąż jednak daleko. Zakres inwestycji w bezpieczeństwo to zaledwie kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł, które będąca w upadłości spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo musi zwrócić Gdyni, ale nie ma z czego, bo jej jedynym majątkiem jest lotnisko zbudowane na gruncie Skarbu Państwa.

Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Głównym powodem jest złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w odległym zaledwie o 25 km Rębiechowie. Władze miasta odwołały się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożono też wniosek o zawieszenia wykonalności decyzji.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

W nowym dokumencie czytamy m.in.: "Podczas postępowania przed Sądem [Sądem Unii Europejskiej wszczętym ze skargi Gdyni - red.] stało się oczywiste, że pomoc, którą w decyzji 2014/883/UE uznano za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, obejmuje pewne inwestycje, które (...) nie stanowią pomocy państwa. (...) Należy zatem cofnąć decyzję 2014/883/UE i zastąpić ją niniejszą decyzją".

Spór wciąż dotyczy jednak ok. 80 mln zł.

- Refleksja Komisji Europejskiej daje jednak nadzieję na bardziej partnerskie rozmowy. Teraz musimy dokładnie przeanalizować ponad 80 stron uzasadnienia decyzji - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Opinie (345) 2 zablokowane

  • Takgotowe jak TriStar - miało być gotowe na Euro2012

    • 2 0

  • Po co to?

    No i teraz z Gdańska będą 2x Łodzie.

    • 2 1

  • Lotnisko w Gdańsku po kończącej się właśnie kolejnej rozbudowie będzie mogło przyjąć 7 mln pasażerów (4)

    Obecnie nie ma jeszcze nawet 3,5 mln. Po co więc wydawać pieniądze Gdynian na coś zupełnie zbędnego skoro w Gdyni brakuje pieniędzy na tak wiele potrzebnych inwestycji?

    • 8 7

    • to gdanskie to takie pudrowanie trupa.

      • 1 3

    • bo tak wiele lat temu zadecydowali wszyscy łacznie z Gdańskiem i z Rębiechowem (2)

      o czym dzis nikt nie chce pamietać

      • 2 3

      • (1)

        Zadecydowali w koncepcjach i studiach o utrzymaniu funkcji lotniskowej tego terenu a nie o rozpoczęciu budowy terminala za 100 baniek. Od tamtego czasu uwarunkowania rynku przewozów lotniczych się mocno zmieniły i było jeszcze mnóstwo czasu aby zweryfikować plany i wstrzymać się z decyzją o budowie (o czym zresztą wszyscy oprócz Gdyni mówili), ale Gdynia się uparła, że będzie mieć lotnisko i efekty są jakie są.

        • 2 2

        • mocno się zmieniły tak - ale ponownie już się znowu zmieniły

          niemniej to ze coś się zmieniło na rynku 2 lata temu, raczej nie mozna było przewidzieć 5 lat temu

          więc nie pitolcie PO fakcie, że jest tak a nie inaczej

          WSZYSCY chcieli tego lotniska - potem dopiero przestali chciec, jak rozwalili OLT i jak rynek zaczał się kurczyc

          GDAŃSK chciał przeciez wywalić wszystkie tanie linie do Gdyni, bo wolał zarabiać na liniach 'drogich'

          • 2 1

  • Życzę Gdyni i mieszkańcom miasta, aby to lotnisko działało i przynosiło zyski. A przy okazji, aby gdańskie na tym nie ucierpiało.
    Życzę również, aby niedługo wyszło na jaw jak doszło do tego, że zostało zablokowane przez Marszałkowski.

    • 5 5

  • Bruksela odpuszcza lotnisku w Gdyni

    dalsza część artykułu: Komisja Europejska stwierdziła, iż nie ma podstaw aby lotnisko w Gdyni zagrażało lotnisku Charleroi pod Brukselą, a zatem Gdynia prawomocnia będzie mogła sobie obsługiwać jednego Ryanaira dziennie do Seattle oraz jednego Wizzaira na tydzień do Pruszcza Gdańskiego. W przypadku zamglenia lotniska w Rębiechowie lotnisko w Gdyni z uwagi na ciężkie warunki atmosferyczne w Lech Walesa Airport musi przekierowywać swoje połączenia odpowiednio do Reykjaviku oraz Madagascaru. Przewożnik ma obowiązek zapewnić pasażerom wyłącznie połaczenie autobusowe. Gdynia Airport dostaje równocześnie zezwolenie tymczasowe na a balonowe połączenie Gdynia Airport-Malbork Airport.

    • 7 4

  • Aha, czyli płot zbudowali prawidłowo. BRAWO!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane